دستگاههای آیرودینامیکی میتوانند در یک عملکرد معمولی در مسافت طولانی مصرف سوخت را تا 10درصد کاهش دهند. اما این تنها در عملکرد طولانی مدت با پیکر بندی تریلر استاندارد نیست که میتواند مفید واقع شود. بخشهای دیگر، از جمله حمل و نقل و ساخت و ساز نیز میتوانند با اتصالات آیرودینامیکی مناسب از کاهش قابل توجهی در مصرف سوخت برخوردار شوند. آیرودینامیک ها نقش مهمی در توسعه ی طراحی کابین کامیون دارند، اما همچنین میتوانید وسیله نقلیه خود را مجهز به محدودهای از اتصالات اضافه کنید تا مقاومت هوا را به حداقل برسانید، و به دنبال آن مصرف سوخت و انتشار کربن دی اکسید را کاهش دهید. برای شروع، میخواهم به دستگاه های مختلف موجود و نحوه کاهش مقاومت هوا و در نتیجه صرفه جویی در سوخت بپردازم.
اسپویلر سقف
در صورت نصب صحیح، اسپویلر یا منحرف کننده ی سقف بیشترین صرفه جویی در مصرف سوخت را در بین تمام دستگاههای آیرودینامیکی ایجاد میکند. بدون آن، ساختار های غیر آیرودینامیکی بدنه ی محموله در معرض جریان هوای پیش رو قرار میگیرد. هرچه کابین و تریلر روی کامیون بالاتر باشد، مقاومت هوا بیشتر میشود. زاویه ی سقف نیز مهم است. افزودن یک منحرف کننده ی سقف میتواند به میزان 5 درصدمصرف سوخت شما را هنگام مسافرت با سرعت های بالاکاهش دهد، اما مهم است که آن را با توجه به ارتفاع خودرو تنظیم کنید.حتی چند سانتی متر کم یا زیاد، صرفه جویی احتمالی شما را کاهش می دهد. دفترچه راهنمای شما دستورالعمل های مفصلی در مورد نحوه ی تنظیم منحرف کننده ی سقف برای نوع خاص کامیون شما ارائه میدهد. انجام این کار ممکن است کمی دشوار باشد، اما صرفه جویی احتمالی آن واقعاً سودمند است.
منحرف کننده ها یا توسعه دهنده های سمت کابین
منحرف کننده های سمت کابین که متناسب با طراحی کابین توسعه یافته اند، مخصوصاً برای تراکتورها مناسب هستند، اما آنها برای کابین های سفت و سخت نیز مفید هستند و می توانند با همه نوع کابین ترکیب شوند. آنها به روان شدن جریان هوا از کابین در اطراف دو طرف تریلر کمک میکنند و میزان تلاطم بین آنها را کاهش میدهند. فیرینگ های جانبی نیز میتوانند به صرفه جویی در مصرف سوخت کمک کنند و در سرعتهای بالا بسیار مهم هستند.
دامنهای شاسی یا فیرینگ ها
دامنهای شاسی اجزای غیر آیرودینامیکی را که در کناره های فریم کامیون قرار دارند، می پوشانند. آنها برای برطرف کردن شکافها، کاهش مقاومت هوا و کاهش مصرف سوخت استفاده میشوند.
فندر فلرها
اینها فاصله ی بین چرخ های جلو و بدنه اطراف را میپوشانند تا اطمینان حاصل شود که چرخش و جریان متلاطم هوا در محفظه چرخ کمترین تأثیر را بر جریان هوای خارجی داشته باشد.آنها در سایز جهانی عرضه میشوند، اما معمولاً بسته به عرض لاستیکی که برای کامیون خود انتخاب میکنید، گزینه ای برای ارتقاء آنها وجود دارد.
اسپویلرهای سپر
اسپویلر سپر در زیر سپر نصب میشود تا به عنوان منحرف کننده ی هوا عمل کند و جریان هوا را از قسمت زیرین غیرآیرودینامیکی کامیون و تریلر هدایت کند. همچنین میتوانید اقداماتی را برای بهبود آیرودینامیک تریلر خود انجام دهید، مانند نزدیک نگهداشتن فاصله بین تریلر و کابین تا حد ممکن، به شرط رعایت بارهای مجاز محور.تریلری با قسمتهای سرپوشیده مصرف سوخت کمتری نسبت به تریلر بدون آن خواهد داشت.
آیرودینامیکها و سرعت کامیون
به طور سنتی، استفاده از دستگاه های آیرودینامیکی اضافی درمسافتهای دور عادی است.این به این دلیل است که مقاومت هوا به تدریج با سرعت افزایش مییابد.به عنوان یک قاعده کلی، هنگامی که سرعت خود را دو برابر میکنید، مقاومت هوا چهار برابر می شود.در حالی که معتقدم اتصالات آیرودینامیکی میتوانند در اکثر عملیات سودمند باشند، شما باید مسیر، سرعت متوسط و وزن کامیون را در نظر بگیرید.برخی از مناطق تجاری وجود دارند که اغلب بدون دلیلی موجه نادیده گرفته میشوند، مانند حمل و نقل مخزن،قسمتهای برقی و ساختمانی. در این کاربردها، شبیه سازیها معمولاً ثابت میکنند که اتصالات آیرودینامیکی باعث صرفه جویی قابل توجهی در سوخت میشوند، حتی اگر ارتفاع بدنه از کامیون کمتر باشد.این به این دلیل است که شکل کابین به خودی خود قادر به حفاظت موثردر برابر هوای پیش رو نیست. منحرف کننده های هوا برای این منظور طراحی شده اند و به همان اندازه در این بخشها مناسب هستند.
وزن در مقابل محموله
در نهایت، شایان ذکر است که در برخی بخشها، مانند حمل و نقل مخزن، بین وزن اضافی دستگاههای آیرودینامیکی (و مزایایی که آنها ارائه می دهند)، در مقابل بیشترین بار ممکن، تعادل ایجاد میشود.
*ادعای بهبود سوخت با مقایسه ی هزینه های دیزل یک کامیون با ویژگی های آیرودینامیکی در مقابل کامیونی بدون آن ویژگیها محاسبه میشود. محاسبات از طریق شبیه سازی گسترده و همچنین آزمایشات جامع در تونل باد و جاده انجام می شود.مصرف سوخت واقعی ممکن است بسته به عوامل زیادی مانند سرعت رانندگی، استفاده از کروز کنترل، مشخصات خودرو، محموله ی خودرو، توپوگرافی واقعی، تجربه رانندگی راننده، تعمیر و نگهداری خودرو و شرایط آب و هوایی متفاوت باشد.
برای رسیدگی و درک این مسائل و کمک به شما در تصمیم گیری در مورد اتصالات آیرودینامیکی مناسب برای عملکردتان، راهنمایی را تهیه کرده ام که پارامترهای مختلفی را که هنگام ارزیابی گزینه هایتان باید در نظر بگیرید، ارائه میدهد.