I-Shift
گیربکس جدید و اتوماتیک کامیونهای ولوو، بیستمین سال تاسیس خودش را در 2021 جشن میگیرد. تا به امروز، این گیربکس همچنان به پیشرفت خود ادامه داده و بعنوان معیاری برای این صنعت باقی مانده است. و سوال این است: رازهای پشت موفقیت جهانی آن چیست؟
هنگامیکه I-Shift تبدیل به اولین سیستم گیربکس اتوماتیک کامیونهای سنگین در سال 2001 شد، با شک و تردید در درون این صنعت مواجه شد. برخی بر این باور بودند که گیربکس اتوماتیک جایگزینی با قابلیت اعتماد پایین برای همتای غیر اتوماتیک خودش است.
کامیون های ولوو همچنان بر سیستم گیربکس خود که برای تعویض دنده به صورت اتوماتیک طراحی شده اند اعتقادی راسخ داشتند و این استقامت در نهایت جواب داد: آزمایش و تجربه های مشتریان به سرعت مزایای بسیار و ارزشمندی از I-Shift را نشان دادند، که از جمله این موارد میتوان به توانایی آن در کاهش مصرف سوخت، بهبود ایمنی و کاهش میزان خستگی راننده اشاره کرد.
این کار یک حرکت جسورانه بود، اما در نهایت جواب داد. یک رویداد تحول آفرین که بسیار سریع تبدیل به یک موفقیت بزرگ شد.
پور برگسترند[1]، مدیر گیربکس ماشینهای سنگین، کامیونهای ولوو
پور برگسترند مدیر گیربکس های سنگین در کامیونهای ولوو میگوید: " این کار یک حرکت جسورانه بود، اما در نهایت جواب داد. یک رویداد تحول آفرین که بسیار سریع تبدیل به یک موفقیت بزرگ شد."
امروزه کلیه کامیونهای ولوو FH و FM به صورت استاندارد مجهز به I-Shift هستند و تا پایان سال 2020، کامیون های ولوو بیش از یک میلیون I-Shift در سراسر جهان فروخته اند. شکی وجود ندارد که استانداردی جهانی برای گیربکس های اتوماتیک سنگین تعیین شود.
وصل شدن به نیرو[روشن شدن]: کلاچ دوگانه، گیبرکسهای کرالر و عملکرد جدید تغییر جهت
از زمان نصب این نوع گیربکس، I-Shift برای برطرف کردن نیازهای طیف وسیعی از برنامه های حمل و نقل توسعه و بهبود یافته است. هنگامیکه کامیونهای ولوو از I-Shift با کلاچ دوگانه در سال 2014 رونمایی کردند، اولین بار در جهان بود که در هنگام تعویض دنده، کلاچ دوگانه سنگین یک انتقال سریع و بدون وقفه در سرعت را ارائه میداد. در واقع این نوع گیربکس، کامیون را قادر می ساخت تا سرعت آرام و بالاتر از حد متوسط خود را حفظ کند.
نیکلاس اوبرگ[2]، مدیر خط انتقال قدرت در کامیونهای ولوو میگوید: "هنگامیکه ما یک کلاچ دوگانه تولید کردیم، I-Shift یک گام بزرگ به جلو برداشت. رانندگی در محیط هایی که نیازمند تعویض زیاد دنده ها هستند، به طور ناگهانی بسیار راحت تر و کارآمدتر شد و قابلیت رانندگی تا حد زیادی بهبود یافت."
پیشرفتهای خلاقانه در اینجا متوقف نشدند. علاوه بر بهبودبخشی های مستمر نرم افزاری، گام مهم دیگری در سیر I-Shift روی داد. این بار در واکنش به بازخورد مشتری، به جایگزین های سنگینی پرداخته شد که مستلزم گشتاوری بیشتر و آغاز حرکت به نحوی بهتر بودند.
از I-Shift با دنده های کرالر در سال 2016 رونمایی شد و کامیونی که باری تا اندازه 325 تن را حمل میکند به وسیله این گیربکس میتواند از سکون در سطح جاده برخوردار باشد (این کامیون حتی حمل تا 750 تن را با حضور مگنوس ساموئلسون[3] قویترین مرد سوئدی بعنوان یک چالش رکوردشکنی ترتیب داده است).
ضریب چرخ دنده ها به کامیون این امکان را میدهد تا به درستی—در سرعتی کمتر از 0.5 کیلومتر در ساعت—به آهستگی حرکت کند و این امر هنگام انجام رانندگی دقیق، بعنوان مثال در مکان های مربوط به ساخت و ساز یا هنگام حمل مصالح ساختمانی یا الوار بسیار سودمند است. دنده های استارت اضافی نیز به چرخش و دور کمتری نیاز دارند که باعث کاهش مصرف سوخت و تاثیرات زیست محیطی و همچنین باعث کاهش ساییدگی در خط انتقال قدرت می شوند.
اخیرا، نصب برد جدید و سنگین کامیونهای ولوو در سال 2020 شاهد پیشرفت منحصر به فرد دیگری بوده است: عملکرد جدید تغییر جهت I-Shift (موجود در AVO-ENH) به کامیون این امکان را میدهد تا مسیر را بدون استفاده راننده از پدال ترمز تغییر دهد.
نیکلاس اوبرگ توضیح میدهد: "با انتخاب دنده عقب و سپس گاز دادن، کامیون به طور اتومات متوقف میشود و جهت را تغییر میدهد. این امر بدان معناست که شما میتوانید دنده را در حال حرکت عوض کنید، و آن حتی در هنگام به کف رساندن پدال گاز کار میکند زیرا شما میتوانید از گاز برای انتخاب سرعت توقف خود استفاده کنید."
این عملکرد جدید به طور ویژهای برای عملیاتهای مربوط به معدن و ساخت و سازهای ساختمانی مناسب است، زیرا در انجام مکرر عقب و جلو کردن کامیون با سرعت نسبتا بالا عملکرد بهتری دارد.
پور برگسترند میگوید: "این ایده در واقع برگرفته از تجهیزات ساختمانی ولوو بود و مشتریان این ایده را دوست داشتند. یک عملکرد روان و قدرتمند است و I-Shift تنها گیربکس کامیونی است که از آن استفاده میکند."
این تبادل دانش و بازخورد مشتریان در سراسر گروه ولوو به ویژه هنگام توسعه ایده های جدید برای بهبود تکنولوژی های موجود مانند I-Shift امری بسیار ارزشمند است.
گروه سه گانه صرفه جویی در سوخت: I-Shift، I-See و I-Save
واضح است که اشتیاق و پشتکار دستاندرکاران تکنولوژی I-Shift، آن را به سمت جلو پیش رانده است تا تبدیل به یک داستان موفق در جامعه امروز شود. اما علاوه بر این پور برگسترند مایل بر تاکید این امر است که وقتی صحبت از مصرف سوخت به میان میآید، I-See نیز همراه با I-Shift نقش مهمی را در این امر ایفا میکند.
با تجزیه و تحلیل دادههای رایانش ابری در سطح نگاری یا توپوگرافی جاده در پیشرو، این I-See است که میتواند به I-Shift در مورد نحوه انجام صرفه جویی در سوخت بگوید تا چه کارهایی انجام دهد.
پور برگسترند، مدیر گیربکسهای سنگین، کامیونهای ولوو
او میگوید: "با تجزیه و تحلیل داده های رایانش ابری در سطح نگاری یا توپوگرافی جاده در پیشرو، این I-See است که میتواند به I-Shift در مورد نحوه انجام صرفه جویی در سوخت بگوید تا چه کارهایی باید انجام دهد."
I-See در واقع ترکیب منحصر به فردی از I-Shift و کروز کنترل پیش بینی کننده حرکات است. به بیان ساده تر، I-See به I-Shift در مورد بهترین زمان برای تعویض دنده در هنگام حرکت به سمت سربالایی یا سراشیبی به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی و به نوبه خود صرفهجویی در مصرف سوخت، اطلاع میدهد.
ارتقا اخیر در نرم افزار نیز اکنون به I-See این امکان را میدهد تا داده ها را هنگام خاموش بودن کروز کنترل، و تحت کنترل بودن راننده جمع آوری کند. علاوه بر این، در کامیونهای سنگین و جدید که در سال 2020 معرفی شدند، تعهد I-See به حداقل سرعت 40 کیلومتر در ساعت کاهش یافته است تا استفاده از کروز کنترل را بیشتر بهبود ببخشد و کاهش در مصرف سوخت را در مسافت های طولانی افزایش دهد.
بدون شک مزیت اصلی این تکنولوژی این است که I-Shift میتواند از دانش I-See برای صرفه جویی در سوخت استفاده کند، و این تکنولوژی زمانی که کروز کنترل وارد عمل شود بهترین عملکرد را خواهد داشت. ترکیب این تکنولوژی نیز به کامیون ها کمک میکند تا سرعت متوسط ثابت خود را حفظ کنند.
نیکلاس اوبرگ میگوید: "همه چیز در مورد بهترین روش برای رانندگی کامیون امکانپذیر است تا عملکرد موتور به حداکثر میزان برسد. با ترکیبی از سرعت متوسط ثابت، مصرف پایین سوخت و راحتی راننده، شما به یک نقطه طلایی دست یافته اید."
تلاش برای صرفه جویی در سوخت و کاهش تاثیرات زیست محیطی نیز باعث توسعه ولوو FH دارای تکنولوژی I-Save (کم مصرفترین کامیونهای دوربرد تا به امروز) شده است. کلید موفقیت I-Save، موتور D13TC همراه با تکنولوژی توربو کامپوند است که از گرما و انرژی برای تولید یک موتور قدرتمند و در عین حال بسیار کم مصرف مجددا استفاده میکند. I-Shift و I-See هر دو یک بخش جدایی ناپذیر از تکنولوژی I-Save هستند، و کار کردن این سه تکنولوژی با هم باعث به حداکثر رساندن صرفه جویی در مصرف سوخت میشود.
20 سال پیشرو: یک رویکرد همه جانبه
بنابراین راز موفقیت I-Shift در 20 سال پس از معرفی این تکنولوژی چیست؟ نیکلاس اوبرگ هنگام طرح این سوال میگوید که معتقد است این موفقیت ناشی از ترکیبی از عوامل است.
موفقیت I-Shift در توانایی آن در هماهنگی کامل با I-See و کل رانشگر است.
نیکلاس اوبرگ، رهبر خط انتقال قدرت، کامیونهای ولوو
" موفقیت I-Shiftدر توانایی آن در هماهنگی کامل با I-See و کل رانش گر است. در طول این سالها این تکنولوژی به طور مداوم بهبود یافته است تا علاوه بر ایجاد عملکرد و کارایی بالا، نه تنها تقاضای مشتری را برآورده کند بلکه رانندگی مطلوبی را نیز فراهم نماید."
پور برگسترند میافزاید: "به دلیل توسعه داخلی، I-Shift به طور کامل با سایر کامیونها هماهنگ است. و این امر همان چیزی است که این مدل را متمایز و چند کاربردی میکند. این موفقیت نتیجه 20 سال کار و تلاش سخت، آزمایش و بازخورد ارزشمند مشتریان، و دسترسی کامیونهای ولوو به پیشرفتهای تکنولوژیکی در کل گروه ولوو است."
اینگونه پیش بینی میشود که استفاده از I-Shift برای خودروهای دارای باتری برقی کامیونهای ولوو امری اجتناب ناپذیر است و آن همچنان باید برای کامیونهای دیزل بهبود یابد. بعنوان یک تکنولوژی اتوماتیک، همچنین میتواند به راه حلهای حمل و نقل کاملا مستقل مانند عملیات تجاری در معدن برونی کالک در نروژ کمک نماید. علاوه بر وجود دلایل متعددی برای این موفقیت، تیم خلاق و همه فن حریف I-Shift پشت این موفقیت است که پیشرفت خود را در مواجهه با چالشهای آینده صنعت حمل و نقل تضمین میکند.
مزایایI-Shift
در زمینه انسانی-قابلیت رانندگی عالی
- به بهبود عملکرد رانندگان با سطوح مختلفی از تجربه در رانندگی کمک میکند.
- سطح ایمنی را افزایش میدهد زیرا به راننده این امکان را میدهد تا بر روی شرایط ترافیکی تمرکز نماید.
- میزان سر و صدا، ارتعاشات و فشار فیزیکی بر راننده را کاهش میدهد.
- خستگی راننده را برطرف میکند.
در زمینه تجارت—کاربرد چندگانه و کارآمدی
- هماهنگ با کل رانشگر کامیونهای ولوو عمل میکند، و عملکردی بالا، قابلیت رانندگی عالی و مصرف بهینه سوخت را در عین حفظ سرعت متوسط و خوب ارائه میدهد.
- برای مصرف پایین سوخت، به ویژه همراه با نرم افزار I-See و صرفه جویی در سوخت بهینه سازی شده است.
- به کاهش تاثیرات زیست محیطی کمک مینماید.
- قابل تنظیم برای طیف گستردهای از برنامه های حمل و نقل همراه با گزینه هایی است که کلاچ دوگانه را برای عملکرد بالا و دنده های کرالر را برای مسافتهای طولانی در بر میگیرند.
- پیشرفتهای مداوم از طریق به روزرسانی نرم افزار که از راه دور میتوان آنها را انجام داد.
- تعویض دنده نرم، دوام بیشتری را برای گیربکس تضمین میکند.
در زمینه فنی—برخی از نکات برجسته و خلاقانه
- سخت افزاری کم حجم و قدرتمند همراه با قطعات نسبتا کم به منظور بهبود قابلیت نگهداری و زمان کار کامیون
- کلاچ دوگانه انتقال گشتاوری بی وقفه ای را در بین تعویض های دنده فراهم مینماید و دنده های کرالر یک گشتاور اضافی و آغاز حرکت عالی را برای محموله های سنگین تدارک میبیند.
- عملکرد جدید تغییر جهت (که در AVO-ENH موجود است) برای تغییر سریع و کارآمد مسیر به ویژه هنگام انجام حرکتهای تکراری بسیار ایده ال است.
نرم افزار امروز I-Shift
عملکردهای I-Shift با بسته های نرم افزاری مخصوصی سازگار شده اند که استفاده از آن را برای مجموعه ای از شرایط حمل ونقل کاربردی تر و مقرون به صرفه تر میکنند. چهار بسته نرم افزاری اصلی در دسترس هستند:
مسافت طولانی (DRM-BE, AVO-BAS)
این بسته استاندارد همراه با کامیون ارائه میشود. و آن شامل عملکردهایی اساسی برای رانندگی در اطراف است.
توزیع و ساخت و ساز (DRM-BE, AVO-ENH)
این بسته آغار حرکت و استارت زدن را بهتر میسازد، و عملکرد جدید تغییر جهت را ارائه میدهد تا میزان بهره وری هنگام انجام حرکتهای تکراری افزایش یابد.
حمل و نقل سنگین (DRM-BE, AVO-HD)
این بسته I-Shift را برای وزنهای بالاا، ترکیبی و ناخالص (85+ تن GCW) بهینه میسازد. حالت سنگین را میتوان توسط راننده فعال یا غیرفعال نمود. این بسته نرم افزاری برای کامیون هایی که چندین تریلر را حمل میکنند، مفید و سودمند است.
مشخصات ناوگان (DRM-E)
آن یک بسته ساده است که برای اپراتورهای ناوگان تنظیم شده است.
گزینه های بیشتر
به منظور بهینه سازی بیشتر سوخت میتوان تمام این چهار بسته را باهم ترکیب نمود. نرم افزاری اضافی برای I-Shift و همچنین انتخاب کننده دنده داشبورد در دسترس است تا کامیون را بیشتر با نیازمندیهای مشتری سازگار سازد.
دنده های کرالر یک گزینه سخت افزاری برای I-Shift پایه هستند. یک یا دو دنده کرالر رو به جلو، و دنده های معکوس بیشتری را میتوان اضافه کرد (معکوس چند سرعته). تمام بسته های نرم افزاری را میتوان با دندههای کرالر ترکیب نمود.
در صنعت حمل ونقل