فن (پروانه) خنک­ کننده

قطعات اصل ولوو

خنک­ سازی موتورهای قدرتمند امروزی اهمیت بسزایی دارد. فن خنک­  کننده موتور، جریان هوا را به سمت واحد خنک­ کننده هدایت می­کند و یکی از مهم­ترین قطعات سیستم خنک­ کننده می­ باشد. همچنین فن به تنظیم دمای موتور در محدوده مطلوب کمک می­کند.

فن ماشین­های سنگین در اروپا توسط یک سیستم الکترونیکی بسیار پیچیده کنترل می­شود که می­تواند دمای موتور و ترمز ریتاردر را در آب و هواهای گوناگون تنظیم کند. در هریک از کامیون­ها، فن­ ها به صورت جداگانه و به منظور دست­یابی به بهترین عملکرد ممکن در سیستم خنک­ کننده خودرو انتخاب شده­ اند.

توضیحات فنی

فن خنک ­کننده دارای یک کلاچ فن ویسکوز است که به صورت الکترونیکی کنترل می­شود و دارای سرعت قابل تنظیم و سیستم کنترل حلقه بسته می­باشد. منظور از حلقه بسته، کنترل پیوسته سرعت واقعی فن توسط سیگنال ارسالی سرعت فن به سیستم کنترل موتور است. فن توسط یک شفت و تسمه کنترل می­ شود.

در سیستم کلاچ فن ویسکوز، سرعت واقعی فن توسط روغن سیلیکون با ویسکوزیته بالا کنترل می شود و این روغن گشتاور را از شفت به محفظه ای که پروانه پلاستیکی روی آن نصب شده منتقل میکند. مقدار این روغن در محفظه توسط یک سیستم الکترومغناطیسی کنترل می شود که وظیفه باز و بسته کردن یک شیر در داخل کلاچ فن را بر عهده دارد .

کلاچ فن دارای یک حالت ایمن است که در صورت بروز نقص الکتریکی، فن را به طور کامل فعال می کند تا بتوانید حالت Limp Home Mode را فعال و از آسیب بیشتر به خودرو جلوگیری کند. پره ها و کلاچ فن به صورت یک سیستم واحد طراحی و تنظیم شده اند تا عملکرد، دوام و استحکام آن بهبود یابد. به منظور افزایش بازده جریان هوا، ابعاد و شکل حلقه فن باید دقیق بوده و هیچ لقی نداشته باشد.

تفاوت­ فن های خنک­ کننده

هر یک از فن­ ها برای کاربردهای مختلفی بهینه­ سازی شده­ اند. هر یک از سیستم­های فن (کلاچ فن + پره­ ها) به منظور اطمینان از پیروی از استانداردهای ولوو و دریافت تاییدیه برای استفاده در کاربردهای گوناگون، باید تست­ های متعددی را پشت سر بگذارند. این تست­ ها فقط توسط کارخانه تولید کننده و شرکت ولوو، با استفاده از برنامه­ ها و متدهای خاصی صورت می­ گیرند. فن ­ها همیشه پیش از دریافت تاییدیه از ولوو، توسط کارخانه تولیدکننده به طور کامل تست می­ شوند.

ولوو تمام تست­ها را بر روی خودروهای دارای فن انجام می ­دهد. تست­ ها به صورت آزمایشگاهی و میدانی و در حالت­های گوناگون در سراسر دنیا انجام می­ شوند. نحوه نصب فن بر عملکرد و کیفیت آن تاثیر می ­گذارد. سیستم فن­ های امروزی نتیجه سال­ها تجربه و همکاری نزدیک میان مهندسان ولوو و تولیدکنندگان است. فن­ های فاقد تاییدیه ولوو عملکرد سیستم خنک­  کننده، کامیون و سیستم­های مختلف کامیون را به خطر می­ اندازند.

آزمایشات گسترده

آزمایشاتی که صورت استاندارد انجام می­ شوند عبارتند از:

  • تست عملکرد گردش هوای فن
  • تست صدا
  • تست پره­ های فن
  • تست لرزش سیستم فن
  • تست عملکرد فن هنگام استارت سرد
  • تست فشار و بار بر روی سیستم فن در موتور/خودرو
  • تست اسپری نمک (مقاومت در برابر خوردگی)
  • تست گرد و خاک (مقاومت در برابر گرد و خاک)
  • تست EMC (تست سازگاری با سیستم الکترومغناطیسی)
  • تست عملکرد جریان هوا
  • تست خنک­ کنندگی – در مجموع ه­ای از آب­ و هواهای مختلف/تونل باد/تست­ های آزمایشگاهی و میدانی در هوای گرم
  • تست عملکرد کلاچ فن – در مجموع ه­ای از آب و هواهای مختلف/تونل باد/تست­های آزمایشگاهی و میدانی (در هوای سرد و گرم)
  • تست دوام خودرو (تست میدانی)

برنامه قطعات تعویضی ولوو

فن های خنک کننده شامل برنامه قطعات تعویضی ولوو می باشند.

سرویس

برای تست وضعیت فن خنک کننده موتور باید تست تشخیصی شماره 26325-3 را در نرم افزار Tech Tool ولوو اجرا کنید.

قطعات زاپاس پیشنهادی

توصیه می شود هنگام تعویض فن در صورت لزوم، تسمه و تنشنر تسمه را نیز عوض کنید.

جهت خرید لوازم موتور ولوو کلیک کنید

فن (پروانه) خنک­ کننده

دیدگاه شما چیست؟