سوپاپ موتور

 

سوپاپ­های موتور اصل ولوو به طور جداگانه برای مدل­های مختلف موتور طراحی و ساخته شده­ اند و از این رو می­ توانند حتی تحت شدیدترین تنش­ها نیز به بهترین شکل ممکن با سایر اجزاء سوپاپ مانند گاید (راهنما) سوپاپ، فنرهای سوپاپ، مکانیزم اهرم سوپاپ، میل سوپاپ و سرسیلندر کار کنند.

برخی از مزایای این طراحی عبارتند از: عملکرد مطمئن، طول عمر بالا، بهینه ­سازی مصرف سوخت موتور.

سوپاپ موتور

سوپاپ­ها جریان هوا و گازهای اگزوز ورودی و خروجی از محفظه احتراق را کنترل می­ کنند. سوپاپ اگزوز در هر دقیقه تقریبا 1200 بار با سیت رینگ سوپاپ تماس پیدا می­ کند. به همین دلیل در ساخت قطعات باید از مواد با دوامی استفاده کرد که یکدیگر را کامل کنند.

استفاده از سوپاپ­های غیراصل باعث تخریب عملکرد سوپاپ می­شود. حتی کوچکترین نقص نیز عملکرد سوپاپ و مصرف سوخت را تحت تاثیر قرار می­دهد. در صورت ترک­ خوردن سوپاپ ممکن است تکه­ ای از آن کاملا شکسته و جدا شود و خسارت سنگین و تعمیرات هزینه­ بری را در پی داشته باشد.

چرا باید از سوپاپ­های موتور اصل ولوو استفاده کنم؟

زیرا تنها با استفاده از سوپاپ­های اصل ولوو می­توانید از عملکرد و ویژگی­هایی که ولوو برای سوپاپ­ها تعیین کرده استفاده کنید.

استفاده از یک گرید فولاد ویژه با سختی عالی در ساخت سوپاپ

سوپاپ­ها از یک گرید فولاد ویژه ساخته شده­ اند و سختی آن­ها در تمام نقاط حساس و مهم بی­نظیر است و می­توانند در برابر حرارت و فشار بالایی که هنگام احتراق بر سرسوپاپ وارد می شود مقاومت کنند. این ویژگی احتمال ترک­ خوردگی سوپاپ را کاهش می­ دهد.

در صورتی که سوپاپ ترک بخورد ممکن است تکه­ ای جدا شده و وارد سیلندر شود. تعویض بوش سیلندر و سرسیلندر بسیار هزینه­ بر است.

تقویت سیت سوپاپ

هنگام تقویت سیت سوپاپ از مواد بسیار سختی استفاده می­ شود. تقویت سوپاپ مقاومت آن در برابر حرارت و استهلاک را افزایش می­دهد. جوشکاری در نقاط تقویت­ شده باید تمیز باشد زیرا نقاط معیوب و ناخالص دچار ترک­ خوردگی یا شکستگی می­ شوند.

 مقدار دقیق تنش پسماند

سوپاپها در ساختار خود دارای تنش پسماند هستند که اثر تنشهایی که در عمل به سوپاپ وارد میشود را خنثی می کند. تنظیم دقیق تنش پسماند احتمال ترک خوردگی و شکستگی را کاهش میدهد.

پرداخت کاری مناسب سطح  

پرداخت کاری سطح نقش مهمی در به حداقل رساندن استهلاک دارد. نرمی و زبری سطح باید دقیق باشد و هیچ آسیبی به قطعه وارد نشود.

یکی از تکنیکهای ولوو در ایجاد پرداخت کاری مناسب، لایه پوشانی با کروم است. جلوگیری از ترک خوردگی در لایه کروم اهمیت بالایی دارد زیرا ترک خوردگی احتمال خستگی و پوسته پوسته شدن قطعه را افزایش میدهد.

تلرانس و ابعاد دقیق

تمام سوپاپ­ها به منظور اطمینان از دارا بودن ابعاد صحیح، بر اساس نقشه­ های اورجینال ولوو ساخته می­شوند. دارا بودن تلرانس و ابعاد دقیق باعث ایجاد فضای مناسب و دقیق بین ساق سوپاپ و گاید (راهنما) سوپاپ می­  شود.

به بیان دیگر، دارا بودن ابعاد دقیق نقش مهمی در عملکرد صحیح سوپاپ دارد.

سازگاری کامل با سایر اجزاء سوپاپ

سوپاپ­های اصل ولوو با هدف سازگاری کامل با سایر اجزاء سوپاپ مانند گاید (راهنما) سوپاپ، فنر سوپاپ، مکانیزم اهرم (راکر آرم) سوپاپ و میل سوپاپ طراحی شده ­اند.

استفاده از سوپاپ­های اصل ولوو باعث عملکرد بهینه، کاهش استهلاک و مصرف بهینه سوخت می­ شود. استفاده از سوپاپ­های غیراصل باعث نقص در موارد یادشده خواهد شد.

سازگاری کامل سوپاپ با گاید سوپاپ، فنر سوپاپ، مکانیز اهرم سوپاپ و میله سوپاپ در عملکرد صحیح و به حداقل رساندن استهلاک نقش مهمی دارد.

 جهت خرید قطعات موتوری اصلی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟