چگونه صنعت حمل و نقل می­تواند بخشی از اقتصاد مبتنی بر بازیافت باشد؟

ظهور اقتصاد بازیافتی، هر صنعتی را مجبور کرده ­است که در مورد ارتباط سیستم تولید خطی(استخراج-تولید-مصرف) و حمل و نقل، بازنگری کنند.در طول سا­ل­ها، تولیدکنندگان سعی کرده ­اند به مواد قدیمی، جان تازه ­ای ببخشند که این امر، فرصت­های قابل توجهی را برای صنعت حمل و نقل ایجاد کرده ­است.

باربری و اقتصاد دایره­ای

اگرچه صنعت حمل و نقل هنوز راه زیادی برای استفاده از تمام ظرفیت اقتصاد دایره ­ای در پیش دارد، اما گام­های مهمی در جهت بهره­ وری بهتر منابع بر می ­دارد. در حالی که روش­های مختلفی برای مقابله با تولید زباله وجود دارد، تقریباً همه هم نظر هستند که بازیافت و بازسازی قطعات از کار افتاده و کامیون­های فرسوده، نقش مهمی در کاهش اثر مخرب ما روی زیست محیطی دارد.

در شرکت ولوو، ما تأثیر خودروهای خود بر محیط را از طریق پنج پارامتر ارزیابی می ­کنیم: مواد و تولید­، سوخت، انتشار گازهای خروجی، نگهداری و عملیات بعد از پایان عمر ماشین (بازیافت). آخرین عامل به این معناست که ما به شدت بر روی بازیافت مواد به کار رفته­ شده در خودروهای قدیمی کار می­ کنیم و از آن­ها برای ساخت خودروهای جدید استفاده می­کنیم. برای مثال، اگر یک کامیون ولوو جدید خریداری می­کنید، تقریباً یک سوم وزن کل وسیله نقلیه جدید، از مواد بازیافتی ساخته شده ­است.

تقریبا نیمی از آهن پرداخت ­شده و 97 درصد چدن به کار رفته، از آهن بازیافتی تهیه می­شود. این چرخه ­ی تولید به مصرف یک وسیله نقلیه، به این معنی است که ما با موادی کار می­کنیم که به راحتی قابل بازیافت، بازیابی و تولید مجدد هستند. به عنوان مثال، ما برای اتصال سیم و شیلنگ، به جای گیره های فلزی از پلاستیک استفاده می­کنیم، زیرا باز کردن گیره ­های فلزی در فرآیند بازیابی به زمان بیشتری نیاز دارد.

کاهش اثرات زیست محیطی حمل و نقل

چرا این موارد باید برای شما، به عنوان یک اپراتور حمل و نقل، اهمیت داشته ­باشد. نادیده گرفتن پرسش­های مربوط به بهره ­وری از منابع سخت است مخصوصا در شرایطی که همه، از مصرف کنندگان گرفته تا شرکت­ها و دولت­ها برای کاهش میزان زباله تولید شده، تحت فشار هستند.

طبق مطالعاتی که توسط مک کینزی انجام شد، شصت درصد مواد دور ریخته شده در اروپا، یا در محل دفن زباله قرار داده شده یا سوزانده شده­ است، در حالی که تنها 40 درصد از آن­ها بازیافت یا مجددا استفاده شده ­است. این بدان معناست که اروپا 95 درصد از ارزش مواد و انرژی کالاهای تولید شده را از دست داده­است، در حالی که هزینه­ ی بازیافت مواد و بازیابی انرژی تنها 5­درصد ارزش تولید مواد اولیه را به خود اختصاص می­دهد. بدیهی است کارهای زیادی می­توان در جهت استخراج ارزش بیشتری از محصولات و مواد موجود انجام داد.

این واقعیت وجود دارد که به عنوان اپراتور حمل و نقل، کامیون مورد استفاده شما، حتی زمانی که آماده اسقاط است، ارزش اقتصادی خود را حفظ می­کند. فلز، شاسی یا کابین ماشین از دور خارج­ شده، هنوز هم می­تواند با مبلغ قابل توجهی فروخته شود. همچنین این امکان وجود دارد که ناوگان فعلی خود را با استفاده از قطعات جایگزین از طریق تجارت پر رونق باز تولید یا تعویض قطعات، در جاده نگه دارید.

این فرایند اجزای قدیمی مانند گیربکس را از دور ریخته ­شدن نجات می­دهد و مجدداً آن­ها را در استانداردی تولید می­ کند که می­توانند به خوبی یک قطعه­ ی نو مورد استفاده قرار گیرند. باز تولید، از بخشی از انرژی و مواد اولیه استفاده می­کند که برای ساختن بخش جدیدصرف می­شود که نه تنها به معنای کاهش اثرات زیست محیطی بلکه در مصرف زمان و هزینه کل نیز بهینه ­تر است.

هزینه بازیافت کامیون ها و سایر چالش­ها

با وجود اینکه که مزایای استفاده از اقتصاد مبتنی بر بازیافت آشکار است، چالش­های متعددی در پذیرفتن این شیوه­ ها در صنعت حمل و نقل وجود دارد. یکی از آن­ها هزینه بازیافت است که به دلیل فرآیندهای متعدد مورد نیاز در تصفیه مواد جهت مطابقت با استانداردهای کیفیت، ممکن است بیشتر از هزینه استخراج منابع شود.

همچنین، راه ­اندازی یک مرکز بازیافت نیاز به سرمایه­ گذاری اولیه بالایی دارد. با این حال، با وجود این اشکالات؛ افزایش فشار مصرف­ کننده، وابستگی بیش از حد ما به مواد اولیه و افزایش تقاضا برای استانداردهای زیست محیطی بهتر­، به این معنی است که بحث در مورد نحوه برخورد با خودروها و قطعات قدیمی هنوز به پایان نرسیده است.

برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟