نکات رانندگی

اقتصادی رانندگی کنید

راننده مهم­ترین حلقه در زنجیره رانندگی اقتصادی است.

  1. هر چه سریعتر موتور را گرم کنید. یک موتور و گیربکس گرم نسبت به سرد سوخت کمتری مصرف می­  کند.(همچنین سایش کمتری ایجاد می­کند.)
  2. از پدال گاز عاقلانه استفاده کنید و دنده را به درستی تعویض کنید. رانندگی سریع و استفاده نادرست از گیربکس باعث مصرف قابل توجه سوخت می شود.
  3. پدال گاز را پمپ نکنید. این کار مصرف سوخت را بدون افزایش سرعت افزایش می­دهد.
  4. زمانی که سرعت مورد نیاز به دست آمد تا حد امکان از دنده بالاتر استفاده کنید. چرخش ها را در نیمه پایینی منطقه سبز نگه دارید.
  5. کروز کنترل. کروز کنترل با استفاده صحیح در شرایط خوب باعث صرفه­ جویی در مصرف سوخت می­شود. با این حال، استفاده بیش از حد از کروز کنترل در مناطق تپه­ ای می تواند مصرف سوخت را افزایش دهد.
  6. به دلیل اینکه با افزایش سرعت، کشش هوا به شدت افزایش می ­یابد، در سرعت های بالا سوخت زیادی مصرف می­شود. بادهای شدید جانبی و روبه­ رویی، مصرف سوخت را بیشتر می­کند.
  7. با دور موتور پایین رانندگی کنید! تا جای امکان دیر دنده را کاهش دهید. از حداکثر توان موتور در دنده­  های بالا استفاده کنید و اجازه دهید قبل از کم کردن دنده، سرعت موتور تا پایین ­ترین قسمت فضای سبز کاهش یابد. به خصوص مهم است که اجازه دهید موتور D16 در دور پایین کار کند، زیرا در دورهای پایین موتور گشتاور بسیار بالایی دارد. بگذارید موتور ماشین را بکشد، می­تواند این شرایط را مدیریت کند.
  8. هنگامی که با بار سبک رانندگی می­کنید، تعویض بیش از حد دنده باعث افزایش مصرف سوخت می­  شود.
  9. از جاده های خوب استفاده کنید! در صورت امکان، از جاده ­های نامناسب و جاده ­هایی با تپه­ های زیاد اجتناب کنید. رانندگی خود را با دقت برنامه­ ریزی کنید. طوری رانندگی نکنید که انرژی مصرف شده برای شتاب­ گیری با ترمزگیری مجدد هدر رود. با رها کردن کامل شتاب­ دهنده از بخش­های پایین تپه استفاده کنید. زمانی که شرایط جاده به شما اجازه می­دهد از حرکت وسیله نقلیه استفاده کنید.
  10. ترمز موتور. در کاهش‌های ملایم، ترمز موتور می‌تواند بیش از حد ترمز کند و در نتیجه اثری ناخواسته ایجاد کند. برای به دست آوردن بهترین مصرف سوخت، از ترمزهای "غیر ضروری" باید اجتناب شود. لطفاً توجه داشته باشید که یک موقعیت میانی روی پدال گاز وجود دارد که نه قدرت موتور را می­دهد و نه موتور را ترمز می­کند.
  11. لاستیک­ها را با دقت انتخاب کنید. تایرهای رادیال مقاومت غلتشی کمتری دارند. فشار لاستیک مناسب باعث کاهش اصطحکاک و ساییدگی لاستیک­ها می­شود.
  12. تراز چرخ های جلو و زوایای محور را در تراکتور و تریلر را به طور منظم بررسی کنید. مقادیر صحیح همیشه مقاومت غلتشی کمتر و مصرف سوخت کمتری دارند.
  13. از سایبان بیش از حد لازم استفاده نکنید. همیشه سایبان و برزنت­ها را محکم ببندید. همچنین به یاد داشته باشید که نشانه­ های تبلیغاتی، قفسه­ های سقفی و غیره مصرف سوخت بالاتری دارند.
  14. تعمیر و نگهداری صحیح، کامیون را در وضعیت خوبی نگه می­دارد که باعث پایین نگه­داشتن مصرف سوخت می­شود.

توجه!

جابجایی بین محدوده بالا و پایین در حین حرکت معکوس مجاز نیست. ابتدا به محدوده بالا و پایین تغییر دهید، سپس معکوس را درگیر کنید.

چند توصیه برای رانندگی

  1. پس از استارت زدن و گاهی اوقات در هنگام رانندگی، ابزارها را بررسی­ کنید که مقادیر نرمال را نشان­  دهند. اگر هنگام رانندگی چراغ هشدار روشن شد، توقف کنید و علت آن را بررسی کنید.
  2. همیشه با دنده 1 یا دنده خزنده با کمترین سرعت موتور (700-800 دور در دقیقه) استارت بزنید.
  3. هرگز با موتور سرد مسابقه ندهید! از استفاده نکردن طولانی مدت خودداری کنید.
  4. هرگز رادیاتور را نپوشانید! سطح مایع خنک­ کننده را به طور مرتب بررسی ­کنید و همیشه از مایع خنک­  کننده مناسب استفاده کنید. همچنین شلنگ­ها و کشش تسمه را بررسی ­کنید.با سیستم سرمایش یا گرمایشی که نشتی دارد رانندگی نکنید.
  5. هرگز تا زمانی که لامپ­های هشدار سیستم ترمز خاموش نشده ­اند، به مسافت­های زیاد نروید. فراموش نکنید که ترمز دستی را رها کنید.
  6. سعی کنید زمانی که هر مانعی جلوی چرخ‌های جلو را گرفته است، نچرخید. ممکن است فرمان برقی و لاستیک ها آسیب ببینند.
  7. پای خود را روی پدال کلاچ قرار ندهید. کلاچ را بی­ جهت نلغزانید. استفاده از دنده خیلی بالا می­تواند باعث سایش کلاچ شود.
  8. هنگامی که دستگاه توان­کشی از موتور درگیر است، دنده را عوض نکنید. (در مورد دستگاه توان­  کشی از موتور مستقل از کلاچ اعمال نمی­شود.)
  9. دنده عقب غیرهمگام است. قبل از درگیر­کردن دنده معکوس، به محدوده پایین تغییر دهید. در شرایط رانندگی مناسب، امکان دنده عقب با درگیر شدن محدوده بالا وجود دارد.
  10. از ترمز موتور هنگام پایین آمدن از تپه ها و هنگام ترمزگیری ملایم استفاده کنید. در جاده های لغزنده به طور مداوم ترمز موتور را به کار نگیرید.
  11. از قفل دیفرانسیل در جاده های لغزنده استفاده کنید.                                                                       
  12. پس از رانندگی سخت، قبل از اینکه موتور را خاموش کنید، حداقل 1 دقیقه اجازه دهید موتور در حالت آزاد بماند. این امر از تنش حرارتی در موتور و از دست دادن غیر ارادی مایع خنک کننده جلوگیری می­کند.
  13. هر هفته عملکرد خشک کن هوا را با تخلیه مخزن اولیه یا یکی از مخازن مدار بررسی کنید.
  14. همیشه از سوخت و روغن مناسب استفاده کنید.
  15. دریچه های صندوق عقب را قبل از حرکت ببندید.
  16. در تاخوگراف باید همیشه بسته باشد.

هشدار!

در جاده های محکم با قفل دیفرانسیل به گوشه ­ها نپیچید.

نکات رانندگی برای کامیون های دارای سیستم تعلیق بادی

اگر وسیله نقلیه روی سطحی لغزنده گیرکند، برای بهبود کشش می­توان توزیع بار بین محور محرک و محور بوژی را تغییر داد.

کمک به شروع تپه

  1. وسیله نقلیه را با ترمز پایی ثابت نگه دارید.
  2. کلاچ را فشار دهید.
  3. دنده­ مناسب استارت را درگیر کنید.
  4. سوئیچ را فشار دهید. عملکرد فعال می شود و لامپ سوئیچ روشن می شود.
  5. ترمز پایی را رها کنید. خودرو به طور خودکار ثابت نگه داشته می­شود. تا زمانی که خودرو در حالت ترمز نگه داشته شود، نماد در چراغ­های نمایشگر روشن می­شود.
  6. کلاچ را رها کنید.
  7. شروع به شتاب گرفتن کنید.

 توجه!

هنگام استفاده از زنجیر برف روی چرخ­های داخلی محور محرک مراقب باشید. آنها می­توانند به سیستم تعلیق بادی آسیب برسانند.

هشدار!

سیستم تعلیق بادی الکترونیکی را هنگام استفاده از پایه های نگهدارنده،گاو آهن بدون موقعیت شناور یا سایر تجهیزاتی که بر ارتفاع کامیون در بالای جاده تأثیر می­گذارد، خاموش کنید. در کامیون‌هایی با تجهیزاتی که ارتفاع کامیون را در بالای جاده تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌توان از کلید ویژه‌ای برای خاموش کردن کنترل ارتفاع خودکار استفاده کرد که توسط کارگاه ولوو نصب می­گردد.

نماد روی سوئیچ و نمایشگر

توجه!

سیستم اتوماتیک با رها شدن کلاچ، ترمزها را رها می­کند. هنگامی که کلاچ آزاد می­شود، یا زمانی که گشتاور موتور به اندازه کافی خوب است، سیستم اتوماتیک ترمزها را رها می­کند. با فشار دادن مجدد دکمه، عملکرد را غیرفعال کنید. همیشه زمانی که کلید استارت به موقعیت 0 می‌چرخد، عملکرد غیرفعال است.از عملکرد فقط در سربالایی ­ها استفاده کنید.

  1. وسیله نقلیه را با ترمز پا ثابت نگه دارید.
  2. سوئیچ را فشار دهید. عملکرد فعال می شود و لامپ در سوئیچ روشن می­شود.
  3. ترمز پا را رها کنید. خودرو به طور خودکار برای مدت کوتاهی ثابت می­ماند. تا زمانی که خودرو در حالت ترمز نگه داشته شود، نماد در چراغ های نمایشگر روشن می­ماند.
  4. شروع به شتاب گرفتن کنید.

سیستم خودکار پس از مدت کوتاهی یا زمانی که گشتاور موتور به اندازه کافی زیاد باشد، ترمزها را رها می­کند.با فشار دادن مجدد دکمه، عملکرد را غیرفعال کنید.وقتی موتور روشن می شود، تابع همیشه غیر فعال است.از عملکرد فقط در سربالایی­ ها استفاده کنید.

 برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

برای خرید کالاها و هدیه تزئینی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • 1400/09/30
    عالی
  • کاربر میهمان 1400/09/29
    عالی بود
  • کاربر میهمان 1400/09/28
    ممنون از لطف شما واقعا آموزنده بود