کمک فنر

وظیفه اصلی کمک فنر کاهش لرزش­های ناشی از رانندگی بر روی جاده ­های ناهموار و مدیریت لرزش­های وارده به سیستم تعلیق به منظور حفظ مداوم تماس چرخ­ها با سطح جاده است. کمک فنر یکی از مهم­ترین بخش­های سیستم تعلیق خودرو است که به هندلینگ (فرمان­پذیری) خودرو در جاده و راحتی حین رانندگی کمک می­کند.

کمک فنرهای اصل ولوو با هدف تضمین هندلینگ خودرو در جاده و تامین راحتی راننده حین رانندگی طراحی و تنظیم شده­اند.

این کمک فنرها به گونه ­ای طراحی شده ­اند تا با انواع فنرهای بادی و شمشی، انواع اکسل­ها، بارها و شرایط عملیاتی گوناگون سازگار باشند.

کمک فنرهای اصل ولوو با توجه به نوع کاربرد و خودرو، شرایط رانندگی، بار، نوع اکسل و سیستم تعلیق ساخته و تنظیم می­شوند. سازگاری کامل کمک فنرها با سایر قطعات مانند فنرهای شمشی و بادی اهمیت بسزایی دارد.

ابعاد کمک فنرهای اصل ولوو دقیق و سازگار با سایر قطعات بوده و در عملکردفنرهای بادی و سایر بخش­های سیستم تعلیق هیچ اخلالی ایجاد نمی­کند.

توضیحات فنی کمک فنر

وظیفه اصلی کمک فنر کاهش لرزش­های ناشی از رانندگی بر روی جاده ­های ناهموار و مدیریت لرزش­های وارده بر سیستم تعلیق به منظور حفظ مداوم تماس چرخ­ هابا سطح جاده است.

کمک فنر از یک سیلندر خارجی تشکیل شده است که در آن سیال میراکننده نگهداری می­شود. قسمت انتهایی این سیلندر به اکسل متصل می­شود. در داخل این سیلندر یک سیلندر داخلی و درون این سیلندر داخلی، پیستون و میله پیستون قرار دارند. بخش بالای میله پیستون به یک براکت در فریم خودرو متصل است. اتصالات بالایی و پایینی از بوشینگ ­های پلاستیکی برای اتصال به اکسل و فریم استفاده می­کنند.

کمک فنر برای میرا کردن ارتعاشات از دو سوپاپ استفاده می­کند: یک سوپاپ پیستون و یک سوپاپ تحتانی. هنگام حرکت پیستون به سمت بالا (ریباند) سوپاپ پیستون و هنگام حرکت پیستون به سمت پایین (تراکم) سوپاپ تحتانی در برابر جریان روغن مقاومت می­کند. این مقاومت ناشی از حرکت روغن از درون حفره­ ها و سوپاپ ­های کوچک است.

کمک فنر در هر دو حالت (حرکت رو به پایین و رو به بالا) میرا می­ شود و یک نیروی میرایی دوگانه ایجاد می­کند که به سرعت بستگی دارد. نمودار سرعت-نیرو باید برای قطعات با پارت نامبرهای مختلف به صورت جداگانه تنظیم و بهینه شود. حین پروسه طراحی و توسعه کامیون، وقت زیادی صرف تنظیم این مشخصات به منظور بهینه­ سازی هندلینگ و تامین راحتی خودرو و راننده می­شود.

آزمایشات گسترده

کمک فنرهای اصل ولوو پیش از ورود به بازار در ترکیب با سیستم تعلیق عقب و جلوی خودرو در انواع کاربردها و شرایط خودرو در معرض آزمایشات گسترده ­ای قرار می­گیرند. کمک فنرها در مرحله طراحی و توسعه در معرض آزمایشات سختی قرار می­گیرند تا دوام و کیفیت آن­ها ثابت شود.

آزمایشاتی که بر روی کمک فنرهای اصل ولوو انجام می­ شوند عبارتند از: آزمایش طول عمر، آزمایش خوردگی، آزمایش عملکرد، آزمایش طول عمر بوشینگ و آزمایشات میدانی متعدد. ولوو علاوه بر آزمایشات میدانی، آزمایشات فشرده طول عمر، آزمایشات آب و هوا و آزمایش جزء به جزء قطعات را نیز انجام می­دهد.

ولوو تمام این آزمایشات را به منظور اطمینان از عملکرد و دوام کمک فنرها در شرایط گوناگون، از بیابان صحرا گرفته تا برف­های سیبری، انجام می­دهد.

تفاوت

مقاومت در برابر فرسایش باعث افزایش زمان آماده به کار خودرو می­ شود

در پیستون و گاید رینگ میله پیستون کمک فنرهای اصل ولوو به منظور افزایش طول عمر و زمان آماده به کار خودرو از روکش منگنز فسفات استفاده می­شود.

میله پیستون با روکش کروم

روکش کروم از میله در برابر خوردگی محافظت می­کند؛ ضخامت این روکش در افزایش طول عمر قطعات نقش بسزایی دارد. خوردگی ممکن است به علت خراب درزبندها و نشت روغن باشد که در این صورت باید تعویض شوند.

روغن و درزبندهای مقاوم در برابر حرارت

کمک فنر در عمل بسیار داغ می­شود. مقاومت درزبندها در برابر حرارت به منظور جلوگیری از خرابی­ شان اهمیت والایی دارد زیرا درزبندها از ورود گرد و خاک و نشت روغن جلوگیری می­کنند. به همین دلیل در کمک فنرهای اصل ولوو از وایتون – یک ماده بسیار مقاوم در برابر حرارت – در ساخت درزبندها استفاده می­شود.

در کمک فنرهای اصل ولوو از مقدار مشخصی روغن هیدرولیک با کیفیت بالا استفاده می­شود. خواص میرایی این روغن فوق­ العاده است زیرا نه زود به جوش می ­آید و نه تبخیرمیشود.

کمک فنرهای اصل ولوو از ابتدای مراحل طراحی با هدف سازگاری با انواع شرایط رانندگی، بهینه­ سازی عملکرد و تامین راحتی شما طراحی می­ شوند. آزمایشات گسترده و متعددی به منظور بهینه ­سازی عملکرد و افزایش دوام کمک فنرها انجام می­شوند. زمان لازم برای طراحی و تایید یک کمک فنر مطابق با استانداردهای ولوو بین 2 الی 3 سال است.

سرویس

به منظور بهره وری از بالاترین کیفیت خدمات و افزایش طول عمر کمک فنر دارا بودن مهارتها، ابزارآلات و تجهیزات زیر توصیه میشود:

• توانایی استفاده از اطلاعات خدمات ولوو و سرویس صحیح و ایمن قطعات.

• استفاده از اطلاعات خدمات ولوو برای تمام قطعات مورد نیاز سرویس، برنامه ریزی و انجام سرویس بدون نیاز به انتظار برای دریافت قطعات احتمالی مورد نیاز

تنها با استفاده از قطعات اصل ولوو در تعمیرگاههای مجاز ولوو و توسط تکنیسینهای آموزش دیده میتوانید از بهترین کیفیت خدمات، حداقل زمان خرابی و حداکثر بازده ممکن بهره مند شوید. ب

قطعات زاپاس پیشنهادی

هنگام تعویض کمک فنر، اتصالات و بستهای بالایی و پایینی نیز باید تعویض شوند.

جهت خرید قطعات بدنه ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1400/06/13
    کارتون عالی
  • کاربر میهمان 1400/06/13
    خیلی خیلی عالی
  • کاربر میهمان 1400/06/13
    مطالبتون واقعا بدرد بخوره
  • کاربر میهمان 1400/06/13
    عالی
  • کاربر میهمان 1400/06/13
    قطعات فقط قطعات اصلی ولوو
  • کاربر میهمان 1400/06/13
    بسیار عالی و مفید
  • کاربر میهمان 1400/06/13
    مثل همیشه عالی
  • کاربر میهمان 1400/06/13
    مطالب عالی و بسیار مفید
  • کاربر میهمان 1400/06/13
    بسیار عالی