نرم افزار گیربکس اتوبوس های ولوو

بهترین ابزارها از دو جهان متفاوت

گیربکس i-shift روی اتوبوس‌های ولوو، در حقیقت یک گیربکس دستی 12 سرعته است که سیستم تعویض دنده آن بطور اتوماتیک عمل می‌کند. گیربکس i-shift روی محصولات ولوو، بطور بخصوص برای شرکت‌های گردشگری، حمل و نقل بین شهری، فعالیت‌های منطقه‌ای و مسافرت‌های جاده‌ای طراحی شده است. این گیربکس کیفیت رانندگی، و آسایش بسیار بالایی را به ارمغان می‌آورد. ضمناً از لحاظ کم مصرف بودن، در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد.

حرکت با بهترین دنده در تمامی شرایط

گیربکس i-shift ولوو، یک سیستم تعویض دنده با سرعت عملکردی بالا است. این سیستم از لحاظ انتقال گشتاور در مرحله تعویض دنده، اختلال حداقلی را ایجاد می‌کند. نسبت‌های تبدیل دنده بسیار گسترده هستند و امکانات خیلی مناسبی برای دستیابی به سرعت‌های میانگین بالا فراهم می‌شوند. این سیستم از یک گیربکس دستی با اتصالات غیرهمزمان، و یک سیستم پنوماتیک تعویض دنده با کنترل الکترونیکی، و یک کلاچ اتومات تشکیل شده است.

دسته‌ی تعویض دنده، در صندلی راننده ترکیب شده است. تعویض دنده‌ها، بطور کاملاً خودکار انجام می‌شوند. نسبت (ضریب) دنده برای شروع به کار، بطور خودکار و با توجه به شیب جاده، و وزن کُلی خودرو تعیین می‌شود. یک بسته نرم افزاری و حالت‌های عملکردی مختلف، بر روی i-shift موجود هستند.

یکی از ابزارها، انتخاب از بین "تعویض کاملاً خودکار دنده"، و "تعویض دستی دنده" است. همچنین حالت عملکردی تعریف شده که امکان کاهش دنده را فراهم می‌سازد. در حالت "عملکرد بهینه"، از ظرفیت موتور تا بیشترین حد ممکن بهره برداری می‌شود.

سیستم انتقال (تعویض دنده و انتقال به محور چرخ‌ها/ موتور)، بصورت یک واحد فشرده و کم وزن طراحی شده است. این سیستم خود به دو بخش پایه، و تغییر محدوده تقسیم می‌شود. بخش پایه، تغییر محدوده و محفظه کلاچ از جنس آلومینیوم هستند. به همین دلیل، وزن سیستم تا حد امکان کاهش می‌یابد.

سیستم انتقال در داخل کارخانه تولید شده است ، و چه با سیستم تاخیری فشرده و چه بدون این سیستم (VR3250)، شرایط برای نصبش آماده است. اینکه تعویض روغن در زمان‌های طولانی انجام بشود، به معنی کاهش هزینه‌های عملیاتی، و نیز کاهش آثار مخرب زیست محیطی خواهد بود. در صورت استفاده از روغن‌های اختصاصی، تعویض روغن و فیلتر مستلزم سپری شدن زمان طولانی (هر سه سال یکبار)، یا حداکثر مسیر طی شده به اندازه 400 هزار کیلومتر است.

ویژگی‌ها

  • سیستم تعویض دنده کاملاً اتومات، دنده‌ی مناسب را با توجه به شرایط عملکردی فعلی انتخاب می‌کند.
  • بسته‌های نرم افزاری مختلف، که عملکرد اتوبوس را با توجه به حوزه‌های کاربردی متنوع بهینه سازی می‌کنند.
  • برنامه عملکرد بهینه و کاهش دنده، منجر به استفاده بهینه از توان موتور می‌شوند.
  • وجود گزینه انتخاب دستی دنده‌های مختلف، و ثابت کردن (قفل کردن) روی دنده‌ای خاص، انعطاف پذیری مضاعفی را به ارمغان می‌آورد.
  • وزن، و تلفات اصطحکاکی اندک، امکان نصب در فضای کوچک و صرفه جویی در مصرف سوخت را فراهم می‌سازند.

دسته انتخاب دنده حرفه ای (GSS PRO)

دسته دنده با حالت‌های چهارگانه R-N-A-M (M حالت دستی) با دکمه دستی متحرک (+/-) و دکمه فشاری E/P(عملکرد بهینه/ کم مصرف)

دسته انتخاب دنده استاندارد (GSS STD)

دسته دنده با حالت‌های چهارگانه (R-N-A-M) ، M یعنی قرارگرفتن در دنده‌ی ثابت

کلیه‌ی محورها، یاتاقان‌ها و دنده‌ها در ابعاد دقیق و ثابتی تولید و نصب می‌شوند. هدف این است که اطمینان عملیاتی در حد بالایی باشد و عمر مفید خدماتی طولانی باشد.

اتوبوس‌های شرکت ولوو، ارتقای کیفیت زندگی

کنترل الکترونیکی برای دستیابی به اطمینان عملیاتی بالا

سیستم انتخاب دنده و دسته دنده ، به بهترین نحو ممکن در صندلی راننده ترکیب شده‌اند. دو حالت مختلف وجود دارند، در یک حالت تعویض دنده دستی مجاز است و در حالت دیگر از دسترس خارج می‌شود. دسته دنده، فاقد هرگونه تماس مکانیکی با گیربکس است. بجای آن، حرکات دسته دنده به منزله گروهی از سنسورها روی سیستم انتخاب دنده عمل می‌کند.

سیستم کنترل دنده، در واحد پایه ترکیب شده است. اجزای آن عبارتند از واحد کنترل الکترونیکی، شیرهای سلونوئیدی، سیلندرهای تعویض دنده ، چنگک تعویض دنده و سنسورها

انعطاف پذیری در تعویض دنده، کیفیت رانندگی را ارتقا می‌دهد

سیستم گیربکس i-shift ولوو، یک سیستم تعویض دنده انعطاف پذیر است که توسط نرم افزار بسیار قدرتمندی پشتیبانی می‌شود. با توجه به اینکه کلاچ تحت کنترل سیستم تعویض دنده قرار دارد، پدال کلاچ حذف می‌شود. روی صفحه نمایش، نوع رانندگی انتخابی مشاهده می‌شود. نسبت‌های افزایش/ کاهش دنده ، موقعیت دسته دنده و دنده انتخابی نیز مشخص می‌شوند.

در حالت A، تغییر دنده بطور کاملاً خودکار انجام می‌شود. این عمل حتی پس از فعال بودن کروز کنترل ادامه می‌یابد. در حالت M، دنده فعلی قفل می‌شود ، یا امکان تعویض دستی دنده فراهم می‌شود.

در حالت اتومات، راننده یکی از حالت‌های "عملکرد بهینه" یا "کم مصرف" را انتخاب می‌کند. ابزار "رسیدن به مقصد با تحمل مشکل" ، امکان ادامه‌ی رانندگی را فراهم می‌سازد. ممکن است سیستم انتقال نیرو یا موقعیت کلاچ دچار مشکلاتی شده باشند.

بسته‌های نرم افزاری مختلف ، دارای امکانات متنوعی هستند که عملکرد اتوبوس در امور خاصی را بهینه سازی می‌کنند. سیستم ecoroll در کنار کروز کنترل هوشمند، برای اتوبوس‌های گردشگری مطلوب هستند. یک ابزار اضافه، مصرف سوخت را بیش از پیش کاهش می‌دهد. سیستم کنترل روشن کردن اتوبوس، به راننده در شروع حرکت در سربالایی ، یا مانوردهی در سرعت‌های پایین کمک می‌کند.

قطعات منظم و نصب شده در ابعاد دقیق

واحد پایه شامل سه نسبت پایه، تقسیم کننده دنده یکپارچه و دنده‌های معکوس است. بخش تعویض محدوده دنده، محدوده را بر روی گیربکس سیاره‌ای ارائه می‌دهد.سیستم‌های تقسیم کننده و تعیین محدوده دنده، در هم ترکیب شده‌اند. واحد پایه فاقد اتصال هماهنگ کننده مکانیکی است. هماهنگی با دور موتور، قبل از رفتن به دنده‌ی جدید ، به کمک موتور و واحدهای کنترل تعویض دنده انجام می‌شود.

تمامی محورها، یاتاقان‌ها و دنده‌ها دارای ابعاد دقیقی هستند تا اطمینان عملیاتی و طول عمر بالا، تضمین بشوند. تمامی دنده‌ها از فولاد ویژه و سخت کاری شده ساخته شده‌اند ،و مقاومت بسیار بالایی را تولید می‌کنند. دنده‌های واحد پایه مارپیچی هستند، لذا در هر لحظه از زمان، تعداد زیادی از دندانه‌ها با همدیگر درگیر می‌شوند. بدین ترتیب عملکرد بی سروصدا و اطمینان عملیاتی بالا بوجود می‌آیند.

تقسیم کننده دنده یکپارچه از نوع سیاره‌ای

جعبه دنده سیاره‌ای، بصورت یک واحد فشرده و مستحکم عمل می‌کند. این سیستم روی محور ورودی در بخش جلویی واحد پایه ادغام شده است. سیستم تقسیم دنده، منجر به نصف شدن نسبت بین دو دنده پایه می‌شود. دنده‌ی تغییر محدوده ، شامل جعبه دنده سیاره‌ای مستحکم با دنده‌های مارپیچی است. یک سیستم هماهنگ کننده نیز به آن اضافه شده است که به واحد پایه متصل می‌شود.

سیستم تاخیری تولید شده در کارخانه

سیستم تعویض دنده در کارخانه آماده شده و می‌توان یک ابزار تاخیری هیدرولیک را روی آن نصب کرد (VR3250). توان ترمز بالایی روی این سیستم تولید می‌شود (400 الی 600 KW)

برخی بسته‌های نرم افزاری ، دارای قابلیتی به اسم "استراتژی بهینه تعویض دنده "هستند. این سیستم ترمز چرخ را بصورت لحظه‌ای ، همزمان با تعویض دنده و ترمز موتوری، فعال می‌کند. با ترکیب این ابزار با سیستم ترمز الکترونیکی (EBS) ، ترمز موتور به نرمی و با قدرت حداکثری انجام می‌شود.


 واحد کلاچ نصب شده روی صفحه و سیلندر ادغامی حاوی سنسور موقعیت ، جایگزین سیستم سیلندر کلاچی بیرونی است.

برای خرید قطعات یدکی ولوو کنید

برای خرید کالاها و هدیه تزئینی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟