LNG زیستی (نوعی سوخت زیستی)

صنعت حمل و نقل به آرامی دارد پتانسیل بیو ال ان جی را به عنوان گزینه‌ ای امیدبخش، راه‌ اندازی می‌کند. و این درست است. و اینجا به برخی از دلایلی که ممکن است بیو ال ان جی (گاز طبیعی مایع) سوخت آینده‌ی حمل و نقل طولانی مدت باشد.

دوست جریان اقتصادی

خیلی راحت می‌شود پی برد که چرا بیو ال ان جی (یا شناخته شده به عنوان گاز زیستی مایع) امیدبخش است. اولا، دوست حقیقی جریان اقتصادی است از آنجایی که می‌تواند از از مواد خامی مثل قسمت های غیرخوراکی غلات، فاضلاب شهری و زباله‌های خانگی تهیه شود. این بدان معناست که با ذخیره غذایی رقابت کند، چیزی که سوخت‌های زیستی به طور وسیعی به خاطرش مورد انتقاد قرار گرفته‌اند‌.

پروسه‌ی ساخت گاز زیستی کاملا مستقیم است. در امکانات گاز زیستی، منابع مختلفی از مواد خام در محیطی گرم، بدون اکسیژن و توسط باکتری‌ها هضم شده‌ است. در فرآیند تخمیر مولکول‌های پیچیده‌ی مواد طبیعی به مولکول‌های ساده‌تری مثل الکل، کربن‌ دی‌ اکسید یا گاز برگشت پذیر متان شکسته ‌می‌شوند که می‌توانند برای گرما و انرژی استفاده شوند.

وقتی گاز زیستی خالص می‌شود یا به کیفیت گاز طبیعی می‌رسد (آن وقت بیشتر به آن بیومتان می‌گویند) می‌تواند به سی ان جی زیستی تبدیل شود (گاز متراکم شده) یا مایع شده و به ال ان جی زیستی تبدیل شود (گاز زیستی مایع) و در باربرها استفاده شوند. بیو ال ان جی سوختی پر کارآمد است که کمترین تولید کربن دی اکسید را دارد؛ همچنین می‌تواند به طور محلی ساخته شود که در آن صورت هزینه‌ها و انتشار گازهای گلخانه‌ ای حمل و نقل کمتر می‌شود.

اما برخلاف اعتبار سبزش، بیو ال ان جی زمانی سختی داشت تا جای خود را در صنعت حمل و نقل تثبیت کند، بیشتر به دلایل زیر:

هزینه: بااینکه گاز زیستی از زباله درست شده و نسبتا ساده تولید می‌شود، هزینه‌ی تولید آن همچنان بیشتر از هزینه‌ی دیزل است. در مقیاس بزرگ بیشتر بخاطر مشکلاتی مثل اقتصاد مقیاس و هزینه‌های پخش است. تولید گازهای زیستی به طور سنتی توسط شهرداری‌ هایی در سطح محلی رسیدگی شده‌ است. این گاز فاقد مقیاس و انگیزه برای کارآمدی واقعی است از آنجایی که هدف اولیه بیشتر مواقع، تصفیه زباله بوده‌ است.

واقعیت دیگری که باید اضافه شود این است که ساخت گیاهان سوخت زیستی ریسک پیچیده‌ای با پیش نیازهای زیادی ‌است که شامل دسترسی به ضایعات آلی، اطمینان از دمای درست، رطوبت و نوعی زباله که باکتری حذف کننده‌ی متان را پشتیبانی کند. باید به اندازه‌ی کافی گاز تولید کند تا ارزش هزینه‌ی امکانات را داشته باشد.تقویت زمینه‌ی ایجاد زیرساخت‌های بیو ال ان جی، که در بیشتر کشورها پراکنده‌ است، به دلیل هزینه‌ی نامناسب انگیزشی و بازار رو به رشد، سخت است.

افزایش گزینه‌های دیگر: با رشد تبلیغات وسایل نقلیه‌ی برقی، توجه‌ها و تا حدی سرمایه‌گذاری‌ها، از گزینه‌هایی مثل بیو ال ان جی برداشته شده است.برای مثال بعضی OEM ها سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به ال ان جی (گاز طبیعی مایع) داشته‌اند و بجای آن بر هیدروژن و وسایل نقلیه‌ی الکتریکی متمرکز شدند.

پس آیا همه‌ی اینها بنظر ناقوس مرگ بیو ال ان جی است؟ به سختی. و توضیح میدهیم چرا.

نگاهی تازه به زباله

به لطف افزایش جریان اقتصادی تغییری در دیدگاه‌ها به وجود آمده‌ است چیزی که کشاورزان، بازاری‌ها و شهرداری‌ها به عنوان زباله به آن نگاه می‌کردند اکنون یک منبع است، که ذخایر مواد مورد نیاز برای تهیه‌ی گازهای زیستی را افزایش می‌دهد. سال گذشته، سوپرمارکت زنجیره‌ای لی‌ دی‌ ال اعلام کرد که با گاسوم همکاری می‌کند تا گاز زیستی از زباله‌ی زیستی در فروشگاه‌ های لی‌ دی‌ ال تولید شود و همچنین با استفاده از باربرهایی که با گاز زیستی کار می‌کنند برای تحویل‌ها استفاده کنند.

کاهش هزینه‌ها با سرمایه گذاری

واسطه‌های خصوصی بیشتری در تولید و پخش گاز زیستی دخالت می‌کنند، که باعث افزایش کارآمدی و کم شدن هزینه‌ها می‌شود. برای مثال، بیوکرافت AS در نروژ، بزرگ ترین گیاه جهان برای تولید گاز زیستی مایع را در سال گذشته افتتاح کردند. در همان زمان مزرعه‌ی تکنولوژی زیستیِ فنلاند_سوئیس داکتور اولین کود آلی در مقیاس تجاری و امکانات تولید گاز زیستی در مکزیک را بازگشایی کرد. قابلیت جدید تسهیلات هضم بی‌هوازی ۷۰۰۰۰تن در هر سال را در تاین و ویر در انگلستان در فوریه ۲۰۲۰ بازگشایی می‌شود. این‌ها همه خبرهای خوبی برای گاز زیستی به عنوان یک منبع سوخت قابل اجراست.

راه حلی برای حمل و نقل طولانی مدت

بااینکه وسایل نقلیه‌ ی برقی توجهات را از گاز زیستی  گرفته‌ اند وقتی صحبت به حمل و نقل طولانی می‌رسد، بیو ال ان جی در صدر قرار می‌گیرد. نه تنها امکان حمل مقادیر زیادی از بیو ال ان جی وجود دارد و سوخت مورد نیاز برای حمل و نقل های طولانی را تضمین می‌کند بلکه می‌تواند تنها در چند دقیقه یک تانک را پر کند. همچنین احتمال کمی وجود دارد که قابلیت رانندگی و اطمینان به خطر بیوفتد. FH LNG ولوو برای مثال درست مثل نوع دیزلی کار می‌کند اما کربن دی اکسید انتشار یافته تانک به چرخ می‌تواند ۱۰۰٪ (در مقایسه با دیزل) در زمان استفاده از بیو ال ان جی کاهش دهد.

در تضاد با این، الکتریکی کردن نقل و انتقال طولانی مدت بخاطر طیف باتری‌های کنونی تبدیل به یک چالش شده است، وزن آن ها و زمان بسیار زیادی که طول می‌کشد تا شارژ شوند.

پتانسیل مصارف دیگر

وقتی عمل مایع سازی پرمصرف ترین روش استفاده از گاز زیستی در نقل و انتقال است، مصارف دیگر به سرعت در حال ظهورهستند. سناریویی جالب که روی آن کار می‌شود استفاده از گاز زیستی برای تولید هیدروژن است تا از آن در سلول‌های سوختی استفاده شود. محققین حتی دریافته‌ اند که چطور متان را به هیدروژن، در خود سلول سوختی از طریق کاتالیزور جدیدی، تبدیل کنند. هنوز تا تبدیل شدن به راه حل اصلی زمان زیادی مانده، پیشرفت‌هایی مثل این راه خوبی برای کم کردن هزینه‌ها و تاثیرات محیطیِ تولید هیدروژن است و همزمان گاز زیستی نقش بزرگتری را در حمل و نقل بازی می‌کند.

پس آیا ممکن است باربر بعدی شما با بیو ال ان جی کار کند؟ خب، زیرساخت‌های سوخت گیری ناکارآمد و تولید گیاهان گاز زیستی چالش بزرگی هستند. و اگر شما در جایی از دنیا زندگی می‌کنید که در آن گاز زیستی مشوقی ندارد، می‌تواند انتخاب گران قیمتی باشد.

با این حال، هیچ شکی در این نیست که دردنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم برای هر فرد و شرکتی تعیین می‌کند که زباله و مشتقات آن را کاهش دهند. در حالی که ممکن است بیو ال ان جی انتخاب واضحی برای خیلی از ارائه‌دهندگان نقل و انتقال امروزی باشد، در آینده با پیشرفت تکنولوژی، هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کنند و زیرساخت‌ها پیشرفت می‌کنند. برای من مشکل فقط زمان است از آنجایی که بیو ال ان جی تمام شرایط لازم برای تبدیل شدن به گزینه‌ی اصلی دیزل را دارد؛ گازهای گلخانه‌ای کم و پتانسیل سوختی بالا (قابلیت تعویض با دیزل) که به طور چشمگیری ۲۱٪ بیشتر از سایر گزینه‌ها مثل بیودیزل ۳٪ است.

برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

برای خرید کالاها و هدیه تزئینی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟