گیربکس I-SHIFT

برچسب های  گیربکس I-Shift

برچسب هایی با اطلاعات کاربردی مربوط به خودروی I-Shift که روی آفتابگیر سمت راننده قرار دارد وجود دارد. خواندن و درک این اطلاعات قبل از راه اندازی وسیله نقلیه بسیار مهم است.

محل برچسب های آفتابگیر I-Shift

گیربکس خودرو ولوو مدل I-Shift

اطلاعات عمومی

خودروی ولوو I-Shift  یک گیربکس تک محور با 12 دنده جلو و دو دنده عقب است. بعضی از وسایل نقلیه سنگین دارای چهار دنده عقب هستند. I-Shift یک گیربکس مکانیکی خودکار است. گشتاور انتقالی (هم موتور و هم ترمز) در هنگام تعویض دنده، در هر دو شرایط رانندگی و توقف قطع می شود. هیچ پدال کلاچی وجود ندارد و تعویض دنده توسط انتخابگر ارگونومیک شکل دنده کنترل می شود. I-Shift به صورت اوردرایو یا انتقال مستقیم حرکتی در دسترس است.

فهرست اصطلاحات و نسبت ها

انتقال قدرت در I-Shift به چهار دسته موجود است:

  • AT2512C– درایو مستقیم برای موتورهای ولوو D11 و D13
  • ATO2512– اووردرایو برای موتورهای ولوو D11 و D13
  • AT2812C– درایو مستقیم برای موتور ولوو D16
  • ATO3112 – اووردرایو برای موتور ولوو D16


خودروی ولوو I-Shift

برچسب شناسایی

هر خودرو دارای دو برچسب شناسایی است. یکی در بالای محفظه کلاچ و دیگری در پشت محفظه دسترسی قرار دارد. شماره سریال را در فضای خالی زیر بنویسید.

شماره سریال ___________________________

نشانگر

نمایشگر اطلاعات راننده (DID) در دسته ابزار اطلاعات لحظه ای کاربردی را در مورد خودروی I-Shift ارائه می دهد. اطلاعات I-Shift همیشه در بخشی از DID نمایش داده می شود.

اطلاعات نمایش داده شده برای راننده خودروی I-Shift

  1. الگوی انتخابگر دنده : در صفحه نمایش نشان داده می شود تا راننده مجبور به نگاه کردن به پایین برای دیدن اهرم دنده نداشته باشد، پس  می تواند انتخاب کند که اهرم دنده را به کدام سمت حرکت دهد تا محدوده دنده متفاوتی بدست آورد.
  2. موقعیت دنده انتخابی : موقعیت فعلی اهرم دنده را نشان می دهد.
  3. دنده های موجود پایین : تعداد تعویض دنده های موجود به پایین را با شرایط فعلی خودرو نشان می دهد.
  4. دنده فعلی : شماره دنده فعلی خودرو را نشان می دهد.
  5. دنده های موجود بالا : تعداد تعویض دنده های موجود به بالا را با شرایط فعلی خودرو نشان می دهد.
  6. حالت رانندگی : نشان می دهد که خودرو در حالت اقتصادی یا کاربردی کار می کند.

انتخابگر دنده

دو انتخابگر دنده در خودرو I-Shift موجود است: ممتاز(Premium) و پایه (Basic). انتخابگر دنده به صندلی راننده متصل است. چهار حالت انتخابگر دنده وجود دارد: R، N، D و M. هنگامی که دسته دنده در موقعیت R قرار دارد، دنده های عقب درگیر می شوند. موقعیت N خودرو را در حالت خلاص قرار می دهد. موقعیت D حالت رانندگی خودکار است.  در حالت انتخاب دنده Premium، موقعیت M به راننده این امکان را می دهد که به صورت دستی دنده و استارت خودرو را انتخاب کند. در حالت انتخاب دنده Basic ، موقعیت M دنده فعلی را نگه داشته و خودرو را در هنگام راه اندازی از توقف در دنده یک قرار می دهد.

انتخابگر دنده پایه نشان داده شده است

 

برای حرکت دسته دنده از موقعیت N، قفل انتخابگر دنده باید فشار داده شود. دسته دنده را می توان از موقعیت R به N، بین موقعیت های D و M به عقب و جلو و بدون فشار دادن قفل انتخابگر دنده از موقعیت D به N حرکت داد.

انتخابگر دنده ممتاز نشان داده شده است

  1. دسته دنده
  2. دکمه اقتصادی/کاربردی (فقط در حالتی که دنده روی حالت Premium باشد فعال است)
  3. قفل انتخابگر دنده
  4. دکمه انتخاب حالت دنده دستی (فقط در حالتی که دنده روی حالت Premium باشد فعال است)
  5. دکمه فولد

با انتخابگر دنده Premium، دکمه‌های انتخاب دنده دستی به کاربر اجازه می‌دهد تا به صورت دستی دنده را در هر دو حالت رانندگی خودکار و دستی انتخاب کند.همچنین کاربر می تواند از دکمه های انتخاب دنده دستی برای انتخاب دنده استارت خودرو و دنده دور آرام استفاده کند.

انتخابگرهای دنده ممتاز دارای دکمه اقتصادی/کاربردی هستند. هنگام راه اندازی خودرو، در حالت اقتصادی است. برای فعال کردن حالت کاربردی، دکمه E/P را فشار دهید.

اهرم دنده را می توان با فشار دادن دکمه Fold در بالای اهرم به حالت افقی درآورد. برای بازگرداندن دسته دنده به حالت عمودی، نیازی به فشار مجدد دکمه Fold نیست. اهرم دنده هنگام برگشت به حالت عمودی در وضعیت N قرار دارد.

اهرم دنده موقعیت افقی و عمودی اهرم دنده

 

هنگامی که دسته دنده در موقعیت افقی یا پایین قرار دارد، F به عنوان حالت رانندگی در محدوده دنده و بسته ویژگیهای نصب شده در DID نمایش داده می شود. بسته ویژگیهای نصب شده را می توان با پارامترهای مشتری در نرم افزار تغییر داد.

B = پایه (Basic)

EB = پایه پیشرفته

FE = سوخت اقتصادی

P = عملکرد

CO = فراگیر

ویژگی های خودروی I-SHIFT

نکته

خودروی I-Shift با بسته های ویژگی اختیاری در دسترس است. گزینه درخواستی مشتری این اجازه را به بسته می دهد تا برای شرایط کاربری خاص، تنظیم شوند.

بسته های ویژگی اختیاری خودروی I-Shift را می توان برای اضافه کردن مزایای اضافی ارتقا داد. ویژگی های عبارتند از:

حالت های اقتصادی و کاربردی

هنگام روشن شدن موتور، خودرو در حالت اقتصادی است. حرف E به عنوان حالت رانندگی در DID نمایش داده می شود. خودرو به طور خودکار نقاط تعویض و پارامترهای موتور را برای به بهینه سازی سوخت اقتصادی انتخاب می کند. حالت اقتصادی به طور اولیه برای رانندگی در شرایط عادی استفاده می شود.

در حالت کاربردی، حرف P به عنوان حالت رانندگی در DID نمایش داده می شود. خودرو، درجه بندی را به حداکثر می رساند. حالت کاربردی برای استفاده در شرایط حرفه ای و تخصصی مانند تعمیرات و حمل و نقل بار سنگین طراحی شده است.

گزینه های درخواستی مشتری اجازه تغییر حالت کاربردی برای برآوردن شرایط عملیاتی خاص را می دهد. این گزینه ها شامل کنترل کامل توسط اپراتور، عدم کنترل توسط اپراتور و برگشت خودکار به حالت اقتصادی تحت شرایط عملیاتی خاص است. هنگامی که خودرو در حالت کاربردی است، گزینه درخواستی مشتری برای غیرفعال کردن برنامه Kick-Down موجود است.  ویژگی حالت کاربردی همچنین توسط بسته نرم افزاری (جایزه کاربردی ولوو) Volvo Performance Bonus برای صرفه جویی در مصرف خودرو فعال  می شود.

نکته

کارکردن خودرو در حالت کاربردی برای مدت طولانی منجر به کاهش سوخت اقتصادی (افزایش مصرف) می شود.

Kick-Down(ضربه به پایین)

وقتی که کلید Kick-Down روی پدال گاز درگیر باشد، گیربکس شتاب خودرو را بهینه سازی می کند که منجر به استفاده از دنده سنگین تر می شود. Kick-Down با فشار دادن پدال گاز تا انتها (تخت گاز) انجام می شود. انتخابگر دنده باید در موقعیت D باشد تا با Kick-Down درگیر شود. با برداشتن پا از روی پدال گاز کیک داون غیرفعال می شود. عملکرد Kick-Down در صورت نیاز مشتری فعال یا غیرفعال می شود.  ویژگی Kick-Down همچنین توسط بسته نرم افزاری (جایزه کاربردی ولوو) Volvo Performance Bonus برای صرفه جویی در مصرف خودرو فعال  می شود.

سوئیچ Kick-Dow

حالت A: 100% دریچه گاز باز

حالت B: Kick-Dow

 نکته

کارکردن خودرو در حالت Kick-Dow برای مدت طولانی منجر به کاهش سوخت اقتصادی (افزایش مصرف) می شود.

حالت عملکرد ترمز موتور

نکته

هنگامی که ترمز موتور ولوو فعال بوده و گیربکس در حال تعویض دنده است، گشتاور ترمز به صورت لحظه ای قطع می شود، که  ممکن است منجر به افزایش موقت سرعت خودرو شود. در این حالت اپراتور تجربه ای شبیه از دست دادن لحظه ای ترمز موتور را که در زمان کاهش دنده گیربکس دستی معمولی دارد، می کند.ترمز موتور پیشرفته ولوو (I-VEB) با گیربکس های I-Shift متناسب است. موقعیت فعلی ترمز در نوار وضعیت در DID نشان داده می شود. سوئیچ موجود در انتهای کنترل ترمز موتور 6 حالته، وظیفه تنظیم و تغییرسرعت ترمز موتور را دارد.

پس از تنظیم کروز کنترل، ترمز موتور را به حالت A ببرید و برای حفظ سرعت تنظیم شده، با کلید تنظیم سرعت کروز ترمز را تنظیم کنید. گیربکس با ترمز موتور برای عملکرد بهینه در تعامل است. وقتی که خودرو در حالت عملکرد ترمز موتور کار می کند، گیربکس دنده ای مناسب بالاترین سطح ترمز انتخاب کرده و دور موتور را بالای 1500 دور در دقیقه نگه می دارد. حالت عملکرد ترمز موتور با حرکت دادن کنترل ترمز به موقعیت B و نگه داشتن کنترل در موقعیت B برای حداقل 1 ثانیه فعال می شود. هنگامی که کنترل به موقعیت B منتقل شود، B در نوار وضعیت در DID نمایش داده می شود. با درگیری حالت عملکرد ترمز موتور ، B در حالت رانندگی در DID نمایش داده می شود.

نمایشگر موقعیت ترمز موتور

رانندگی در حالت گاورنر آرام موتور

رانندگی در حالت گاورنر آرام موتور (در صورت مجهز بودن)،اجازه می دهد تا وسیله نقلیه با سرعت آهسته، مانند زمان بارگیری در اسکله یا ماندن در ترافیک حرکت کند. این ویژگی در حالتی که اپراتور دنده ای را برای تنظیم سرعت خودرو انتخاب  کند، باعث عملکرد آرام موتور می شود. کلاچ اتوماتیک بسته می ماند و لیز خوردن یا گرم شدن بیش از حد وجود نخواهد داشت. گاورنر دور آرام، گشتاور را برای حفظ سرعت در حالت آزاد و سرعت ثابت خودرو تنظیم می کند. اگرچه بار موتور ممکن است متفاوت باشد. در صورت نیاز، با ضربه زدن به ترمز سرویس، یک دنده از گیربکس کم می شود. با فعال بودن انتخابگر دنده Premium، می توان با استفاده از دکمه های انتخاب دنده دستی، دنده را پایین آورد. برای افزایش سرعت خودرو، پدال گاز را فشار دهید. کلاچ زمانی آزاد می شود که خودرو یا متوقف یا پدال ترمز تا انتها گرفته شود.

گیربکس تیک آف پر قدرت  (PTO)

توابع اصلی PTO شامل موقعیت های تقسیم شده از قبل تعریف شده است. پارامترهایی که تعیین کننده درگیر شدن گیربکس تیک آف پرقدرت 1 یا 2 با  دنده اسپلیتر مناسب هستند، قابل تنظیم است.

با انتخابگر دنده Premium، هنگامی که اهرم دنده در موقعیت N قرار دارد، اپراتور می‌تواند وقتی از تیک آف استفاده می شود، از دکمه‌های انتخاب دنده دستی برای انتخاب دنده تقسیم بهره ببرد.

نمایشگر موقعیت N

شروع و توقف

شروع

برای روشن کردن موتور بایستی اهرم دنده گیربکس در موقعیت N باشد وگرنه روشن نمی شود. اگر اهرم دنده در حالت خلاص نباشد، یک پیام امنیت استارت با چراغ اطلاعات و یک هشدار صوتی در DID ظاهر می شود.

اگر فشار هوای کافی در مخزن هوای I-Shift وجود نداشته باشد،پیام کم بودن هوا همراه با چراغ اطلاعات و یک هشدار صوتی در DID ظاهر می شود. موتور را روشن کرده و اجازه دهید فشار هوای کافی در مخزن ایجاد شود. قبل از اینکه گیربکس را به دنده تغییر دهید، صبر کنید تا پیام و چراغ خاموش شوند.

قفل انتخابگر دنده را بفشارید تا دسته دنده از موقعیت N حرکت کند. همینطور پدال ترمز را نگه دارید. اگر قبل از حرکت دادن اهرم دنده از حالت N، پدال ترمز را نفشارید، یک پیام قفل ترمز در DID به همراه چراغ اطلاعات و یک هشدار صوتی ظاهر می شود. دسته دنده را به حالت N برگردانده، پدال ترمز را فشار دهید و دنده مورد نظر را انتخاب کنید.

با انتخابگر دنده Premium، اپراتور همواره امکان استفاده از دنده استارت پایین تری را در هر دو موقعیت D و M دارد. همچنین، اپراتور امکان استفاده از یک دنده استارت بالاتر در موقعیت R را دارد.

توقف

خطر

همیشه در هنگام پارک کردن خودرو، ترمز دستی را کشیده و اهرم دنده را به حالت N روی انتخابگر دنده ببرید. قبل از ترک صندلی راننده مطمئن شوید که ترمز دستی خودرو را ثابت نگه داشته است. عدم انجام این کار می تواند منجر به حرکت غیرقابل پیش بینی وسیله نقلیه و باعث آسیب جدی شخصی و یا مرگ شود.

وقتی وسیله نقلیه متوقف شد:

  1. ترمز دستی را بکشید.
  2. اهرم دنده را به موقعیت N روی انتخابگر دنده ببرید.
  3. موتور را خاموش کنید.

رانندگی

کارآمدترین راه برای کار با وسیله نقلیه استفاده از برنامه رانندگی خودکار،موقعیت D در انتخابگر دنده،  است. تعویض دنده به صورت خودکار انجام شده و اپراتور می تواند روی جاده تمرکز کند. با انتخاب دنده Premium، توانایی اپراتور برای تعویض دنده به صورت دستی با انتخابگر دنده در موقعیت D محدود خواهد شد. به علاوه، سوئیچ کنترل ترمز بایستی در موقعیت A بوده تا هماهنگی سیستم انتقال قدرت و ترمز به حداکثر برسد. این به معنای عملکرد بهینه و سوخت اقتصادی در هر زمانی است.

زمانی که انتخابگر دنده در وضعیت D قرار دارد و دور موتور زیر 1500 دور در دقیقه است، حرکت کنترل ترمز به موقعیت B باعث کاهش دنده می شود. برای انتخاب و حفظ دنده مناسب جدید، اهرم دنده را به موقعیت M ببرید.

در شرایط سخت رانندگی مانند جنگل، محل ساخت و ساز و خارج از جاده (آف رود)، برای داشتن کنترل ببیشتر کاربر در حالت دستی، انتخاب موقعیت M در انتخابگر دنده، و حالت کارکرد (در صورت مجهز بودن) بهتر است.

 نکته

هنگام تعویض دنده به صورت دستی، پدال گاز نباید رها شود.

موقعیت D

هنگامی که اهرم انتخاب دنده Premium در موقعیت D باشد، دنده فعلی انتقال قدرت به همراه فلش های بالا و پایین در هر طرف نمایشگر دنده نمایش داده می شود. این فلش‌ها تعداد دنده‌های دستی موجود بالا و پایین را بر اساس شرایط رانندگی فعلی نشان می‌دهند. آنطور که با فلش ها نشان داده شده، اپراتور با کمک دکمه های انتخاب دنده دستی برای تعویض دنده به بالا یا پایین می تواند اقدام کند. در صورت لزوم گیربکس به طور خودکار، دنده ها را بالا و پایین می کند تا سرعت خودرو را برای شرایط فعلی رانندگی حفظ کند. با تغییر شرایط رانندگی، تعداد دنده‌های دستی موجود بالا و پایین تغییر می‌کند.

موقعیت نمایشگر در حالت D

نکته

"برای رد شدن تعویض دنده" چندین بار دکمه‌های انتخاب دنده دستی را فشار داده یا همزمان بیش از یک دنده به بالا یا پایین بپرید (حداکثر سه دنده).

موقعیت M

با قرار دادن  اهرم انتخاب دنده Premium در موقعیت M، دنده فعلی همراه با فلش های بالا و پایین نمایش داده می شود. با تغییر شرایط رانندگی، گیربکس به طور خودکار دنده را تغییر نمی دهد. اپراتور می تواند از دکمه های انتخاب دنده دستی برای تعویض دنده بالا یا پایین دستی استفاده کند. با تغییر شرایط رانندگی، تعداد دنده های بالا و پایین موجود تغییر خواهد کرد.

موقعیت نمایشگر در حالت M

احتیاط

استارت زدن خودرو با دنده خیلی بالا باعث ساییدگی بیش از حد صفحه کلاچ شده و منجر به آسیب جدی به کلاچ می شود. در زمان توقف وسیله نقلیه، با انتخاب دنده Premium، اهرم دنده در موقعیت M قرار داشته و گیربکس شرایطی را شناسایی می کند که به دنده استارت پایین تر نیازمند می شود؛ در این شرایط یک پیغام انتخاب دنده پایین در DID همراه با چراغ اطلاعات و یک هشدار صوتی ظاهر می شود. اهرم دنده را به موقعیت D در انتخابگر دنده برده، یا از دکمه انتخاب دستی دنده برای انتخاب دنده استارت پایین استفاده کنید. در صورت نیاز، با ادامه استفاده از دکمه انتخاب دنده دستی برای انتخاب دنده استارت مناسب، پیام و چراغ خاموش خواهد شد.

در زمان توقف وسیله نقلیه و انتقال اهرم دنده از وضعیت D به M، با انتخابگر دنده پایه، دنده استارت خودرو به حالت اول برمی گردد.

نکته

در زمان درگیری گیربکس، خطر چرخش بیش از حد موتور وجود دارد. ممکن است به موتور آسیب وارد شود.

برای درگیری گیربکس در همان دنده، دسته دنده را از حالت D به حالت M حرکت دهید. این عملکرد برای هر 12 دنده جلو قابل استفاده است. برای بازگشت به برنامه خودکار، دسته دنده را به حالت D برگردانید.

نکته

عملکرد خودرو در موقعیت M برای مدت طولانی می تواند منجر به کاهش سوخت اقتصادی (افزایش مصرف) می شود.

موقعیت R

هنگامی که اهرم انتخاب دنده Premium در موقعیت R قرار دارد، دنده فعلی همراه با فلش های بالا و پایین نمایش داده می شود. با تغییر شرایط رانندگی، گیربکس به طور خودکار دنده را تغییر نمی دهد.در این حالت اپراتور می تواند از دکمه های انتخاب دنده دستی برای تعویض دنده بالا یا پایین استفاده کند. در صورت داشتن چهار دنده عقب، خودرو باید در حالت ثابت بوده و سپس اقدام به تغییر دنده از R2 به R3 کرد.

موقعیت نمایشگر در حالت R

در زمان حرکت وسیله نقلیه به منظور تغییر اهرم دنده از وضعیت D یا R به M، با انتخابگر دنده پایه، گیربکس تا زمانی که اهرم به D، R یا N برگردد، در همان دنده می ماند.

راه اندازی خودرو در سربالایی و سرازیری

خطر

احتمال حرکت وسیله نقلیه در هنگام توقف یا شروع حرکت از روی تپه یا شیب هست. همیشه برای ثابت نگه داشتن وسیله نقلیه روی تپه یا شیب از ترمز استفاده کنید. عدم انجام آن ممکن است منجر به آسیب جدی شخصی یا مرگ شود.

احتیاط

همیشه در سربالایی برای ثابت نگه داشتن خودرو از ترمز استفاده کنید. هرگز با استفاده از فشار روی پدال گاز، خودرو را در سربالایی ثابت نگه ندارید. در این صورت احتمال گرم شدن بیش از حد کلاچ بوده و باعث خرابی آن می شود.

صفحه کلاچ خودروی I-Shift از نوع دیسک خشک  و بدون مبدل گشتاور است. هرگز با دنده خیلی بالا اقدام به استارت زدن خودرو نکنید. اگر کلاچ بیش از حد گرم شود، یک پیام بار اضافی به کلاچ یا پیام حفاظت از کلاچ به همراه چراغ چک و یک هشدار صوتی در DID ظاهر می شود.

شرایط کاری در تپه و شیب

هنگام استارت زدن خودرو در سربالایی:

  1. پدال ترمز را فشار دهید.
  2. اهرم دنده را به موقعیت D برده و با انتخابگر دنده Premium، اپراتور با استفاده از دکمه انتخاب دنده دستی برای انتخاب دنده استارت پایین تر اقدام می کند.
  3. آنی پای خود را از روی پدال ترمز برداشته و پدال گاز را محکم فشار دهید.

حالت استراحت (Limp Home)

نکته

این حالت فقط برای انتقال وسیله نقلیه به محلی امن استفاده می شود. تنها زمانی از حالت Limp Home استفاده کنید که راه دیگری برای حرکت دادن وسیله نقلیه در دسترس نباشد.

درصورت بروز مشکل مکانیکی، دکمه L را روی انتخابگر دنده فشار داده و اهرم دنده را به حالت D ببرید تا حالت Limp Home فعال شود. پس از فعالسازی، L به عنوان حالت رانندگی در DID نمایش داده می شود. در این حالت با انتخابگر دنده Premium، فقط دنده‌های استارت 1، 3 و 5 جلو و دنده عقب R1 و  با انتخابگر دنده Basic، تنها دنده 1 استارت جلو و دنده عقب R1 در دسترس هستند. در حالت Limp Home اپراتور قادر به تغییر دنده ها نیست. حالت Limp Home با خاموش شدت موتور غیرفعال می شود.

دکمه حالت Home Limp

بکسل

احتیاط

طبق دستورالعمل های زیر باید وسیله نقلیه مجهز به گیربکس I-Shift را بکسل کنید. عدم انجام آن منجر به آسیب به اجزای سیستم انتقال قدرت می شود.

هنگام بکسل کردن خودرو، شفت خروجی گیربکس نباید گردش یا چرخش داشته باشد. اگر وسیله نقلیه در حالی که چرخ های محرک هنوز با سطح جاده تماس دارند بکسل شود، بایستی شفت های محور خودرو یا نیروی محرکه برداشته یا جدا شوند.

تعمیر و نگهداری

خطر

قبل از کار یا بازرسی یک وسیله نقلیه، ترمز دستی را تنظیم، گیربکس را در حالت خلاص و چرخ ها را قفل کنید.عدم رعایت آن ممکن است منجر به حرکت پیش بینی نشده وسیله نقلیه شده و باعث آسیب جدی یا مرگ شخصی شود.

خطر

بدون داشتن آموزش کافی، روشهای صحیح و ابزار مناسب سعی در تعمیر یا سرویس این وسیله نقلیه نکنید. عدم رعایت این موارد می تواند موجب ناامنی وسیله نقلیه شما شده و باعث آسیب جدی یا مرگ شخصی شود.

هر روز رطوبت مخزن هوای گیربکس را تخلیه کنید. تخلیه رطوبت از مخزن هوا در جلوگیری از ورود رطوبت و آلاینده ها به گیربکس نقش مهمی دارد. وجود رطوبت در گیربکس کارکرد آن را تحت تاثیر قرار داده و به قطعات آسیب می رساند.

روغن گیربکس

اجتیاط

در گیربکس I-Shift فقط از روغن تولید و تایید شده ولوو استفاده کنید. استفاده از روغن غیرمجاز می تواند به اجزای گیربکس آسیب برساند.

روغن گیربکس را در سطح مناسب نگه داشته و در فواصل زمانی توصیه شده آن را تعویض کنید. همیشه هنگام تعویض روغن، فیلتر روغن را هم تعویض کنید. هنگام اضافه کردن یا تعویض روغن گیربکس، فقط از روغن تولید و تایید شده ولوو استفاده کنید.

سطح روغن را بررسی کنید

سطح روغن گیربکس را در زمان سرویس بررسی کنید. خودرو را روی سطح صاف پارک کنید. سطح روغن را از طریق شیشه دید (شیلنگ تراز) کنار گیربکس نگاه کنید. در صورت نیاز روغن اضافه کنید. همیشه از روغن تولید و تایید شده ولوو استفاده کنید.

شیشه دید برای بررسی سطح روغن

(خط بالا) ------ حداکثر سطح روغن

(خط پایین) ------ حداقل سطح روغن

فاصله زمانی تعویض روغن

کیفیت روغن استفاده شده و کاربری خودرو، تعیین کننده مدت زمانی است که یک گیربکس می تواند قبل از نیاز به تعویض روغن کار کند. برای کاربری های سخت یا رانندگی خارج از بزرگراه، تعویض روغن پی در پی ضروری تر است.

برای رانندگی در بزرگراه، روغن گیربکس را هر 400000 کیلومتر (250000 مایل) عوض کنید. همیشه هنگام تعویض روغن،  فیلتر روغن را نیز تعویض کنید. همیشه از روغن تولید و تایید شده ولوو استفاده کنید.

تعویض روغن

هشدار

روغن داغ می تواند باعث سوختگی شود. اجازه ندهید روغن داغ با پوست تماس پیدا کند. هنگام تعویض روغن، دستکش محافظ بپوشید.

احتیاط

همیشه کلیه روان کننده ها (روغن موتور، خنک کننده، روغن گیربکس و غیره) و فیلترها را طبق مقررات فدرال یا محلی دور بریزید. روغن تعویضی را در طبیعت یا آبراه ها دور نریزید، چرا که آب آشامیدنی را آلوده و حیات وحش را از بین می برد.

در هر تعویض روغن، فیلتر روغن را عوض کنید. قبل از برداشتن فیلتر، محفظه فیلتر روغن را تخلیه کنید.

پیچ تخلیه محفظه فیلتر روغن

فیلتر روغن

 برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

برای خرید کالاها و هدیه تزئینی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1402/10/21
    مطالب عالی بود
  • کاربر میهمان 1402/06/16
    این حالت پرمیوم و بیسیک از کجا و چگونه قابل تغییر هست!؟
  • کاربر میهمان 1402/02/11
    عالی هستین
    ممنونیم ازتون
  • کاربر میهمان 1401/06/14
    ممنون خیلی عالی هست میشه از توضیعحات از دیفرانسیل بگید و چرخ ها
  • کاربر میهمان 1400/11/23
    ممنونم بابت اطلاعات فوق العادتون
  • کاربر میهمان 1400/11/23
    ممنونم بابت اطلاعات فوق العادتون
  • کاربر میهمان 1400/11/14
    بسیار عالی 🙏🏻
  • کاربر میهمان 1400/11/13
    عالی
  • کاربر میهمان 1400/11/11
    خوب و کامل. ممنون
  • کاربر میهمان 1400/11/11
    خیلی عالی و اموزنده بود.ممنون از لطف شما
  • کاربر میهمان 1400/11/11
    ساغوووووول.دمت گرم.زنده و پاینده باشی
  • کاربر میهمان 1400/11/10
    عالی بود