تمام مدل های پشتیبانی شده ی یورو 6
مدل های زیادی تحت تاثیر مشکلات سیستمی ادبلو قرار می گیرند، بیشتر مشکلات در مدل های FH420- FH460-FH500-FH540 اتفاق می افتد ولی ممکن است در مدل های FL,FM,FE و FMX هم این مشکل به وجود بیاید.
ما برای کدام مدل ها راه حل داریم؟
FH16: FH16 550 FH16 650 FH16 750 موتور (D16K)
FH : FH420 FH460 FH500 FH540 موتور (D13K)
FM : FM330 FM380 FM430 FM460 موتور (D11K)
FM : FM420 FM460 FM500 موتور (D13K)
FMX : FMX330 FMX380 FMX430 FMX460 موتور (D11K)
FMX : FMX420 FMX460 FMX500 FMX560 موتور (D13K)
FE : FE250 FE280 FE320 FE350 موتور (D8K)
FL : FL210 FL240 موتور (D5K)
FL : FL250 FL280 موتور (D8K)
عملکرد اساسی و قسمت های دچار مشکل
موتورهایی از کامیون های ولوو6 که دچار مشکلات عملکردی ادبلو می شوند معمولا :D11K , D8K, D6K , D16K , D13K هستند. سیستم اصلاح مشکل گاز خروجی، عوامل : مدیریت موتور (ECU) و محاسبه ی ACM (مقیاس کنترل پس از اصلاح) را به فیلتر ذرات و به سیستم ادبلو مرتبط می کند. در این نمودار کامیون های ولوو مجهز به دستگاه یورو 6 نمایش داده شده است .
انژکتور 7EME
یک انژکتور دیزل مخصوص برای مدیریت دمای کاتالیست اکسیداسیون دیزل به کار گرفته می شود. این انژکتور همچنین بازده فیلتر ذرات دیزل و عملکرد درست سیستم SCR را تضمین می کند.
کاتالیزور DOC
DOC نیتروژن دی اکسید (NO2) موردنیاز فیلتر ذرات دیزل برای اینکه بتواند به خوبی ذرات را بسوزاند را تامین می کند. همچنین در دماهای خیلی پایین، این کاتالیزور حرارت موردنیاز برای بازیابی را فراهم میکند.
FAP / DFP
در بازیابی، فیلتر ذرات را به دام می اندازد و تا زمانیکه بسوزند آنها را ذخیره می کند. بازیابی به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت راننده انجام می شود.
ASC / SCR
در ناحیه ی اختلاط، گازهای اگزوز با ادبلو اسپری می شوند. وقتی به کاتالیست می رسند، نیتروژن اکسید (NOC) تبدیل به نیتروژن و آب می شود. کاتالیست ASC مرحله ی آحر قبل از اگزوز است. در اینجا آمونیاک (NH3) باقیمانده از بین می رود.
کاهش سرعت تا 20 کیلومتر در ساعت و کم کردن گشتاور موتور برای راننده خیلی دست و پاگیر و محدودکننده است. بدون شک سفر با کامیون بدون ترافیک جاده ای ممکن نیست. این مشکل تنها زمانی از بین می رود که مشکل کامیون خودتان را حل کرده باشید. در 90 درصد مواقع، این محدودیت مربوط به مشکلی در عملکرد سیستم انتشار آلاینده های خودرو می شود. در نکات ذیل متوجه علت این محدودیت می شوید.
مشکلات سیستم ادبلو ممکن است از علت های مختلفی ناشی شوند.
انژکتور هفتم ادبلو : وقتی انژکتور خراب باشد یا از کار بیفتد، دیگر نمی تواند ادبلو را داخل سیستم تزریق کند.
کاتالیست DOC : اگر کاتالیست آسیب ببیند، بسوزد یا ذوب شود، دیگر نمی تواند اجازه ی بهینه سازی سیستم گازهای اگزوز را بدهد و بعد از چند وقت، از آنجایی که بازیابی انجام نمی شود، باعث بسته شدن فیلتر ذرات هم می شود.
فیلتر ذرات: به دلایل مختلفی بسته شده. DOC کاتالیست دچار مشکل شده، سفرهای کوتاه پرتکرار و بازیابی های خودکار از دلایلی هستند که می توانند قدرت کامیون شما را محدود کنند. کد P207F9A مرتبط با ادبلو و مشکلات فیلتر ذرات، بهترین مثال است.
SCR و ASC : مشکل در کاتالیست SCR، مسدود شده یا به طور فیزیکی از بین رفته. سنسورهای NOx هم ممکن است باعث اختلال در SCR بشوند که توسط کنترل ACM خودرو مدیریت می شود.
غیرفعالسازی با برنامه نویسی
همه چیز به صورت الکترونیک انجام می شود. هیچ یک از عناصر اضافی به خودرو وصل نمی شود. ما با برنامه نویسی مجدد کامل سیستم ادبلو از طریق اتصال موتور ECU به سوکت تشخیصی کامیون،کار را انجام می دهیم. (OBD2)
غیرفعالسازی با شبیه سازی
این عملیات با با اضافه کردن یک مقیاس مجازی سازی از سیستم ادبلو از طریق متصل کردن یک باکس به کامپیوتر ACM انجام می شود. این فرآیند ساده است و باکس می تواند به سرتاسر دنیا فرستاده شود.
.
آیا نمیخواهید دستگاه ادبلوی خود را حذف کنید؟
ما اطلاع داریم که شما دوست ندارید دستگاه ادبلوی خودتان را از بین ببرید و این خواسته کاملا بجاست. چون اولا این کار از کره ی زمین محافظت می کند و دوما این کار پیروی از قانون است. اما شما نمی خواهید کنار جاده گیر بیفتید و بدون هیچ راه حلی مجبور شوید با یک مغازه تماس بگیرید و هزینه ی زیادی روی دست خودتان بگذارید که شامل هزینه ی تعمیر و مداخله روی سیستم ادبلوی شما در نمایندگی می شود
در کدام مدل ها بدون حذف ادبلو عمل کنیم؟
در بیشتر موارد پیام کاهش توان در 8 ساعت،کاهش توان در 4ساعت یا حتی کاهش توان در دو ساعت از یک نقص موجود در سیستم کنترل کامیون شما ناشی می شود. این مشکل در موتورهای 11L D11K و حتی بیشتر در 13L( D13K 420 ˓460˓ 500˓ 540 موتور) تهیه شده برای ولوو FH 420˓ FH460˓ FH500˓ FH540 و همچنین مواردی در ولوو FH16 مشاهده شده که نادر است چون این ولووها معمولا برنامه ی بازیافت گاز متفاوتی دارند.
این نقایص همچنین در خودروهای صنعتی رنو وجود دارند که موتورش را از تولیدکننده های شمال اروپا گرفته. در اینجا راجع به نقایص فنی رنوی T، (T440˓ T460˓ T480˓ T500˓ T520) که البته تحت استاندارد یورو 6 هستند صحبت می کنیم. همه ی مدل های بالای FM FE FH FL FMX…
علت محدودیت سرعت 20 کیلومتر در ساعت و نقص P207F9A- کیفیت پایین ادبلو
سیستم آلاینده زدایی کامیون دچار مشکل است و باعث ایجاد محدودیت از طریق تاثیر بر کامپیوتر یک برنامه ی عملکردی روی کامیون می شود و قدرت گشتاور را به کلی محدود می کند. این باعث می شود سرعت در حداکثر حالت خود به 20 کیلومتر درساعت برسد و خودرو تقریبا غیرقابل استفاده شود.مشکل اصلی معمولا وقتی پیش می آید که سیستم ادبلو دچار نقص می شود.( نقص انژکتور ادبلو یا پمپ آن)این نقص باعث اختلال در سیستم ادبلو می شود که با کمیت های فراهم شده توسط مقیاس مدیریت موتور هماهنگ نشده و کیفیت ادبلو را پایین می آورد. معمولا فیلتر ذرات دچار نقص بوده و باید براساس کد اختلال پیش آمده و پیام شما،کارتریج تعویض شود. این ممکن است گیج کننده باشد چون پیامی که روی داشبورد کامیون شما می آید و به نظر می رسد درباره ی نقص موجود در کیفیت ادبلو باشد، در بسیاری از مواردی که ما با آن برخورد داشته ایم، در واقع مرتبط با تجمع ذرات روی فیلتر ذرات بوده و یا نقص دیگری باعث آن شده.
برای خرید لوازم سرویس ولوو کلیک کنید
قطع کردن ادبلو برای ماشین های I-SAVE
اشتباه می باشد و اینچنین مشکلاتی رو در بر خواهد داشت.
با توجه به واردات مدل های مختلف کامیون های ولوو در ایران خیلی از دوستان اطلاع دقیقی از ویژگی های مختلف این کامیون ها ندارند و گاهی دچار اشتباه در تصمیم گیری و انتخاب می شوند در این مقاله سعی کردیم توضیحات مختصری در این باره به شما بدهیم
برای دسترسی به مقاله کامل در این باره روی لینک زیر کلیک کنید
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://ztruck.ir/blog/4617/کامیون-های-وارداتی-ولوو
ضمن تشکر از زحمات شما اگر امکان داره توضیحات کلی را برای استفاده صحیح بدون حذف ادبلو به صورت ساده وعامیانه توضیح بدین ممنون میشیم
نه میلیون
طبق گفته ی شما پس میتوانیم قبل تز به وجود اومدن مشکل توسط شما مشکل را بر طرف کنیم.
درسته