توضیحات کلی
از ترمزهای کمکی برای جلوگیری از بیش از حد گرم شدن ترمزها در سراشیبی های طولانی و همچنین برای کاهش سایش لنت ترمز استفاده کنید.
اگر کامیون در سراشیبی و بدون بار در حال حرکت باشد، در صورتی که ترمزهای کمکی با فشار بیش از حد اعمال شوند،خطر قیچی کردن کامیون وجود دارد.
فقط در صورتی که ترمزهای کمکی با شدت کافی اعمال شوند، لامپ های ترمز روشن میشوند.
در خودروهای دارای سیستم تعلیق بادی که با ظرفیت کامل خود بار نزده اند، اثر ترمز کمکی کاهش مییابد.
در کامیونهایی که دارای سیستم ABS یا EBSنیستند، ترمز موتور فقط زمانی فعال میشود که تریلر متصل شده باشد.
در کامیونها، با ABS یا EBS، اگر چرخ ها شروع به قفل شدن کنند، ترمزهای کمکی به صورت خودکار غیرفعال می شوند.
در صورت از کار افتادن ABS میتوان ترمزهای کمکی را نیز غیرفعال کرد.
در کامیونهای دارای سیستمESP، اگر حفظ پایداری کامیون ضروری باشد، ترمزهای کمکی قطع میشوند.
دستورالعمل استفاده از ریتاردر (کند کننده) فشرده
کامیونهای دارای ریتاردر فشرده، در زمان درگیر شدن ریتاردر باید با دور موتور بالا کار کنند. اگر دور موتور خیلی کم باشد، روغن به درستی خنک نمیشود که در این صورت اثر ریتاردر کاهش مییابد و تا زمانی که دمای روغن دوباره به اندازه کافی پایین نیاید، ریتاردر کارایی کامل خود را ندارد.
ترمز گرفتن در زمانی که سرعت موتور بالا است، تأثیر منفی بر مصرف سوخت ندارد.
سوئیچ (کلید) ترمز کمکی دو موقعیته:
- موقعیت 0، ترمز کمکی درگیر نیست.
- موقعیت 1، ترمز کمکی درگیر است.
برای این که ترمز کمکی عمل کند باید پدال گاز را رها کنید.
برای اینکه در حین رانندگی ترمزهای کمکی هنگام رها شدن پدال گاز کار کنند،
- کامیون باید در دنده باشد
- کلاچ باید آزاد شود
- دور موتور باید حداقل 1000 دور در دقیقه باشد، اما ترجیحاً بهتر است که دور موتور تا حد امکان بالا باشد ولی بدون وارد شدن به ناحیه قرمز تاکومتر (دورسنج موتور).
- کروز کنترل باید غیرفعال باشد در صورتی که کروز کنترل فعال باشد، ترمزهای کمکی زمانی عمل میکنند که سرعت 7کیلومتر بر ساعت، بالاتر از سرعت تعیین شده باشد.
سوئیچ (کلید) ترمز کمکی سه موقعیته:
- موقعیت 0، ترمز کمکی درگیر نیست.
- موقعیت 1، ترمز کمکی نیمه فعال است.
- موقعیت 2، ترمز کمکی کاملاً فعال است.
برای این که ترمز کمکی عمل کند باید پدال گاز را رها کنید.
برای اینکه در حین رانندگی ترمزهای کمکی هنگام رها شدن پدال گاز کار کنند:
- کامیون باید در دنده باشد
- کلاچ باید آزاد شود
- دور موتور باید حداقل 1000 دور در دقیقه باشد، اما ترجیحاً بهتر است که دور موتور تا حد امکان بالا باشد ولی بدون وارد شدن به ناحیه قرمز تاکومتر (دورسنج موتور).
- کروز کنترل باید غیرفعال باشد.