رازهای موفقیت I-Shift در طی این 20 سال

 I-Shift 

گیربکس جدید و اتوماتیک کامیون­های ولوو، بیستمین سال تاسیس خودش را در 2021 جشن می­گیرد. تا به امروز، این گیربکس همچنان به پیشرفت خود ادامه داده و بعنوان معیاری برای این صنعت باقی مانده است. و سوال این است: رازهای پشت موفقیت جهانی آن چیست؟

هنگامی­که I-Shift تبدیل به اولین سیستم گیربکس اتوماتیک کامیون­های سنگین در سال 2001 شد، با شک و تردید در درون این صنعت مواجه شد. برخی بر این باور بودند که گیربکس اتوماتیک جایگزینی با قابلیت اعتماد پایین برای همتای غیر اتوماتیک خودش است.

کامیون ­های ولوو همچنان بر سیستم گیربکس خود که برای تعویض دنده به صورت اتوماتیک طراحی شده ­اند اعتقادی راسخ داشتند و این استقامت در نهایت جواب داد: آزمایش و تجربه­ های مشتریان به سرعت مزایای بسیار و ارزشمندی از I-Shift را نشان دادند، که از جمله این موارد می­توان به توانایی آن در کاهش مصرف سوخت، بهبود ایمنی و کاهش میزان خستگی راننده اشاره کرد.

این کار یک حرکت جسورانه بود، اما در نهایت جواب داد. یک رویداد تحول ­آفرین که بسیار سریع تبدیل به یک موفقیت بزرگ شد.

پور برگسترند[1]، مدیر گیربکس ماشین­های سنگین، کامیون­های ولوو

پور برگسترند مدیر گیربکس­ های سنگین در کامیون­های ولوو می­گوید: " این کار یک حرکت جسورانه بود، اما در نهایت جواب داد. یک رویداد تحول ­آفرین که بسیار سریع تبدیل به یک موفقیت بزرگ شد."

امروزه کلیه کامیون­های ولوو FH و FM به صورت استاندارد مجهز به I-Shift هستند و تا پایان سال 2020، کامیون­ های ولوو بیش از یک میلیون  I-Shift در سراسر جهان فروخته ­اند. شکی وجود ندارد که استانداردی جهانی برای گیربکس­ های اتوماتیک سنگین تعیین شود.

وصل شدن به نیرو[روشن شدن]: کلاچ دوگانه، گیبرکس­های کرالر و عملکرد جدید تغییر جهت

از زمان نصب این نوع گیربکس، I-Shift برای برطرف کردن نیازهای طیف وسیعی از برنامه ­های حمل و نقل توسعه و بهبود یافته است. هنگامی­که کامیون­های ولوو از I-Shift با کلاچ دوگانه در سال 2014 رونمایی کردند، اولین بار در جهان بود که در هنگام تعویض دنده، کلاچ دوگانه سنگین یک انتقال سریع و بدون وقفه در سرعت را ارائه می­داد. در واقع این نوع گیربکس، کامیون را قادر می ­ساخت تا سرعت آرام و بالاتر از حد متوسط خود را حفظ کند.

نیکلاس اوبرگ[2]، مدیر خط انتقال قدرت در کامیون­های ولوو می­گوید: "هنگامی­که ما یک کلاچ دوگانه تولید کردیم، I-Shift یک گام بزرگ به جلو برداشت. رانندگی در محیط ­هایی که نیازمند تعویض زیاد دنده­ ها هستند، به طور ناگهانی بسیار راحت­ تر و کارآمدتر شد و قابلیت رانندگی تا حد زیادی بهبود یافت."

پیشرفت­های خلاقانه در اینجا متوقف نشدند. علاوه بر بهبودبخشی ­های مستمر نرم ­افزاری، گام مهم دیگری در سیر I-Shift روی داد. این بار در واکنش به بازخورد مشتری، به جایگزین ­های سنگینی پرداخته شد که مستلزم  گشتاوری بیشتر و آغاز حرکت به نحوی بهتر بودند.

از I-Shift با دنده­ های کرالر در سال 2016 رونمایی شد و کامیونی که باری تا اندازه 325 تن را حمل می­کند به وسیله این گیربکس می­تواند از سکون در سطح جاده برخوردار باشد (این کامیون حتی حمل تا 750 تن را با حضور مگنوس ساموئلسون[3] قوی­ترین مرد سوئدی بعنوان یک چالش رکوردشکنی ترتیب داده است).

ضریب چرخ­ دنده ­ها به کامیون این امکان را می­دهد تا به درستی—در سرعتی کمتر از 0.5 کیلومتر در ساعت—به آهستگی حرکت کند و این امر هنگام انجام رانندگی دقیق، بعنوان مثال در مکان­ های مربوط به ساخت و ساز یا هنگام حمل مصالح ساختمانی یا الوار بسیار سودمند است. دنده­ های استارت اضافی نیز به چرخش و دور کمتری نیاز دارند که باعث کاهش مصرف سوخت و تاثیرات زیست ­محیطی و همچنین باعث کاهش ساییدگی در خط انتقال قدرت می­ شوند.

اخیرا، نصب برد جدید و سنگین کامیون­های ولوو در سال 2020 شاهد پیشرفت منحصر به فرد دیگری بوده است: عملکرد جدید تغییر جهت I-Shift (موجود در AVO-ENH) به کامیون این امکان را می­دهد تا مسیر را بدون استفاده راننده از پدال ترمز تغییر دهد.

نیکلاس اوبرگ توضیح می­دهد: "با انتخاب دنده عقب و سپس گاز دادن، کامیون به طور اتومات متوقف می­شود و جهت را تغییر می­دهد. این امر بدان معناست که شما می­توانید دنده را در حال حرکت عوض کنید، و آن حتی در هنگام به کف رساندن پدال گاز کار می­کند زیرا شما می­توانید از گاز برای انتخاب سرعت توقف خود استفاده کنید."

این عملکرد جدید به طور ویژه­ای برای عملیات­های مربوط به معدن و ساخت و سازهای ساختمانی مناسب است، زیرا در انجام مکرر عقب و جلو کردن کامیون با سرعت نسبتا بالا عملکرد بهتری دارد.

پور برگسترند می­گوید: "این ایده در واقع برگرفته از تجهیزات ساختمانی ولوو بود و مشتریان این ایده را دوست داشتند. یک عملکرد روان و قدرتمند است و I-Shift تنها گیربکس کامیونی است که از آن استفاده می­کند."

این تبادل دانش و بازخورد مشتریان در سراسر گروه ولوو به ویژه هنگام توسعه ایده ­های جدید برای بهبود تکنولوژی­ های موجود مانند I-Shift امری بسیار ارزشمند است.

گروه سه­ گانه صرفه ­جویی در سوخت: I-Shift، I-See و I-Save

واضح است که اشتیاق و پشتکار دست­­اندرکاران تکنولوژی I-Shift، آن را به سمت جلو پیش رانده­ است تا تبدیل به یک داستان موفق در جامعه امروز شود. اما علاوه بر این پور برگسترند مایل بر تاکید این امر است که وقتی صحبت از مصرف سوخت به میان می­آید، I-See نیز همراه با I-Shift نقش مهمی را در این امر ایفا می­کند.

با تجزیه و تحلیل داده­های رایانش ابری در سطح ­نگاری یا توپوگرافی جاده در پیش­رو، این I-See است که می­تواند به I-Shift در مورد نحوه انجام صرفه ­جویی در سوخت بگوید تا چه کارهایی انجام دهد.

پور برگسترند، مدیر گیربکس­های سنگین، کامیون­های ولوو

او می­گوید: "با تجزیه و تحلیل داده ­های رایانش ابری در سطح­ نگاری یا توپوگرافی جاده در پیش­رو، این I-See است که می­تواند به I-Shift در مورد نحوه انجام صرفه ­جویی در سوخت بگوید تا چه کارهایی باید انجام دهد."

I-See در واقع ترکیب منحصر به فردی از I-Shift و کروز کنترل پیش ­بینی­ کننده حرکات است. به بیان ساده ­تر، I-See به I-Shift در مورد بهترین زمان برای تعویض دنده در هنگام حرکت به سمت سربالایی یا سراشیبی به منظور صرفه­ جویی در مصرف انرژی و به نوبه خود صرفه­جویی در مصرف سوخت، اطلاع می­دهد.

ارتقا اخیر در نرم­ افزار نیز اکنون به I-See این امکان را می­دهد تا داده­ ها را هنگام خاموش بودن کروز کنترل، و تحت کنترل بودن راننده جمع­ آوری کند. علاوه بر این، در کامیون­های سنگین و جدید که در سال 2020 معرفی شدند، تعهد I-See به حداقل سرعت 40 کیلومتر در ساعت کاهش یافته است تا استفاده از کروز کنترل را بیشتر بهبود ببخشد و کاهش در مصرف سوخت را در مسافت­ های طولانی افزایش دهد.

بدون شک مزیت اصلی این تکنولوژی این است که I-Shift می­تواند از دانش I-See برای صرفه­ جویی در سوخت استفاده کند، و این تکنولوژی زمانی­ که کروز کنترل وارد عمل شود بهترین عملکرد را خواهد داشت. ترکیب این تکنولوژی نیز به کامیون ­ها کمک می­کند تا سرعت متوسط ثابت خود را حفظ کنند.

نیکلاس اوبرگ می­گوید: "همه چیز در مورد بهترین روش برای رانندگی کامیون امکان­پذیر است تا عملکرد موتور به حداکثر میزان برسد. با ترکیبی از سرعت متوسط ثابت، مصرف پایین سوخت و راحتی راننده، شما به یک نقطه طلایی دست یافته ­اید."

تلاش برای صرفه­ جویی در سوخت و کاهش تاثیرات زیست­ محیطی نیز باعث توسعه ولوو FH دارای تکنولوژی I-Save (کم مصرف­ترین کامیون­های دوربرد تا به امروز) شده است. کلید موفقیت I-Save، موتور D13TC همراه با تکنولوژی توربو کامپوند است که از گرما و انرژی برای تولید یک موتور قدرتمند و در عین حال بسیار کم مصرف مجددا استفاده می­کند. I-Shift و I-See هر دو یک بخش جدایی ­ناپذیر از تکنولوژی I-Save هستند، و کار کردن این سه تکنولوژی با هم باعث به حداکثر رساندن صرفه­ جویی در مصرف سوخت می­شود.

20 سال پیش­رو: یک رویکرد همه جانبه

بنابراین راز موفقیت I-Shift در 20 سال پس از معرفی این تکنولوژی چیست؟ نیکلاس اوبرگ هنگام طرح این سوال می­گوید که معتقد است این موفقیت ناشی از ترکیبی از عوامل است.

موفقیت I-Shift در توانایی آن در هماهنگی کامل با I-See و کل رانشگر است.

نیکلاس اوبرگ، رهبر خط انتقال قدرت، کامیون­های ولوو

" موفقیت I-Shiftدر توانایی آن در هماهنگی کامل با I-See و کل رانش گر است. در طول این سال­ها این تکنولوژی به طور مداوم بهبود یافته است تا علاوه بر ایجاد عملکرد و کارایی بالا، نه تنها تقاضای مشتری را برآورده کند بلکه رانندگی مطلوبی را نیز فراهم نماید."

پور برگسترند می­افزاید: "به دلیل توسعه داخلی، I-Shift به طور کامل با سایر کامیون­ها هماهنگ است. و این امر همان چیزی است که این مدل را متمایز و چند کاربردی می­کند. این موفقیت نتیجه 20 سال کار و تلاش سخت، آزمایش و بازخورد ارزشمند مشتریان، و دسترسی کامیون­های ولوو به پیشرفت­های تکنولوژیکی در کل گروه ولوو است."

اینگونه پیش ­بینی می­شود که استفاده از I-Shift برای خودروهای دارای باتری برقی کامیون­های ولوو امری اجتناب­ ناپذیر است و آن همچنان باید برای کامیون­های دیزل بهبود یابد. بعنوان یک تکنولوژی اتوماتیک، همچنین می­تواند به راه­ حل­های حمل و نقل کاملا مستقل مانند عملیات تجاری در معدن برونی کالک در نروژ کمک نماید. علاوه بر وجود دلایل متعددی برای این موفقیت، تیم خلاق و همه فن حریف I-Shift پشت این موفقیت است که پیشرفت خود را در مواجهه با چالش­های آینده صنعت حمل و نقل تضمین می­کند.

مزایایI-Shift

در زمینه انسانی-قابلیت رانندگی عالی

  • به بهبود عملکرد رانندگان با سطوح مختلفی از تجربه در رانندگی کمک می­کند.
  • سطح ایمنی را افزایش می­دهد زیرا به راننده این امکان را می­دهد تا بر روی شرایط ترافیکی تمرکز نماید.
  • میزان سر و صدا، ارتعاشات و فشار فیزیکی بر راننده را کاهش می­دهد.
  • خستگی راننده را برطرف می­کند.

در زمینه تجارت—کاربرد چندگانه و کارآمدی

  • هماهنگ با کل رانشگر کامیون­های ولوو عمل می­کند، و عملکردی بالا، قابلیت رانندگی عالی و مصرف بهینه سوخت را در عین حفظ سرعت متوسط و خوب ارائه می­دهد.
  • برای مصرف پایین سوخت، به ویژه همراه با نرم ­افزار I-See و صرفه­ جویی در سوخت بهینه ­سازی شده است.
  • به کاهش تاثیرات زیست­ محیطی کمک می­نماید.
  • قابل تنظیم برای طیف گسترده­ای از برنامه­ های حمل و نقل همراه با گزینه ­هایی است که کلاچ دوگانه را برای عملکرد بالا و دنده­ های کرالر را برای مسافت­های طولانی در بر می­گیرند.
  • پیشرفت­های مداوم از طریق به روزرسانی نرم ­افزار که از راه دور می­توان آن­ها را انجام داد.
  • تعویض دنده نرم، دوام بیشتری را برای گیربکس تضمین می­کند.

در زمینه فنی—برخی از نکات برجسته و خلاقانه

  • سخت ­افزاری کم حجم و قدرتمند همراه با قطعات نسبتا کم به منظور بهبود قابلیت نگهداری و زمان کار کامیون
  • کلاچ دوگانه انتقال گشتاوری بی وقفه­ ای را در بین تعویض­ های دنده فراهم می­نماید و دنده ­های کرالر یک گشتاور اضافی و آغاز حرکت عالی را برای محموله ­های سنگین تدارک می­بیند.
  • عملکرد جدید تغییر جهت (که در AVO-ENH موجود است) برای تغییر سریع و کارآمد مسیر به ویژه هنگام انجام حرکت­های تکراری بسیار ایده ­ال است.

نرم ­افزار امروز I-Shift

عملکردهای I-Shift با بسته ­های نرم ­افزاری مخصوصی سازگار شده­ اند که استفاده از آن را برای مجموعه ­ای از شرایط حمل­ ونقل کاربردی ­تر و مقرون به صرفه ­تر می­کنند. چهار بسته نرم ­افزاری اصلی در دسترس هستند:

مسافت طولانی (DRM-BE, AVO-BAS)

این بسته استاندارد همراه با کامیون ارائه می­شود. و آن شامل عملکردهایی اساسی برای رانندگی در اطراف است.

توزیع و ساخت و ساز (DRM-BE, AVO-ENH)

این بسته آغار حرکت و استارت زدن را بهتر می­سازد، و عملکرد جدید تغییر جهت را ارائه می­دهد تا میزان بهره ­وری هنگام انجام حرکت­های تکراری افزایش یابد.

حمل و نقل سنگین (DRM-BE, AVO-HD)

این بسته I-Shift را برای وزن­های بالاا، ترکیبی و ناخالص (85+ تن GCW) بهینه می­سازد. حالت سنگین را می­توان توسط راننده فعال یا غیرفعال نمود. این بسته نرم ­افزاری برای کامیون­ هایی که چندین تریلر را حمل می­کنند، مفید و سودمند است.

مشخصات ناوگان (DRM-E)

آن یک بسته ساده است که برای اپراتورهای ناوگان تنظیم شده است.

گزینه ­های بیشتر

به منظور بهینه ­سازی بیشتر سوخت می­توان تمام این چهار بسته را باهم ترکیب نمود. نرم­ افزاری اضافی برای I-Shift و همچنین انتخاب­ کننده دنده داشبورد در دسترس است تا کامیون را بیشتر با نیازمندی­های مشتری سازگار سازد.

دنده ­های کرالر یک گزینه سخت­ افزاری برای I-Shift پایه هستند. یک یا دو دنده کرالر رو به جلو، و دنده ­های معکوس بیشتری را می­توان اضافه کرد (معکوس چند سرعته). تمام بسته­ های نرم ­افزاری را می­توان با دنده­های کرالر ترکیب نمود.

برای خرید قطعات گیربکس ولوو اینجا کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1401/11/08
    واقعا عالی بود ممنون
  • کاربر میهمان 1400/12/16
    لذت بردم عاااالی بود
  • 1400/07/12
    ولوو یعنی تغییر زندگی بشریت جهان
    در صنعت حمل ونقل
  • کاربر میهمان 1400/07/11
    مرسی از اشتراک مطالب
  • کاربر میهمان 1400/07/11
    ممنون اقای زهرایی به خاطر این اطلاعات عالی
  • کاربر میهمان 1400/07/11
    ممنون از این اطلاعات عالی