درام‌‌های ترمز

امروزه در کامیون‌‌های ولوو از سیستم پنوماتیک (هوای فشرده یا بادی) استفاده می‌‌شود. موتور توان یک کمپرسور را تأمین می‌‌کند که کار آن تولید هوای فشرده است.

هنگامی‌ که راننده پدال ترمز را فشار می‌‌دهد، هوا به عملگرهای ترمز فرستاده می‌‌شود که تولید نیرو می‌‌کنند. این نیرو از طریق ترمز تبدیل به گشتاور ترمز می‌‌شود. به همین روش، هوا به تریلی فرستاده می‌‌شود و ترمزها را فعال می‌‌کند.

اجزای اصلی ترمز درام عبارت اند از:

سیلندر ، میل فشاری (posh rod) ، اهرم ترمز،بادامک ترمز،بادامک تاپیت (tappet) و کفشک ترمز، و لنت (lining) که روی درام ترمز فشار داده می شود.

مکانیرم بادامک درون یک محفظه ی بادامک گریس کاری شده قرار می گیرد که مکانیزم تنظیم خودکار ترمزها را نیز در خود جای می دهد. کفشک ها دارای اتصال غیرثابت به صفحه گشتاور هستند. اتصال غیر ثابت منجر به اتصال معلق می شود که باعث می شود تا کفشک ها در اثر سایش خود مرکز شونده باشند. داخل و خارج درام ترمز ماشین کاری می شود تا تغییرات ضخامت و گرد نبودن آن حداقل شود.

توضیحات فنی

درام‌های ترمز شرکت ولوو تراکز (Volvo Trucks) با یک آلیاژ بسیار بادوام و مقاوم در برابر حرارت با توانایی انتقال حرارت مناسب ساخته می‌‌شود که باعث می‌‌شود تا درام‌‌ها بخش اعظمی از انرژی ترمز با شدت بالا را جذب کنند. ماده‌‌ی انتخابی برای درام ترمز منحصربه‌‌فرد است و طول عمر را افزایش می‌‌دهد و خطر ترک برداشتن را به حداقل می‌‌رساند. همچنین درام حفظ هندسه در ترمزگیری شدید را تضمین می‌‌کند. طراحی آن باعث می‌‌شود تا صرف‌‌نظر از دمای درام‌‌ها، کل سطح درام ترمز در تماس با لنت‌‌های ترمز باشد.

  • در طراحی میزان جذب انرژی موردنیاز برای کاربری کامیون در نظر گرفته می‌‌شود.
  •  انتخاب درام ترمز به کاربری کامیون و نوع عملیات بستگی دارد.
  • درام ترمز روی هاب (hub) نصب می‌‌شود که با پیچ‌‌های چرخ و پیچ‌‌های تثبیت سفت می‌‌شود.

قطر درام‌‌های ترمز در سطح اصطکاک 410 میلی‌‌متر است و پهنای آن بسته به کاربری متفاوت است. تا 3 میلی‌‌متر سایش مجاز است و اگر سطح درام دارای خوردگی یا غیریک دستی است، می‌‌توان آن را دوباره ماشین‌‌کاری کرد. لنت‌‌های ترمز بزرگ موجود هستند.

درام‌‌های ترمز

آزمایش‌‌های گسترده

درام ترمز یکی از مهم‌‌ترین اجزای ایمنی در یک خودرو است. در مرحله‌‌ی ساخت، ولوو آزمایش‌‌های بسیار ویژه و سختی را انجام می‌‌دهد تا از عمر طولانی و عملکرد ایمن و مداوم ترمز اطمینان حاصل کند. ولوو در ساخت وسواسی یک درام ترمز جدید از سه دوره‌‌ی آزمایش استفاده می‌‌کند:

دینامومتر در محیط آزمایشگاهی و به دنبال آن چندین آزمایش روی مسیر آزمایشی و در نهایت آزمایش‌‌های میدانی با کامیون‌‌ها در چندین نوع کاربری.

تفاوت درام‌‌های ترمز

سیستم ترمز مهم‌ترین سیستم ایمنی در کامیون شما است و اجزای مهم آن درام‌‌ها و لنت‌‌های ترمز هستند. ولوو ترمز را به‌‌صورتی سیستم در تمامی کامیون‌‌ها نسبت به وزن کلی فنی مشخص می‌‌کند. اگر وزن فنی 42 تن باشد، وزن بر روی6×4 با 10 تن در محور جلو و 16 تن در هر محور عقب تقسیم می‌‌شود. ترمزها باید بتوانند در انواع شرایط مانند گرمای صحرا، برف و سرمای سیبری، محیط‌‌ های غبارآلود و گل‌‌آلود عمل کنند.

درام و لنت‌‌ها به‌‌گونه‌‌ای طراحی شده‌‌اند تا با همدیگر عملکرد بهینه داشته باشند. قبل از ارائه به بازار، آزمایش گسترده دینامومتر ترمز، آزمایش خستگی، آزمایش لرزش، آزمایش گردوخاک و گل‌‌ولای، آزمایش محیط سرد و گرم، آزمایش فشرده در زمان آزمایش کامل خودرو در زمین آزمایشی و آزمایش میدانی مشتری، برای اثبات مناسب بودن آن انجام می‌‌شود.

3-5 سال طول می‌‌کشد تا سیستم جدیدی ساخته و تأیید شود. طول عمر قطعات اصل ترمز در زمان کار با یکدیگر در مقایسه با کار با سایر قطعات معمولاً 50%بیشتر است درحالی‌‌که اغلب بسیار بیشتراز این مقدار است. قطعات درام ترمز اصل ولوو با تمرکز بر ایمنی، سطح صدای کم، عدم لرزش و عمر طولانی طراحی شده‌‌اند.

عملکرد ولوو

درام و لنت‌‌های ترمز ولوو باهم ساخته می‌‌شوند و برای هر مدل خاص تطبیق داده می‌‌شوند تا نهایت ایمنی در توقف و عملکرد طولانی‌مدت را برای شما فراهم کنند.

خواص دمایی مناسب

درام‌‌های ترمز ولوو در دماهای بالا خواص مناسبی دارند. در ترکیب با لنت‌‌های ترمز ولوو، خطر ساییده شدن به میزان قابل‌‌توجهی کاهش می‌‌یابد.

ترکیب اصطکاک صحیح بین لنت و درام

ترکیب صحیح و آزمایش‌‌شده‌‌ی لنت و درام ترمز، چرخه‌‌ی عمر بهتری را هم برای لنت و هم برای درام فراهم می‌‌کند و باعث می‌‌شود که مشتری به زمان استفاده‌‌ی بیشتری دست یابد و هزینه‌‌ی کمتری را متحمل شود.

ولوو و محیط‌‌ زیست

با بهینه‌‌سازی وزن و عمر طولانی، درام‌‌های ترمز اصل ولوو به در اتلاف انرژی کمتر و اثرات زیست‌‌محیطی کمتر سهم دارند.

تبادل قطعات (نو با کهنه)

درام های ترمز از جمله قطعات قابل تبادل نیستند.

سرویس

برای تضمین بالاترین کیفیت تعمیر و طولانی ترین طول عمر قطعات ،توصیه می شود مهارت،صلاحیت ، ابزار و تجهیزات زیر را داشته باشید.

دسترسی وتوانایی استفاده از ابزارهای ویژه توصیه شده توسط ولوو تراکز برای اطمینان از کیفیت تعمیر و کوتاه ترین زمان تعمیر.

توانایی استفاده از اطلاعات سرویس ولوو تراکز برای استفاده از روش های صحیح و ایمن تعمیر

استفاده از اطلاعات سرویس ولوو تراکز در مورد تمام قطعات مورد نیاز برای تعمیر جهت برنامه ریزی و انجام تعمیر بدون انتظار کشیدن برای قطعات مورد نیاز.

تنها با قطعات اصل ولوو در یک کارگاه ولوو توسط یک تکنسین مجاز و کاملا آموزش دیده ولوو ، میتوان بهترین سطح ممکن خدمات ، زمان و کارایی را تامین کرد.

قطعات اضافی پیشنهادی

هنگام تعویض درام های ترمز توصیه می شود که همواره درام های ترمز روی کل محور را تعویض کنید.هنگام ماشین کاری مجدد درام های ترمز،توصیه می شود که لنت های ترمز را تعویض کنید.

جهت خرید لوازم دیفرانسیل ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟