«یادگیری ماشین» چه نقشی می­تواند در صنعت حمل بار داشته­­ باشد؟

«یادگیری ماشین» اصطلاحی است که اغلب مورد توجه قرار می­گیرد، به ویژه در زمینه آینده­ نگری اغراق ­آمیز و غیرواقعی. در حقیقت، این فناوری، امروزه بخشی مهم از زندگی ما را به خود اختصاص داده و منافع بسیاری از صنایع، از جمله باربری را تأمین می­کند. در اینجا نگاهی می­اندازیم به اینکه «یادگیری ماشین» امروزه برای تدارکات و حمل­ و­نقل بار چه امکاناتی را فراهم می­کند و چه فرصت­هایی را می ­تواند در آینده به وجود آورد.

بیایید با بحث درباره چیستی «یادگیری ماشین» شروع کنیم. این اصطلاح در سال 1959 توسط آرتور ساموئل، پیشگام بازی­های رایانه ­ای و هوش مصنوعی (AI)، به دایره­ واژگان ما اضافه شد. یادگیری ماشین شاخه­ ای از هوش مصنوعی است و بر این فرض بنا شده ­است که سیستم­ها می­توانند از داده­ های دریافتی بیاموزند، الگوها را شناسایی کنند و پیش ­بینی ­های مؤثر و قابل اطمینان را با حداقل دخالت انسان ارائه دهند.

یادگیری ماشین اغلب با «یادگیری عمیق» که زیرمجموعه ­ای از یادگیری ماشین است و از الگوهای پردازش اطلاعات مغز انسان الهام می­گیرد، اشتباه گرفته ­می ­شود. در واقع، یادگیری عمیق گام بعدی در یادگیری ماشین محسوب می­شود چرا که می­تواند از روش محاسبه و یادگیری خود، بیاموزد و در مواردی مانند تشخیص تصویر و پردازش زبان طبیعی دقیق ­تر عمل کند.

یادگیری ماشین مدت­­هاست که وجود دارد. اما به لطف پیشرفت در پردازش رایانه ­ای و محاسبات ابری که مقیاس ­بندی و تجزیه­ وتحلیل حجم عظیمی از داده ­ها را امکان­ پذیر کرده­ است، طی چند سال اخیر، پیشرفت چشم­ گیری داشته ­است. امروزه یادگیری ماشین در هر گوشه از زندگی ما کاربردی دارد؛ تا به حال به آهنگی که توسط Spotify پیشنهاد شده­ است، گوش داده ­اید؟ از کمک شخصی مجازی مانند «الکسا» استفاده کرده ­اید؟ یا برای برنامه سفر خود از خدمات مسیریابی GPS، کمک گرفته ­اید و یا برای مشتری در تجارت الکترونیک، کالایی ارسال کردید؟ پس حتما تا به حال از یادگیری ماشین بهره برده ­اید.

یادگیری ماشین در همه جا وجود دارد و حمل بار نیز از واقعیت مستثنا نیست و با توجه به حجم عظیمی از داده­ هایی که صنعت از طریق وسایل نقلیه متصل به هم، دستگاه ­های الکترونیکی ورود به سیستم­، سنسورها و موارد دیگر تولید می­کند، احتمالاً مورد توجه بیشتری قرار خواهدگرفت. از زمینه­ هایی که یادگیری ماشین  در صنعت باربری کاربرد داشته­ است، می­توان به اتوماسیون دفتر کار، بهینه­ سازی مسیریابی، تعمیر و نگهداری پیش ­بینی شده و بهبود عملکرد رانندگان اشاره کرد. همچنین یک جزء کلیدی در توسعه فناوری­ هایی مانند خوشه­ بندی و سیستم­های تطبیق بار دیجیتال است.

اما این فقط بخش کوچکی از کارهایی است که یادگیری ماشین می­تواند برای صنعت حمل­ ونقل انجام دهد. با نگاهی به آینده­، این فناوری همچنان تکامل خواهدیافت، پیش ­بینی ­های بهتری در محیط­های پیچیده انجام می­ دهد و بزرگ­ترین چالش صنعت را حل می­کند. در این­جا نگاهی می­ اندازیم به برخی از زمینه­ هایی که یادگیری ماشین دستاورد­های ارزشمندی را برای اپراتورهای حمل­ ونقل ایجاد خواهدکرد:

مسیریابی و بسته ­بندی بهینه در صعنت حمل­ ونقل

مایل­های بدون بار، 20 درصد از تردد­های حمل­ ونقل بار جاده­ ای در اروپا را تشکیل می­دهند، این مقدار در چین به 40 درصد نیز می­رسد. یکی از دلایل اصلی این امر، سیستم­های اعزام ناکارآمد است که در آن کامیون­ها بدون هیچ باری، به محلی برای بارگیری سفر می­کنند. یادگیری ماشین می­تواند با پیش ­بینی زمان رسیدن وسایل­ نقلیه مختلف و تحویل بارها و خوشه­ بندی بر اساس موقعیت جغرافیایی فعلی و مقصد، مایل­های طی­ شده بدون بار را کاهش دهد. این امر نه تنها باعث استفاده بهتر از امکانات و تردد کمتر وسایل نقلیه در جاده­­ ها می­شود، بلکه کاهش هزینه­ های تحویل تا 25 درصد و انتشار گازهای گل خانه ­ای تا 30 درصد را به همراه خواهد­داشت. شرکت­ هایUber و Lyft از این فناوری برای جابجایی افراد استفاده می­کنند و مدل­های تجاری جدیدی نیز در حال ظهور است که استفاده از این تکنولوژی را در صنعت حمل­ ونقل کالا گسترش می­دهند.

پیش ­بینی جریان ترافیک

امروزه گروه­ های برنامه ­ریزی شهری و دیگر تصمیم گیرندگان اغلب زیرساخت­های حمل­ ونقل را بدون اطلاعات کافی در مورد الگوهای تردد برنامه ­ریزی می­کنند که در نتیجه مشکلاتی مانند ازدحام و شلوغی را به وجود خواهدآورد. در عین حال، حجم فزاینده ­ای از منابع داده مانند سرویس­های GPS، تصاویر ماهواره ­ای و حتی بررسی رسانه ­های اجتماعی وجود دارد که می­تواند توسط فناوری یادگیری ماشین تجزیه­ و­تحلیل شوند و پیش­ بینی ­ها و توصیه­ های ترافیکی زنده انجام دهند. با استفاده از سیگنال­های ترافیکی خودکار که از داده­ های دوربین­ها، سنسورها و تصاویر ماهواره ­ای به دست می­­ آیند، می­توان جریان ترافیک را به منظور کاهش تراکم و ازدحام، به ویژه در جاده­ های شهری، هدایت کرد. شهر هانگژو در حال انجام دادن آزمایش­های اولیه با استفاده از پروژه Alibaba's City Brain است که بیش از 1000 سیگنال جاده­ ای را با هدف جلوگیری یا کاهش قفل ­شدن ترافیک در سطح شهر، پردازش می­کند.

وسایل نقلیه خودران

رانندگی بدون سرنشین مدتی است که به یکی از دغدغه­ های اصلی صنعت حمل ­ونقل تبدیل شده ­است. ساخت وسایل نقلیه خودران بدون کمک­ گرفتن از فناوری یادگیری ماشین امکان پذیر نخواهدبود، چرا که افزون بر سایر وظایفش، محیط اطراف وسیله نقلیه خودران را به طور مداوم بررسی کرده و تغییرات احتمالی را در آن محیط پیش ­بینی می­کند. خودران ­سازی وسایل نقلیه­ در حال اتفاق ­افتادن است، هرچند که زمان­بندی برای پذیرش آن در مقیاس کامل همچنان نامعلوم است. اما آنچه واضح است این است که این فناوری پتانسیل کاهش هزینه ­ها، بهبود بهره ­وری و رفع چالش­های ناشی از شیوه ­های جدید مصرف مانند تجارت الکترونیکی را دارد.

این­ها تنها برخی از مواردی است که یادگیری ماشین می­تواند بر صنعت حمل ­ونقل تأثیر بگذارد. البته راه­های دیگر بسیاری نیز وجود دارد که به کمک این فناوری صنعت حمل ­ونقل فعال­ تر، قابل پیش ­بینی­ تر، خودکار و شخصی­ تر می­شود.

برای خرید لوازم تزئینی ولوو کلیک کنید 

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1400/08/01
    احسنت برشما