کلاچ

 

قطعات اصل ولوو

هدف کلاچ انتقال گشتاور از موتور به سیستم انتقال قدرت خودرو با با حداقل افت بازده است. همچنین کلاچ باید بتواند موتور را از جعبه دنده و سایر اجزاء سیستم انتقال قدرت جدا کند. عمل جداکردن یکی از مهم­  ترین عملکردهای کلاچ می­باشد.

سیستم کلاچ همراه با نرم ­افزار اصل ولوو عملکرد عالی خودرو را در تمام حالات تضمین می­کند. با استفاده از این کلاچ استارت خودرو و تعویض دنده بسیار نرم انجام می­ شود و دوام بالایی نیز دارد.

مشخصات فنی

امروزه گیربکس ­های آی­ شیفت (I-Shift) ولوو در دو مدل موجود هستند: کلاچ فشاری تک دیسک و کلاچ دوبل که از یک CCA (کلاچ اکچویتور[1] هم ­مرکز) و CVU (واحد سوپاپ کلاچ) تشکیل شده است. گیربکس­ های دستی از یک کلاچ کششی تک دیسک یا دو دیسک تشکیل شده­اند. تمام اجزاء این کلاچ­ها با هدف سازگاری با مشخصات و استانداردهای کیفی ولوو طراحی شده­اند.

مهم­ترین قطعات سیستم کلاچ عبارتند از:

صفحه فشار:

صفحه فشار با هدف دارا بودن ظرفیت حرارتی صحیح طراحی شده است تا بتواند گشتاور را به درستی به سیستم انتقال قدرت منتقل کند (در غیر اینصورت احتمال خرابی صفحه فشار و فرسایش آن وجود دارد).

فنر دیافراگم:

فنر دیافراگم برای جلوگیری از استهلاک و تنش­های شدید طراحی شده است (در غیر اینصورت احتمال شکستن فنر یا نقص در عملکرد وجود دارد). نرم ­افزار ولوو برای نمودار نیروی فنری ویژه­ای بهینه شده است (اشتباه در نمودار نیرو فنر باعث استارت بد و نقص در تعویض دنده­ ها می ­شود).

دیسک تکی یا دوتایی:

قطعات اصلی دیسک در عملکرد کلاچ نقش مهمی دارند:

  • تمامی لنت­ها برای سازگاری با مشخصات و استانداردهای ولوو، راحتی، حداقل لرزش، صدا و کاهش سایر ویژگی­های منفی طراحی شده ­اند.
  • فنرهای ضربه­ گیر و دستگاه­های اصطحکاکی به منظور سازگاری کامل با موتورهای ولوو بهینه شده ­اند. تنظیم غلط فنرها باعث افزایش لرزش می­شود و این لرزش­ها فرسایش چرخ­دهنده ­ها را افزایش می­دهند.
  •  توپی هزارخار بر روی میله شفت به عقب و جلو حرکت می­کند. این کار برای به حداقل رساندن نیروی درگ گشتاور هنگام تعویض دنده صورت می­گیرد. در غیر اینصورت عملکرد دنده­ ها با مشکل مواجه خواهد شد.
  •  نرم­ افزار ولوو برای سازگاری کامل با پدهای ضربه ­گیر ویژه­ای بهینه شده است. استفاده از قطعات فولادی که توسط ولوو تایید نشده ­اند باعث ایجاد مشکل در استارت خودرو خواهد شد.

کلاچ اکچویتور هم­ مرکز (CCA)(آی­ شیفت)

سیستم CCA با فشار دادن فنر دیاگرام صفحه فشار را جابجا می­کند. سیستم CCA به یک سنسور موقعیت مجهز است تا حتی در دماهای بسیار بالا یا پایین نیز کلاچ را به درستی کنترل کند.

واحد سوپاپ کلاچ (CCV) (آی­ شیفت)

این واحد جریان هوای ورودی به سیستم کلاچ اکچویتور هم ­مرکز را کنترل می­کند. واحد CVU برای کنترل کلاچ در تمام حالات رانندگی، راحتی و عملکرد بالا طراحی شده است.

تفاوت

دوام بالا – به منظور اطمینان از دارا بودن استانداردهای کیفی ولوو، قطعات در آزمایشگاه و در خودرو تحت آزمایشات گسترده ­ای قرار می­گیرند.

موجودیت – کلاچ­های اصل ولوو شامل برنامه تعویض قطعات خودرو ولوو می­شوند.

قابلیت تعمیر – سرویس­های گوناگونی را می­توان با توجه به نیازهای شما روی قطعات اصل ولوو انجام داد.

راحتیکلاچ ­های ولوو عاری از لرزش هستند و با استفاده از آن­ها خودرو به نرمی استارت می­خورد و در نتیجه محیط کاری سالم و ایمنی را برای شما به ارمغان می­آورد. تحویل قطعات نیز به بهترین شکل و در کوتاه ­ترین زمان ممکن صورت می­گیرد.

محیط زیست – در کلاچ­ های ولوو از لنت ­های عاری از آزبست و سرب و پدهای ضربه ­گیر استفاده شده است. این قطعات همگی با توجه به اصول اخلاقی ولوو – که محیط زیست یکی از آن­هاست – طراحی شده­  اند.

نرم ­افزار آی­ شیفت

ولوو این امکان را به شما می­دهد نرم­ افزار آی­ شیفت خود را ارتقاء داده و آن را بسته به نوع کاربری خود تطبیق دهید. بهبود عملکرد کلاچ با کمک نرم ­افزار ولوو سوددهی تجارت شما را افزایش می­دهد و راحتی وایمنی رانندگی را تضمین می­کند.

جهت خرید لوازم گیربکس ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1400/06/13
    مطالبتون دقیق و عالیه
  • کاربر میهمان 1400/06/13
    کارتون عالیه
  • کاربر میهمان 1400/06/13
    بسیار مفید
  • کاربر میهمان 1400/06/13
    مطالبتون حرف نداره
  • کاربر میهمان 1400/06/13
    مطالب بسیار عالی
  • کاربر میهمان 1400/06/13
    مثل همیشه عالی و مفید
  • کاربر میهمان 1400/06/13
    بسیار مفید و عالی
  • کاربر میهمان 1400/06/13
    بسیار عالی
  • کاربر میهمان 1400/06/13
    بسیار عالی