چگونه بلاکچین می تواند باعث تغییر شکل صنعت حمل و نقل شود؟

بلاکچین طی چند سال گذشته زیاد در خبرها بوده است، معمولاً در موضوعات مربوط به ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین از آن نام برده می شود. اما بلاکچین خیلی فراتر از ارزهای رمزگذاری شده است و پتانسیل عظیمی برای تغییر صنعت حمل و نقل دارد. بیایید نگاه دقیق تری کنیم.

بلاکچین چیست و چگونه کار می کند؟

فناوری بلاکچین بر مبنای شاخه ای از ریاضیات به نام رمزنگاری است. این فناوری از زنجیره ای از رکوردهای حفاظت شده برای به اشتراک گذاری جزئیات معاملات برای تمامی شرکت کننده ها در بلاکچین استفاده می کند و رکوردها را در سراسر شبکه ای از کامپیوترها توزیع می کند- در نتیجه نیاز به حفظ رکوردها به طور مرکزی را از بین می برد.

اگر رکوردی در یک بلوک تغییر کند، همه ی رکوردهای بلوک در زنجیره تغییر می کند. این بدین معنی است که هیچکس نمی تواند اطلاعات را در بلاکچین بدون اجازه سایرین جایگزین کند، که آن را به یک فناوری بسیار امن مبدل می کند.

بلاکچین و حمل و نقل

پس، بلاکچین چه کاری برای صنعت حمل و نقل می کند؟ در واقع کارهای نسبتاً زیادی. اینجا برخی از مهمترین راههایی را که این فناوری می تواند صنعت و کسب و کار شما را شکل دوباره ای دهد، ارائه داده ایم:

  • پردازش سریعتر و مدیریت کمتر؛ بلاکچین می تواند سیستم های مبتنی بر کاغذ کنونی را حذف کند، جایی که فرم ها باید از تعداد زیادی کانال و تأییدیه عبور کنند، که خطر از دست دادن یا تقلب را طی ایجاد حجم زیادی از کار اداری بالا می برد. این می تواند به وسیله قراردادهای هوشمند[1] انجام شود- وظایف خود اجراشونده که از طریق بلاکچین کدگذاری می شوند، و وقتی شرایط خاصی بوجود می آید، به اجرا در می آیند. به عنوان مثال، اگر یک انتقال دهنده(تراکِر) به یک مقصد برسد یا محموله(بار) را به فردی دیگر در مسیر تحویل دهد، یک قرارداد هوشمند می تواند همه افراد بلاکچین را از این اتفاق باخبر کند، و سریعاً سند انتقال را برای جزء بعدی (در شبکه بلاکچین) در دسترس قرار دهد و/یا وجه پرداخت را آزاد کند.
  • کمینه سازی شکایت ها؛ تمامی داده ها که از طریق قراردادهای هوشمند ردیابی می شوند، درک بیشتری در مورد جابجایی های فیزیکی و تعاملات مربوط به کالاهای در حال انتقال می دهد. این موضوع می تواند برای حذف ناکارآمدی ها در مورد مباحث مورد بحث بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، اگر یک محموله یا کامیون توسط حسگرهای اینترنت اشیاء(IoT) برچسب گذاری شده باشد، یک رکورد بلاکچین اطلاعات بیشتری راجع به تحویل نشان خواهد داد، مانند داده هایی در مورد زمان و وضعیت(دما، رطوبت و ...) کالاها در سرتاسر زنجیره تأمین. که این امر می تواند یک رکورد غیرقابل جایگزینی راجع به اینکه آیا یک محموله­ی طبق شرایط قرارداد هوشمند تحویل داده شده است، ایجاد کند.
  • ردیابی دارایی ها؛ هنوز هم برخی فناوری ها برای ردیابی کالاها وجود دارد که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، اما گسترش آن به تقاضاهای پیچیده ی روبه رشد مشکلاتی را بوجود می آورد. بلاکچین می تواند با استفاده از سنسورهای اینترنت اشیاء(IoT) و مبادلات از راه دور، به توزیع کنندگان، حمل و نقل کنندگان و مشتریان درک بهتری را در مورد مکان وسایل حمل و نقل و دارایی ها بدهد، که اجازه ی برنامه ریزی بارگیری بهتر و زمان تلف شده کمتر را می دهد. هرچند مزایای ردیابی تنها محدود به تحویل نیست. بلاکچین همچنین می تواند یک رکورد غیرقابل جایگزینی و دقیق از نگهداری وسایل حمل و نقل و تاریخچه آنها ایجاد کند که وقتی که آن وسایل حمل و نقل وارد بازار کالاهای دست دوم می شوند، مزیت بزرگی محسوب می شود.
  • شفافیت بیشتر و استانداردهای بالاتر؛ داده های موجود در بلاکچین به راحتی اشتراک گذاری می شوند، که به همه در زنجیره تأمین قابلیت ردیابی جامع را می دهد. شرکت ها می توانند این اطلاعات را برای تهیه اسناد قانونی بودن یک محصول و همچنین ردیابی هر گونه حمل و نقل مشکوک استفاده کنند- یک مزیت بزرگ برای کسب و کار مربوط به غذا و دارو. شرکت های حمل و نقل قادر خواهند بود که به مشتریان استانداردهایی در مورد اینکه کدامیک از کالاها به مشتریان تحویل داده شده، نشان دهند. همچنین مزایایی برای مصرف کننده نهایی وجود دارد- مردم می توانند راجع به محصولاتی که خریداری کرده اند، بیشتر بدانند-که آیا آن محصولات از مبادی قانونی وارد شده اند، اصلی هستند و در شرایط درستی نگهداری شده اند.

مشکل بزرگ صنعت حمل و نقل

مزایایی که درباره ی آن صحبت کردم تنها بخش کوچکی از آن بود درست مثل نوک قله ی یخی(که قابل رؤیت است). کاربردهای بیشتری برای بلاکچین با تعاملات بیشتر فناوری با نوآوری ها، ظهور پیدا می کند. شرکت هایی مانند والمارت در حال حاضر از فناوری های بلاکچینی که توسط شرکت آی بی ام پشتیبانی می شود، برای کامپیوتری کردن پردازش ها و بهبود امنیت غذا در زنجیره تأمین استفاده ی کند.

با این وجود، قطعاً چالش هایی برای پذیرش بیشتر بلاکچین در حمل و نقل وجود دارد. استانداردسازی، کمبود دانش، قانونگذاری و اعتماد به فناوری جدید تنها برخی از موانع آشکارند.

اما با رشد درخواست از طرف جامعه و مشتریان در مورد اینکه چگونه و از کجا و اینکه با چه هزینه اجتماعی و محیطی کالاها منتقل می شوند، بدین معنی است که بلاکچین تنها کلیدواژه بعدی نیست، بلکه یک رویداد دگرگون کننده برای صنعت حمل و نقل است.

 برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟