اتوماسیون چگونه بر شغل من به عنوان یک راننده تأثیر می­گذارد؟

وقتی از اتوماسیون صحبت می­کنیم، ذهن عموم به سمت خودروهای بدون سرنشین می­رود و طبیعتاً اولین فکری که به ذهن رانندگان خطور می­کند، این است که شغلشان را از دست خواهند داد. اما اتوماسیون مبحثی ورای کامیون های خودران است و در واقعیت، احتمالاً همین حالا نیز اتوماسیون بر شغل شما، درجهت رفاهتان تأثیر می­گذارد.

اگر به کامیون­ها یا خودروهای سواری که امروزه ساخته می­شوند؛ توجه کنید، مجموعه­ای از ویژگی­های خودکار مانند کروز کنترل تطبیقی​​، ترمز خودکار و سیستم کنترل کننده ­ی خط ­کشی، در آن­ها به کار رفته ­است. این­ها همگی برای حمایت از راننده و سهولت کار آن­ها طراحی شده ­اند و هر چه جلو تر برویم، شاهد ویژگی­های خودکار بیشتری خواهیم بود.

تا رسیدن به کامیون­های بدون سرنشین، راه زیادی باقی مانده

ما فاصله زیادی با مشاهده ­ی کامیون­های کاملاً خودران که در بزرگراه­های عمومی رانندگی می­کنند، داریم، اگرچه شخصاً معتقدم که از دیدن آن­ها در برنامه­ های خاصی به نام حمل و نقل میان مرکزی و در مسیرهای تعیین شده، چندان دور نیستیم. این بدان معناست که رانندگان نباید فناوری­ های خودران را تهدیدی برای خود بدانند؛ بلکه، به مراتب درخواست­ها برای حرفه­ ی آن­ها نیز افزایش خواهد یافت.

شرایطی که ما ابتدا کامیون­های بدون سرنشین را خواهیم دید، احتمالاً مواردی است که شامل رفت ­وآمد­های مکرر بین دو نقطه است، جایی که کامیون یک مسیر را بارها و بارها طی می­کند. اگر ما کامیون­های بدون سرنشین را در برنامه­ هایی با شرایط ذکر شده، که معمولا در معادن، بنادر و یا بین مراکز پیش می­آید، استفاده کنیم؛ این امر، رانندگان ماهر را برای کار در سایر مناطق پر ریسک­، که در آن­ها مهارت هایشان بیشتر مورد نیاز است، آزاد می­کند. به عنوان مثال، مشاغلی که شامل پیمایش در خیابان­های شهری، تعامل با سایر ترددکنندگان و تحویل­های نهایی است.

اگر هنوز شک دارید، این را در نظر بگیرید: تمام شواهد بیانگر این است که نیاز ما به حمل و نقل رو به افزایش است. مجمع بین المللی حمل و نقل معتقد است که تقاضا برای حمل و نقل جهانی بین سال های 2015 تا 2050، سه برابر می­شود. افزایش جمعیت، تجارت الکترونیک و انتظارات بیشتر برای تحویل­های یک روزه؛ همه­ و همه به این معنی است که بارهای بیشتری نیاز است که با کامیون­ها حمل شود.

 

تقاضای بیشتر برای حمل و نقل و کمبود رانندگان

با تقاضای روزافزون برای حمل و نقل، رانندگان ماهر کمتر در دسترس خواهند بود. به عنوان مثال در ایالات متحده، که این مسئله امروزه برای آن­ها در سطوح بحرانی قرار دارد، انتظار می­رود که این کمبود در ده سال آینده دو برابر شود. در اروپا، در حال حاضر حدود 20 درصد از مشاغل رانندگی خالی مانده ­اند و احتمالاً در آینده نزدیک نیز این وضعیت تغییری نخواهد کرد. اتوماسیون می­تواند با کاهش تعداد رانندگان مورد نیاز برای کارهای یکنواخت و تکراری، به رفع این کمبود شدید کمک کند.

به طور کلی، رشد و شکوفایی ­ای که اتوماسیون می­تواند ایجاد کند، مشاغل بیشتری را نسبت به آنچه نیاز است بوجود خواهد آورد. نه تنها تقاضا برای رانندگان ماهر را افزایش می­دهد، بلکه مراتب تدارکات را تغییر داده و مدل­های تجاری جدیدی ایجاد می­کند، که به نوبه خود تعداد زیادی مشاغل جدید در زمینه­های گوناگون ایجاد خواهد کرد.

انسان­ها برای مدت طولانی روی صندلی راننده، باقی خواهند ماند

صرف نظر از اینکه فناوری­ های خودکار چقدر پیشرفته باشند، افراد همچنان مهم­ترین نقش را در تدارکات ایفا می­ کنند. همیشه شرایطی وجود خواهد داشت که قضاوت انسانی، مهارت­های ارتباطی و استدلال لازم باشد. با ظهور اتوماسیون در تدارکات، برخی از مشاغل ممکن است بدون تغییر باقی بمانند، اما بیشتر آن­ها تغییر کرده و به طور فزاینده ­ای در کنار فناوری­ های جدید به کار خود ادامه خواهند داد.

برای آشنایی با فراخوان گیربکس کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1400/07/27
    ممنون بابت این همه پیگیری و تلاش شما اقای زهرایی
  • کاربر میهمان 1400/07/27
    مطالبتون عالیه