کنترل کروز به رانندگان کمک میکند که سرعتی ثابت و به صرفه برای سوخت را حفظ کنند. سیستم به صورت اتوماتیک سرعت را تنظیم میکند که سرعت انتخابی راننده را حفظ کند.
فعالسازی و تنظیم سرعت توسط کنترلهایی که در سمت چپ فرمان قرار داده شده اند انجام میشود. فعالسازی کنترل کروز روی نمایش دهنده اطلاعات راننده نشان داده میشود.
با سه روش میتوان به سرعت تنظیم شده رسید: توسط شتاب دهنده، سویچ فرمان جهت افزایش/کاهش سرعت، یا توسط دکمه ادامه دادن (resume).
به محض اینکه راننده ترمز بگیرد و سرعت بیشتر از 2 کیلومتر بر ساعت از سرعت تنظیم شده پایین بیاید، پدال کلاچ را فشار دهد یا دکمه روشن/خاموش شدن کنترل کروز را فشار دهد، کنترل کروز غیرفعال میشود.
ویژگیها و فواید
- کنترل کروز (CRUISEC) برای حفظ سرعتی ثابت و به صرفه برای سوخت به راننده کمک میکند.
- I-Cruise (CRUIS-E) عملکردهای به صرفه تر سوختی ارائه میدهد و تطبیق سرعت بیشتر از حد و کمتر از حد را از طریق سطوح ECO امکان پذیر میکند.
- I-See (ترکیب CRUIS-E با پکیج نرم افزار I-Shift که شامل I-See میشود) با ارائه کنترل سرعت بهینه، به راننده در سربالایی و سرپایینی کمک میکند.
- کنترل کروز تطبیقی ACC (HWSS-AC) با نگهداشتن فاصله ای مطمئن با وسایل نقلیه جلویی، به راننده کمک میکند.
- کنترل کروز تطبیقی با ترمز اضطراری (HWSS-ACB) به طور خودکار نیروی ترمز اضطراری را فعال میکند.
انواع فروش
CRUISEC: کنترل کروز پایه با کنترلهای فرمان
CRUIS-E: کنترل کروز I-Cruise که شامل کنترلهای فرمان و I-Roll میشود. به علاوه، برای داشتن عملکرد I-See، باید پکیج نرم افزار I-Shift هم انتخاب شود.
CRUISEC
CRUISECکنترل کروزی استاندارد است که به راننده کمک میکند سرعت ثابتی را حفظ کند.
فعالسازی کنترل کروز همراه با اطلاعات مربوط به سرعت هدف انتخاب شده روی نمایشگر اطلاعات راننده نشان داده میشود.
CRUIS-E
CRUIS-E درواقع I-Cruise، یک کنترل کروز با عملکرد زیستی (Eco) است. در زمان استفاده از کنترل کروز با تغییرات سرعت بیشتر از حد و کمتر از حد باعث ذخیره سوخت میشود. سه درجه Eco متفاوت با 1، 2 یا 3 ستاره وجود دارد، همانطور که برای حالت خاموش وجود دارد. درجه 3 اجازه میدهد بیشترین تغییرات سرعت و صرفه جویی بیشترین میزان سوخت وجود داشته باشد.
درحالت پیش فرض درجه Eco 2 است. تغییر این درجه در تنظیمات شخصی ذخیره میشود و در دفعات بعد در دسترس است.
CRUISE-E دکمهای "Eco" رو فرمان قرار میدهد. I-Cruise به راننده کمک میکند که سرعتی ثابت را نگه دارد و به علاوه آن عملکرد های اقتصادی مصرف سوخت دارد که به ذخیره سوخت، به خصوص برای کاربردهای مسافت طولانی، کمک میکند.
ترمز پایی به عنوان پشتیبانی بدون غیرفعال کردن کنترل کروز در سرعتهای 2 کیلومتر بر ساعت کمتر از سرعت تعیینشده در دسترس است.
فعال سازی کروز کنترل همراه با اطلاعات مربوط به سرعت هدف انتخابی و سطح Eco که با ستاره نشان داده میشود، روی نمایشگر اطلاعات راننده نشان داده میشود.
با فشار دادن کوتاه دکمه ECO میتوان یک سرعت بیش از حد موقت جدید را تنظیم کرد. تنظیم سرعت بیش از حد موقت به راننده این امکان را می دهد که در صورت عدم رضایت از تنظیمات پیش فرض، تنظیمات منحصر به فرد سرعت سرعت بیش از حد را در خودرو انتخاب کند. این مقدار را میتوان با استفاده از چرخ اسکرول بین 4 تا 10 کیلومتر در ساعت تنظیم کرد و در سطوح Eco 1 تا 3 اعمال میشود. این تغییر تا زمان خاموش شدن بعدی خودرو اعمال میشود.
دستورالعمل استفاده
سطح 1 در ترافیک سنگین: (سرعت کمتر از حد -1 کیلومتر در ساعت، سرعت بیش از حد 4 کیلومتر در ساعت).
سطح 2 در ترافیک عادی: (سرعت کمتر از حد -2 کیلومتر در ساعت، سرعت بیش از حد 5 کیلومتر در ساعت).
سطح 3 در ترافیک سبک: (سرعت کمتر از حد -3 کیلومتر در ساعت، سرعت بیش از حد 6 کیلومتر در ساعت).
دکمه های کنترل کروز CRUIS-E در فرمان. دکمه ECO در سمت راست.سطح Eco با چرخ اسکرول در وسط تنظیم میشود.
CRUIS-E با درجه Eco 2، با کنترل کروز روی 80 کیلومتر در ساعت تنظیم شده است که سرعت کمینه آن 78 کیلومتر در ساعت و سرعت بیشینه 85 کیلومتر در ساعت خواهد بود. ستون های خاکستری محدوده سرعت کروز احتمالی Eco را نشان میدهد که با سطح Eco 3 ارائه شده است.
نمایشگر برای تنظیم سرعت بیش از حد
عملکرد سوختی CRUIS-E
تمام عملکردهای ذخیره سازی سوخت در حالت I-Shift اقتصادی وجود دارد، اما زمانی که حالت I-Shift Power انتخاب شود، غیرفعال میشود.
ترمز کنترل کروز (CCB)
CCB برای کنترل سرعت وسیله نقلیه در سراشیبی از ترمزهای محوری استفاده میکند. این بیشترین سرعت بالای سرعت هدف تنظیم شده است که وسیله نقلیه در سراشیبی میتواند داشته باشد. تنظیم CCB توسط راننده امکان پذیر است.
سافت کروز
سافت کروز برای ذخیره سوخت به صورت موقت سرعت تنظیم شده سربالایی را کاهش میدهد. کاهش سرعت با بالا رفتن درجه Eco انجام میشود. امکان روشن/خاموش شدن در کارگاه وجود دارد.
I-Roll گسترده شده
I-Roll گسترده شده حتی زمانی که سرعت فعلی پایین تر از سرعت تنظیم شده است هم I-Roll را ارائه می دهد. این ویژگی این امکان را میدهد که زمانهای طولانی تری از I-Roll استفاده کرد. امکان روشن/خاموش شدن در کارگاه وجود دارد.
محدودکننده شتاب دهنده کروز
محدودکننده شتاب دهنده کروز، در زمان استفاده از کنترل کروز، شتاب را تا رسیدن به سرعت هدف کروز کاهش میدهد. در درجه های بالاتر Eco، شتاب تهاجمی کمتری وجود دارد.
مدیریت تپه
مدیریت تپه، در صورت عدم امکان افزایش دنده فعلی در قسمت سربالایی، شتاب دور موتور بالاتر از دور موتور در حدود 1500 دور در دقیقه را محدود میکند. از کارکردن موتور در دورهای غیرضروری بالا جلوگیری میکند.
سرعتهای کاهش دنده
هنگام استفاده از سطح Eco بالاتر، با استفاده از باند گشتاور گسترده موتور برای صرفه جویی در مصرف سوخت، خودرو در دورهای پایین تر دنده را پایین میآورد.
سرعتهای افزایش دنده
در هنگام استفاده از سطح Eco بالاتر، خودرو در هنگام شتاب گیری زودتر دنده را افزایش میدهد تا در دورهای پایین بیشتر بماند و در مصرف سوخت صرفه جویی کند.
* سافت کروز و I-Roll گسترده شده میتوانند در بازار پس از فروش روشن/خاموش شوند. به دلیل انواع مختلف فرمان، برنامه ریزی مجدد بین انواع کروز کنترل در بازار پس از فروش امکان پذیر نیست.
I-SEE
CRUIS-Eیک پیش نیاز برای دریافت عملکرد I-See است.
قابلیت CRUIS-E با I-See
I-See از طریق دکمه ECO روی فرمان روشن و خاموش میشود.Eco Off، I-See را خاموش میکند. سطوح Eco(خاموش-1-2-3) که منجر به رفتارها و تنظیمات سرعت متفاوت میشود همانند CRUIS-E، اما با تنظیمات سرعت کمتر از حد متفاوت در دسترس هستند.
دستورالعملهای استفاده با I-See
سطح 1 در ترافیک سنگین: (سرعت کمتر از حد -3 کیلومتر در ساعت، سرعت بیش از حد 5 کیلومتر در ساعت).
سطح 2 در ترافیک عادی: (سرعت کمتر از حد -5 کیلومتر در ساعت، سرعت بیش از حد 5 کیلومتر در ساعت).
سطح 3 در ترافیک سبک: (سرعت کمتر از حد -10 کیلومتر در ساعت، سرعت بیش از حد 5 کیلومتر در ساعت).
با استفاده از I-See، رابط راننده مشابه با CRUIS-E plus است
- هنگامی که داده های تپه در دسترس هستند یعنی I-See فعال است، در این حالت «IS» در خوشه نشان داده میشود.
- اطلاعات سرعت داده شده در خوشه شامل اثر "Schwung" نیز میشود که به طور موقت سرعت بالای CCB را افزایش میدهد.
عملکردهای اضافی صرفه جویی در مصرف سوخت با I-See در مقایسه با CRUIS-E:
- Schwung: سرعت بالاتر از CCB به طور موقت مجاز است (حداکثر 3 کیلومتر در ساعت و حداکثر 30 ثانیه) در انتهای یک سرازیری. سرعت بیش از حد موقت در صفحه نمایش اضافه میشود.
- PreSpeed: به طور موقت سرعت وسیله نقلیه را در مقابل یک سربالایی پیشرو، افزایش میدهد تا شیفت های غیرضروری به سمت پایین را به حداقل برساند.
- CrestSpeed: کمترین سرعت عادی وسیله نقلیه، درست در مقابل و انتهای تپه برای صرفه جویی در مصرف سوخت.
درجه Eco 3 با کنترل کروز، سرعت هدف را روی 80 کیلومتر در ساعت تنظیم میکند که در آن کمترین سرعت 75 کیلومتر در ساعت و بالاترین سرعت CCB 86 کیلومتر در ساعت + Schwung موقت 3 کیلومتر در ساعت خواهد بود.
نمونه نقشه توپوگرافی را ببینید
* همه عملکردها - به جز Schwung - نسبت به سرعت تنظیم کنترل کروز است.*
کروز کنترل تطبیقی ACC (نوع HWSS-AC) یک سیستم کروز کنترل مبتنی بر رادار است که به راننده کمک می کند تا فاصله ایمن با وسایل نقلیه جلویی را حفظ کند.
با دکمه ACC روی فرمان فعال/غیرفعال میشود و راننده میتواند فاصله را با وسایل نقلیه جلویی تنظیم کند.
ACC برای استفاده همراه با CRUISEC، CRUIS-E و I-See بهینه شده است. تنظیم سرعت و عملکردهای درجه ECO با افزودن ACC بدون تغییر باقی میماند.
اگر خودروی جلویی شناسایی شود، عملکردهای ACC عملکردهای I-See را نادیده میگیرند تا فاصله ایمن را با ترکیب عملکردهای صرفه جویی در مصرف سوخت با افزایش ایمنی و راحتی حفظ کنند.
ACC با ترمز اضطراری (HWSS-ACB) یک ترمز اضطراری که به طور خودکار فعال میشود را اضافه میکند.