بسته نرم افزاری گیربکس i-shift

عملکرد گیربکس‌های I-shift، با استفاده از بسته‌های نرم افزاری خاصی بهینه سازی می‌شود. عملکرد کامیون و اقتصادی بودن سفر (کم مصرف بودن)، به واسطه استراتژی‌های سازگار با شرایط فعلی حمل و نقل، بیش از پیش بهبود پیدا می‌کنند.

مدل‌های فروخته شده

مدل‌های پایه (TP-DIST)

TP-BAS بسته نرم افزاری استانداری است که روی گیربکس‌های I-shift ارائه می‌شود. قابلیت‌های پایه گیربکس، امکان رانندگی در حالت‌های مختلف را فراهم می‌سازند.

نرم افزار تعویض دنده i-shift مخصوص کامیون‌های توزیع (TP-DIST)

TP-DIST عملکرد گیربکس را با شرایط خاص صنعت توزیع کالا هماهنگ می‌کند. این بسته نرم افزاری حاوی قابلیت هایی است که در شروع حرکت، و حرکت در سرعت پایین، مانوردهی بیشتری را بوجود می‌آورند.

نرم افزار تعویض دنده I-shift مخصوص کامیون‌های ساخت و ساز (TP-CON)

در TP-CON قابلیت‌های گیربکس، مطابق ویژگی‌های کار در صنعت ساخت تعریف می‌شوند. بسته نرم افزاری شامل ابزارهایی است که مانور در هنگام شروع حرکت، در سایر حالت‌ها و در سرعت‌های پایین را بوجود می‌آورد. این نرم افزار با جاده‌های ناهموارتر سازگار شده است.

نرم افزار تعویش دنده I-Shift مخصوص کامیون‌های حرکت در مسیر طولانی (TP-LONG)

در TP-LONG قابلیت‌هایی لحاظ شده تا مصرف سوخت حداقل شود. این بسته نرم افزاری مناسب رانندگی در مسافت‌های طولانی است، و کم مصرف بودن به شدت مورد تاکید قرار گرفته است. قابلیت I-Roll در این نرم افزار لحاظ شده است.

نرم افزار مخصوص حمل و نقل بارهای سنگین (TP-HD)

در حالت TP-HD، کامیون از نظر قدرت حمل بارهای سنگین بهینه سازی می‌شود (بالای 85 تن). فارغ از وزن کُل، راننده با فعال و غیرفعال کردن این حالت، کیفیت رانندگی را بهبود می‌بخشد. همچنین حالت سفرهای طولانی نیز در دسترس است. این قابلیت نرم افزار، برای کامیون‌های متصل به چندین یدک کش نیز مفید است.

کامیون TP-DIST با توجه به نیازهای صنعت توزیع طراحی شده است

کامیون TP-CON با توجه به نیازهای صنعت ساخت طراحی شده است

کامیون TP-LONG متناسب با حمل و نقل‌های طولانی ساخته شده است

کامیون TP-HD متناسب با حمل و نقل بارهای سنگین طراحی شده است

کد فروش برای بسته‌های نرم افزاری i-shift

  • TP-BAS : بسته نرم افزاری پایه i-shift
  • TP-DIST : نرم افزار تعویض دنده مخصوص کامیون‌های توزیع
  • TP-CON : نرم افزار تعویض دنده مخصوص کامیون‌های ساخت
  • TP-LONG: نرم افزار تعویض دنده مخصوص کامیون‌های مسیر طولانی
  • TP-HD : نرم افزار تعویض دنده مخصوص کامیون‌های حمل بارهای سنگین

کد فروش برای تجهیزات استاندارد

  • APF-BAS : نسخه استاندارد i-shift اگر APF-ENH انتخاب نشود
  • AMSO-BAS : نسخه استاندارد i-shift اگر AMSO-AUT انتخاب نشود
  • AVO-BAS : نسخه استاندارد i-shift اگر AVO-ENH انتخاب نشود

کد فروش برای آپشن های موجود

  • APF-ENH : عملکرد بهینه خاموش کردن کامیون (جداسازی/ خاموشی خودکار، غیرفعال شدن دنده معکوس، اتصال جعبه تقسیم)
  • AMSO- AUT : تعویض دنده دستی i-shift در حالت اتومات موجود است. امکان کاهش دنده وجود دارد
  • AVO-ENH : نرم افزار بهینه سازی شده i-shift برای کامیون‌های ساخت و آفرود
  • PVT-BAS : اطلاعات توپوگرافی پایه، استخراج شده از GPS
  • PVT-EXT : اطلاعات توپوگرافی تکمیلی ، مطابق GPS و ذخیره سازی متمرکز

بسته‌های نرم افزاری i-shift، به کمک "ابزار تکنیسین ولوو"، که مخصوص تحلیل و برنامه نویسی است به راحتی نصب شده و تغییرات مورد نیاز روی آن‌ها انجام می‌شوند. این خدمات در نمایندگی‌ها و تعمیرگاه‌های مجاز ارائه می‌شوند. این امکان وجود داشته که بسته‌های نرم افزاری را با قابلیت‌های اضافه و پارامترهای مشتری ، بیش از پیش اختصاصی نمود.

امکانات پایه PTO (APF-BAS)  

پروسه‌ی خاموش کردن کامیون را تسهیل می‌کند. مکان‌های خاصی برای دنده‌ها تعریف شدند که مشخص می‌کنند در صورت خاموش کردن با بیش از یک حالت گیربکس، کدام حالت انتخاب شود.

با توجه به اینکه انتخاب دنده با محدودیت‌های سرعت موتور هماهنگ شده است، می‌توان پارامترها را برای نرم افزار تعیین نمود. در گام بعدی، پروسه انتخاب دنده با محدودیت‌های سرعت موتور تعریف شده توسط عملکرد بدنه ، هماهنگ می‌شود.

امکانات بهینه سازی شده PTO (APF-ENH)

امکانات متعددی برای خاموش کردن مناسب‌تر در دسترس هستند. پس از تنظیم پارامترهای نرم افزاری در یک تعمیرگاه مجاز، می‌توان به قابلیت‌های زیر دسترسی پیدا کرد :

خاموشی خودکار

با ثبت این دستور ، سیستم موتور از سیستم کنترل بدنه خودرو جدا می‌شود.با فعال شدن این دستور، این عمل هیچ ربطی به موقعیت دسته دنده ندارد.

غیرفعال شدن دنده عقب

هنگامی که این دستور ثبت شود، دسترسی به دنده عقب غیرممکن می‌شود.

فعال شدن جعبه تقسیم

پس از فعال شدن جعبه تقسیم، خاموش کردن کامیون در نیرومحرکه‌های بالا صورت می‌گیرد. با اضافه کردن ماژول بدنه در جعبه تقسیم، دنده مستقیم فعال می‌شود. ضمناً می‌توان از تمام دنده‌ها با دامنه تغییرات زیاد استفاده نمود.

تنظیمات روی حالت پایه انتخاب دنده (AMSO-BAS)

به راننده این قدرت را می‌دهد تا با استفاده از دکمه‌های روی دسته دنده ، در خلال ترمز کردن در حالت خودکار ، نسبت به تنظیم انتخاب دنده اقدام نماید (موقعیت انتخاب دنده A)

تنظیمات بهینه برای انتخاب دنده با کاهش دنده (AMSO-AUT)

طبق این قابلیت، هم با دنده اتومات آغازین و هم در حالت رانندگی، تغییراتی با استفاده از دکمه‌های +/- روی دسته دنده ایجاد می‌شوند. علامت‌های فلش (پیکان) روی صفحه نمایش اطلاعات راننده ، بیانگر دنده‌های در دسترس هستند.

قابلیت دیگری هم وجود دارد که کار تنظیم سرعت ، در حالت ثابت بودن یا حرکت با سرعت کم را ممکن می‌سازد. این حالت بطور مثال در ترافیک شلوغ فعال می‌شود. می‌توان دنده‌ها را افزایش هم داد زیرا قبل از افزایش دنده، سرعت موتور بطور خودکار افزایش می‌یابد.

قابلیت کاهش دنده، دنده‌ای را انتخاب کرده که شتاب را به حداکثر برساند. با فعال کردن دکمه کاهش دنده روی پدال گاز، استراتژی تعویض دنده تغییر کرده به گونه ای که شتاب کامیون حداکثر شود. در صورت مناسب بودن شرایط (با توجه به سرعت موتور)، امکان کاهش دنده هم وجود دارد.

قابلیت کاهش دنده فقط در حالت "صرفه جویی سوخت" فعال است. بدین ترتیب از فعالسازی اتفاقی در حالت رانندگی آفرود پیشگیری می‌شود.

قابلیت‌های رانندگی پایه برای شغل‌های مختلف (AVO-BAS)

به راننده این امکان را می‌دهد تا از بین حالت کم مصرف و عملکرد بهینه موتور، یکی را انتخاب بکند.

عملکرد تقویت شده جاده‌های ناهموار (AVO-ENH)

این نرم افزار اختیاری (به عنوان آپشن قابل نصب) ، دقیقاً با توجه به ملاحظات صنایع ساخت و ساز، و حمل و نقل چوب و الوار طراحی شده است.

حالت P+ دارای امکانات متعددی است که تعویض و انتخاب دنده را با زمین‌های ناهموار و شیب دار (سربالایی) هماهنگ می‌کنند. علاوه بر این دارای امکاناتی است تا ماشین بتواند در صورت گیرکردن در زمین‌های ناهموار و غیرقابل رانندگی ، از آن وضعیت نجات پیدا بکند.

حالت P+، به نحوی طراحی شده که تعداد تعویض دنده را به حداقل برساند. این ویژگی برای رانندگی آفرود مثمرثمر واقع می‌شود. این قابلیت از هرزگردی چرخ‌ها پس از افزایش گشتاور و تعویض دنده جلوگیری می‌کند. احتمال جا نرفتن دنده نیز کاهش می‌یابد. این مشکل هنگامی رخ می‌دهد که شیب جاده بطور ناگهانی و شدید تغییر بکند. معمولاً در رانندگی در سربالایی، به قدرت محرکه (دور موتور) زیادی نیاز است.

راننده می‌تواند روی حداکثر تعداد کاهش دنده نقش داشته باشد. این ویژگی هنگامی که در جاده سربالایی با شیب تند رانندگی می‌کنید مفید است. انتظار این است که فقط یکبار دنده را کاهش دهید و قدرت ماشین به حدی باشد که برای طی کُل مسیر سربالایی کافی باشد. حالت‌های رانندگی کم مصرف، استاندارد، عملکرد بهینه و آفرود در دسترس هستند.

خلاصه‌ای از امکانات رانندگی موجود در بسته نرم افزاری 

  • دور موتور افزایش می‌یابد تا گشتاور بیشتری برای خروج از حالت توقف تولید شود.
  • حاشیه عملکرد بیشتر در هنگام افزایش دنده ، تضمین کننده رانندگی امن حتی پس از تغییر شیب جاده است.
  • دنده به نحوی انتخاب شده که تعداد تعویض دنده حداقل شود و دور موتور اندکی بالاتر برود.
  • امکاناتی که حرکت در دنده قبلی را تسهیل می‌کنند. ممکن است راننده در این حالت بیشتر گاز دهد ، و شیب جاده نیز تغییر کند.
  • این بسته نرم افزاری، کاهش متوالی دنده را ممکن می‌سازد. بدین ترتیب تعویض دنده در سربالایی‌های تند تسهیل می‌شود.
  • اضافه شدن قابلیتی که رهاکردن کلاچ را تسهیل می‌کند. اگر خودرو در زمین باتلاقی گیر کند، راحت‌تر از آن خارج می‌شود.
  • راننده در هنگام کار با دسته دنده، دنده‌ای را انتخاب کرده که سرعت موتور را به بالاترین حد ممکن می‌رساند.

می‌توان قابلیت AVO-ENH را با برنامه حمل و نقل بارهای سنگین (TP-HD) ترکیب کرد. این عمل هیچگونه دردسری را به دنبال نخواهد داشت. قابلیت‌های AVO-ENH فقط موقعی فعال شده که حالت HD غیرفعال باشد ، و حالت رانندگی با عملکرد بهینه (نیرومحرکه بالا) انتخاب شده باشد.

استراتژی پایه تعویض دنده

به کمک این قابلیت، دنده‌ی روشن کردن موتور به صورت خودکار و به نحو صحیح انتخاب می‌شود (دنده‌های 1 الی 6). دنده اولیه ، بر حسب وزن کُلی کامیون و شیب جاده تعیین می‌شود.

تعویض حالت عملکرد کامیون

با دسترسی به سیستم هوشمند ترمز فشرده خودرو (VEB)، کلاچ و ترمز مخصوص گیربکس، تعویض دنده سریعتر و نرمتر انجام می‌شود.

نظارت بر دمای روغن گیربکس

دمای روغن گیربکس بطور دائمی روی صفحه آمپر کامیون نشان داده می‌شود.

روشن کردن بهینه در دنده سنگین

مناسب روشن کردن کامیون با دور بالا / عملکرد بهینه در دنده 1 است. بدین ترتیب گشتاور شروع حرکت افزایش می‌یابد. این قابلیت دور موتور را بالا می‌برد؛ و شروع بکار در دنده سنگین ممکن می‌شود. این حالت مناسب مواردی همچون گیر افتادن کامیون در زمین‌های باتلاقی است.

ویژگی نرم افزاری I-roll

حالت دنده خلاص را بطور خودکار فعال/ غیرفعال می‌کند. با انجام این کار می‌توان مصرف سوخت را تا چند درصد کاهش داد. این حالت هنگامی استفاده می‌شود که نیازی به کار موتور یا ترمز کردن نباشد که یک نمونه‌اش در جاده‌های مسطح است. در حالت کروز کنترل و i-roll، سرعت خودرو 1 الی 3 کیلومتر/ ساعت کمتر از مقدار تنظیم شده است. همین موضوع منجر به صرفه جویی در سوخت می‌شود. هرچقدر خودرو زمان بیشتری در حالت i-roll حرکت بکند، سوخت بیشتری صرفه جویی می‌شود.

کروز کنترل هوشمند

سیستم کروز ترمز را فعال می‌کند. در این حالت تضمین شده که ترمزهای کمکی بی موقع عمل نمی‌کنند. ترمزهای کمکی در سرپایینی‌های طولانی غیرفعال شده تا در مصرف سوخت صرفه جویی شود. با استفاده طولانی‌تر از دنده خلاص، بازدهی مصرف سوخت هم ارتقا پیدا می‌کند.

کروز کنترل سرپایینی

کروز کنترل سرپایینی، مانع از تخطی از سرعت دلخواه راننده می‌شود. سرعت حداکثری براحتی توسط راننده تنظیم می‌شود.

این ابزار با استفاده از ترمز موتور یا ترمز مهاری ، بیشتر نشدن سرعت از حد مجاز را تضمین می‌کند. ترمز چرخ، فقط در مواقع ضروری اعمال می‌شود. راننده بدون نیاز به غیرفعال کردن سیستم، همچنان فرصت استفاده از پدال ترمز برای کاهش هر چه بیشتر سرعت را در اختیار دارد.

کنترل شروع حرکت[1]

پروسه‌ی انتخاب دنده و امکانات ترمز EBS در خلال حرکت در سرعت‌های کم را بهبود می‌بخشد. مانوردهی کامیون بهبود می‌یابد زیرا با تغییر جهت کامیون، ترمزهای EBS بطور خودکار فعال می‌شوند. از طرفی دیگر تضمین شده که ابزار کمکی شروع به حرکت در جاده‌های شیب دار، فقط در سربالایی‌ها فعال بشود.

این سیستم قادر است کامیون را بر مبنای سیستم کنترل حرکت یکنواخت، تحت کنترل خود بگیرد. از کاهش دنده غیرضروری جلوگیری می‌شود و تنظیم سرعت ، خصوصاً در ترافیک‌های سنگین تسهیل می‌شود.

بهبود استراتژی تعویض دنده[2]

این سیستم با بهره گیری از سیستم‌های [3]EBS و [4]ECS، کار روشن کردن و مانوردادن با کامیون را تسهیل می‌کند.

سیستم ترمز مبتنی بر VEB/VEB+/ ترمز مهاری ، با انتخاب خودکار دنده مناسب ، دور موتور را کاهش می‌دهد. این ابزار آثار منفی کاهش سرعت (کاهش نیروی موتور) در هنگام تعویض دنده را خنثی می‌کند.

در هنگام کاهش سرعت و تعویض دنده ، ترمزهای چرخ فعال شده و گشتاور ترمز را خنثی می‌کنند. بدین ترتیب اثربخشی ترمز افزایش می‌یابد و تعویض دنده به نحو بهتری صورت می‌گیرد.

با فعال شدن سیستم ترمز، همکاری سایر سیستم‌ها با ترمز بهبود می‌یابد. با افزایش سطح ایمنی، از سرعت گرفتن کامیون در حین تعویض دنده در شیب‌های تند جلوگیری می‌شود.

کنترل GCW در رانندگی با بار سنگین[5]

منجر به بهبود انتخاب دنده ، به ازای وزن کُل بالای کامیون می‌شود (وزن بین 85 تا 180 تن). این ویژگی، بهبود شرایط رانندگی و کاهش مصرف سوخت در حمل و نقل بارهای سنگین را به ارمغان می‌آورد. راننده به گزینه حرکت ویژه بارهای سنگین (HD) دسترسی خواهد داشت.

در حالت HD، دنده 1 برای روشن کردن بکار می‌رود. انتخاب دنده، بر حسب وزن‌های سنگین تعریف شده انجام می‌شود.

تعویض دنده معمولاً در دور موتورهای بالا صورت می‌گیرد. با فشردن دکمه‌های مربوطه روی دسته دنده برای 3 ثانیه، HD فعال یا غیرفعال می‌شود. حالت منتخب، پس از خاموش شدن موتور حفظ می‌شود.

حالت  TP-HD، درکنار سایر امکانات، دنده ی روشن کردن کامیون را متناسب با وزن کُل انتخاب می‌کند. بدین ترتیب نیازی به گرفتن کلاچ نیست. می‌توان از کلیه دنده‌ها استفاده کرد و تعویض دنده در دورهای بالا ، منجر به حفظ گشتاور و آسایش رانندگی می‌شود.

اگر وزن کُلی (با محموله / بدون محموله) پایین باشد، غیرفعال کردن حالت HD و برگشت به حالت کم مصرف، به آسانی صورت می‌گیرد. در ادامه‌ی کار، راننده حالت‌های مختلفی را انتخاب می‌کند. بدین ترتیب رانندگی در کمال آسایش و با حداقل مصرف سوخت انجام می‌شود.

I-SEE (PVT-BAS)

نرم افزار I-see از مختصات سیستم مکان یاب جهانی (GPS)، برای ثبت موقعیت کامیون استفاده می‌کند. این اطلاعات روی واحد کنترل الکترونیکی گیربکس ذخیره شده‌اند. هنگام رانندگی بر اساس کروز کنترل یا کروز کنترل تطبیقی، کامیون دارای اطلاعاتی راجع به شیب جاده پیش رو است. لذا وضعیت حرکت به همان نسبت کنترل و تنظیم می‌شود (سرعت، ترمز، دنده مورد استفاده و غیره) ، تا مصرف سوخت و قدرت رانندگی بهینه سازی شوند. قابلیت I-see در حالت صرفه جویی در مصرف (E) فعال، و در حالت افزایش نیرومحرکه (P) غیرفعال است.

هنگامی که کروز کنترل یا کروز کنترل تطبیقی برای نخستین بار فعال می‌شوند، توپوگرافی جاده طی شده ثبت و ضبط می‌شود.

نرم افزار I-see ( PVT-EXT)

در حالت PVT-EXT، اطلاعات توپوگرافی جاده از طریق پایگاه متمرکز ذخیره داده‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود. بنابراین کافی است فقط یک کامیون از این مسیر عبور بکند ، و سپس تمام کامیون‌های متصل به نرم افزار از این اطلاعات استفاده می‌کنند. آن‌ها در هنگام عبور از همان جاده، چگونگی رانندگی خود را بهینه سازی می‌کنند.

هر کامیون، نسبت به ارتباط و به اشتراک گذاری داده‌ها با سایر وسایل نقلیه، از طریق واحد ذخیره مرکزی و اتصال TGW اقدام می‌کند. ابزار TGW بطور استاندارد در کامیون‌ها اعمال شده است. اگر کامیون جایی خارج از پوشش شبکه موبایل (GSM) رفت و آمد بکند، قابلیت I-see همچنان فعال است اما مجبور است به داده‌های توپوگرافی ذخیره شده به صورت محلی اکتفا بکند.

برای استفاده از PVT-EXT، باید هزینه اشتراک از قبل تعیین شده‌ای را پرداخت نمود. مدت اشتراک حداقل 5 سال است و داده‌های توپوگرافی مشترک روی سیستم ذخیره مرکزی در دسترس هستند. دوره اشتراک اولیه بر حسب مدل کامیون، توپوگرافی TGW، و سایر عوامل تغییر می‌کند.

می‌توان با اطلاع رسانی قبلی به مشتری، اشتراک را هر لحظه تغییر داد یا لغو کرد. شرکت ولوو هیچگونه مسئولیتی در قبال قدیمی شدن فناوری TGW ، یا قابلیت‌های فنی محصول ، خرابی یا استفاده نادرست از محصول ، یا استفاده‌های جایگزین (ثالث) قبول نمی‌کند.

I-see مخصوص کامیون دارانی که سفرهای طولانی را انجام داده طراحی شده و دنبال کاهش مصرف سوخت است. همچنین کُل وزن قابل حمل و نقل نیز افزایش می‌یابد.

پارامترهای مشتری

در i-shift گزینه‌های متعدد دیگری نیز لحاظ شده‌اند. این فرصت وجود دارد که با استفاده از پارامترهای مشتری، شرایط رانندگی را به تناسب شغل و نیازهای حمل و نقل هر صنعت، اختصاصی نمود.برای مثال، می‌توان دنده خودرو در هنگام روشن کردن را با توجه به شرایط حمل و نقل بهینه سازی کرد. همچنین امکان اختصاصی سازی پروسه خاموش کردن کامیون نیز وجود دارد.

اعمال تنظیمات اختصاصی و برنامه نویسی مجدد i-shift، در تعمیرگاه‌های مجاز و با استفاده از بسته نرم افزاری تکنیسین ولوو انجام می‌شود.

[1] عملکرد کامل نیازمند EBS و ECS است

[2] عملکرد کامل نیازمند EBS-MED است

[3]EBS ترمز دیسکی با سیستم کنترل الکترونیکی (EBS-STD / EBS-MED)

[4]ECS سیستم تعلیق با کنترل الکترونیکی (SUSPL-EC)

[5] برای ترکیب‌های خاصی از موتور/ گیربکس در دسترس است

برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟