سیستم ترمز

 

پیشگیری از تصادفات با ولوو = چشم­ اندازی از ویژگی­های ایمنی ولوو

مشتریان، جامعه، شرکت ولوو  در یک محیط امن همه برنده خواهند بود. رانندگان محتاط و خودروهای ایمن زمان آماده به کار و سودمندی خودرو را افزایش داده و به نیک ­نامی ما در میان مشتریان­مان کمک خواهند کرد. یکی دیگر از پارامترهای رقابتی مهم برای شرکت­های حمل و نقلی که می­خواهند رانندگان محتاط و ایمن استخدام کنند، ارائه محیطی راحت و امن برای راننده است که برای افزایش کارایی راننده و خودرو یک ضرورت به حساب می­آید.

تامین امنیت در جاده نه تنها احتمال آسیب به راننده و سایر خودروها بلکه هزینه تعمیرات، بیمه و ضرر به درآمد و تجارت را نیز کاهش می­دهد. ترمزهای سالم و مطمئن مهم­ترین جزء در اکثر سیستم­های ایمنی به حساب می­آیند و توانایی کنترل و توقف خودرو یکی از اصلی­ترین پیش ­نیازهای یک خودرو است.

نحوه عملکرد سیستم ترمز

وظیفه اصلی سیستم ترمز کاهش سرعت و توقف خودرو به منظور تامین امنیت راننده و سرنشینان در تمام حالات ممکن است.

امروزه خودروهای ولوو از سیستم ترمز پنوماتیک (بادی) استفاده می­کند. موتور خودرو نیروی مورد نیاز یک کمپرسور را تامین کرده و کمپرسور هوای فشرده تولید می­کند. زمانی که راننده پدال ترمز را فشار می­دهد، هوا از سوپاپ زیرپا به ترمزهای خودرو  منتقل می­شود. اتصال کشنده به تریلر بسیار راحت است و توسط یک چفت که در پشت کابین قرار دارد صورت می­گیرد.

ترمز دیسکی یک دستگاه مکانیکی است که می­تواند هنگام فشار دادن پدال ترمز و/یا کشیدن ترمز دستی سرعت خودرو را کاهش داده یا آن را متوقف کند. ترمز دیسکی از یک کالیپر (2)، لنت­های ترمز (3) و دیسک ترمز (4) تشکیل شده است.

نحوه عملکرد دیسک ترمز بدین صورت است: زمانی که راننده پدال ترمز را فشار می­دهد، هوای متراکم از سوپاپ زیرپا به سیلندر ترمز (5) اعمال شده و نیروی هوای متراکم را به پیستون­ها منقل می­کند. با حرکت پیستون­های کالپیر به سمت بیرون، لنت­ها با دیسک ترمز تماس پیدا کرده و سرعت خودرو را کاهش داده و آن را متوقف می­کنند.

آزمایشات گسترده

تمام قطعات ولوو در معرض آزمایشات سخت و گسترده ­ای قرار می­گیرند. علاوه بر ایمنی، عملکرد مطمئن و دوام قطعات نیز به صورت جزء به جزء و به صورت کامل در خودرو آزمایش می­شوند.

به آزمایشاتی که برای تست دوام قطعات انجام می­شوند «آزمایشات پایداری شتاب ­یافته» گفته می­شود. از این آزمایشات برای شبیه­ سازی طول عمر عملیاتی خودرو استفاده می­شود. برخی از این آزمایشات عبارتند از: آزمایش مقاومت در برابر شرایط گوناگون مانند دما، رطوبت و تابش فرابنفش. علاوه بر آزمایشات پایداری شتاب­ یافته، قطعات در محیط­های آزمایشی نیز تست می­شوند تا تاثیر شرایطی مانند حمل بار و جابجایی پیش از پیش تسریع و تعیین شود.

داده­های حاصل از اندازه ­گیری­ها و آنالیز خودرو نقش مهمی در طراحی قطعات با دوام دارند. ولوو تمام داده­های آنالیز خودرو و اندازه­ گیری­ها را در اختیار دارد و از آن برای طراحی قطعات با دوام و اصل ولوو استفاده می­کند.

ولوو سیستم ترمز کامیون­ها را به توجه به وزن فنی کامیون طراحی می­کند. به عنوان مثال اگر کامیون 42 تن وزن داشته باشد این وزن در یک کامیون 4x6 (سه محوره) به صورت 10 تن در اکسل جلو و 16 تن در هر یک از اکسل­ های عقب توزیع می­شود. ترمزها باید در تمام شرایط مانند محیط­های سرد یا گرم، غبارآلود یا گل آلود به درستی عمل کنند.

سرویس و نگهداری

سیستم­های ترمز بسیار پیچیده هستند و دارای سیستم­های الکترونیکی کمکی مانند «سیستم کمکی در سراشیبی و سربالایی[1]»، «ترمز اضطراری[2]» و «سیستم تلفیق ترمز[3]» برای کمک به راننده می­باشند. بعلاوه، از سیستم ترمز معمولا در شرایط سخت استفاده می­شود و ترمز باید حتی در شدیدترین و سخت ­ترین محیط­ها نیز به درستی عمل کند.

بهره ­مندی از بهترین کیفیت خدمات، حداکثر زمان آماده به کار و بازده ممکن تنها با استفاده از قطعات اصل ولوو، در تعمیرگاه­های مجاز ولوو و توسط تکنیسین ­های آموزش دیده ولوو امکان­پذیر است. با استفاده از اطلاعات سرویس و ابزارآلات پیشنهادی ولوو می­توانید کیفیت و دقت تعمیرات و همچنین دوام خودرو را تضمین کنید.

  1. سیلندر ترمز

سیلندر ترمز به صورت پنوماتیکی (بادی) عمل کرده و هوای متراکم را به کار مکانیکی تبدیل می­کند. نیروی حاصل از این کار توسط یک میله فشار به کالیپر منتقل می­شود. کالیپر در ترمز دیسکی تماس بین لنت­ها و دیسک ترمز را برقرار می­کند. اصطحکاک بین لنت­ها و دیسک باعث ایجاد نیروی مقاومت/نگهدارنده شده و سرعت دورانی دیسک را کاهش می­دهد. انرژی حاصل از این کار به حرارت تبدیل می­شود.

  1. محفظه ترمز دیسکی

اکچویتور (عملگر) هوا به محفظه ترمز متصل بوده و مستقیما با مجموعه شفت داخلی در تماس است و بدین صورت دیگر نیازی به سیستم اتصالات و اهرم خارجی نیست. فضای بین اکچویتور هوا و محفظه توسط درزبندهایی واقع در مجموعه اکچویتور و محفظه ترمز کیپ می­شود. برای اطلاعات بیشتر به صفحه 14 مراجعه نمایید.

  1. لنت ترمز

وظیفه اصلی لنت ترمز، کاهش سرعت و ثابت نگهداشتن خودرو است. لنت ترمز انرژی جنبشی خودرو را از طریق اصطحکاک به انرژی گرمایی تبدیل می­کند. این لنت­ها با در نظر گرفتن ایمنی، کاهش سر و صدا، عدم ایجاد لرزش و طول عمر بالا طراحی شده ­اند.

  1. دیسک ترمز

دیسک ترمز دقت و عملکرد صحیح سیستم ترمز را تضمین می­کند. دیسک­های ترمز اصل ولوو از جنس آلیاژ ویژه چدن خاکستری ساخته شده­اند. این آلیاژ به منظور بهبود مقاومت دیسک در برابر استهلاک و ترک­ خوردگی دارای برخی عناصر آلیاژی ویژه مانند کروم، وانادیوم و مولیبدن می­باشد.

  1. اندیکاتور هشداردهنده استهلاک سنسور (PWWI)

این سنسور یک نمونه ساده ­تر از سنسور هشدار تعویض لنت ترمز است. از این سنسور در کامیون­های FE/FL و FH/FM با اکسل پوشر[4] سبک (1PACK45) استفاده می­شود.

  1. سنسور پیوسته استهلاک (CWS)

این سنسور رایج­ترین سنسوری است که برای تعیین میزان استهلاک لنت استفاده می­شود. به این سنسور، سنسور استهلاک لنت (LWS) نیز گفته می­شود. با استفاده از این سنسور می­توان میزان استهلاک لنت و وضعیت آن در آینده را پیش­ بینی کرد.

  1. اندیکاتور بصری استهلاک (VWI)

با استفاده از این اندیکاتور می­توان در کامیون­های FH/FM به آسانی و در کوتاه­ترین زمان ممکن میزان استهلاک و عمر باقیمانده لنت را ارزیابی کرد. اندیکاتور بصری استهلاک یک سنسور مکانیکی استهلاک است که بر روی هر یک از ترمزها نصب شده و به شکل یک سوزن اندازه­ گیری مدرج است.

  1. محفظه نگهدارنده ترمز

محفظه نگهدارنده ترمز به بدنه خودرو متصل است و دیسک و لنت­های ترمز در آن قرار دارد. مجموعه محفظه ترمز (2) در راستای دو بوش راهنمای کاملا درزبندی ­شده که به محفظه نگهدارنده متصل هستند حرکت می­کند. همگام با استهلاک لنت­ها، این محفظه به طور کاملا اتوماتیک و فارغ از بار کامیون، موقعیت خود را تنظیم می­کند.

  1. کالیپر ترمز

کالیپر ترمز، لنت­ها را به دیسک ترمز می­چسباند. اصطحکاک بین لنت­ها و دیسک باعث ایجاد نیروی مقاومت/نگهدارنده شده و سرعت دورانی دیسک را کاهش می­دهد.

دیسک ترمز

دیسک ترمز یکی از مهم­ترین اجزاء سیستم ترمز بوده و وظیفه اصلی آن کاهش سرعت و توقف خودرو است. دیسک ترمز عملکرد دقیق و صحیح سیستم ترمز را تضمین می­کند.

دیسک ترمز همواره در معرض تنش­های شدید ناشی از نیروی ترمز و تنش­های حرارتی ناشی از تغییرات دمایی در شرایط گوناگون رانندگی قرار دارد. دیسک­های ترمز اصل ولوو از جنس آلیاژ ویژه چدن خاکستری ساخته شده ­اند. این آلیاژ به منظور تقویت مقاومت دیسک در برابر استهلاک و ترک خوردگی دارای عناصر آلیاژی ویژه­ای مانند کروم، وانادیوم و مولیبدن می­باشد. مواد سازنده این دیسک­ها همراه با مواد سازنده لنت­های اصل ولوو منجر به طول عمر بالا، کاهش سر و صدا و بهترین عملکرد ممکن سیستم ترمز می­شوند. این ویژگی­ها سطح ایمنی را افزایش و هزینه­ های خودرو را کاهش می­دهند.

نحوه عملکرد

کالیپر لنت­ها را در تماس با دیسک قرار می­دهد. اصطحکاک ناشی از تماس لنت و دیسک باعث ایجاد نیروی مقاومت/نگهدارنده شده و سرعت دورانی دیسک را کاهش می­دهد. انرژی ناشی از این کار به گرما تبدیل شده و سرعت کامیون کاهش می­یابد.

 سرویس و نگهداری :

ولوو به منظور افزایش زمان آماده به کار و کاهش هزینه ها توصیه میکند از لنتها و دیسکهای اصل ولوو استفاده کنید .

همچنین توصیه میشود هنگام تعویض دیسک ترمز، تما م دیسکها ی آ ن اکسل و همچنین لنتها،حلقه نگهدارنده، فنرهای دیسک و اتصالات را نیز تعویض کنید.

علاوه بر قطعات ذکر شده به مهره، پیچ گوشتی شش پر، درزبند و اورینگ نیز نیاز خواهید داشت.

دیسکها 45 میلیمتر ضخامت داشته و در قطرهای 375 ، 410 و 434 میلیمتر، بسته به اندازه ترمز موجود هستند. حداکثر کاهش ضخامت مجاز دیسک برابر 5 میلیمتر است و میتوان در صورت خوردگی یا ناهمواری سطح دیسک، آن را مجددا ماشین کاری نمود.

• سیستم باید پر از هوا باشد: ترمز دستی و پایی از مکانیزمی مشابه لنت ترمز، کالیپر و ... استفاده میکنند و به همین دلیل، هنگام خارج کردن دیسکها محفظه هوا باید پر باشد.

• کالیپر و لنتها را تمیز کنید می توانید از دستمال یا جارو برقی استفاده کنید.

• وضعیت کالیپر و دیسکها را بررسی کنید. محفظه ترمز را خارج کرده و وضعیت گسکت ها را نیز بررسی کنید. قطعات فرسوده را بررسی و لنتها و کالیپر را خارج کنید. توپی را از اکسل جدا کرده و به منظور جلوگیری از آسیب به سایر قطعات، با استفاده از ابزارآلات هیدرولیک ی ولوو ، دیسکها را از توپی جدا کنید.

دیسکها را تعویض کنید. هنگام نصب دیسکهای جدید باید از مهره ، گسکت و لنتهای نو ا ستفاده کنید.

پرسش های متداول

چه آزمایشاتی بر روی قطعات انجام میشود ؟

آزمایشات انجام شده عبارتند از:

• تست استهلاک، صدا و دینامومتر 

• تست ترک خوردگی: تستهای شتاب یافته با اعمال تغییرا ت دمایی شدید د ر ترمز با هدف تعیین نقطه آغازترک خوردگی ناشی از تنشهای حرارتی حاصل از اصطحکاک سطوح .

• تست عملکرد ترمز: این تست در کامیون با حداکثر ظرفیت بار انجام م یشود تا صحت عملکرد مجموعه سیستم ترمز – شامل ترمزها، دیسکها و لنتها – ثابت شود .

• تستهای میدانی گسترده .

چه نوع دیسکهایی موجود هستند؟

با توجه به مدل ماشین و شرایط رانندگی، دیسکها در دو مدل سبک و سنگین موجود هستند .

• دیسکهای سبک برای کاربردهای عمومی با غلظت گرد و غبار کم تا متوسط توصیه میشوند. این دیسکها باعث بهبود خنک شوندگی سیستم ترمز و کاهش وزن خودرو میشوند. دیسکهای سبک تقریبا 5 کیلوگرم سبکتر از دیسکهای سنگین هستند.

• دیسکهای سنگین برای مواردی که از ترمز بیشتر استفاده میشود و غلظت گرد غبار بسیار زیادتر است توصیه میشوند؛ مانند پروژههای ساختمانی یا معدنکاری . 

لنت ترمز

 

لنت ترمز بخشی از سیستم ترمز خودرو است که وظیفه اصلی آن کاهش سرعت و متوقف کردن خودرو می­باشد. لنت­های ترمز با هدف عملکرد دقیق و صحیح، عاری از لرزش، صدای کم و طول عمر بالا طراحی شده ­اند.

مواد اصحکاک­ زا توسط چسبی قوی به طبق ثابت ترمز چسبانده شده­ اند و ثبات مکانیکی عالی ­ای دارند. تمام مواد استفاده ­شده با هدف به حداقل رساندن اثرات منفی بر محیط زیست انتخاب شده ­اند. لنت­های ترمز را می­ توان با دیسک­های سبک و سنگین تنظیم و استفاده کرد.

نحوه عملکرد

نیروی تولیدشده توسط اکچویتور ترمز توسط یک اهرم تقویت شده و به لنت­های ترمز منتقل می­شود. مقدار اصطحکاکی که لنت­ها می­توانند ایجاد کنند بر اساس وضعیت مواد سرامیکی موجود در لنت و وضعیت دیسک ترمز تعیین می­شود. این دو مورد همراه با نیروی اعمال شده به کالیپر و توانایی قطعات در دفع حرارت، قدرت ترمز را تعیین خواهد کرد.

 سرویس و نگهداری

عمر باقیمانده لنتها بر اساس ضخامت و وضعیت لنت تعیین می شود. با کمک یک تکنیسین آموزش دیده و بررسی موارد ذکر شده می توانید عمر باقیمانده لنت را تعیین کنید. هنگام تعویض لنتها، باید وضعیت استهلاک و عملکرد سایر قطعات سیستم ترمز مانند دیسک، کالیپر، شلنگها و .... را نیز بررسی کنید. درصورتی که هنگام نصب لنتهای جدید ضخامت دیسک کمتر از 42 میلیمتر باشد، دیسک نیز باید تعویض شود. هنگام تعویض لنتها توصیه میشود کل لنتهای آن اکسل را نیز تعویض کنید و به همین دلیل، کیتهای لنت ترمز را به صورت پک کامل برای کل اکسل عرضه میکنیم. در این کیت تمام قطعات لازم برای تعویض لنت موجود است. روش سرویس لنتها به شرح زیر میباشد:

• هنگام خارج کردن لنتها، وضعیت استهلاک و سلامت دیسکها را نیز بررسی کنید.

• دیسکها را به صورت چشمی برای ترک خوردگی و ناهمواریهای احتمالی بررسی کنید و ضخامت آنها را اندازه بگیرید. ضخامت دیسک باید در محدوده استاندارد تعیین شده توسط ولوو باشد.

• تمام قطعات متحرک را بررسی کرده و از سلامت و عملکرد صحیح شان مطمئن شوید .

• درزبندهای پلاستیکی و کاورهای گردگیر را برای نشتی و آسیبهای احتمالی بررسی کنید.

• کالیپر را تمیز کرده و آن را برای خرابیهای احتمالی بررسی کنید .

• لنتهای ترمز هر دو سمت اکسل را تنظیم کنید تا توزیع نیروی ترمز روی چرخهای دو سمت اکسل برابر باشد.

• تنظیم سیستم در ترمزهایی که سنسور الکترونیکی دارند به صورت اتوماتیک انجام  میشود.

تنظیم صحیح لنتها هنگام نصب لنتهای جدید نقش مهمی در تضمین عملکرد صحیح سیستم ترمز دارد .

پرسش های متداول

چرا دو مدل لنت برای ماشینهای کارسنگین (هوی دیوتی )وجود دارد ؟

یکی از این مدلها به نام مدل ولوو 87 ، برای کاربردهای تولیدی و دیگری به نام مدل ولوو 104 ، برای کاربردهای خدماتی است. این دوگانگی به علت تفاوت در ظرفیت تولیدی تامین کنندگان میباشد. این دو مدل در عمل بسیار شبیه یکدیگرند: عملکرد ترمز و طول عمرشان مشابه/برابر با یکدیگر است و تمام قطعاتشان از استانداردها و تاییدیه های ولوو برخوردار هستند. نتایج آزمایشات این دو مدل تقریبا یکسان و بسیار شبیه یکدیگر است.

سنسورهای استهلاک لنت ترمز (CWS، PWWI و VWI)

 

سنسورهای استهلاک لنت ترمز زمان تعویض لنت­ها را نشان می­دهند. این سنسورها میزان استهلاک لنت­ها را مشخص می­کنند؛ ترمزهای مختلف از سنسورهای متفاوت استفاده می­کنند.

رایج ­ترین سنسور مورد استفاده برای تعیین استهلاک لنت­ها، سنسور الکترونیکی پیوسته استهلاک (CWS) است که به آن سنسور استهلاک لنت (LWS) نیز گفته می­شود. همچنین در کامیون­های FH/FM اندیکاتور بصری استهلاک (VWI) نیز وجود دارد که بسیار سریع و آسان طول عمر باقیمانده لنت­ها را ارزیابی می­کند.

در کامیون­های FL/FE و FH/FM با اکسل پوشر سبک (1PACK45) از یک سنسور ساده­ تر به اسم اندیکاتور هشداردهنده استهلاک لنت (PWWI) استفاده می­شود. این سنسور به طور پیوسته میزان استهلاک لنت­ها را اندازه­ گیری نمی­کند اما هنگامی نیاز به تعویض لنت­ها باشد به راننده هشدار می­دهد.

نحوه عملکرد

این سنسورها در مجموعه سیستم ترمز قرار دارند و وضعیت استهلاک لنت­های ترمز را بررسی می­کنند. این سنسورها به سیستم الکترونیکی کامیون متصل هستند که سیگنال سنسورها را دریافت و بررسی می کند.

سنسور CWS به طور پیوسته میزان استهلاک دیسک و لنت­ها را اندازه­ گیری می­کند.  با استفاده از این سسنور می­ توان از قابلیت­های «کنترل استهلاک لنت[5]» و «پیش ­بینی وضعیت استهلاک لنت[6]» استفاده نمود. یک چراغ هشدار دهنده در داخل پنل خودرو وجود دارد و هنگام فرا رسیدن زمان تعویض لنت­ها، این چراغ روشن می­ شود.

اندیکاتور بصری استهلاک (VWI) یک سنسور استهلاک مکانیکی می­باشد که بر روی تمام ترمزها نصب شده است. یک سوزن مخصوص اندازه­ گیری، سطح استهلاک لنت را اندازه ­گیری می­کند. هرچه استهلاک لنت بیشتر باشد، طول قابل رویت اندیکاتور نیز کمتر خواهد بود. استفاده از سنسور VWI برای اطمینان از توزیع مناسب استهلاک لنت­ها ضروری است.

اطلاعات حاصل از سنسورهای VWI و CWS نشان می­دهند که آیا توزیع استهلاک میان لنت­ها یکسان است یا خیر. از اطلاعات این سوزن باید مطابق با مقررات و ضوابط قانونی استفاده شود. با استفاده از این سنسور می­توانید میزان استهلاک لنت­ها را بدون نیاز به درآوردن چرخ­ها تعیین کنید.

 سرویس و نگهداری

ضخامت لنت نو در مدلهای ) D43 ، D41 ( برابر 19 میلیمتر و در مدل ) D37 ( برابر 20 میل یمتراست.حداقل ضخامت مجاز لنت و زمان تعویض آن برای مدلهای ) D43 ، D41 ( برابر 3 میلیمتر و برای مدل ) D37 ( برابر 4 میلیمتر میباشد. اتصالات، کابلها و سنسورهای استهلاک لنتها همواره در معرض گرد و خاکهای ناشی از لنتها، جاده، آب، حرارت و ارتعاشات شدید هستند. از این رو ، همیشه هنگام سرویس قطعات ترمز باید سنسورها را نیز بررسی و تمیز کنید. روش سرویس به شرح زیر میباشد:

• هنگام تعویض سنسورها ، از نصب و قرارگیری صحیح کابلها اطمینان حاصل نمایید تا از آسیب به سنسور و سایر قطعات جلوگیری شود .

• هنگام نصب سنسور جدید باید بر اساس استانداردهای ولوو، درزبندهای جدید را گریسکاری کنید .

• در پایان کار باید تاریخچه تمام کدهای خطای سیستم عیب یابی  DTC را پاک کنید .

• سایر اجزاء سیستم ترمز را به صورت چشمی بازرسی کنید.

• لنتهایی که ضخامتشان کمتر از 4 میلیمتر است باید تعویض شوند .

تشخیص به موقع خرابی سنسورها به شما کمک میکند در تمام حالا از وضعیت لنتها و دیسکها آگاه باشید و با تشخیص به موقع استهلاک، از استهلاک شدید لنتها و دیسکها جلوگیری میکند.
هنگام تعویض لنتها، سنسور PWWI نیز باید تعویض شود تا مجددا کار کند. سنسور CWS استهلاک لنتها و دیسک را اندازهگیری میکند و نمیتواند تفاوت در میزان استهلاک لنتها را نشان دهد. هنگام فرا رسیدن زمان تعویض لنتها، چراغ هشدار مربوط به تعویض لنتها در پنل راننده روشن خواهد شد. هنگام تعویض لنتها نیازی به تعویض سنسور CWS نیست. در صورتی که سنسورها به درستی کار نکنند سیستم به طور خودکار کد خطای آن  را ارسال کرده و اطلاعات آن در پنل راننده نشان داد ه شد.

پرسش های متداول

آیا در تمام ترمزها از سنسور VWI استفاده میشود ؟

در کامیونها ی FM/FH از سنسورهای CWS و VWI استفاده میشود. اما این مسئله در کامیونهای FL/FE صادق نیست و این کامیونها همیشه از سنسور PWWI استفاده م یکنند.

در چه کامیونهایی از سنسور PWWI استفاده میشود؟

کامیونهای FE/FL و FH/FM با اکسل پوشر سبک ( 1PACK45 ( از سنسور PWWI استفاده میکنند.

کالیپر ترمز

 

کالیپر یکی ازمهم­ترین اجزاء سیستم ترمز است که وظیفه اصلی آن کاهش سرعت و متوقف کردن خودرو می­ باشد. وظیفه کالیپر اعمال نیروی ترمز به لنت­های ترمز است.

نحوه عملکرد

کالیپر لنت­ها را به دیسک ترمز می­چسباند. اصطحکاک بین لنت و دیسک باعث تولید نیروی مقاومت/نگهدارنده شده و سرعت دورانی دیسک را کاهش می­دهد. انرژی حاصل از این کار به حرارت تبدیل شده و سرعت کامیون کاهش می­یابد.

اکچویتور (عملگر) هوا به محفظه ترمز متصل بوده و مستقیما با مجموعه شفت داخلی در تماس است و بدین صورت دیگر نیازی به سیستم­ اتصالات و اهرم خارجی نیست. فضای بین اکچویتور هوا و محفظه توسط درزبندهایی واقع در مجموعه اکچویتور و محفظه ترمز کیپ می­شود.محفظه نگهدارنده ترمز به بدنه خودرو متصل است و دیسک و لنت­های ترمز در آن قرار دارد. مجموعه محفظه ترمز در راستای دو بوش راهنمای کاملا درزبندی­ شده که به محفظه نگهدارنده متصل هستند حرکت می­کند. همگام با استهلاک لنت­ها، این محفظه به طور کاملا اتوماتیک و فارغ از بار کامیون، موقعیت خود را تنظیم می­کند.

سرویس و نگهداری

توصیه میشود با توجه به نوع کاربرد و مدل ماشین، بوشها هر دوسال یکبار تعویض شوند. همیشه پیش از تعویض باید ابتدا بازرسیها و اندازه گیریهای لازم صورت گیرند. همچنین توصیه می شود قطعات پلاستیکی، سیلیکونی، لاستیکی و گردگیرها نیز هر 2 الی 3 سال یکبار عوض شوند. ابتدا وضعیت قطعات را به صورت چشمی بررسی کنید. روش سرویس به شرح زیر میباشد:

• کل مجموعه کالیپر را خارج کنید.

• اجزاء کالیپر جدید را پیش از نصب، سر هم کنید .

• تمام قطعات کالیپر را به دقت نصب کرده و روغنکاری کنید. از رو شهای توصیه شده و جدول زمانبندی استاندارد ولوو پیروی کنید .
میتوان گفت افزایش حرارت رنگ و وضعیت کلی( دیسک ترمز )میتواند نشان دهنده افزایش حرارت بیش از حد مجاز باشد به معنی خرابی کالیپر و فرا رسیدن زمان تعویض آن است. اگر هنگام تست سیستم ترمز خودرو، عملکرد ترمز در چرخهای دو سمت یک اکسل متفاوت از یکدیگر باشند آنگاه کالیپر خراب است. همچنین اگر در مجموعه کالیپر نشتی هوا وجود داشته باشد نیز کالیپر باید تعویض شود.

پرسش های متداول

در بازارهای امروز، کالیپرها چگونه عرضه میشوند ؟

پکیج کامل کالیپر شامل محفظه، کیت اتصالات،کیتهای نگهدارنده، کیت درزبند پین راهنما، کیت پین راهنما و کیت درزبند گردگیر پیستون میباشد.

کالیپر کاهش دهنده وزن با کالیپر معمولی چه تفاوتی دارد ؟

کالیپر کاهش دهنده وزن جایگزین جدیدتر و بهتر کالیپر کنونی به حساب میآید. ویژگیها، دوام و .... این مدل دقیقا مشابه مدل کنونی میباشد.

 سیلندر ترمز

 

سیلندر ترمز با هوا کار کرده و هوای متراکم را به کار مکانیکی تبدیل می­کند. این نیرو توسط یک میله فشار به کالیپر منتقل می­شود.

نحوه عملکرد

سیلندر ترمز به کالیپر متصل است.  قدرت ترمز خودرو بسته به مساحت سیلندر و فشاری که به آن اعمال می­ شود متفاوت است. هنگام کشیدن ترمز دستی، فشار هوای موجود در سیلندرهای ترمز آزاد شده و پیستون توسط یک فنر به بیرون رانده می­شود.

می­توان از ترمز دستی بدون نیاز به فشار هوا یا برق نیز استفاده کرد. در ترمز دستی از پیستونی استفاده می­شود که نیروی فنری آن بیشتر از دیافراگم دوگانه­ای با ابعاد مشابه است. در این سیستم از یک سوپاپ هواکش داخلی یا یک لوله خارجی برای جلوگیری از افت/افزایش فشار در فنر استفاده می­شود.همچنین این سیستم از فنر در برابر آلودگی نیز محافظت می­کند. علاوه بر این، فنر ترمز دستی به منظور مقاومت در برابر خوردگی و افزایش حداکثری طول عمر قطعه، دارای یک لایه پودر است.

در این سیستم به منظور جلوگیری از ورود آب یا گرد و خاک به کالیپر، دور میله فشاری سیلندر ترمز - در محل تقاطع سیلندر و کالیپر - یک درزبند وجود دارد.

سرویس ونگهداری

هنگام تعویض سیلندر خراب، باید وضعیت دیسکها و لنتها نیز بررسی شوند. همچنین باید قطعات را برای نشتی هوا بازرسی کرد زیرا نشتی هوا در برخی قطعات سیستم ترمز مشکل ایجاد خواهد کرد. روش سرویس به شرح زیر میباشد:
• تمام قطعات را پیش از خارج کردن ابتدا تمیز کنید زیرا ممکن است ذرات گرد و خاک یا آلودگی وارد سیستم هوا شوند .

• در صورت استفاده از برخی قطعات سیلندر کهنه )مانند اتصالات، کلگیها و ...( در سیلندر جدی د ، ابتدا قطعات را بررسی کرده و در صورت لزوم از قطعات نو استفاده کنید .

• سطوحی که قرار است با یکدیگر در تماس باشند را پیش از نصب ابتدا آماده کنید.

• هنگام نصب قطعات باید فقط از گریسهای مجاز ولوو استفاده کنید .

• همگی پیچ و مهره ها باید مطابق با استانداردهای تعیین شده توسط ولوو سفت شوند .

• به منظور جلوگیری از آسیب به شلنگها، کابلها و سایر قطعات شلنگها باید مطابق با استانداردهای تعیین شده توسط ولوو نصب شوند .

• سیلندر ترمز را به صورت مکانیکی جمع کنید .

• هوای سیلندر را خالی کنید. کلگی سیلندر کهنه را روی سیلندر جدید قرار داده و سیلندر جدید را نصب کنید .
یک فنر خراب یا یک دیافراگم سوراخشده باعث نقص در عملکرد سیلندر خواهد شد. خرابی سیلندر را میتوان به عنوان مثال از روی علائمی مانند نقص جزئی یا کلی در عملکرد سیستم ترمز یا صدای سوت از سیلندر - که نشان دهنده نشتی است - تشخیص داد. نشتی در سیلندر ممکن است به علت فشار پیوستهای که از آن به بیرون منتقل میشود به سایر قطعات آسیب برساند. به همین دلیل هنگام بروز نشتی در سیلندر باید فورا خودرو را به یکی از تعمیرگاههای مجاز ولوو ببرید.

پرسش های متداول

آیا سیلندرهای ولوو به صورت رفرش شده نیز موجود هستند؟

خیر. ولوو سیلندرهای ترمز را بازتولید رفرش نمیکند .

آیا میتوان از سیلندرهای مختلف در ترمزهای چرخهای یک اکسل استفاده کرد ؟

خیر. نباید از سیلندرهای مختلف در ترمزهای چرخهای یک اکسل استفاده کرد .

برای خرید لوازم گیربکس ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1401/09/07
    سلام علت اومدن خطای ترمز تو ولوو چی میتونه باشه9
  • کاربر میهمان 1401/03/20
    مثل‌همیشه‌عالی‌بود
  • کاربر میهمان 1401/01/01
    باسلام وعرض درودوخداقوت،همچنین تبریک سال جدید.بسیار،بسیارعالی واموزنده ومثل همیشه اقدامات مثبت شما جناب زهرایی مهندس عزیز خداوند عزت واجر بده بشما.ارادتمندحسین دیوانی
  • کاربر میهمان 1400/08/19
    طریقه دمونتاژ نمودن سیلندر ترمز و عکس انفجاریشو بزارید