جاده ­های برقی: راه حلی خاص ­پسند برای مناطق بسته؟

جاده های برقی

یقینا تصورِ زدن به دل جاده بدون نیاز به سوختگیری کردن کامیون، لذت بخش است. و این دقیقا چیزیست که جاده ­های برقی ادعا دارند می­توانند انجام دهند. طرفداران بزرگراه­ های برقی می­گویند تکنولوژی می­تواند با شارژ کردن وسایل نقلیه هنگام عبور از بزرگراه­ ها، شارژ کردن را سریع­تر و سفر را طولانی تر کند. اما آیا جاده­های برقی کاملا آن­طور که می­گویند هستند؟ یا فقط راه حل شایسته­ ای هستند برای مناطق بسته؟

جاده برقی چیست؟

جاده برقی، eroad، ehighway یا سیستم راه برقی (ERS)، سیستمی است که امکان انتقال نیرو بین یک وسیله نقلیه و جاده­ای که روی آن حرکت می­کند را بوجود می­آورد. جاده­های برقی بر اساس نوع انجام شارژ، به سه گروه تقسیم می­شوند:

  • هادیِ هوایی: در این نوع شارژ کردن، نیرو از طریق یک پانتوگراف، به طور مداوم از خطوط هوایی به وسیله نقلیه منقل می­شود. شارژ کردن هوایی برای کامیون­ها و اتوبوس­هایی که آنقدر بلندند که به خطوط برقی می­ رسند، مناسب ­ترند. این نوع شارژ همچنین برای وسائل نقلیه­ای که در مسیری از قبل معین شده سفر می­ کنند بهتر است، چون می­توانند دائما به خطوط نیرو متصل بمانند.
  • انتقال نیروی رسانا از جاده: این مورد شبیه فناوری هادی هوایی است، با این تفاوت که به جای پانتوگراف، نیرو از طریق ریل­های جاسازی شده در درون یا روی سطح جاده منتقل می­شود. این فناوری شامل یک بازوی مکانیکی همراه هم می­شود که به منبع نیرو متصل است.
  • انتقال نیروی بی­سیم (القائی) از جاده: در این­جا انتقال نیرو از طریق سیم­ پیچی­ های نصب شده در وسیله نقلیه و جاده و بدون سیم صورت می­گیرد. نیروی شبکه به توان متناوب با بسامد بالا تبدیل می­شود تا میدان مغناطیسی ­ای را ایجاد کند که سپس توسط سیم­ پیچی ­های زیر خودرو ادامه می­یابد تا نیروی الکتریکی تولید شود.

وقتی یک خودرو یا کامیون در جاده­ای که مجهز به این تکنولوژی­ هاست حرکت می­کند، انرژی مستقیما وارد سیستم پیش­رانی می­شود یا برای شارژ باتری­های همراه استفاده می­شود. اما وقتی وسیله نقلیه وارد جاده ­ی معمولی شود، موتور آن به برقی، دوگانه یا موتور درون­سوز تغییر حالت می­دهد.

کاربرد جاده برقی امروزه محدود است، هرچند که چند طرح آزمایشی با همکاری سازندگان خودرو، موسسات پژوهشی، دولت­ها و کارخانه­ های نیرو در حال اجراست. یک نمونه­ از این طرح­ها در لاندِ سوئد در حال انجام است. در ایتالیا هم دولت قصد دارد یک بزرگراه برقی 6 کیلومتری در شمال کشور احداث کند. در کالیفرنیا یک طرح نمایشی در نزدیکی بندر لس آنجلس و لانگ بیچ در حال اجراست.

جاده­های برقی: بررسی مزایا و معایب

جاده­های برقی در صورت فراهم کردن یک جایگزین پاک برای موتور درون­سوز، سودمند هستند. خصوصا اگر نیروی مورد مصرف از یک منبع انرژی تجدید پذیر حاصل شود. جاده­های برقی در روش شارژ هادی هم بسیار بهینه هستند. برای مثال، شرکت  Elways AB 85 تا 95 درصد بهره ­وری را برای یک محلول هادی بخش بندی شده برای خودرو­ها و کامیون­ها گزارش داد که اکنون به عنوان بخشی از طرح eRoadArlanda در حال آزمایش است.

اما این تقریبا تمام مزیت جاده­ های الکتریکیست. با وجود اینکه تقریبا هیچ کدام از جایگزین­های دیزل متداول نیستند، بسیاری از ERS فراتر رفته اند. امروزه داده حقیقی فراوانی برای اثبات اعتبار آن نیست و به استثنای پانتوگراف (که 100 سال دارد)، سایر شیوه ­های شارژ فناوری های جدید و نابالغ هستند.

جاده­های برقی همچنین گران هستند. ایجاد زیرساخت­های شارژ کردن به معنای ساختن جاده­ ها، نصب خطوط برق و حفظ آنهاست. آنها همچنین پتانسیل ایجاد اختلال طولانی در موج ترافیک را حین به روز رسانی زیرساخت­ها دارند. یک مطالعه برآورد می­کند که نصب یک سیستم القائی پویا به ازای هر 100 متر سه هفته طول می­کشد. این در حالیست که در یک سیستم هادی هوایی ممکن است یک ماه طول بکشد تا 10 کیلومتر ساخته شود. اگر ساخت ERS همزمان با برنامه ریزی تعمیر و نگهداری باشد، اختلال می­تواند به حداقل برسد. البته این امر سرعت استفاده از تکنولوژی را بسیار محدود می­کند.

پیچیدگی ERS به این معناست که بسیاری از عوامل از جمله دولتمردان، شهرداری­ها، تامین کنندگان نیرو و شرکت­های حمل و نقل باید با هم همکاری کنند. همچنین این امر محتاج همکاری­های برون مرزی در مکان­هایی مانند اتحادیه اروپا خواهد بود که در آنجا کامیون­های در حال رفت و آمد در منطقه برای استفاده درست از جاده ­ها، نیاز به مجهز شدن به فناوری یکسانی خواهند داشت. استانداردهای شارژ کردن به نحوی که هر نوع خودرویی بتواند از جاده­های الکتریکی استفاده کند، در حال توسعه هستند.

آیاEVها می­توانند کمکی بکنند؟

یکی از اصلی­ترین استدلال­ها برای جاده­ های برقی، مربوط به نقشی است که می­توانند در کاهش اضطراب دسترسی ­ای که از راندن کامیون­های برقی حاصل می­شوند، ایفا کنند. این طرز فکر رایجی است که EVها می­توانند مسافت­های طولانی­ تری را سفر کنند و باتری­های کوچک­تری استفاده کنند، اگر از جاده­های برقی برای انتقال مستقیم نیرو به پیش­رانه خودرو استفاده شوند تا باتری داخلی شارژ شود. این راه حل عملی به نظر می­رسد اما با بررسی دقیق ­تر دچار مشکل می­شود.

اولین چالش قابلیت همکاریست، بدین معنا که یک جاده برقی باید بتواند نیرو­ی هر نوع وسیله نقلیه ­ای را تامین کند. امروزه هیچ استاندارد و معماری سیستمی برای انتقال نیرو از شبکه به ERS به خودروهای متعدد وجود ندارد. چالش دوم مربوط به پیشرفت­های حاصل شده در انواع باتری­های کامیون برقیست که سریعا می­تواند موجب بیهوده شدن شارژ ERS شود. در نظر داشته باشید که امروزه یک کامیون کاملا شارژ شده می­تواند 300 کیلومتر را طی کند که حدود 40% حمل و نقل لازم در اتحادیه اروپا را پوشش می­دهد. انتظار می­رود این محدوده در آینده با پیشرفت در باتری­های لیتیوم-یونی، کشف مواد جدید سلولی و سیستم­های مدیریت باتری و فناوری­های خنک کننده بهتر، بهبود یابد. همچنین امید زیادی به باتری­های جامد هست که می­توانند محدوده را تا 1600 کیلومتر با یک بار شارژ، بالاتر ببرند.

چالش سوم سیستم شارژ ثابت یا افزونه ­ای است که تنها سیستمی است که دارای استانداردهای جهانی و فناوری اثبات شده است. ایستگاه­های شارژ افزونه ­ای در حال افزایش سریع هستند. در سال 2019 بیش از 170.000 ایستگاه شارژ در اروپا و بیش از 68.000 ایستگاه در آمریکا ثبت شده ­اند. هرچند بیشتر این زیرساخت برای خودروهاست، قابل توجه است که تکنولوژی توزیع ­کننده ­های برق، سیستم شارژ مشترک (CSS) است که هم می­ تواند برای خودروها و هم کامیون­ها به کار برود.

هم ­اکنون کنسرسیومی از سازندگان کامیون در حال همکاری هستند تا ظرفیت شارژ CSS را تا یک تا سه مگاوات افزایش بدهند تا زیرساخت­های فعلی بتوانند از خودروهای تجاری پشتیبانی کنند. دولت­های سراسر دنیا نیز در حال ارائه طرح ­هایی برای گسترش شبکه ارتباطات و استانداردسازی فناوری شارژ CSS هستند. درباره ERS ها چنین دستورالعمل­های مشخصی وجود ندارد.

در نهایت، استفاده از جاده برای شارژ EVها با توجه به پیشرفت جایگزین ­هایی مثل سلول سوخت هیدروژنی،به نظر غیرممکن می­آید. اخیرا صحبت درباره هیدروژن فراوان بوده است، خصوصا در حوزه حمل و نقل سخت و طولانی مدت که در آن می­تواند به عنوان محدوده ­افزا در کامیون­های برقی به کار برود. هیدروژن دارای مزایای فراوانیست، از جمله روند سوخت­گیری آسان و سریع و چگالی بالای انرژی. با فقط 80 کیلوگرم هیدروژن یک کامیون می­تواند تا 800 کیلومتر را طی کند! این برای بیشتر ماموریت­های دارای مسافت طولانی کافیست و در صورت وجود داشتن زیرساخت­های سوخت­گیری هیدروژنی کافی، احتیاجی به شارژ کردن کامیون در حین رانندگی نخواهد بود.

چند مورد استفاده­ ی بالقوه

آیا تمام این­ها بدین معناست که در آینده حمل و نقل جایی برای جاده­ های برقی وجود ندارد؟ نه کاملا. از ERS در جاده ­های خاص یا سیستم­های محدود در مناطق بسته، استفاده خوبی می­توان کرد. در این مکان­ها برقی کردن جاده ­ها استفاده از کامیون­ها جایگزین مناسبی خواهد بود. آنها همچنین می­توانند راه حل مناسبی برای کامیون های خودران باشند که عملیات­های حمل و نقل قطب به قطب را اجرا می­کنند.

نگاه دقیق­ تری به سوخت­های جایگزین

با در نظر گرفتن تمام چالش­های ERS، به نظر من صنعت باید به دنبال گزینه­ های امکان پذیرتری باشد، مانند حرکت الکتریکی، هیدروژن ، Bio-LNG و برخی سوخت­های زیستی مثلHVO برای کربن زدایی کردنِ حمل و نقل. به جهت کمک کردن به اپراتور­های حمل و نقل برای داشتن درک بهتری از سوخت­های جایگزین، راهنمایی جمع ­آوری کرده ­ام که مزایا و معایب هر منبع سوخت را بررسی می­کند. این راهنما همچنین شامل لیستی از تمام مواردیست که صاحبان حمل و نقل باید قبل از سرمایه­ گذاری روی کامیون­های دارای خط انتقال نیرو­ی جایگزین، در نظر داشته باشند.

برای خرید لوازم موتور ولوو اینجا کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟