توربو شارژر

توربو شارژر

شارژر توربو یکی از  اجزاء موتور ولوو اچ دی است که هدف آن بهبود توان خروجی، مصرف سوخت و بازدهی و کاهش نشت در ارتفاعات بالا است.

طرز کار توربو شارژر

شارژر توربو از یک توربین ساخته شده است که توان هدر رفته را از گازهای خروجی استخراج می‌کند و آن را به توان مکانیکی تبدیل می‌کند. توربین با یک محور و یاتاقان به کمپرسور وصل شده است. کمپرسور هوای ورودی را فشرده می‌کند تا هوای بیشتری وارد موتور شود. افزایش فشار یا کاهش دمای هوای ورودی به موتور، باعث افزایش چگالی هوا می‌شود و امکان تزریق سوخت بیشتر فراهم می‌شود که منجر به افزایش توان موتور می‌شود.

شارژر توربو (اگر به خوبی طراحی و ساخته شده باشد) باعث افزایش فشار هوای ورودی نسبت به فشار هوای خروجی می‌شود و بازدهی موتور (مصرف سوخت) بهبود پیدا می‌کند. در ارتفاعات بالا چگالی هوا کاهش پیدا می‌کند که منجر به کاهش ورود هوا به موتور و کاهش توان خروجی می‌شود. یک شارژر توربو با طراحی مناسب شامل یک قطعه‌ی کنترل هوای داخلی است که می‌تواند عملکرد بهینه‌ی موتور را در ارتفاعات بالا حفظ کند، بدون اینکه به عملکرد بهینه در سطح دریا آسیب وارد کند.

دودی که در فرآیند احتراق تولید می‌شود، بخش ناخواسته‌ی خروجی‌های موتور است. با افزایش هوای ورودی، میزان تشکیل دود کاهش پیدا می‌کند، بنابراین شارژ توربو به کاهش خروجی‌های نامطلوب موتور کمک می‌کند.

شرایط کار شارژر توربو دشوار است و باید در سرعت موتور 130000 دور در ثانیه و دمای گاز خروجی تا ℃740 کار کند. بنابراین در طراحی و انتخاب مواد سازنده باید دقت زیادی به کار رود. پویایی روتور یعنی اثر متقابل تمام اجزاء چرخنده، در عملکرد، بازدهی و طول عمر شارژر توربو نقش حیاتی دارد. برای رسیدن به پویایی موتور بهینه به آزمایش‌های جامع و تجربه‌ی طولانی نیاز است.

شارژر توربوی ولوو نیازی به سرویس ندارد. با این حال مهم است که کل موتور در فواصل زمانی منظم سرویس شود و از کیفیت روغن اطمینان حاصل شود، چرا که کیفیت روغن عامل تعیین کننده ای در طول عمر توربو است

جهت خرید قطعات موتوری ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟