چگونه می­توان اتصالات آیرودینامیکی مناسبی را برای عملکرد خود انتخاب کرد

 

دستگاه­های آیرودینامیکی می­توانند در یک عملکرد معمولی در مسافت طولانی مصرف سوخت را تا 10درصد کاهش دهند. اما این تنها در عملکرد طولانی مدت با پیکر بندی تریلر استاندارد نیست که    می­تواند مفید واقع شود. بخش­های دیگر، از جمله حمل و نقل و ساخت و ساز نیز می­توانند با اتصالات آیرودینامیکی مناسب از کاهش قابل توجهی در مصرف سوخت برخوردار شوند. آیرودینامیک­ ها نقش مهمی در توسعه ­ی طراحی کابین کامیون دارند، اما همچنین می­توانید وسیله نقلیه خود را مجهز به محدوده­ای از اتصالات اضافه کنید تا مقاومت هوا را به حداقل برسانید، و به دنبال آن مصرف سوخت و انتشار   کربن دی اکسید را کاهش دهید. برای شروع، می­خواهم به دستگاه های مختلف موجود و نحوه کاهش مقاومت هوا و در نتیجه صرفه جویی در سوخت بپردازم.

اسپویلر سقف

در صورت نصب صحیح، اسپویلر یا منحرف ­کننده­ ی سقف بیشترین صرفه­ جویی در مصرف سوخت را در بین تمام دستگاه­های آیرودینامیکی ایجاد می­کند. بدون آن، ساختار های غیر آیرودینامیکی بدنه ­ی محموله در معرض جریان هوای پیش رو قرار می­گیرد. هرچه کابین و تریلر روی کامیون بالاتر باشد، مقاومت هوا بیشتر می­شود. زاویه ­ی سقف نیز مهم است. افزودن یک منحرف کننده ­ی سقف می­تواند به میزان 5 درصدمصرف سوخت شما را هنگام مسافرت با سرعت های بالاکاهش دهد،  اما مهم است که آن را با توجه به ارتفاع خودرو تنظیم کنید.حتی چند سانتی متر کم یا زیاد، صرفه­ جویی احتمالی شما را کاهش می دهد. دفترچه راهنمای شما دستورالعمل های مفصلی در مورد نحوه­ ی تنظیم منحرف­ کننده ­ی سقف برای نوع خاص کامیون شما ارائه می­دهد. انجام این کار ممکن است کمی دشوار باشد، اما صرفه ­جویی احتمالی آن واقعاً سودمند است.

منحرف­ کننده ها یا توسعه دهنده های سمت کابین

منحرف کننده های سمت کابین که متناسب با طراحی کابین توسعه یافته اند، مخصوصاً برای تراکتورها مناسب هستند، اما آنها برای کابین ­های سفت و سخت نیز مفید هستند و می توانند با همه نوع کابین ترکیب شوند. آن­ها به روان شدن جریان هوا از کابین در اطراف دو طرف تریلر کمک می­کنند و میزان تلاطم بین آن­ها را کاهش می­دهند. فیرینگ­ های جانبی نیز می­توانند به صرفه­ جویی در مصرف سوخت کمک­­ کنند و در سرعت­های بالا بسیار مهم هستند.

دامن­های شاسی یا فیرینگ ها

دامن­های شاسی اجزای غیر آیرودینامیکی را که در کناره های فریم کامیون قرار دارند، می­ پوشانند. آن­ها برای برطرف کردن شکاف­ها، کاهش مقاومت هوا و کاهش مصرف سوخت استفاده می­شوند.

فندر فلرها

این­ها فاصله­ ی بین چرخ های جلو و بدنه اطراف را می­پوشانند تا اطمینان حاصل شود که چرخش و جریان متلاطم هوا در محفظه چرخ کمترین تأثیر را بر جریان هوای خارجی داشته باشد.آنها در سایز جهانی عرضه می­شوند، اما معمولاً بسته به عرض لاستیکی که برای کامیون خود انتخاب می­کنید، گزینه ای برای ارتقاء آن­ها وجود دارد.

اسپویلرهای سپر

اسپویلر سپر در زیر سپر نصب می­شود تا به عنوان منحرف­ کننده­ ی هوا عمل کند و جریان هوا را از قسمت زیرین غیرآیرودینامیکی کامیون و تریلر هدایت کند. همچنین می­توانید اقداماتی را برای بهبود آیرودینامیک تریلر خود انجام دهید، مانند نزدیک نگه­داشتن فاصله بین تریلر و کابین تا حد ممکن، به شرط رعایت بارهای مجاز محور.تریلری با قسمت­های سرپوشیده مصرف سوخت کمتری نسبت به تریلر بدون آن خواهد داشت.

آیرودینامیک­ها و سرعت کامیون

به طور سنتی، استفاده از دستگاه های آیرودینامیکی اضافی درمسافت­­های دور عادی است.این به این دلیل است که مقاومت هوا به تدریج با سرعت افزایش می­یابد.به عنوان یک قاعده کلی، هنگامی که سرعت خود را دو برابر می­کنید، مقاومت هوا چهار برابر می شود.در حالی که معتقدم اتصالات آیرودینامیکی می­توانند در اکثر عملیات سودمند باشند، شما باید مسیر، سرعت متوسط ​​و وزن کامیون را در نظر بگیرید.برخی از مناطق تجاری وجود دارند که اغلب بدون دلیلی موجه نادیده گرفته می­شوند، مانند حمل و نقل مخزن،قسمت­های برقی و ساختمانی. در این کاربردها، شبیه سازی­ها معمولاً ثابت  می­کنند که اتصالات آیرودینامیکی باعث صرفه ­جویی قابل توجهی در سوخت می­شوند، حتی اگر ارتفاع بدنه از کامیون کمتر باشد.این به این دلیل است  که شکل کابین به خودی  خود  قادر به حفاظت موثردر برابر هوای پیش رو نیست. منحرف­ کننده­ های هوا برای این منظور طراحی شده­ اند و به همان اندازه در این بخش­ها مناسب هستند.

وزن در مقابل محموله

در نهایت، شایان ذکر است که در برخی بخش­ها، مانند حمل و نقل مخزن، بین وزن اضافی دستگاه­های آیرودینامیکی (و مزایایی که آنها ارائه می دهند)، در مقابل بیشترین بار ممکن، تعادل ایجاد می­شود.

*ادعای بهبود سوخت با مقایسه ­ی هزینه­ های دیزل یک کامیون با ویژگی های آیرودینامیکی در مقابل کامیونی بدون آن ویژگی­ها محاسبه می­شود. محاسبات از طریق شبیه­ سازی گسترده و همچنین آزمایشات جامع در تونل باد و جاده انجام می شود.مصرف سوخت واقعی ممکن است بسته به عوامل زیادی مانند سرعت رانندگی، استفاده از کروز کنترل، مشخصات خودرو، محموله­ ی خودرو، توپوگرافی واقعی، تجربه رانندگی راننده، تعمیر و نگهداری خودرو و شرایط آب و هوایی متفاوت باشد.

برای رسیدگی و درک این مسائل و کمک به شما در تصمیم گیری در مورد اتصالات آیرودینامیکی مناسب برای عملکردتان، راهنمایی را تهیه کرده ام که پارامترهای مختلفی را که هنگام ارزیابی گزینه­ هایتان باید در نظر بگیرید، ارائه می­دهد.

برای خرید لوازم بدنه ولوو اینجا کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟