نگاهی به اجزای تشکیل دهنده موتور ولوو

فناوری موتور

با انتخاب موتور مناسب و خوب هنگام خرید کامیون جدید، بهترین استفاده را از پول خود می کنید. در اینجا به برخی از مهم ترین معیارها می پردازیم.

 قدرت

اولین معیار قدرت است. در موتورها، قدرت معمولاً بر حسب اسب بخار (hp) اندازه گیری می شود. از این واحد اندازه گیری معمولاً برای اندازه گیری مدت زمانی که طول می کشد تا یک اسب بار با وزن مشخصی را تا مسافت معینی حمل کند استفاده می شد. اما امروزه، این مدت زمان با ضرب گشتاور (نیروی چرخش) در سرعت موتور( (RPMs[1] بدست می‌آید.

در کامیون های ولوو، موتورهای مسافت طولانی از حدود 400 اسب بخار تا 750 اسب بخار متغیر است. یک موتور با قدرت اسب بخار بیشتر به شما اجازه می دهد تا بارهای سنگین تر حمل کنید، با سرعت بیشتر حرکت کنید و از تپه های با سرازیری و سراشیبی تند عبور کنید. از سوی دیگر، اگر رانندگان از قدرت اسب بخار زیادی استفاده کنند، به طبع موتور سوخت بیشتری را مصرف می کند.

گشتاور (نیروی چرخش)

توجه به گشتاور (نیروی چرخش) و سرعت موتور (دور در دقیقه) نیز می تواند مفید باشد.موتور توربو مرکب جدید کامیون های ولوو D13TC را در نظر بگیرید. این موتور گشتاور اضافی خودرو (300 نیوتن متر) را از طریق راندمان بیشتر موتور اضافه می کند، در حالی که دور در دقیقه های موتور (RPM ها) را پایین نگه می دارد. نیروی چرخشی اضافه شده هنگام بالارفتن از تپه ها سرعت را بیشتر می کند. درعین حال، دور در دقیقه کمترموتور (RPM ها) به معنای آن است که کامیون هم کمتر صدا می کند و هم سوخت کمتری مصرف می کند.

حجم

معیار دیگر حجم است. حجم موتور حجم کل تمام سیلندرهای موتور است و بر حسب لیتر اندازه گیری می شود. حجم موتور اغلب هنگام صحبت در مورد اندازه موتور خودروها و وانت بارها مطرح می شود، جایی که اندازه موتور به طور قابل توجهی متفاوت است. اما تعداد سیلندرها در مورد کامیون های مسافت طولانی تفاوت چندانی ندارد. این به این دلیل است که اگرچه سیلندرهای بیشتر قدرت بیشتری به موتور می دهد، اما سیلندر بیش از حد هم موتور را تحت فشار نامطلوب قرار می دهد.

به همین علت است که می فهمید که به عنوان مثال، موتورهای دیزلی مسافت طولانی کامیون های ولوو همگی موتورهای شش سیلندره و 13 لیتری هستند، در حالی که کامیون هایی که مسافت های کوتاه تری طی می کنند گاهی اوقات موتورهای چهار سیلندره دارند.

انتشار گازها (گازهای گلخانه ای)

در کنار این اقدامات، یکی از مهم ترین تفاوت ها از نظر مهندسی و زیست محیطی این است که موتور با انتشارات اکسید نیتریک خطرناک چه می کند؟ در اینجا دو فن آوری وجود دارد: موتورهای EGR و SCR. موتور EGR (گردش بازگشتی گاز اگزوز) با کم کردن دمای گاز اگزوز و تولید اکسید نیتریک با انتشارات گاز درون محوطه احتراق مقابله می کند.

در همین حال (کاهش کاتالیستی انتخابی) SCR با استفاده از کاتالیزور و مایع اگزوز دیزلی (DEF )- که معمولاً با عنوان AdBlue شناخته می شود - و برای کاهش اکسید نیتریک است، با گازهای گلخانه ای مقابله می کند.

هر دو تکنولوژی که در بالا توضیح دادیم مزایا و معایبی دارند. به عنوان مثال، EGR به حجم و وزنی که یک سیستم SCR در کامیون اشغال می کند نیاز ندارد، اما در عین حال چالش هایی را در مورد عملکرد موتور و مصرف سوخت ایجاد می کند.

امروزه تکنولوژی سومی نیز وجود دارد، که به آن تکنولوژی ترکیب توربو می گویند. موتورهای ترکیبی توربو از هر دو تکنولوژی موتورهای EGR و SCR برای کاهش چشم گیر استعمال AdBlue استفاده می کنند. این موتورها در بخش های خاص مانند: مسافت طولانی می توانند نیروی چرخشی بالا برسانند و مصرف سوخت را پایین بیاورند. جایگزین های سازگارتر با محیط زیست در حال افزایش است.

به لطف افزایش نگرانی ها در مورد تغییرات آب و هوایی، منابع طبیعی و تامین انرژی محدود، سوخت های جایگزینی وجود دارد که در این زمینه تا حدودی موفق عمل می کنند. امروز برخی از مهمترین گزینه های سوخت های جایگزین که در زیرساخت های موتور دیزل موجود کار می کنند شامل: سوخت های مصنوعی، بیودیزل و HVO می شوند. 

موتورهای گازسوز نیز ممکن است که در بخش های خاص مانند مسافت های طولانی که گاز طبیعی مایع به عنوان یک گزینه امیدوار کننده قد علم می کند، جایگزین مناسبی باشند. کامیون های برقی نیز وجود دارند که به‌خصوص برای توزیع شهری، ساخت و ساز سبک و حمل و نقل منطقه ای مناسب هستند.

لازم به ذکر است که تشخیص یک وسیله نقلیه خوب تنها از روی موتور نیست بلکه چیزی بیش از آن یعنی درباره کل کامیون است. سئوالات بسیاری وجود دارد که باید از خودتان بپرسید، مثلا درباره نحوه کارتان، مسیرهایی که از طریق آنها سفر می کنید و بارهایتان، تا از طریق آنها تعیین کنید کدام نوع موتور ممکن است برایتان مناسب باشد.

برای خرید لوازم موتور ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1402/06/30
    درود بر شما،مطالبتون خیلی پیش پا افتاده بودن، اِی کاش یک مقدار مطالب تخصصی تر و  چشمگیرتری بیان میکردیت، ولی باز هم بابت این مطالب کمال تشکر را دارم. پاینده باشید.
  • کاربر میهمان 1400/08/10
    مطلبتون خوب بود ولی یه کم سطحی بود