وسایل نقلیه بلندتروسنگین تر : راهنمای نهایی

وسایل نقلیه بلندتر و سنگین ­تر (LHV ها) علی­رغم اینکه یک راه حل عملی برای کاهش هزینه ­ها و انتشار آلاینده­ ها است،اغلب شهرت بدی در مورد عدم ایمنی یا نیاز به سرمایه ­گذاری سنگین در زیرساخت­ها دارند. اما این مساله نمی­تواند بیشتر از حقیقت باشد. در اینجا نگاهی به برخی از سوالات متداول در مورد حمل و نقل با ظرفیت بالا برای کمک به افشای اسطوره ­ها می ­اندازیم.

LHV  ها (که به عنوان شاهراه دوبل،سازگار با محیط زیست، حمل و نقل با ظرفیت بالا (HCT)، قطار جاده ­ای، کامیون­ فوق­ العاده یا مگاکامیون نیز شناخته می­شوند) کامیون­هایی هستند که از ابعاد قانونی در یک کشور، طولانی­ تر و سنگین­ تر هستند. در زیر چند نمونه از ترکیبات معمولی LHV  ارائه شده است.

LHV  ها معمولاً در کشورهای اسکاندیناوی، هلند، آلمان، اسپانیا و هم­چنین استرالیا، برزیل، کانادا، آفریقای جنوبی و ایالات متحده آمریکا استفاده می­ شوند. نیاز روزافزون به حمل و نقل و تقاضای شدیدتر از صنعت باربری برای کاهش انتشار آلاینده­ ها،LHV  ها را به عنوان راه حلی برای هر دو مشکل مورد توجه قرار داده است.

LHV ها: جداسازی واقعیت از داستان

با تجمیع محموله ­ی تعداد زیادی وسیله نقلیه در یک ترکیب خودرو با ظرفیت بالا، LHV هامی ­توانند انتشار کربن و هزینه هر واحد بار حمل شده را کاهش دهند. اینکه LHVهاچقدر کارآمدتر و سازگارتر با محیط زیست هستند، بستگی به نحوه تشخیص و استفاده از آنها دارد. جریان و زمان­ بندی باربری و بارهایی که می­توانند تجمیع شوند، برای مشاهده مزایای کامل حمل و نقل با ظرفیت بالا بسیار مهم است. بنابراین برای اپراتورهایی که عملیات هاب به هاب، کارخانه به هاب یا کارخانه به کارخانه را اجرا می­کنند، LHV ها می­توانند جایگزینی عالی باشند.

تحقیقات کافی و داده­ های واقعی برای حمایت از مزایای زیست محیطیLHVها وجود دارد. یک مطالعه تخمین می­زند که یک LHV می­تواند انتشار کربن را 15 تا 40 درصد کاهش دهد. در آزمایشی در سال 2015 در آلمان در مورد LHV ها، شرکت­های لجستیک از کاهش 33 درصدی هزینه­ ها و کاهش  70 درصدی مصرف سوخت و انتشار CO2 خبر دادند. مطالعه دیگری در بریتانیا به این نتیجه رسید که استفاده از کامیون­های بزرگ می­تواند 5/1 تا 2 میلیون پوند در هر کیلومتر خودرو، تا 5/1 میلیارد پوند در هزینه حمل و نقل و MT 72/0 در آلایندگی صرفه ­جویی کند.

همچنین تأثیرات مثبتی در مورد کمبود راننده وجود دارد. تجمیع بار از تعداد زیادی کامیون به یک کامیون، به گردانندگان شرکت حمل و نقل اجازه می­دهد نیروی انسانی کمتری داشته باشند و به طور بالقوه از حاشیه ­های بهبود یافته برای پرداخت حقوق بهتر به رانندگان ماهر استفاده کنند.

ما در کامیون­های ولوو، همه این دستاوردها را در آزمایش­های مختلف حمل و نقل با ظرفیت بالا مشاهده کرده ­ایم. در زیر نتایج یک اجرای آزمایشی بین گوتنبرگ و مالمو ارائه شده که در آن احجام یکسان کالا با هر دو روش کامیون­های معمولی و LHV  ها حمل شده است.

آیا LHV ها ایمن هستند؟

این تصور وجود دارد که LHV ها با توجه به اندازه و وزنشان، نسبت به کامیون­ های معمولی از ایمنی کمتری برخوردارند. اما این بسیار دور از حقیقت است. همه تحقیقات، داده­ ها، آزمایش­ ها و عملکرد واقعی LHV ها نشان می­دهد که اگر وسایل نقلیه­ با ظرفیت بالا به خوبی تنظیم شوند، در واقع می­توانند با خارج کردن وسایل نقلیه از جاده و کاهش تعداد کیلومترهای طی شده به ازای هر کامیون، به ایمنی جاده کمک کنند. اما ترس عمومی در مورد ایمنی، به این معناست که برای استقبال بیشتر، حمل و نقل با ظرفیت بالا باید ایمنی را در کانون توجه قرار دهد. این هم می­تواند به معنای اقدامات قانونی باشد که مکان­های مجاز و سرعت حرکت مجاز LHV ها را محدود می­کند، هم مواردی مانند ویژگی­های ایمنی اضافی و آموزش اضافی راننده.

زیرساخت­های جاده ­ای چطور؟

منتقدان حمل و نقل با ظرفیت بالا، اغلب استدلال می­کنند که LHV ها به جاده ­ها آسیب می­ رسانند و برای انطباق زیرساخت­های موجود، به سرمایه­ گذاری زیادی نیاز است. این تا حدی درست است؛ در حالی که اکثر جاده­ ها به اندازه کافی عریض هستند، اما ممکن است نیازی برای به روزرسانی برخی پل­ها، دوربرگردان­ها، ورود و خروجی­های بزرگراهی وجود داشته باشد. اما این مساله احتمالاً به اندازه­ای که منتقدان از آن می­ ترسند، گسترده نخواهد بود. در مورد آسیب به زیرساخت ها؛ در حالی که LHV ها وزن بیشتری را حمل می­کنند، بار در هر محور بیشتر از یک کامیون معمولی نیست، زیرا این وزن در محور­های بیشتری توزیع می­شود، به این معنی که بعید است که روسازی­ آسیب ببیند.

آیا LHV می­تواند جایگزین راه آهن شود؟

تجربه­ ی دنیای واقعی از ترس در مورد اینکه حمل و نقل با ظرفیت بالا جایگزین راه آهن شود، پشتیبانی چندانی نمی­کند. به عنوان مثال، در هلند تعداد وسایل نقلیه بلندتر و سنگین­ تر بین سال­های 2001 تا 2016 بسیار افزایش یافت و مطالعات نشان داد که احجام LHV ها، به طور کامل به کامیون­های معمولی غلبه کرده است، نه به راه آهن و آبراه ­های داخلی. این امر چندان شگفت­ آور نیست، زیرا راه آهن در بیشتر کشورها از قبل با تمام ظرفیت استفاده شده است و انواع کالا، مثلا سنگ آهن را حمل می­کند، کالایی که برای حمل آن کامیون­ها جایگزین مقرون به صرفه ای نیستند.

اکثر راه آهن­ ها نیز حمل و نقل مسافر را بر کالا ترجیح می­دهند. در بیشتر موارد خطوط راه آهن و کامیون­ها بیشتر از آنکه در تقابل با هم کار کنند، با هم کار می­کنند. به عنوان مثال، محصولات کشاورزی اغلب با کامیون از مراکز تعاونی مزرعه به پایانه­ های حمل و نقل ریلی می­روند. اگر برخی از این کامیون­ها با وسایل نقلیه بلندتر و سنگین­ تر جایگزین شوند، قطارها قادر خواهند بود حجم بیشتری از کالا را حمل کنند و هزینه ­ها در سراسر زنجیره حمل و نقل کاهش می­ یابد.

چگونه یک LHV را تعیین می­کنید؟

مانند هر کامیون، تعیین LHV بستگی به عملیات شما، وزن کل و توپوگرافی جاده دارد. در مورد LHV ها مهم است که در نظر داشته باشید که آیا در هر دو جهت با بارگیری کامل می­رانید یا یک راه خالی/نیمه بارگیری شده وجود دارد، زیرا این امر بر انتخاب محور، فرمان­ پذیری و قابلیت بلندکردن محور تأثیر می­گذارد. برای اکثر LHV ها دو محور محرک برای مدیریت وزن ترجیح داده می شود و این تعداد می­تواند برای بارهای سنگین تر حتی به 3 تا 4 محور برسد. انتخاب یک محور محرک به طور ویژه مهم است، زیرا این مساله مربوط به توانایی جابجایی بارها و بلندکردن محورها برای قابلیت مانور بهتر است. دوربین­های اضافی، آینه­ ها و هر ویژگی ایمنی دیگر نیز برای دید بهتر هنگام دنده عقب یا چرخیدن در یک گوشه تنگ ضروری است.

تریلرها واقعاً بخش مهمی از مشخصات هستند و ما در کامیون­های ولوو، توصیه می­کنیم که تریلرهایی را خریداری کنید که با نیازهای حمل و نقل LHV مطابقت داشته باشد، به جای اینکه با انواع موجود سازگار باشد. تلاش برای انطباق تریلرهای قدیمی با تجهیزات یدک کشی، قرقره و غیره، می­تواند یک گزینه پرهزینه و دست و پا گیر باشد.

رانندگی با آن چقدر مشکل است؟

رانندگی با LHV سخت­ تر از رانندگی با یک کامیون معمولی نیست. اما از آنجا که حرکت معکوس و مانور می­تواند کمی سخت­ تر باشد، قطعاً به آموزش اضافی راننده نیاز است.

قوانین مربوط به LHV ها چیست؟

در اروپا، سوئد و فنلاند که در خط مقدم حمل و نقل با ظرفیت بالا قرار دارند، سوئد اجازه ترکیباتی تا 74 تن وزن و فنلاند اجازه 76 تن را می­دهد. در آلمان، LHV های با وزن تا 44 تن و تا 25/25 متر در 70 درصد بزرگراه­ ها مجاز هستند. دولت اسپانیا اجازه استفاده از ترکیبات با طول تا 25/25 متر و وزن تا 60 تن را می­دهد. در نروژ 3950 کیلومتر جاده دولتی و 600 کیلومتر جاده خصوصی برای ترکیبات تا 25/25 متر و 60 تن وزن، باز است.

در بلژیک 49 مسیر برای LHV ها تأیید شده است، در حالی که در پرتغال ترکیبات تا 60 تن و 25/25 متر برای حمل بارهای سنگین و چوب مجاز است. در هلند و دانمارک کامیون­ های 25/25 متری و 60 تنی می­توانند در اکثر جاده ها تردد کنند. جمهوری چک و استونی هم­چنین امکان­ سنجی وسایل نقلیه بلندتر و سنگین­ تر را مورد بررسی قرار می­دهند.

الزامات مربوط به محورها، محدودیت­های وزن، چرخش دایره­ ها و غیره در کشورهای مختلف در اتحادیه اروپا متفاوت است و این امر باعث می­شود که یک دکل یکسان نتواند همه مقررات را در هر کشور رعایت کند. این احتمالاً بزرگترین مانع برای استفاده گسترده ­تر از LHV ها در اروپا است.

در خارج از اروپا، استفاده از LHV ها نسبتاً متداول است. در استرالیا، غول­ های حمل و نقل وجود دارند - قطارهای جاده ای که به عنوان طولانی ­ترین کامیون­های جهان شناخته می­شوند. در جاده­ های عمومی آنها می­ توانند تا 5/53 متر طول و تا 220 تن وزن داشته باشند. اما هیچ چیز نمی­تواند طول کامیون قطاری را در جاده­ های خصوصی مانند جاده­ های متعلق به شرکت­ های معدنی استرالیا محدود کند.

در ایالات متحده آمریکا، شاهراه دوبل می­تواند در اکثر بزرگراه­ های بین ایالتی به کار رود. اما مانند اتحادیه اروپا، هر ایالت محدودیت­های خاص خود را در مورد ابعاد و تعداد تریلرها دارد. یک مورد استثنا، صنعت جنگل ­داری است که  در آن اکثر LHV ها در جاده­ های خصوصی بدون آن محدودیت­ها حرکت می­کنند.

در برزیل، کامیون­هایی با وزن 57 تن و حداکثر 8/19 متر در جاده­ ها مجاز هستند. و با مجوز ویژه این اعداد می­تواند به 57 تا 74 تن و 30 متر نیز برسد. در جاده­ های خصوصی که برای حمل و نقل چوب و کشاورزی استفاده می­ شود، می­توان پنج ترکیب تریلر با وزن عظیم 170 تن را به کار برد.

آیا LHV ها آینده حمل و نقل هستند؟

LHV ها به لطف نقشی که می­توانند در تامین نیاز فزاینده ما به لجستیک و کاهش کربن ایفا کنند، قطعاً بخشی از آینده حمل و نقل هستند. اینکه LHV ها با چه سرعتی به بخش مهمی از حمل و نقل تبدیل خواهند شد، به قوانین و استانداردهای هر کشور بستگی دارد. یک قانون یکپارچه فرامرزی در مناطقی مانند اتحادیه اروپا می­تواند به LHV ها اجازه دهد تا بیشتر سفر کرده و حتی یک مورد تجاری بهتر برای آنها ایجاد کند.

جنبه دیگری که به نفع آینده حمل و نقل با ظرفیت بالا است، واقعیت مستقل از سوخت بودن آن است. LHV ها را می­توان با سوخت LNG ، سوخت­های زیستی، هیدروژن و حتی برای مسافت­های کوتاه­ تر با برق تغذیه کرد.

آیا به عنوان گرداننده­ی باربری باید روی آن سرمایه­ گذاری کنم؟

به طور قطع، زمانی که با مشتریان وفادار قرارداد طولانی مدت داشته باشید تا از جریان مداوم حجم زیاد کالا برای توجیه هزینه اولیه اطمینان حاصل کنید. یک LHV کاملاً استفاده شده در یک بازه زمانی، نه تنها به شما امکان حمل بیشتر با تعداد کمتر کامیون و نیروی انسانی را می­دهد، بلکه این کار را بدون افزایش قابل توجه هزینه­ های نگهداری انجام می­دهد.

مطالعه موردی: شرکت هوگانس- کاهش هزینه­ ها، انتشار آلاینده کمتر با HCT

شرکت هوگانس تولید کننده عمده پودرهای آهن و فلزات با ظرفیت سالانه 415،000 تن است. این شرکت در جنوب سوئد مستقر است و به 3000 مشتری در 75 کشور جهان خدمات ارائه می­دهد.

حمل و نقل پودرهای آهن و فلز یک کار جدی است.  شرکت هوگانس، که با حمل و نقل GDL کار می­کرد، به طور متوسط ​​روزانه 36 کانتینر 26 تنی را از هوگانس به بندر هلسینگبورگ منتقل می­کرد که مجموع آن 9000 عملیات حمل و نقل در سال بود. به منظور کاهش تعداد سفرها، انتشار آلاینده ­ها و ازدحام در شهرهایی که کامیون­ها در آن حرکت می­کردند، هوگانس تصمیم گرفت LHV ها را آزمایش کند. با همکاری کامیون­های ولوو، GDL و مجری تولیدکننده تریلر، این شرکت راه حلی را برای انتقال دو کانتینر 26 تنی بین هوگانس و هلسینگبورگ با استفاده از ولوو FH16 با قدرت 750 اسب بخار و ترکیب اتصال 9 محوره/دوبل Bبا وزن 74 تن آزمایش کرد.

آزمایش نتایج خوبی را نشان داد و هوگانس از آن زمان به بعد به عقب نگاه نکرده است. امروزه این شرکت از یک LHV در عملیات روزانه خود استفاده می­کند که نتایج بسیار خوبی از جمله کاهش هزینه­ ها، بهبود روش­های بارگیری و ایمنی بهتر با تعداد کمتر خودرو در شهر و بندر را نشان می­دهد. هوگانس به زودی با وسایل نقلیه اضافی گسترش می­یابد، بنابراین تعداد سفرها به نصف و به 4500 سفر می­رسد و میزان انتشار آلاینده ­ها 35 درصد کاهش می­یابد.

هیچ تردیدی در مورد حمل و نقل با ظرفیت بالا وجود ندارد. برای شرکت­هایی که بارهای سنگین را حمل می­کنند و به حمل و نقل ریلی یا دریایی دسترسی ندارند، حمل و نقل با ظرفیت بالا یک راه حل است. البته موانعی در این راه وجود دارد، اما اثرات مثبت آن نسبت به این چالش­ها بسیار بیشتر است.

برای خرید قطعات ولوو اینجا کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟