کابین

 

قطعات اصلی ولوو

امنیت فعال و غیرفعال برای ولوو اهمیت اساسی دارد. کابین در کامیون‌های ولوو با تمرکز بر روی امنیت راننده طراحی شده است. اگر کابین در حدی آسیب داده باشد (برای مثال در یک تصادف) که استحکامش تحت تأثیر قرار گرفته باشد، معمولا به صرفه‌تر و امن‌تر است که به جای تعمیر آن از جایگزین ساخته‌شده توسط کارخانه استفاده شود.

ولوو به مشتریانش دو نوع کابین راننده ارائه می‌دهد:

کابین بسته

اگر بیشتر بخش‌های داخلی کابین سالم باشد و بتواند برداشته شود، کابین بسته انتخاب مناسبی است.کابین به رنگ سفید و به همراه درها، شیشه‌ها و بالابرنده‌ی شیشه‌ها ساخته می‌شود. کابین ‌های بسته تا 8 سال بعد از توقف تولید مدل در انبار مرکزی ولوو نگهداری می‌شوند و با شماره‌ی قطعه سفارش داده می‌شوند. در صورت سفارش، برای بعضی مدل‌ها کابین می‌تواند با رنگی غیر از سفید ارائه شود.

کابین کامل

کابین‌های کامل همیشه ساخته می‌شوند و می‌توانند با شماره‌ی شاسی سفارش داده شوند. کابین در سطح مشابه کابین اصلی با ابزار مناسب در کارخانه طراحی و تجهیز می‌شود. تمام کابین ‌ها با جدیدترین الزامات ولوو ساخته می‌شوند. کابین‌های کامل تا سه سال بعد ار تولید وسیله می‌توانند سفارش داده شوند.

توضیحات فنی

در طول سال‌ها، آزمایش‌های ما منجر به بهبود مستمر تولید شده است. چارچوب کابین از فولاد با استحکام بالا (HSS) ساخته شده تا تحمل وزن زیاد را داشته باشد و این باعث افزایش ظرفیت حمل و نقل کامیون می‌شود. قسمت جلویی و عقبی چارچوب تقویت شده است. در تصادف انرژی به سمت بخش عقبی کابین منتقل می‌شود و یک فضای حیاتی ایجاد می‌شود. پایه‌های کابین طوری طراحی شده‌اند که کمی خم شوند، بنابراین کابین می‌تواند به عقب حرکت کند و آسیب به حداقل برسد. داشبورد و قسمت‌هایی از کابین که هم‌ارتفاع با زانو هستند، جاذب انرژی هستند. فرمان هم طوری طراحی شده که انرژی را جذب کند و بازدهی بالایی داشته باشد. روکش کابین از مواد ضداشتعال ساخته شده است. میزان آسیب واردشده به کابین در تعیین الزامات هر کامیون نقش اساسی دارد.

آزمایش‌های جامع

تمام مدل‌های کامیون ولوو از نظر امنیتی با روش یکسان آزمایش می‌شوند و بالاترین استانداردهای بازار را برآورده می‌کنند. آزمایش کامیون‌های ولوو 50 سال سابقه دارد و یکی باسابقه‌ترین آزمایش‌هاست. این آزمایش هنوز بهترین معیار در صنعت کامیون‌سازی است و دقیق‌تر و جامع‌تر از الزامات تعیین‌شده در اتحادیه‌ی اروپا است. تصادفات کامیون در دقیق‌ترین و واقعی‌ترین آزمایش امنیتی دنیا (آزمایش استحکام کابین سوئدی) شبیه‌سازی می‌شوند.

آزمایش استحکام کابین سوئدی با تحلیل شرایط واقعی طراحی شده است. برای آزمایش استحکام سقف، 15 تن وزن اعمال می‌شود. سایر شبیه‌سازی‌ها از 10 تن وزن استفاده می‌کنند. مخرب‌ترین نوع تصادف در دنیای واقعی برخورد با میله است. برای شبیه‌سازی این تصادف در آزمایش استحکام سوئدی از اعمال نیروی نوسانی 1 تن با زاویه‌ی 15 درجه استفاده می‌شود.

در عملیات حمل و نقل بارهای سنگین، خطر اصلی از سمت عقب کابین است. به همین دلیل در طول آزمایش کابین، به عقب کابین نیروی نوسانی 1 تنی وارد می‌شود، در حالی که سایر آزمایشات برای بررسی استحکام کابین در تمام جهات از نیروی ثابت استفاده می‌کنند. یک کابین مستحکم باعث نجات جان افراد می‌شود.

امنیت و استحکام ساختاری

تمام جوانب طراحی کابین به نحوی هستند که در صورت تصادف امنیت در سطح بهینه باشد. سطح استحکام ساختاری خیلی پایین یا خیلی بالا می‌تواند منجر به خطرات جدی شود. این مسأله با بررسی تعمیرات متداول نقاط اتصال کابین، دیواره‌ها، میله‌ها و درها بهتر خود را نشان می‌دهد. کابین در کامیون‌های ولوو به نحوی طراحی می‌شود که بیشترین میزان نیرو را در تصادفات جذب کند و این میزان امنیت راننده و سرنشینان را به حداکثر میزان ممکن می‌رساند.

رنگ و پوشش ضد خوردگی و ضد پوسیدگی

طول عمر کابین عمدتا با کیفیت پوشش آن در برابر خوردگی تعیین می‌شود. پوشش ضد خوردگی مناسب به تمیز بودن سطح فلز در زمان بتونه‌کاری وابسته است. این ویژگی فقط در فرآیند رنگ کارخانه می‌تواند برآورده شود. یک قطره آب در درزها برای شروع فرآیند خوردگی کافی است. همچنین رنگ کردن در کارخانه منجر به کمترین میزان نشت حلال می‌شود. واحد رنگ ولوو یکی از مدرن‌ترین واحدها در دنیاست و میزان نشت حلال بسیار پایین‌تر از سطوح تعیین‌شده توسط اتحادیه‌ی اروپا است.

 جهت خرید قطعات بدنه ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟