آموزش باز و بست درب گیربکس اتومات ولوو

خطر آسیب ناشی از فشار منبع و ذرات گرد و غبار

هنگام جداسازی خط هوای فشرده در سیستم تعویض دنده، هوای فشرده از خط خارج می شود که ممکن است سبب خروج ذرات گرد و غبار شود.

- تا زمانی که دستگاه خنک نشده و فشار آن کم نشده است، آن را خارج نکنید.

- از عینک محافظ استفاده کنید.

فعالیت های مقدماتی

احتیاط

خطر آسیب هنگام روشن شدن موتور

گیربکس هنگام روشن شدن موتور، به طور خودکار فعال می شود.

- فقط در زمان خاموشی موتور روی سیستم گیربکس کار کنید.

- موتور را خاموش کنید.

- محل نصب دستگاه را علامت گذاری کنید (لوله کشی و ورودی اتصال).

- اتصالات کابل برق را مشخص کنید.

 احتیاط

خطر آسیب ناشی از سوخت و فشار منبع

اگر دستگاه هنوز سرد نشده و فشار آن کم نشده باشد، ممکن است باعث آسیب شود.

-  تجهیزات را فقط پس از خنک شدن و صفر شدن فشار، خارج کنید.

-  منبع تغذیه فشار را آزاد کنید.

-  از ابزار مناسب برای جابجایی ها و نصب استفاده کنید.

ابزار و تجهیزات

 

قبل از جداسازی قطعات

قبل از شروع به جداسازی سیستم گیربکس، دوشاخه تعویض دنده با انتخاب دنده مناسب 1/R بایستی در دنده عقب قرار گیرد. برای این منظور دنده عقب چهارم با گیربکس های درایو مستقیم با گیربکس های اوردایو سوم، مناسب تر است. در صورت عدم امکان درگیر کردن این دنده به دلیل نقص فنی،برای دستیابی به این هدف می توان از ابزارتشخیص دهنده ای که در تعمیر لازم است استفاده کرد.

بخش پایینی سیستم گیربکس تنها در صورتی قابل برداشتن است که دسته تقسیم کننده و دامنه دارای شرایط تعویض زیر را داشته باشند:

  • دامنه در بالاترین شرایط
  • با گیربکس درایو مستقیم: تقسیم در بالاترین شرایط
  • با گیربکس های اوردایو: تقسیم در پایین ترین شرایط

برداشتن درپوش (قالپاق) سیستم گیربکس

- اتصال دهنده های الکتریکی را از سیستم گیربکس که پوشیده شده با کشیدن آنها جدا کنید.

- پیچ های سایز 15 لبه درپوش را باز کرده و بردارید.

-  شش پیچ سایز 13 را باز کرده و بردارید.


 توجه

آسیب به کابل اتصال بین پوشش و بخش پایینی

در صورت برداشتن ناگهانی یا طولانی درپوش ، کابل اتصال داخلی ممکن است پاره شود.

-  درپوش را فقط تا حدی بلند کنید که کابل اتصال بین درپوش و قسمت پایینی کشیده نشده یا حتی پاره نشود.

-  درب را کمی از سمت موتور بلند کنید.

-  اتصال دوشاخه کابل اتصال را از درپوش قطع کنید.

- درپوش را بردارید.

- واشر درپوش و دو واشر مشکی در قسمت پایینی گیربکس را بردارید.

شاخک های دنده را به موقعیت مورد نیاز ببرید

اگر با انتخاب دنده مربوطه یا با استفاده از ابزار تشخیص دهنده نمی توانید سیلندرها را با شاخکهای تعویض دنده به موقعیت های مورد نیاز ببرید، بایستی این کار را به صورت دستی انجام دهید.

توجه

خطر آسیب چشم

هنگام استفاده از هوای فشرده در قسمت پایینی امکان ورود ذرات و ریزه ها در هوا است. از چشمانتان با عینک مخصوص محافظت کنید.

- هوای فشرده را به کانال های هوای مربوطه در قسمت پایین هدایت کنید.

کانال های هوا برای به کارافتادن شفت در موقعیت های نشان داده شده در عکس زیر می باشند:

  • شکل سمت چپ: شرایط مربوط به انتقال دنده مستقیم
  • شکل سمت راست: سیستم معکوس با توجه به بالاترین دنده و پایینترین دنده برای گیربکس اورردایو

توجه

آسیب به پوسته آب بندی در اثر سفت کردن زیاد

سفت کردن بیش از حد پیچ ها ممکن است منجر به آسیب به سطوح آب بندی شود.

برای جلوگیری از آسیب رساندن به سطح آب بندی، پیچ ها را خیلی محکم نبندید.

  1. در لبه بخش پایینی سیستم گیربکس، چهار پیچ سایز 15 را به طور موقت کمی شل کنید.
  • بخش پایین به محفظه دنده ثابت شده است

این کار از حرکت بخش پایینی سیستم گیربکس و آسیب رساندن به دیسک روی شفت اصلی، طی مراحل زیر جلوگیری می کند.

  1. شاخک تقسیم تعویض را به موقعیت "عقب" حرکت دهید:
  2. اول از همه کانال 1 (دنده 1) را فشار دهید تا مطمئن شوید که شاخک تعویض دنده به درستی حرکت می کند.
  3. با انتقال مستقیم درایو، کانال SH ( دنده بالا) و با انتقال اوردرایو، کانال SL (دنده پایین) باید تحت فشار قرار گیرند.
  4. سیلندر دامنه دنده را به موقعیت "جلو" منتقل کنید:
  5. ابتدا کانال R (دنده عقب) را تحت فشار قرار دهید تا مطمئن شوید که شاخک تعویض دامنه به درستی حرکت می کند.
  6. کانال RH را تحت فشار قرار دهید (محدوده بالا).
  7. به دنده عقب تعویض کنید:

در حالتی که شاخک تعویض دنده 3/2 حالت خلاصی دنده را نداشته باشد، یک وسیله مکانیکی در سیستم گیربکس از درگیر شدن دنده عقب جلوگیری به عمل می آورد.

  1. بررسی کنید که آیا گیربکس اصلی در حالت خلاص است یا نه.برای این منظور شفت محرک را با دست بچرخانید.
  • اگر این اتفاق افتاد، گیربکس در موقعیت خلاص قرار دارد.
  • اگر این اتفاق نیفتاد، ابتدا باید حالت دنده خلاص شود.

-  برای این کار، در صورت نیاز کانال 2 (دنده 2) یا کانال 3 (دنده 3) را متناوبا به دقت فشار دهید.

-  نفر دومی باید هنگام انجام این کار، شفت محرک را به طور مداوم بچرخاند.

  • به محض اینکه این کار انجام شد، شاخک تعویض دنده به موقعیت خلاصی 3/2 رسیده است.

- حالا کانال R (دنده عقب) را تحت فشار قرار دهید.

- چهار پیچ سایز 15 را که برای ثابت کردن قسمت پایینی سیستم گیربکس استفاده شده را از موقعیت خود بردارید.

برداشتن بخش پایین

توجه

خطر له شدن انگشتان و دست ها

هنگام باز کردن گیربکس یا قسمت پایینی آن، خطر له شدن انگشتان و دستان شما وجود دارد.

-  مراقب باشید که انگشتان و دستانتان له نشود.

-  برای جدا کردن سیستم تعویض دنده از محفظه جعبه دنده از پیچ گوشتی استفاده کنید. اگر مدتی است که گیربکس باز نشده است، برای بلند کردن قسمت پایینی به جای آن از یک اهرم استفاده کنید.

-  سپس قسمت پایینی را با دقت به سمت بالا کشیده تا دیسک و چرخ‌ دنده های گیربکس توسط شاخک‌های گیربکس آسیب نبینند.

 نکات مهم در توضیحات زیر

توضیحات زیر در مورد نحوه بازسازی سیستم تعویض دنده فقط به عنوان یک نمای کلی در اینجا ارائه می شود.

 تعمیرات اساسی سیستم تعویض دنده

 تعویض سنسور فشار

سنسور فشار برای نظارت بر فشار منبع تغذیه روی درپوش سیستم تعویض دنده نصب می شود.. در اینجا مروری کوتاه بر روند کار داریم.

  1. هر دو قطعه اتصال را جدا کنید (شماره 1)
  2. با استفاده ازآچار آلن (سایز SW2.5) شش پیچ خودکار (شماره 2) که درپوش سیاه TECU 3 را در موقعیت خود نگه می دارد (شماره 3) را باز کنید.
  3. دو گیره پلاستیکی سفید را برداشته (شماره 4)، کابل فلکس فویل را بلند کرده (شماره 5) و کابل را از روی درپوش سیاه را بردارید (شماره 3).
  4. درپوش را بردارید.

  1. دو پیچ خودکار روی سنسور فشار (سایز SW2.5) را باز کنید (شماره6).
  2. سنسور فشار (شماره7) را به همراه واشر (شماره 9) روی اتصال هوای آن را بردارید.

-  برای نصب سنسور فشار جدید از تمام قطعات جدید موجود در کیت تعمیر استفاده کنید.

 بازکردن رمزگذار (encoder) چرخشی و دسته کابل

1. دو رمزگذار چرخشی (1) و (2) را جدا کنید.

2. اتصالات الکتریکی (3) را مانند اتصالات طرف مقابل سیستم تعویض دنده جدا کنید.

3. دسته کابل سمت بالا آمده را بردارید (4).

4. دسته کابل را کامل بردارید.

  حذف مکانیسم قفل، پوشش های سیلندر و میله های پیستون

توجه

خطر آسیب به انگشتان و دست ها

به دلیل وجود لبه های تیز در هنگام باز و بسته کردن خطر آسیب به انگشتان و دست ها وجود دارد.

- برای محافظت از دستان خود دستکش محافظ بپوشید.

توجه

خطر له شدن انگشتان و دست ها

هنگام برداشتن قطعات سنگین، خطر له شدن انگشتان و دست ها وجود دارد.

-  مراقب باشید که انگشتان و دستان شما له نشوند.

  1. در سمت درایو، مکانیسم قفل دنده (1) و 1/R (2) رابردارید.

  1. سه پیچ درپوش سیلندر 1/R (1) را باز کنید.

  1. پوشش سیلندر و میله های پیستون از جمله دوشاخه تعویض دنده را بردارید.
  2. پیچ های درپوش سیلندرها اندازه 2/3 (1) و دنده (2) را باز کنید.
  3. هر دو درپوش سیلندر و سنسور موقعیت دنده را بردارید (3).

  1. در قسمت جلوی سیستم تعویض دنده، پس از بازکردن سه پیچ (2)، گیره (1) شاخک دنده اسپلیت را بردارید.

  1. آخرین پیچ درپوش سیلندر شکاف را باز کرده و بردارید (1).
  2. درپوش سیلندر و میله های پیستون شکاف (2) از جمله شاخک تعویض دنده را باز کنید.

  1. سه پیچ درپوش سیلندر 1/R را باز کنید (1).
  2. درپوش سیلندر 1/R (2) شامل سنسورهای موقعیت 1/R (3) و 2/ 3 (4) را بردارید.

  1. مکانیسم قفل میله تعویض سیلندر 2/3 را بردارید.

  1. سه پیچ روی درپوش سیلندر را 2/3 باز کنید.
  2. درپوش سیلندر (2) و میله های پیستون که شامل شاخک تعویض دنده است را 2/3 را بردارید.

  1. پیچ (1) و همچنین پیچ طرف مقابل (در اینجا پنهان است) روی درپوش سیلندر دامنه را بردارید.
  2. درپوش سیلندر(2) شامل سنسور موقعیت دامنه(3) و همچنین میله پیستون(4) را بردارید.

شکل زیر بخش پایینی سیستم تعویض دنده را پس از برداشتن تمام درپوش های سیلندر، میله های پیستون و شاخک های تعویض دنده نشان می دهد.

 نوسازی قطعات

 سیلندر دامنه

- آب بندی میله های سه پیستون را تعویض کنید (1).

- سنسور موقعیت محدوده شامل واشر و نگهدارنده را تعویض کنید (2).

 سیلندر 3/2

 

- میله پیستون، آب بندی پیستون و همچنین دو درپوش پیستون شامل آب بندی را تعویض کنید.

- شاخک سوئیچ را 2/3 جدا کنید (این قطعه دوباره استفاده خواهد شد).

هنگام مونتاژ مجدد پین قفل، به جهت درست نصب دقت کنید (1).

 سیلندر 1/R

- میله پیستون، آب بندی پیستون و همچنین دو درپوش پیستون شامل آب بندی آن را تعویض کنید (1).

- شاخک سوئیچ را 2/3 جدا کنید (این قطعه دوباره استفاده خواهد شد).

- سنسور موقعیت 1/R و 2/3 شامل واشرها و نگهدارنده ها را تعویض کنید (2).

   سیلندر جداکننده

- میله پیستون، آب بند پیستون و دو درپوش پیستون شامل آب بند را تعویض کنید. (1)

- شاخک سوئیچ 2/3 را باز کنید (این دوباره استفاده خواهد شد).

- موقعیت 1/R و 2/3 شامل واشر و نگهدارنده ها را تجدید کنید(2).

 سایر اجزای تجدید پذیر

  • دسته کابل با پل کابلی و رمزگذارهای چرخشی (1)
  • آب بندی ها دیگر، مانند آب بندی درپوش سیستم تعویض دنده (در اینجا نشان داده نشده است)
  • سه پین نگهدارنده (2)
  • جداکردن شاخک دنده تقسیم شامل پیچ ها را متوقف کنید (3)

 

 

برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید.

برای خرید کالاها و هدیه تزئینی ولوو کلیک کنید.

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1401/03/02
    خیلی ممنون عالی بود
  • کاربر میهمان 1400/11/24
    عالی
  • کاربر میهمان 1400/11/23
    بسیار عالی
  • کاربر میهمان 1400/11/22
    عالی عالی بابادمتون گرم دست ✋ بوستونم ازراه دورخیلی کارایی دارع متن حلالتون به مولا
  • کاربر میهمان 1400/11/22
    عالی
  • کاربر میهمان 1400/11/22
    عالی
  • کاربر میهمان 1400/11/21
    میشد کمی ساده تر باشه
  • کاربر میهمان 1400/11/21
    توضیحات بیشتری از این موضوع إرائه کنید
  • کاربر میهمان 1400/11/21
    بسیار عالی
  • کاربر میهمان 1400/11/21
    خیلی علی بود سپاس از شما
  • کاربر میهمان 1400/11/21
    خیلی خوب وعالی
  • کاربر میهمان 1400/11/21
    عالی
  • کاربر میهمان 1400/11/21
    عالی