آیا وقتی­ که در جاده هستید تلفن همراهتان شما را در معرض خطر قرار می­دهد؟

 

آیا تا به حال  شده که پشت فرمان باشید اما به ترافیک اطراف خود توجه کامل نداشته باشید؟ یا متوجه شخص دیگری در جاده شده اید که به وضعیت بحرانی توجه نمی­کند؟ این می­تواند بسیار نگران­ کننده باشد. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود حواسمان پرت شود یا تمرکز خود را در جاده از دست بدهیم. تلفن­های همراه بزرگترین تهدید از بین این موارد است. پس درباره ­ی آن­، چه کاری می­توانید انجام دهید؟

در ابتدا، باید در نظر بگیریم که چرا حواس­ پرتی اتفاق می­افتد. چند عامل مختلف وجود دارد که باعث می ­شود تمرکز ما از بین برود. یکی از دلایل اصلی بی­ توجهی­ است  این می­تواند ناشی از خستگی بیش از حد، یا کسالت و اجازه دادن به منحرف­ شدن ذهنتان باشد. نوعی دیگر از خطرات، توجه به چیزهای اشتباه است - مانند تمرکز کامل روی ماشین روبرو و ندیدن دوچرخه سواری که از کنار نزدیک می­ شود. یا، ممکن است به دلیل حواس ­پرتی باشد، مانند غذا خوردن هنگام رانندگی یا تایپ کردن آدرسی در سیستم مسیریابی خود در حالی که در جاده هستید.

چندین منبع حواس ­پرتی

این روزها، منبع حواس­ پرتی به احتمال زیاد یک تلفن همراه است. تلفن­های همراه تهدیدی بزرگتر از آن است که اکثر مردم تصور می­کنند. بخصوص زمانی که در جاده­ ای هستید که استفاده از تلفن همراه می­تواند حواس رانندگان را از جهات مختلف پرت کند:

  • حواس­ پرتی فیزیکی :ممکن است زمانی رخ دهد که راننده مجبور باشد از یک یا هر دو دست خود برای استفاده از تلفن همراه خود برای شماره گیری، پاسخ و یا خاتمه ­­ی تماس استفاده کند.
  • حواس ­پرتی بصری: این امر ناشی از مدت زمانی است که چشم رانندگان به تلفن همراه و خارج از جاده است، یا هنگام صحبت­ کردن با تلفن، به جاده نگاه می­کنند اما موفق به دیدن نمی­شوند.
  • حواس­ پرتی شنیداری: ممکن است زمانی رخ دهد که حواس راننده هنگام زنگ ­زدن تلفن، دریافت اعلان متنی یا خود مکالمه از طریق تلفن، پرت شود.
  •  حواس­ پرتی شناختی:زمانی رخ می­دهد که دو کار ذهنی به طور همزمان انجام شود. به عنوان مثال وقتی مکالمه­ای که از طریق تلفن انجام می­شود، شروع به رقابت با کار رانندگی کند. تحقیقات نشان می­ دهد که گوش دادن، به­ تنهایی می­تواند فعالیت بخشی از مغز را که با رانندگی مرتبط است، بیش از یک سوم کاهش دهد. هرچه گفتگو دشوارتر و پیچیده ­­تر باشد، تأثیرات آن بر عملکرد رانندگی قوی­تر است. هرچه وضعیت رانندگی دشوارتر باشد، مکالمه تلفنی تأثیر بیشتری بر توانایی رانندگی خواهد داشت.

تحقیقات وزارت حمل و نقل ایالات متحده نشان می­دهد که ارسال یا خواندن یک پیام کوتاه، چشم شما را به مدت 5 ثانیه از جاده دور می­کند. این زمان برای حرکت 110 متری کامیونی با سرعت 80 کیلومتر در ساعت کافی است،یا مانند رانندگی در طول زمین فوتبال با چشمان بسته می­ماند.

شواهد درمورد رابطه­ ی مستقیم بین استفاده از تلفن همراه و تصادفات کاملاً روشن است. یک مطالعه­ ی نروژی بر اساس سوابق بیمه به این نتیجه رسید که استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی، احتمال تصادف را تا حدود 7/1 برابر افزایش می­دهد! آمار تصادف به­ خاطر پیامک حتی بدتر است.

اما مقاومت در برابر دوپامینی که از بررسی یک اعلان فیس­بوک یا پیامک دریافت می­کنید، می­تواند دشوار باشد. و هرچه راننده بیشتر از تلفن خود بدون رخ دادن هیچ حادثه­ ای استفاده کند، احتمال اینکه دچار احساس امنیت کاذب شود، بیشتر است. من حتی رانندگانی را دیدم که تا تماس تصویری در ترافیک پیش رفته ­اند!

اگرچه نمی­توانیم هیچ ­کاری برای از بین بردن کامل بی ­توجهی و حواس پرتی انجام دهیم، اما اقدامات زیادی را می­ توان برای کاهش ­دادن آن انجام داد. مراحل ساده مانند اطمینان از داشتن یک خواب خوب قبل از یک روز طولانی در جاده، توقف­ های مکرر و فعال نگه­داشتن ذهن خود در قسمت کسل­ کننده از بزرگراه، به عنوان مثال، با گوش دادن به موسیقی یا یک پادکست خوب.

فناوری برای نجات؟

با معرفی ویژگی­های کمک ­راننده مانند ترمز اضطراری و سسیستم کمکی رانندگی بین خطوط، گاهی اوقات سوالاتی در مورد این­ که آیا آن­ها ممکن است به جبران حواس پرتی چند ثانیه ­ای کمک کنند، دریافت می­کنم. و در اینجا پاسخ منفی­ است. درحالی که این ویژگی­ها از نظر ایمنی و راحتی چیزهای زیادی ارائه می­دهند، سیستم های ایمنی پیشرفته، کامیون شما را در برابر تصادف مقاوم نمی­کنند!در واقع اگر رانندگان هنگام استفاده از برخی ویژگی­های ایمنی، درمورد ایمنی خود تصور غلط داشته باشند، ممکن است مسئولیت­های خود را با عواقب کشنده کنار بگذارند.

مطالعات نشان داده­ است احتمال اینکه کاربران منظم سیستم­های کمک­ راننده پیشرفته با حواس ­پرتی رانندگی کنند، تقریباً دو برابر بیشتر از کسانی­ است که از آن­ها استفاده نمی­کنند. من به عنوان یک متخصص ایمنی این را بسیار نگران­ کننده می­دانم، زیرا امروزه هیچ ویژگی ایمنی وجود ندارد که بتواند جایگزین یک راننده­­ ی خوب و متمرکز شود.

اگرچه اکثر کشورهای اتحادیه اروپا، ایالات متحده و استرالیا قوانینی برای ممنوعیت استفاده از وسایل دستی در نظر گرفته ­اند، غیرمنطقی­ است که انتظار داشته باشیم بتوانیم استفاده از تلفن همراه را در جاده­ ها به طور کامل حذف کنیم.

قبل از سفر:

  • قبل از حرکت، مقصد خود را در سیستم مسیریابی وارد کنید. وارد کردن آدرس هنگامی که در جاده هستید، اغلب بیشتر از آنچه که فکر می­کنید طول می­کشد و می­تواند بسیار گیج ­کننده باشد.
  • قبل از راه­ افتادن، آلبوم ها و پادکست­های خود را در صف پخش قرار دهید، یا کتاب­های صوتی را پخش کنید. گوش ­دادن به پادکست­ها، موسیقی و یا کتاب­های صوتی، یک راه عالی برای سرگرم کردن خود است (و شما را از دست ­زدن به تلفن خود باز می­دارد). تنظیم برخی از چیزهای خوب برای گوش ­دادن قبل از حرکت کردن، شما را از مرور گزینه ها نجات می­دهد.
  • تلفن خود را در حالت راننده قرار دهید تا اعلان­های غیر ضروری متوقف شوند. هنگام قرار دادن تلفن در حالت راننده، عملکردهای اصلی مانند ارسال پیامک خاموش می­شوند و فقط عملکردهای ساده کار می کنند. اگر تلفن شما این قابلیت را ندارد، تعداد زیادی برنامه قابل بارگیری وجود دارد که همین کار را انجام می­دهند.

  •  به هندزفری متصل شوید. استفاده از یک سیستم هندزفری که از فرمان قابل دسترسی­ است، بسیار ایمن­ تر از تلاش برای استفاده ­­ی کورکورانه شما از تلفن در هنگام تماس است. هربار که چشم خود را از جاده برمی­دارید، در معرض خطر زیادی از تصادف قرار می­گیرید. در حالی که استفاده از هندزفری گزینه ای ایمن ­تر است، به یاد داشته باشید که صحبت ­کردن با تلفن، هنوز عامل اصلی حواس­ پرتی شنیداری­ است.

  • سفرتان را برنامه ریزی کنید به نحوی که شامل توقف­ های استراحتی باشد که می­توان پیام­ها را در آن چک کرد و جواب تماس­های بی­ پاسخ را داد.

در طول سفر:

  • به جای دستتان از صدای خود استفاده کنید. استفاده از نرم افزار تشخیص صدا برای فرمان­دادن یا ارسال پیام­های صوتی به جای پیام­ های متنی، می­تواند جایگزین کشیدن و تایپ کردن روی تلفن همراه باشد، و ارسال پیام­های کوتاه را انجام دهد.
  •  آیا راننده همراه دارید؟ از راهنمای آن­ها برای افزودن آدرس یا مراقبت بیشتر از جاده استفاده کنید.
  • اگر به دلایلی نیاز به استفاده از تلفن دارید، زمان درست را انتخاب کنید. نگاهی کوتاه به هنگام انتظار برای روشن شدن چراغ قرمز بسیار کم خطرتر از زمانی است که در جاده هستید.
  •  برای حفظ امنیت خود به ویژگی­ها تکیه نکنید. سیستم­های پشتیبانی پیشرفته راننده می­توانند در شرایط بحرانی کمک کنند، اما نمی­توانند جایگزین راننده متمرکز شوند.
  •  حتی اگر شما از تلفن استفاده نکنید، ممکن است شخص دیگری از آن استفاده کند. رانندگان حواس ­پرت از بین نمی­روند. بهترین راه برای ایمن نگه­­ داشتن خود و دیگران در جاده، رانندگی دفاعی با فضای کافی برای ترمزگیری است.

 برای خرید قطعات ولوو اینجا کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1400/07/05
    عالی
  • کاربر میهمان 1400/07/04
    مطالبتون عالیه
  • کاربر میهمان 1400/07/04
    کاملن درسته👌👌👌