آیا گاز طبیعی مایع ایمن است؟

شما ممکن است شنیده باشید که گاز طبیعی مایع به شدت خطرناک است. آیا این ادراک دقیق است؟

آیا فقط نامی است که به گاز طبیعی مایع این وضعیت ناخواسته را می‌دهد؟ یا گاز طبیعی مایع نسبتاً منبع جدید و امتحان نشده سوخت است؟ غریزه ما ترسیدن است، اما حقیقت این است که گاز طبیعی مایع کاملاً غیر‌سمی است. البته تمام سوخت‌های موجود خطرات ایمنی دارند که باید مدیریت شود. با اینحال گاز طبیعی مایع بصورت قابل توجهی از گازوئیل، دیزل و دیگر سوخت‌های مایع کم خطرناکتر است.

گاز طبیعی مایع چیست و چگونه تولید می‌شود؟

گاز طبیعی مایع چیست و کدام مشخصه ممکن است آن را ایمن‌تر از دیگر جایگزین‌ها نماید؟ از نظر سرما گاز طبیعی سردشده است (از نظر سرما به موادی در دماهای بسیار پایین اشاره می کند). گاز مایع می‌شود تا حجم حمل و نقل و ذخیره آن کاهش یابد. شامل متان است اما می‌تواند تا 10 درصد اتان و پروپان داشته باشد. بخارهای متان سبک‌تر از هوا هستند و به سرعت پخش می‌شوند، که هیج باقی مانده‌ای برجای نمی گذارد. آنها همچنین در هوای باز غیر‌انفجاری هستند و کاملاً غیر‌سمی هستند. اگر در آب ریخته شود، گاز طبیعی مایع نمی‌تواند زندگی آبی را آلوده و مضر گرداند. این در تضاد شدید با دیگر مواد بسیار سمی، سوخت های مایع قابل اشتعال‌تر است.

خطرات درک شده گاز مایع طبیعی در برابر خطرات واقعی آن

این یک اعتقاد عمیق است که گاز طبیعی مایع مستعد آتش گرفتن است اما چگونه قابل اشتعال است و در کدام شرایط ممکن است آتش بگیرد؟ بسیار غیر‌محتمل است که تا اکنون سعی کرده باشید، اما گاز طبیعی مایع مشتعل شدنش مشکل است. در حقیقت بین 5 و 15 درصد هوا به سوخت گاز طبیعی مایع برای سوختن باید تا 580 درجه سلسیوس گرم شود. و حتی پس از آن به آهستگی می‌سوزد به جای اینکه منفجر شود. ریسک اصلی تماس انسان با گاز طبیعی مایع در واقع ناشی از سرد بودن آن است- در شکل گازی می‌تواند به اندازه منفی 162 درجه سلسیوس سرد باشد. کسانی که با آن در تماس هستند باید لباس محافظ، عینک ایمنی و دستکش بپوشند.

به ناچار تمرکز زیادی روی ایمنی گاز طبیعی مایع در حمل و نقل شده است. تانکهای استفاده شده برای حمل آن در کامیون دوجداره و با ضخامت اضافی هستند تا گاز طبیعی را سرد نگه دارند که بدین معنی است که آنها قوی‌تر و قدرتمند‌تر از تانکهای استفاده شده برای دیگر سوخت‌ها و مواد شیمیایی هستند. در حقیقت، در طول تصادف بین دو کامیون در بلژیک چندین سال پیش، تانک گاز طبیعی مایع سالم باقی ماند برخلاف تصادف و آتش شدید ناشی از تانک دیزل پاره شده و آتش گرفتن سوخت دیزل.

تمام اینها برای این گفته نشد که گاز طبیعی مایع تماماً در حمل و نقل سالم است. تنفس در بخار متان در فضای سربسته باید اجتناب شود. همچنین اگر گاز طبیعی مایع در داخل محفظه‌ای ریخته شود که بخارها نمی توانند پخش شوند پس یک شانس بیشتر اشتعال وجود دارد.

آینده گاز طبیعی مایع به عنوان جایگزین سوخت پایدار بستگی به در‌دسترس بودن و پتانسیل برای تولید دارد. همانطور که می‌تواند از بیو متان به راحتی تولید گردد، این گاز طبیعی می‌تواند به عنوان سوخت تجدید پذیر کلاس‌بندی شود. به تدریج سهم بزرگتری از تجارت‌های گاز را بدست می‌گیرد و سوابق ایمنی حسادت انگیز آن مطمئناً این روند را تخریب نمی‌کند.

برای خرید لوازم سرویس ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • 1400/07/23
    سلام

    اگر تو تصادفات باعث انفجار نشود ویکی این اطمینان را به رانندگان بدهد
    اکثر مردم ازش استفاده میکنند
  • کاربر میهمان 1400/07/22
    ما که فقط گازویل داریم بدون هیچ حق انتخابی
  • کاربر میهمان 1400/07/22
    بسیار عالی و خوب
  • کاربر میهمان 1400/07/22
    ممنون بابت مطالب عالی و مفید