فیلتر ذرات ریز موتور دیزلی

 

قطعات اصلی ولوو

افزایش قدرت موتور همراه با کاهش انتشار مواد مضر، چالشی است که همه سازندگان کامیون با آن مواجه­ اند. مقررات یورو6 که در سال 2014 الزامی شد، محدودیت­هایی درباره اکسید نیتروژن و ریز ذره­ ها (PM) مطرح کرد. فیلترهای ذرات در موتور دیزلی (DPF) موثرترین فناوری برای کاهش انتشار ذرات از موتورهای دیزلی است.

یک DPF عالی ولوو شامل موارد زیر است:

  • ماتریس سرامیکی با تعداد زیادی کانال کوچک
  • پوشش فلزی عالی
  • روکش فلزی برای حفاظت و متناسب با منبع اگزوز
  • دستگیره ­هایی برای سهولت در جابجایی.
  • گیره­ های مخصوص نصب.

توصیف فنی

ریز ذره (PM) خارج شده از موتورهای دیزلی برای انسان­ها مضر است، موجب بیماری­های ریوی می­شود و در شکل گیری مه دود نیز نقش دارد. DPF برای جمع­ آوری و گیر انداختن ریز ذره­ ها و تبدیل دوده به خاکستر به کار می­رود.

DPF ولوو یک فیلتر جریان تیغه­ای است که از ماتریسی سرامیکی با تعداد زیادی کانال کوچک تشکیل می­شود که به صورت متناوب به یکدیگر وصل شده­ اند تا جریان هوای اگزوز به دیواره­ های کانال برخورد کند. برای تسهیل بازتولید دوده در دمای پایین­ تر، فیلترها با یک کاتالیزور فلزی عالی پوشیده شده­ اند. ماتریس سرامیکی حاوی روکش فلزی است تا از صداخفه کن حفاظت کرده و مناسب آن باشد. دستگیره ­ها برای سهولت نصب استفاده می­شوند.

اکسیداسیون دوده زمانی انجام می­شود که اتومبیل به دلیل گرمای خروجی از موتور، کار می­کند (ترمیم انفعالی). گاهی اوقات گرمای بیشتری برای انجام اکسیداسیون مورد نیاز است (ترمیم فعال). ترمیم فعال زمانی رخ می­دهد که اتومبیل در حال کار است و الگوی عودکننده در کاربردهای مختلف، تفاوت زیادی دارد (ممکن است هر روز رخ دهد یا هیچ گاه رخ ندهد). خاکستری که در DPF  ساخته می­شود در طول ترمیم­ ها نمی­سوزد؛ بلکه باید آن را تمیز کرد. برنامه تعویض ولوو، DPF تمیز شده هنگام تعویض قطعات را پیشنهاد می­دهد. DPF نیازمند تمیزکاری از ماشین برداشته می­شود و با DPF تمیزشده جایگزین می­شود تا زمان حضور در کارگاه به حداقل برسد.

تفاوت

DPF قطعه حساسی است که باید با دقت با آن کار کرد. هنگام خرید قطعات تعویضی ولوو برای DPF، می­توانید مطمئن باشید قطعه تمیز و بررسی شده است تا مشخصات خاص ولوو را در بر داشته باشد و تجهیزات توسط بخش «توسعه محصولات ولوو» تایید شده است. سطوح انتشار ریزذره ­ها اصلاح خواهد شد. استفاده از روش­ها یا تجهیزات تایید نشده، ممکن است ظرف چند دقیقه به DPF آسیب برساند. DPF آسیب­ دیده منجر به افزایش مصرف سوخت و تغییرات دیگری در موتور یا افزایش ریز ذره­ها در اگزوز می­شود که خطرناک است.

مکانیک­ ها و اپراتورهایی که DPF ها را تمیز و تعویض می­کنند، در معرض مواد خطرناکی قرار می­گیرند. تعویض قطعات DPF ولوو در همه زنجیره فعالیت (پیاده­ سازی، حمل­ ونقل، تمیزکاری، و غیره) با فرایندهای ایمن و تجهیزات درست انجام می­شود تا سلامت مکانیک­ها و اپراتورها به خطر نیفتد.

آزمایش گسترده

آزمایش­های کارکردی و مقاومتی DPF های عالی ولوو انجام می­شود تا از رعایت مقررات مربوط به انتشار کربن و قابلیت اطمینان فرایندهای آن در تمام طول عمر وسیله نقلیه، اطمینان حاصل شود. این آزمایش­ها در سکوی موتور و وسیله نقلیه انجام می­شود.

برای خرید قطعات ولوو اینجا کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟