عملکرد کمربند ایمنی خودرو چگونه است؟

کمربند ایمنی

 

کمربند سه نقطه ای شصت سال پیش توسط کمپانی ولو اختراع شد، و جان بیش از یک میلیون انسان را نجات داده است. چه تکنولوژی در کمربند ایمنی وجود دارد و چگونه کار میکند؟

امروزه کمربند سه نقطه ای یک قابلیت استاندارد برای تمامی کامیون های جهان است. در ابتدا یک کمربند ثابت، کمربند ایمنی غلتکی/جمع شونده که امروز میشناسیم، در دهه 50 میلادی در آمریکا معرفی شد، و چهار سال بعد کمر بند سه نقطه ای توسط ولو معرفی شد.

تکنولوژی کمربند ایمنی کامیون مدرن شما بسیار ساده است. کمربند سه نقطه ای یک ترکیب Y شکل از کمر بند های کمری است که بر روی بدن قرار میگیرند و در سگک قفل میشوند. و انرژی(حرکتی) شانه، سینه و لگن شما را هنگامی که خودرو در حال حرکت است، مهار میکند.

کمربند ایمنی به یک مکانیسم جمع شونده متصل است، که یک قرقره به شما این امکان را میدهد تا کمربند را طبق خواست خود تنگ یا گشاد کنید. مکانیسم جمع شونده قفل کننده، در برابر هر گونه انرژی قوی یا حرکت سریع پاسخ میدهد، مثلا: یک تصادف یا ترمز شدید. به این وسیله که فورا مانع از چرخش قرقره میشود و بدن شما را در برابر حرکات رو به جلو ناگهانی حفظ میدارد.

یکی دیگر از عناصر اصلی تکنولوژی کمربند ایمنی، سیستم پیش کشنده است، یک سیستم که در دهه 90 میلادی ، همان دوره ای که تازه کیسه هوا آمده بود، معرفی شد. از یک ماده انفجاری برای به حرکت در آوردن یک پیستون پنهان شده استفاده میشود که در هنگام ثبت توقف ناگهانی خودرو توسط سنسور ها فعال میشود. سپس پیستون قرقره  که بند پارچه ای به دور آن پیچیده شده را به حرکت میاندازد. این عمل جمع شوندگی بسیار سریع باعث میشود که بدن شما به صورت سفت و محکمی به صندلی بچسبد.

کیسه هوا در برابر کمربند ایمنی

کیسه های هوا و کمربند ها به گونه ای طراحی شده اند تا با هم کار کنند، نه اینکه جای یکدیگر را بگیرند. کمربند ایمنی شما را در هنگام تصادف در درون خودرو نگاه میدارد در حالی که کیسه هوا باعث میشود که سر و قسمت بالایی بدن شما به یک چیز بالش مانند برخورد کند تا صدمات را کاهش دهد. کمربند ایمنی کامیون ها بر روی ستون دوم بسته میشد، اما هم اکنون بر روی خود صندلی نصب میشوند. این باعث افزایش راحتی میشود و کمربند همراه با حرکات مدرن سیستم تعلیق کابین هماهنگ میشود.

چگونه باید کمربندی ایمنی را ببندیم؟

وقتی که صحبت از استفاده کمربند ایمنی میشود، این را میدانیم که آمار استفاده از آن در کامیون ها کمتر است و تحقیقات نشان میدهد که یک سوم رانندگان از کمربند ایمنی استفاده نمیکنند. برای اینکه از کمربند استفاده نکنند دلایلی مثل ماهیت کارشان را به کار میبرند. مثال: کسانی که در توزیع شهری یا جمع آوری زباله کار میکنند شاید با خود اینگونه میپندارند که این فرایند باز و بسته کردن کمربند ایمنی، زمان گیر و غیر ضروری است زیرا که آن ها همواره در حال سوار و پیاده شدن از کابین کامیون هستند.

اما حقیقت این است که، پنجاه درصد از رانندگان کامیون ها که در تصادفات جاده ای کشته شده اند، اگر کمربند ایمنی داشتند زنده میماندند. فرقی نمیکند که تنبلی، کمبود راحتی یا عادت است، این چند دلیل برای استفاده نکردن از کمربند ایمنی نمیتوانند بهانه خوبی در برابر یک میلیون زندگی که توسط این نوآوری ایمنی نجات داده شده اند باشند.

برای خرید لوازم بدنه ولوو اینجا کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1400/07/04
    ولوو عشقه
  • کاربر میهمان 1400/07/04
    واقعا جالب بود
  • کاربر میهمان 1400/07/04
    عالیه
  • 1400/07/03
    ولوو
    حضرت
    وعالیجناب عشق است