کنترل کروز


کنترل کروز به رانندگان کمک می­کند که سرعتی ثابت و به صرفه برای سوخت را حفظ کنند. سیستم به صورت اتوماتیک سرعت را تنظیم می­کند که سرعت انتخابی راننده را حفظ کند.

فعال­سازی و تنظیم سرعت توسط کنترل­هایی که در سمت چپ فرمان قرار داده شده ­اند انجام می­شود. فعال­سازی کنترل کروز روی نمایش ­دهنده اطلاعات راننده نشان داده می­شود.

با سه روش می­توان به سرعت تنظیم شده رسید: توسط شتاب­ دهنده، سویچ فرمان جهت افزایش/کاهش سرعت، یا توسط دکمه ادامه دادن (resume).

به محض اینکه راننده ترمز بگیرد و سرعت بیشتر از 2 کیلومتر بر ساعت از سرعت تنظیم شده پایین بیاید، پدال کلاچ را فشار دهد یا دکمه روشن/خاموش شدن کنترل کروز را فشار دهد، کنترل کروز غیرفعال می­شود.

ویژگی­ها و فواید

  • کنترل کروز (CRUISEC) برای حفظ سرعتی ثابت و به صرفه برای سوخت به راننده کمک می­کند.
  • I-Cruise (CRUIS-E) عملکردهای به صرفه ­تر سوختی ارائه می­دهد و تطبیق سرعت بیشتر از حد و کمتر از حد را از طریق سطوح ECO امکان پذیر می­کند.
  • I-See (ترکیب CRUIS-E با پکیج نرم افزار I-Shift که شامل I-See می­شود) با ارائه کنترل سرعت بهینه، به راننده در سربالایی و سرپایینی کمک می­کند.
  • کنترل کروز تطبیقی ACC (HWSS-AC) با نگه­داشتن فاصله ­ای مطمئن با وسایل نقلیه جلویی، به راننده کمک می­کند.
  • کنترل کروز تطبیقی با ترمز اضطراری (HWSS-ACB) به طور خودکار نیروی ترمز اضطراری را فعال می­کند.

انواع فروش

CRUISEC: کنترل کروز پایه با کنترل­های فرمان

CRUIS-E: کنترل کروز I-Cruise که شامل کنترل­های فرمان و I-Roll می­شود. به علاوه، برای داشتن عملکرد I-See، باید پکیج نرم ­افزار I-Shift هم انتخاب شود.

CRUISEC

CRUISECکنترل کروزی استاندارد است که به راننده کمک می­کند سرعت ثابتی را حفظ کند.

فعال­سازی کنترل کروز همراه با اطلاعات مربوط به سرعت هدف انتخاب شده روی نمایشگر اطلاعات راننده نشان داده می­شود.

CRUIS-E

CRUIS-E درواقع I-Cruise، یک کنترل کروز با عملکرد زیستی (Eco) است. در زمان استفاده از کنترل کروز با تغییرات سرعت بیشتر از حد و کمتر از حد باعث ذخیره سوخت می­شود. سه درجه Eco متفاوت با 1، 2 یا 3 ستاره وجود دارد، همانطور که برای حالت خاموش وجود دارد. درجه 3 اجازه می­دهد بیشترین تغییرات سرعت و صرفه جویی بیشترین میزان سوخت وجود داشته­ باشد.

درحالت پیش فرض درجه Eco 2 است. تغییر این درجه در تنظیمات شخصی ذخیره می­شود و در دفعات بعد در دسترس است.

CRUISE-E دکمه­ای "Eco" رو فرمان قرار می­دهد. I-Cruise به راننده کمک می­کند که سرعتی ثابت را نگه دارد و به علاوه آن عملکرد های اقتصادی مصرف سوخت دارد که به ذخیره سوخت، به خصوص برای کاربردهای مسافت طولانی، کمک می­کند.

ترمز پایی به عنوان پشتیبانی بدون غیرفعال کردن کنترل کروز در سرعت‌های 2 کیلومتر بر ساعت کمتر از سرعت تعیین‌شده در دسترس است.

فعال سازی کروز کنترل همراه با اطلاعات مربوط به سرعت هدف انتخابی و سطح Eco که با ستاره نشان داده می­شود، روی نمایشگر اطلاعات راننده نشان داده می­شود.

با فشار دادن  کوتاه دکمه ECO می­توان یک سرعت بیش از حد موقت جدید را تنظیم کرد. تنظیم سرعت بیش از حد موقت به راننده این امکان را می­ دهد که در صورت عدم رضایت از تنظیمات پیش فرض، تنظیمات منحصر به فرد سرعت سرعت بیش از حد را در خودرو انتخاب کند. این مقدار را می­توان با استفاده از چرخ اسکرول بین 4 تا 10 کیلومتر در ساعت تنظیم کرد و در سطوح Eco 1 تا 3 اعمال می­شود. این تغییر تا زمان خاموش شدن بعدی خودرو اعمال می­شود.

دستورالعمل استفاده

سطح 1 در ترافیک سنگین: (سرعت کمتر از حد -1 کیلومتر در ساعت، سرعت بیش از حد 4 کیلومتر در ساعت).

سطح 2 در ترافیک عادی: (سرعت کمتر از حد -2 کیلومتر در ساعت، سرعت بیش از حد 5 کیلومتر در ساعت).

سطح 3 در ترافیک سبک: (سرعت کمتر از حد -3 کیلومتر در ساعت، سرعت بیش از حد 6 کیلومتر در ساعت).

دکمه های کنترل کروز CRUIS-E در فرمان. دکمه ECO در سمت راست.سطح Eco با چرخ اسکرول در وسط تنظیم می­شود.

CRUIS-E با درجه Eco 2، با کنترل کروز روی 80 کیلومتر در ساعت تنظیم شده است که سرعت کمینه آن 78 کیلومتر در ساعت و سرعت بیشینه 85 کیلومتر در ساعت خواهد بود. ستون های خاکستری محدوده سرعت کروز احتمالی Eco را نشان می­دهد که با سطح Eco 3 ارائه شده است.

نمایشگر برای تنظیم سرعت بیش از حد

عملکرد سوختی CRUIS-E

تمام عملکردهای ذخیره سازی سوخت در حالت I-Shift اقتصادی وجود دارد، اما زمانی که حالت I-Shift Power انتخاب شود، غیرفعال می­شود.

ترمز کنترل کروز (CCB)

CCB برای کنترل سرعت وسیله نقلیه در سراشیبی از ترمزهای محوری استفاده می­کند. این بیشترین سرعت بالای سرعت هدف تنظیم شده است که وسیله نقلیه در سراشیبی می­تواند داشته باشد. تنظیم CCB توسط راننده امکان پذیر است.

سافت کروز

سافت کروز برای ذخیره سوخت به صورت موقت سرعت تنظیم شده سربالایی را کاهش می­دهد. کاهش سرعت با بالا رفتن درجه Eco انجام می­شود. امکان روشن/خاموش شدن در کارگاه وجود دارد.

I-Roll گسترده شده

I-Roll گسترده شده حتی زمانی که سرعت فعلی پایین­ تر از سرعت تنظیم شده است هم I-Roll را ارائه می­ دهد. این ویژگی این امکان را می­دهد که زمان­های طولانی ­تری از I-Roll استفاده کرد. امکان روشن/خاموش شدن در کارگاه وجود دارد.

محدودکننده شتاب­ دهنده کروز

محدودکننده شتاب­ دهنده کروز، در زمان استفاده از کنترل کروز، شتاب را تا رسیدن به سرعت هدف کروز کاهش می­دهد. در درجه­ های بالاتر Eco، شتاب تهاجمی کمتری وجود دارد.

مدیریت تپه

مدیریت تپه، در صورت عدم امکان افزایش دنده فعلی در قسمت سربالایی، شتاب دور موتور بالاتر از دور موتور در حدود 1500 دور در دقیقه را محدود می‌کند. از کارکردن موتور در دورهای غیرضروری بالا جلوگیری می­کند.

سرعت­های کاهش دنده

هنگام استفاده از سطح Eco بالاتر، با استفاده از باند گشتاور گسترده موتور برای صرفه جویی در مصرف سوخت، خودرو در دورهای پایین ­تر دنده را پایین می­آورد.

سرعت­های افزایش دنده

در هنگام استفاده از سطح Eco بالاتر، خودرو در هنگام شتاب­ گیری زودتر دنده را افزایش می­دهد تا در دورهای پایین بیشتر بماند و در مصرف سوخت صرفه جویی کند.

* سافت کروز و I-Roll گسترده شده می‌توانند در بازار پس از فروش روشن/خاموش شوند. به دلیل انواع مختلف فرمان، برنامه ریزی مجدد بین انواع کروز کنترل در بازار پس از فروش امکان پذیر نیست.

 

I-SEE

CRUIS-Eیک پیش نیاز برای دریافت عملکرد I-See است.

قابلیت CRUIS-E با I-See

I-See از طریق دکمه ECO روی فرمان روشن و خاموش می­شود.Eco Off، I-See را خاموش می­کند. سطوح Eco(خاموش-1-2-3) که منجر به رفتارها و تنظیمات سرعت متفاوت می­شود همانند CRUIS-E، اما با تنظیمات سرعت کمتر از حد متفاوت در دسترس هستند.

دستورالعمل­های استفاده با I-See

سطح 1 در ترافیک سنگین: (سرعت کمتر از حد -3 کیلومتر در ساعت، سرعت بیش از حد 5 کیلومتر در ساعت). 

سطح 2 در ترافیک عادی: (سرعت کمتر از حد -5 کیلومتر در ساعت، سرعت بیش از حد 5 کیلومتر در ساعت).

سطح 3 در ترافیک سبک: (سرعت کمتر از حد -10 کیلومتر در ساعت، سرعت بیش از حد 5 کیلومتر در ساعت).

با استفاده از I-See، رابط راننده مشابه با CRUIS-E plus است

  • هنگامی که داده ­های تپه در دسترس هستند یعنی I-See فعال است، در این حالت «IS» در خوشه نشان داده می­شود.
  • اطلاعات سرعت داده شده در خوشه شامل اثر "Schwung" نیز می­شود که به طور موقت سرعت بالای CCB را افزایش می­دهد.

عملکردهای اضافی صرفه­ جویی در مصرف سوخت با I-See در مقایسه با CRUIS-E:

  • Schwung: سرعت بالاتر از CCB به طور موقت مجاز است (حداکثر 3 کیلومتر در ساعت و حداکثر 30 ثانیه) در انتهای یک سرازیری. سرعت بیش از حد موقت در صفحه نمایش اضافه می­شود.
  • PreSpeed: به طور موقت سرعت وسیله نقلیه را در مقابل یک سربالایی پیش­رو، افزایش می­دهد تا شیفت­ های غیرضروری به سمت پایین را به حداقل برساند.
  • CrestSpeed: کمترین سرعت عادی وسیله نقلیه، درست در مقابل و انتهای تپه برای صرفه­ جویی در مصرف سوخت.

درجه Eco 3 با کنترل کروز، سرعت هدف را روی 80 کیلومتر در ساعت تنظیم می­کند که در آن کمترین سرعت 75 کیلومتر در ساعت و بالاترین سرعت CCB 86 کیلومتر در ساعت + Schwung موقت 3 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

نمونه نقشه توپوگرافی را ببینید

* همه عملکردها - به جز Schwung - نسبت به سرعت تنظیم کنترل کروز است.*

کروز کنترل تطبیقی ACC (نوع HWSS-AC) یک سیستم کروز کنترل مبتنی بر رادار است که به راننده کمک می کند تا فاصله ایمن با وسایل نقلیه جلویی را حفظ کند.

 

با دکمه ACC روی فرمان فعال/غیرفعال می­شود و راننده می­تواند فاصله را با وسایل نقلیه جلویی تنظیم کند.

ACC برای استفاده همراه با CRUISEC، CRUIS-E و I-See بهینه شده است. تنظیم سرعت و عملکردهای درجه ECO با افزودن ACC بدون تغییر باقی می­ماند.

اگر خودروی جلویی شناسایی شود، عملکردهای ACC عملکردهای I-See را نادیده می­گیرند تا فاصله ایمن را با ترکیب عملکردهای صرفه جویی در مصرف سوخت با افزایش ایمنی و راحتی حفظ کنند.

ACC با ترمز اضطراری (HWSS-ACB) یک ترمز اضطراری که به طور خودکار فعال می­شود را اضافه می­کند.

برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

برای خرید کالاها و هدیه تزئینی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1402/02/30
    چرا موقعی ک سرعت را در جادهای اتوبان ودر سربالایی ها قفل میکنی دمای گیربکس بالامیره
  • کاربر میهمان 1401/06/08
    سلام ایا کروز تطببیقی رو میشه رو ولووهایه وارداتی که ندارن نصب کرد
  • کاربر میهمان 1401/06/08
    کاربردبالا
  • کاربر میهمان 1400/11/26
    عالی
  • کاربر میهمان 1400/11/25
    بسیار عالی