باتری کامیون­های برقی از آنچه فکر می­ کنید پاک ­تر است. اینجا دلیل آن مشخص شده است.

در بحث پیرامون کامیون­های برقی، از نظر پایداری، معمولا مرکز توجه اصلی به باتری آن است. باتری کامیون­های برقی تا چه میزان پاک هستند؟

یک باتری الکتریکی از مواد خام بدست آمده از معدن تولید می­شود. بسته به ویژگی های مورد نیاز کاربر گزینه­ های متفاوتی وجود دارد. یک جزء مهم در باتری­های لیتیوم-یون که به طور معمول مورد بحث قرار می­گیرد کبالت است. سازمان عفو بین­ الملل گزارش کرده است که منبع این ماده در چند سال گذشته به دلیل نقض حقوق کار و حقوق بشر در جمهوری دموکراتیک کنگو مورد بحث قرار گرفته است. ما در ولوو در فرایند خرید به مشکل منبع کبالت رسیدگی می­کنیم. با این حال مهم است توجه داشته باشید که علاوه بر راه­های پاک­ تر برای بدست ­آوردن کبالت، گزینه ­هایی با بحث برانگیزی کمتر هم وجود دارند. یون لیتیوم فسفات آهن احتمالا شناخته شده ­ترین شیمی جایگزین باتری است. در چین که در سال گذشته بیشتر از هرجای دیگری ماشین­های برقی فروخته شد، باتری یون لیتیم فسفات آهن به طور غالب استفاده می­شود.

استفاده مجدد یا بازیافت؟

پیرامون عمر دوم باتری هم بحث­های زیادی وجود دارد. آیا بهتر است مجدد از باتری استفاده کرد یا آن را بازیافت کرد؟ از دیدگاه پایداری، به طور مشخص استفاده مجدد رویکرد مثبتی است. باتری وسایل نقلیه برقی زمانی که برداشته می­شوند 70-80 درصد ظرفیت اصلی خود را حفظ می­کنند. درحالی که ارزش طولانی مدت این باتری ها برای صنعت حمل و نقل محدود است، همچنان می­توان از آن­ها در تنظیمات مختلف استفاده کرد. برای وسایل نقلیه، توان مصرفی مهم است در حالی که در برخی از کاربرد­های ثابت، مانند قدرت یدکی، هدف از ذخیره انرژی تامین دسترسی محلی برای کاربردهای حیاتی در جامعه است. به عنوان مثال ممکن است در بیمارستان­ها یک باتری دست دوم نصب شود و هر 5 سال یک بار راه ­اندازی شود. این به این معنی است که یک باتری که به پایان عمر خود نزدیک است هنوز هم می­تواند برای جامعه ارزش ایجاد کند.

ما از منابع دانشگاهی زیادی می­شنویم که بازیافت مهم است. تخمین زده شده است که تا سال 2025، سه چهارم باتری­های برقی استفاده شده مجدد استفاده می­شوند و سپس بازیافت می­شوند تا موادی که قابلیت استفاده مجدد دارند، مانند لیتیوم، کبالت و نیکل بدست آیند. اگرچه زمانی که باتری به عناصر جداگانه تقسیم می­شود این بحث خاص قابل لمس­تر می­شود. بعضی از اجزاء باتری کامیون­های برقی را می­توان بیش از اندازه در نظر گرفت. این باعث مطرح شدن این سوال می­شود که آیا بازیافت واقعا بهترین گزینه برای تدارکات است و آیا همیشه برای محیط زیست بهتر است؟ درحالی که بازیافت مزیت­های مشخص فراوانی دارد، توجه به این نکته هم مهم است که در این بحث نگرانی­های تجاری هم مطرح است. در نهایت، شرکت­های بازیافت می­خواهند مردم از منابع خود برای جمع ­آوری و استخراج موادی مانند لیتیوم، در زمان و مکانی که منطق اقتصادی دارد، استفاده کنند و برای آن هزینه پرداخت کنند.

یکی دیگر از موضوعات مورد بحث درباره­ ی چگونگی حمل و نقل برقی سبز، نحوه تغذیه باتری کامیون­های برقی است. در اینجا به دلیل کاهش قیمت انرژی پاک، که موجب می­شود منابع بیشتری مانند باد و خورشید بتوانند بخشی از شبکه برق باشند، دلیلی برای خوش­بینی وجود دارد. در سه ماهه اول و دوم سال 2019 در اروپا برای دومین سال متوالی منابع تجدیدپذیر بیشتر از سوخت های فسیلی برق تولید کردند. در حالی که در چین و هند یک اخلاق پایدار جهانی در کار است، مقامات در حال تغییر طولانی مدت در سیاست انرژی به دور از سوخت­های فسیلی هستند.

اثری نسبتا متوسط

امروزه تولید باتری­ها تاثیر تقریبا متوسطی بر روی محیط زیست دارد که در حال حاضر 80-90 درصد پاک­تر از تولید دیزل است. و با وجود وسایل نقلیه برقی، بازپرداخت کمتر از یک سال محیط زیست برای خودروهای تجاری وجود دارد. این زمان مورد نیاز برای تولید انرژی مصرف شده برای تولید و طول عمر اجرایی سیستم است.

یکی از موضوعات داغ در صنعت حمل و نقل امروزی، بحث محیط زیست برای حمل و نقل برقی است. به دلیل اینکه این بحث همچنان ادامه دارد، مهم است که زمانی اختصاص داده شود و درمورد حقایق و افسانه­ های پیرامون کامیون­ های برقی و اعتبارنامه سبز آنها پرداخته شود.

برای خرید لوازم برقی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1400/07/28
    👏👏👏
  • کاربر میهمان 1400/07/27
    واقعا خسته نباشید و خدا قوت