کارخانه موتور در کوده

او در زمان عرضه ­ی اولین ولوو اف اچ در سال 1993 حتی به دنیا هم نیامده بود. با این وجود، سال­های زیادی را در همان خط مونتاژ گذراند. در نهایت، او با نسما و دانیل آشنا شد؛ آن­ها هم ­اکنون در کارخانه ­ی موتور ولوو واقع در کوده، جایی که به کامیون های ولوو جان بخشیده می­شود، کار می­کنند.

حضور در بخش تولید پیشرانه واقع در کوده، نهایت حس راحتی را به شما منتقل میکند. البته این بدان معنا نیست که مردم در آن­جا زندگی می­کنند؛ اما فضای دوستانه­ ای که وجود دارد و واقعیتی که کارکنان یکدیگر را به خوبی می­شناسند، شروع گرم­ و­دلپذیری را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می ­آورد.نسما اودیسو با لبخندی که بر روی لب دارد، موهای بلند خود را جمع کرده و آن­ها را دم ­اسبی می­بندد. او یک سال و چند ماه است که اینجا کار می­کند.

او می­گوید: «من عاشق این شغل هستم. شیفت من معمولا مختص به شب­ها بوده و باید قسمت­های مختلف موتور را جمع­ آوری کنم. در آغاز، حس اضطراب زیادی داشتم؛ اما به مرور در طی یک سال چیزهای زیادی آموختم. احساس می­کنم هر روز در حال به چالش کشیدن خودم هستم.»

او حدود 8 سال است که ساکن سوئد بوده و با همسر و پسرش در کوده زندگی می­کند. در سال 1993 اولین کامیون ولوو تولید و وارد بازار شد؛ سالی که او به دنیا آمد. به همین دلیل، خاطره­ ای از آن به خاطر ندارد.

«من هنگام اولین تولید در شکم مادرم بودم. حتی تا زمانی که به سوئد آمدم نیز از کامیون­های ولوو اطلاعاتی نداشتم. با این حال، متوجه هستم که کامیون و اجزای مختلف موتور آن، موفقیت بزرگی به حساب می­ آیند. به همین دلیل، از جمع ­آوری چیزی که اهمیت بسیاری برای این کامیون دارد لذت زیادی می­برم.»

دنیل لاندگرن یکی از کارکنان بوده و مدعی­ ست که هرروزه به کامیون­ های سیگنچر و اولین موتور دی 12 فکر می­کند. در سال 1993، او یک اپراتور در خط مونتاژ بود و اولین موتورهایی را که مونتاژ کرد به خوبی به خاطر می­ آورد. او با لبخند می­گوید: «از این­که کسی در بیرون قرار است با کامیونی که من موتور آن را مونتاژ کرده­ ام، رانندگی کند، احساس غرور می­کردم.»

او امروز دو نقش را برعهده دارد: مدیر خط اول ممیزی محصول و آزمایشی او پی؛ مرحله­ای که موتور به روش­های گوناگون مورد بررسی و آزمایش قرار می­گیرد. در این قسمت، راننده کنترل کیفیت نیز بر تولید مناسب تمرکز می­کند.

دانیل مدعی ا­ست: «وقتی من آغاز به کار کردم، تقریبا همه­ چیز دستی بود. نسما در حال حاضر مدیریت ربات­ها را بر عهده دارد و واضح است که در آن زمان ما برای مونتاژ از آن­ها استفاده نمی­کردیم. اما حس کارگران هنوز تغییر نکرده است. همچنین، ولوو شرکتی برای پیشرفت بوده و این چیزی­ست که من واقعاً از آن قدردانی می­کنم. در واقع، می­خواهم توصیه ­ای نیز به نسما کنم. آموزش ببین و خودت را در مسیر رشد قرار بده. راه­های زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد.»

نسما سر تکان می ­دهد. وظیفه­ ی او تا حد زیادی مرتبط با ربات­هاست؛ اما این کار هنوز هم توقع بزرگی از یک اپراتور به حساب می ­آید. او می­گوید: «کار در ابتدا قدری مشکل بود. من فقط می­توانم زمانی را تصور کنم که همه­ ی کارها به صورت دستی انجام می­شدند.» او در مورد توصیه برای استفاده از فرصت­های توسعه مدعی­ست که در حال حاضر برنامه­ هایی برای آینده دارد.

«در آینده تحصیلاتم را در کوده ادامه می­دهم تا مدرک مدیریت بازرگانی را دریافت کنم. البته که دوست دارم در ولوو بمانم؛ اما پس از انجام این موارد، در بخش مالی آن شروع به کار خواهم کرد.»

به طبقه­ ی دیگری می­رویم و با دانیل و نسما که در حال استقبال از مردم هستند، مواجه می­شویم. کوده شهری نسبتا کوچک در سوئد است که کارخانه­ ی ولوو نقش مهمی را در تشکیل هویت آن ایفا می­کند. دانیل می­گوید: «چندین نسل است که مردم این­جا مشغول به کار هستند. پسر من که متولد 1993 است نیز در ولوو کار می ­کند.» نسما در ادامه­ ی سخن او می ­افزاید: «یکی دیگر از افرادی که دقیقا در سال ورود ولوو به بازار، متولد شده است. خیلی جالبه.»

 برای خرید لوازم یدکی ولوو اینجا کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1400/06/30
    سلام خسته نباشید من عاشق کار هستم و آرزو دارم روزی داخل کارخانه تولید ولوو  در سویدکار کنم من مکانیک ولوو هستم و حدود ۰ ۲ سال کار میکنم میشه رفت اونجا
  • کاربر میهمان 1400/06/30
    عالی
  • کاربر میهمان 1400/06/30
    عالی
  • 1400/06/30
    سلام ودرود به جناب زهرایی بابت پستهای ناب اینستا ومطالب بسیار مفید شرکت ولوو ...ولوو هم خودش وکارکنانش وهم نمایندگیهای مثل آقای زهرایی همشون عزیز هستن و ما ولوو سواران دوستشان داریم  وزنده باشند از خود شرکت وکارکنان ونمایندگیها وخدمات پس از فروش ...