رادیاتور

سیستم خنک کننده

موتورهای پرقدرت مدرن نیازی مبرم به سیستم‌های خنک کننده دارند. هدف اصلی سیستم خنک کننده نگه داشتن دمای کاری موتور در بازه‌ای است که موتور، حداکثر قدرت و کمترین میزان مصرف سوخت را داشته باشد و در عین‌حال، از ساییدگی غیر مستقیم اجزای آن نیز جلوگیری کند. این سیستم همچنین از برقراری دمای مناسب در اتاقک راننده اطمینان حاصل کرده و دمای جعبه‌دنده (گیربکس) را نیز کنترل می‌کند. به همین دلیل تولید و کالیبره شدن توامان اجزای این سیستم ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این سیستم، رادیاتور نقش خنک کننده را دارد.

توصیف فنی

سیستم خنک کننده سیستمی بسته است و چهار جزء اصلی دارد: رادیاتور، فن، ترموستات و پمپ خنک کننده. خنک کننده، که در سیستم گردش می‌کند، توسط موتور حرارت دیده و سپس در رادیاتور از طریق جریان هوای بیرونی، خنک می‌شود. شرکت Volvo برای دستیابی به حداکثر میزان خنک کنندگی، سیستم کاملی طراحی کرده که برهمکنشی بی‌نقص میان اجزای آن وجود دارد. شرایط کاری و انتظارات از این سیستم بسیار بالاست؛ این رادیاتور باید در هر دقیقه دمای 600 لیتر خنک کننده را پایین بیاورد .

یک نمونه از این استانداردهای بالای Volvo این است که اگر سل‌های رادیاتور را باز کرده و روی رمین بچینیم، مساحتی معادل 44 متر مربع را اشغال می‌کند؛ مساحت یک آپارتمان کوچک. این رادیاتور توانایی کارکرد در دمای محیطی 110 تا -50 درجه‌ی سانتی‌گراد، تحت فشار 2.4 بار، را دارد.

رادیاتور 

رادیاتور

تفاوت

به این دلیل که رادیاتور در جلوی خودرو قرار دارد، در معرض لرزش‌های زیادی قرار دارد. به همین دلیل، در طراحی تلاش زیادی برای فائق آمدن به این مشکل شده است. در هر سمت دو نقطه‌ی اتصال (نصب) وجود دارد: یکی در بالا و دیگری در پایین. این نقاط، طراحی غیر یکسانی داشته و برای مقاومت در برابر همین لرزش‌ها طراحی شده‌اند. ویژگی‌های نصب این نقاط نیز برای حصول بیشترین میزان طول عمر ممکن، بهینه سازی شده‌اند. این امر به دلیل جلوگیری از ترک خوردن رادیاتور و نشتی متعاقب خنک کننده از آن صورت می‌گیرد.

مجموعه سل‌های این رادیاتور از آلیاژ آلومینیومی خاصی ساخته شده و مطابق با نیازهای ما-از جمله وزن، استحکام و طول عمر مناسب- طراحی شده است. عمل خنک شدن هنگامی که خنک کننده از لوله‌ها عبور کرده و از طریق هوای اطرافش خنک می‌شود صورت می‌گیرد. اگر هوای اطراف رادیاتور نتواند به اندازه‌ی کافی خنک کند، فن شروع بکار می‌کند. این امر منجربه مصرف سوخت بیشتر و خروجی نیروی کمتر موتور می‌شود. در بدترین حالت نیز اگر به خنک شدن بیشتر نیاز باشد، موتور به صورت خودکار انرژی خروجی موتور را کاهش می‌دهد.

به همین دلیل است که طراحی سل‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. این طراحی شامل لوله‌ها و پره‌هایی غیر همسان است که به‌منظور برقراری جریان هوای بهینه، طی فرآیند جوشکاری ویژه‌ای به یکدیگر متصل شده‌اند. همچنین پره‌ها برای بهبود بازده خنک کنندگی، لوور شده‌اند.

رادیاتور

  1. نقطه اتصال بالایی
  2. نقطه اتصال پایینی

روندهای آزمودن گسترده

تمامی اجزای سیستم مورد آزمایش‌های کامل و جامع قرار می‌گیرند. بعنوان تولید کنندگان خودرو، باید عملکرد تمام سیستم خنک کننده را در شرایط محیطی مورد نظر مورد بررسی قرار دهیم.

همچنین آزمون‌های میدانی نیز توسط مصرف کنندگان و مشتریان، در خودروهایشان  و طی شرایط آب‌ و هوایی و جاده‌ای به عمل آمده است. این امر برای حصول اطمینان از اینکه رادیاتور قادر است در تمام شرایط-از بیابان ساهارا تا یخبندان سیبری-را تحمل کرده و تاب بیاورد.

اجزای قابل تعویض Volvo

رادیاتورها بعنوان اجزای قابل تعویض Volvo در دسترس هستند.

خدمات

پیشگیری از بروز هرگونه مشکل، با بررسی مداوم رادیاتور. این امر در سرویس کلی و سالانه‌ی Volvo وجود دارد.

بعلاوه خدمات زیادی نیز برای حصول اطمینان از عملکرد مناسب رادیاتور وجود دارد: برای مثال، ما دستورالعمل‌هایی برای تمیز کردن رادیاتور و اجرای آزمون‌های فشار تهیه کرده‌ایم. 

قطعات اضافی توصیه شده

باید خنک کننده‌های Volvo براساس اطلاعات سرویس موجود تعویض شوند.

دیدگاه شما چیست؟