رانندگی کارآمد و راحتی خارق العاده با کلاچ دوگانه آی شیفت

کلاچ دوگانه آی شیفت کامیون های ولوو اولین سیستم انتقال  قدرت خودکار برای ماشینهای سنگین با سیستم کلاچ دوگانه است. نتیجه تعویض دنده بصورت یکپارچه، بدون اتلاف قدرت است. در مجموع، یک تجربه خارق العاده رانندگی با سرعت های ثابت‌تر را فراهم می‌کند.

بالا رفتن از تپه‌های با شیب تند با کامیون تماماً بار شده، از روی یخ و روی جاده‌های پر‌دست‌انداز که یخبندان زمین در حال ذوب شدن است- اینها شرایط هر روزه رانندگی برای لارس لیندگرن[1] هستند. هر هفته، او محموله های عمومی را از شهر لولیا در شمال سوئد و مقاصد مختلف در نروژ حمل می‌کند. لارس لیندگرن یکی از رانندگانی بود که انتقال قدرت با کلاچ دوگانه آی شیفت را قبل از پیاده‌ سازی اش در سال 2014 تست کرد. او می‎‌گوید « اولین مرتبه که یک کامیون می‌راندم ازانتقال قدرت با کلاچ دوگانه، بصورت باورنکردنی تحت تاثیر قرار گرفته بودم. همانطور که شما رانندگی می‌کنید، حتی متوجه نمی‌شوید چه زمانی تعویض دنده صورت گرفته است» .

دو انتقال قدرت ترکیب شده به صورت موازی، هر کدام با کلاچ مجزا

آی شیفت با کلاچ دوگانه می‌تواند اساساً به عنوان دو سیستم انتقال قدرت ترکیب شده به صورت موازی توصیف شود، هر کدام با کلاچ مجزا. استرید دروسن[2] از شرکت کامیونهای ولوو شرح می‌دهد« به صورت ساده بخواهیم بگوییم، این است که یک جعبه دنده دنده‌های زوج را کنترل می‌کند در حالیکه دیگری دنده‌های فرد را کنترل می‌کند. هنگامی که یک دنده در یک جعبه دنده فعال می‌شود، دنده بعدی در جعبه دنده دیگر آماده می شود. وقتی دنده کامیون عوض می‌شود، هیچ سرعتی در طول تعویض دنده واقعی اتلاف نمی‌شود».

بخاطر اینکه کامیون هیچ نیرویی را از دست نمی‌دهد، رانندگی در محیط‌ هایی که نیازمند مقدار زیادی تعویض دنده است کارآمدتر و راحت‌تر است. آسترید دروسن اضافه می‌کند« روی تپه های با شیب تند، روی جاده های پیچ در پیچ و در جاده هایی که به آسانی می‌توانیم گیر افتیم، آی شیفت با کلاچ دوگانه ، که برای استعمال در مسافت طولانی توسعه یافته است، مطلقاً خارق العاده است. برای مثال، یکبار که شما با بار کامل در وسط جنگل به راه افتاده‌اید، هر گز نمی‌خواهید ریسک گیر افتادن را داشته باشید زیرا کامیون دنده را عوض می‌کند.

با آی شیفت با کلاچ دوگانه، به سادگی راه می‌افتد و جابجایی دنده بصورت یکپارچه انجام می‌شود». آی شیفت با کلاچ دوگانه دنده را هر زمان که لازم باشد عوض می‌کند و این کار را بدون اتلاف نیرو انجام می‌دهد.

قابلیت رانندگی عالی و تقویت راحتی راننده

در رانندگی وقتی مفیدتر است که جعبه دنده از چند دنده صرف نظر کند، جعبه دنده دنده را مانند آی شیفت استاندارد تعویض می‌کند که بین دنده 6 و 7 اتفاق می‌افتد. علاوه بر قابلیت رانندگی، راحتی راننده همچنین بیشتر می شود. استرید دروسن می گوید« سواری آرام که با تعویض یکپارچه دنده صورت می‌گیرد همچنین برای ماشین و محموله مناسب است. رانندگی ناهموار که باعث ساییدگی و پارگی می شود نه تنها برای راننده نامناسب است بلکه برای محموله نیز نامناسب می باشد. اگر شما چارپایان اهلی را حمل می‌کنید یا یک مخزن شامل مایع را حمل می‌‌‌کنید، هر چه قدر محموله کمتر جابجا شود بهتر است».

اولین آزمایشات در دهه 1990

تکنولوژی استفاده شده در انتقال قدرت با کلاچ دوگانه چیز جدیدی نیست.  قبلاً استفاده شده است مخصوصاً در ماشین های پرفورمنس، برای چندین مدت. شرکت کامیونهای ولوو واقعاً شروع به درنظر گرفتن استفاده از سیستم انتقال قدرت با کلاچ دوگانه بیش از 25 سال پیش کرد. بجورن لینگزو[3] از شرکت کامیونهای ولوو شرح می دهد« در دهه 1990، ما یک جعبه دنده با کلاچ دوگانه را آزمایش کردیم، اما فقط یک نمونه اولیه با یک سری از افزونه‌ها بود که در عمل بکار نرفت یا برای تولید سری امکان پذیر نبود».

بزرگترین مشکل وقتی نوبت به تطبیق دادن تکنولوژی کلاچ دوگانه برای کامیونها رسید این بود که کامیونها در شرایط مختلف و در محیط‌ های مختلف رانده می‌شوند- در هر چیزی از جاده‌های کوچک و پرپیچ جنگلی تا جاده‌های موتورسواری. سیستم انتقال قدرت لازم دارد که بصورت یکسان بخوبی کار کند وقتی کامیون خالی یا پر بار است. لازم دارد که در برابر گرمای و سرمای زیاد مقاومت کند و به راه شان هزاران مایل بدون ایجاد مشکل ادامه دهند. بنابراین قسمت بزرگ کار روی آی شیفت با کلاچ دوگانه شامل تست کردن و بهینه سازی سخت افزار و نرم افزار تا هنگامی است که مهندسین واقعا مطمئن باشند که انتقال قدرت در هر وضعیتی  و در تمام شرایط365  روز در سال انجام می‌شود.

 

سال 2007 پیاده سازی آی شیفت با کلاچ دوگانه

در سال 2007 کامیونهای ولوو اولین قدمهای خود را به سمت آی شیفت با کلاچ دوگانه برداشت. وقتی نوبت به توسعه آی شیفت با کلاچ دوگانه می رسداین واقعیت که از سال 2002 برای کامیونهای سنگین آی شیفت در بین سیستم های انتقال قدرت خودکار بازار را بدست گرفته است عامل ضروری است. بجورن لینگزو شرح می دهد که « تیم های توسعه بخش نرم افزاری و سخت افزاری آی شیفت با کلاچ دوگانه شامل همان افرادی هستند که روی توسعه آی شیفت کار می‌کنند. بدون دانش و مهارت اکتساب شده از توسعه آی شیفت، ما نخواهیم توانست آی شیفت با کلاچ دوگانه را توسعه دهیم». ظاهر آی شیفت با کلاچ دوگانه مانند آی شیفت استاندارد است. تنها تفاوت این است که قسمت جلوی سیستم انتقال قدرت 12 سانتی متر بلندتر است. پشت سیستم انتقال قدرت تقریباً مانند پشت آی شیفت استاندارد است و قدرت گرفتن آن مانند آی شیفت استاندارد است. در داخل آی شیفت با کلاچ استاندارد در حدود 100 قطعه از 300 قطعه در مقایسه با آی شیفت متفاوت هستند.

با آی شیفت با کلاچ دوگانه سرعت یکنواخت حفظ می‌شود و تایرها به صورت ثابت روی سطح جاده گرفته می شوند. کمک می کند که در زمستان رانندگی ایمن باشد وقتی شما بدانید که تایرها به اندازه کافی کشش و انقباض دارند.

اگر داخل آی شیفت با کلاچ دوگانه با پازل های پیچیده مقایسه شود، هر میلیمتر از آن استفاده شده است و هر قطعه بهینه شده است که مقدار فضای ممکن را اشغال نماید. بجورن لینگزو می گوید« خارق العاده است که ما موفق شدیم به کار انداختن آی شیفت در فقط اشغال 12 سانتی متر فضا را فراهم نماییم. این نیازمند نبوغ زیاد است». در شمال نروژ تست کننده رانندگی لارس لیندگرن در حال آرامش و ایمن روی صندلی نشسته است و با کامیونش Volvo FH با قدرت 540 اسب بخار شروع به بالارفتن از تپه با تندترین شیب می کند. بعضی از تپه ها اینجا گرادیان 10 در هر سانت دارند- چالش واقعی برای کامیونهای 48 تنی کاملاً بار شده.

او می گوید« با آی شیفت با کلاچ دوگانه سرعت یکنواخت حفظ می شود و تایرها به صورت ثابت روی سطح جاده گرفته می شوند. کمک می کند که در زمستان رانندگی ایمن باشد وقتی شما بدانید که تایرها به اندازه کافی کشش و انقباض دارند». او می گوید با آی شیفت با کلاچ دوگانه رانندگی کامیون روی جاده های روستایی و جاده های شهری هموارتر است. او می گوید « من از سال 1979 کامیون می راندم ورانندگی گردن و شانه هایم را اذیت می کرد.

واقعیت این است که زمانی که من شروع به رانندگی با آی شیفت با کلاچ دوگانه کردم دیگر این اشکالات را حس نمی‌کنم. این خارق العاده است». به خاطر اینکه هیچ قدرتی در طول تعویض دنده اتلاف نمی شود، کامیون سرعت ثابت تر و بیشتری را حفظ می‌کند حتی برای جاده‌هایی که رانندگی یک چالش بزرگ است. آی شیفت با کلاچ دوگانه رانندگی پایین آمدن از تپه را بهبود می‌بخشد زیرا هیچ اتلاف ترمزی در طول تعویض دنده اتفاق نمی‌افتد. من می توانم 10 دقیقه در طول 4 ساعت و نیم جابجایی را ذخیره کنم. این زمان زیادی است وقتی شما آن را برای کل هفته کاری در نظر بگیرید.

برای خرید لوازم گیربکس ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1402/06/09
    استاد درمورد تعمیرش سر در میارد
  • 1400/07/18
    ولوو همیشه عالی...
  • کاربر میهمان 1400/07/18
    سپاسگزارم از مطالب مفیدتون ممنون
  • کاربر میهمان 1400/07/18
    آقا این فکر کنم برای معدن ها و کمپرسی ها که بدای بارگیری به زمین کشاورزی میرن خوب باشه
  • کاربر میهمان 1400/07/17
    ممنون از مطالب جالب شما
  • کاربر میهمان 1400/07/17
    دم شما گرم
  • کاربر میهمان 1400/07/17
    مطالب مفید و آموزنده
  • کاربر میهمان 1400/07/17
    بسیار عالی