آیا به فکر اضافه کردن یک خط پیشران جایگزین به ناوگان خود هستید؟ تغییر در مقررات، تحولات تکنولوژیهای جدید و افزایش قیمت دیزل، موجب ترغیب اپراتورهای حمل و نقل برای درنظر گرفتن جدی جایگزینهای غیردیزلی شدند. فاکتورهایی هستند که نشان میدهند LNG (گاز طبیعی مایع) به صورت صعودی به عنوان یک گزینه خوب و بادوام، نه تنها از نظر کاهش اثرات محیط زیستی بلکه از نظر بهبود عملکرد و کاهش هزینه ها هم ثابت می شود. اینجا به چند دلیل برای اینکه چرا باید سرمایه گذاری روی تکنولوژی LNG را در نظر بگیرید، میپردازیم.
شرکتهای حمل و نقل درحال پی بردن به پتانسیل های LNG هستند. تعداد کامیونهای LNG تنها در اروپا از 170 عدد در دوسال گذشته به حدود 6000 عدد در سال 2019 افزایش پیدا کرده است. و گاز طبیعی پتانسیل زیادی برای دوام رشد خود دارد..
اینجا به چند فاکتور که موجب رشد سریع LNG است و میتواند آن را برای عملیات شما مناسب کند میپردازیم:
کارایی بهتر
اول از همه تکنولوژی موتور جدید باعث بالا رفتن کارایی وسایل نقلیه LNG شده است. به طور مثال Volvo FH LNG که در سال 2017 معرفی شد کارایی و محدوده عملیاتی مشابه با دیزل داشته است. این خودرو با یک موتور 420 یا 460 اسب بخاری عرضه میشود که کارایی و بهره وری درحد یک Volvo FH معمولی با قدرت یکسان ارائه میدهد.
قیمت ارزانتر
در گذشته به دلیل هزینه ی بالای ساخت تاسیسات مایع سازی، هزینه LNG بالا نگهداشته شده بود. اما امروزه عرضه بیش از حد LNG در سطح جهان، در کنار سیاستهای LNG دوستانه، قیمت آن را به پایینترین حد تاریخی آن در سراسر اروپا رسانده است. هم آژانس بینالمللی انرژی و هم کمیسیون اروپا اعلام کردهاند که انتظاردارند فشار قیمتها در سالهای آینده ادامه یابد. و بسیاری از مشتریهای مان گزارش سقوط شدید هزینه سوخت بعد از تعویض را میدهند.
سیاست های LNG دوستانه
در همین حال، اتحادیه اروپا از LNG به عنوان راهی برای کاهش انتشار کربن دی اکسید و امنیت انرژی بهتر حمایت میکند. این موضوع به بهبود زیرساخت سوخت رسانی، که یکی دیگر از عوامل کلیدی برای رشد وسایل نقلیه LNG است، کمک کرده است. تمایلی برای افزایش ده برابری تعداد ایستگاههای LNGدر سراسر اتحادیه اروپا 28 وجود دارد که تعداد آنها را از حدود 200 به 2000 برسانند. در یکی از برنامه های اصلی سیاست، اتحادیه اروپا از ایجاد یک راه آبی رنگ LNG در امتداد مسیرهای اصلی زیرساختی در سراسر اروپا حمایت کرد.
دولتهای محلی و ملی هم به روشهای دیگر از حمل و نقل LNG حمایت میکنند. تنها یکی از این اقدامات، تصمیم دولت آلمان برای معافیت کامیونهای LNG از عوارض جاده ای از اول ژانویه 2019 است.
راه حلی مناسب برای مسافتهای طولانی
سپس تاثیرات محیط زیستی وجود دارند. در حالی که برای ناوگان شهری و منطقه ای کامیون های الکتریکی مناسب تر هستند، در حال حاضر جایگزین واقعی دیزل در مسافت های منطقه ای و طولانی LNGاست. به عنوان مثال، Volvo FH LNG، 20 درصد کمتر از Volvo FH معمولی کربن دی اکسید منتشر میکند. با سوخت گیری LNG زیستی، انتشار کربن دی اکسید میتواند 100 درصد کاهش پیدا کند.
با وجود اینکه LNG زیستی به نسبت LNG رواج کمتر و قیمت تولید بالاتری دارد، اما با توجه به مزایای زیاد آن از جمله انتشار کمتر کربن دی اکسید و اکسیدهای نیتروژن و همچنین انتشار بسیار کمتر ذرات معلق، این سوخت، LNG زیستی، ثابت میکند که راه حل جالب توجهی است. همچنین این حقیقت وجود دارد که مواد خام مورد استفاده برای تولید LNG زیستی، ضایعات و زیست توده کشاورزی،فراوان هستند و میتواند به صورت محلی تولید شوند، و موجب کاهش هزینه های حمل و نقل و انتشار کربن شوند.
شاید جای تعجب زیادی نباشد که اپراتورهای حمل و نقل بیشتر و بیشتری به LNG به عنوان یک جایگزین نگاه میکنند. در واقع، شرکتهایی مانند تولیدکننده غذای حیوانات خانگی ایتالیایی Monge & Co با نتایجی بهتر از حد انتظار تغییرات را اعمال کرده اند.