گیربکس i-shift روی کامیون‌های FH4A/FM4A

معرفی تجهیزات کامیون ولوو

قابلیت‌های عملکردی گیربکس I-shift، به کمک بسته‌های نرم افزاری ویژه‌ای بهینه سازی می‌شوند. این نرم افزارها شرایط عملیاتی ، و هزینه‌های بهره برداری را تا بیشترین حد ممکن بهبود می‌بخشند. استراتژی‌های تعویض دنده، بطور کامل با شرایط فعلی حمل و نقل هماهنگ می‌شوند.

برای ارتقای عملکرد گیربکس i-shift از بسته‌های نرم افزاری خاصی استفاده می‌شود. این نرم افزارها قادر هستند عملکرد گیربکس را برای کاربردهای مختلف بهینه سازی کنند. رانندگان قادر به نصب آسان و بی دردسر این نرم افزار هستند. هرگونه تغییر با استفاده از ابزار تحلیل برنامه نویسی ولوو (ابزار تکنسین کامیون‌های ولوو) انجام می‌گیرد. خدمات مربوطه در نمایندگی‌ها و تعمیرگاه‌های مجاز ارائه می‌شوند. متخصصان این قدرت را دارند که بسته‌های نرم افزاری را با افزودن عملیات اضافه و پارامترهای مشتری، بیش از پیش تکمیل کرده و ارتقا دهند.

بسته‌های نرم افزاری دارای چندین قابلیت هستند که کنترل راننده در حین رانندگی را بهبود می‌بخشند. برای مثال، گیربکس در کوتاه‌ترین زمان ممکن با تغییرات در شیب جاده هماهنگ می‌شود. ویژگی کروز کنترل ترمز، به لطف تأخیر خیلی کوتاه در ترمزگیری، اثرگذاری بسیار بالایی دارد. پنج بسته نرم افزاری مختلف وجود داشته که قابلیت‌های آن‌ها در هر نسخه‌ی جدید افزایش می‌یابند.

نسخه پایه (TP-BAS)

TP-BAS نسخه نرم افزاری پایه ای است که به همراه گیربکس I-shift عرضه می‌شود. قابلیت‌های مختلف و پایه‌ای گیربکس، برای رانندگی در تمامی حالت‌ها، در TP-BAS گنجانده شده‌اند.

نسخه مخصوص کامیون‌های توزیع محصولات/ ساخت و ساز (TP-DICON)

نرم افزار TP-DICON، قابلیت‌های گیربکس را با کامیون‌های صنایع توزیع محصولات/ ساخت و ساز هماهنگ می‌کند. این بسته حاوی قابلیت هایی است که مانوربالا در هنگام شروع حرکت، مانور در فضای محدود و رانندگی با کیفیت در سرعت کم را به ارمغان می‌آورند.

نسخه مخصوص مسافرت‌های طولانی و رانندگی با مصرف سوخت پایین (TP-FUEC)

در نرم افزار TP-FUEC قابلیت‌های هوشمندی لحاظ شده‌اند که مصرف سوخت را به حداقل می‌رسانند. این بسته نرم افزاری مناسب مسافرت‌های طولانی است. در این موارد، مصرف سوخت حداقلی مساله مهمی محسوب می‌شود. قابلیت I-roll در این بسته نرم افزاری گنجانده شده است.

بسته نرم افزاری جدید TP-FUEC2 (قابلیت کروز + تنظیم طبق وزن کامیون TGW)

قابلیت I-see بعلاوه سایر ویژگی‌ها را به ارمغان می‌آورد. سایر ویژگی‌ها نیز در شرایط فعلی در نرم افزار TP-FUEC در دسترس هستند.

I-see مخصوص کروز کنترل است و داده‌های جاده‌ای (توپوگرافی) را ذخیره می‌کند. از این داده‌ها برای بهینه سازی حرکت کامیون، در عبور بعدی از همان جاده‌های قبلی استفاده می‌شود. قابلیت i-see منجر به صرفه جویی در مصرف سوخت و آسایش راننده می‌شود.

  • ویژگی‌های توپوگرافی جاده در سیستم GPS ذخیره می‌شوند.
  • سرعت به خوبی تنظیم می‌شود.
  • تعویض دنده به خوبی تنظیم می‌شود.

حمل و نقل با بارهای سنگین (TP-HD)

نرم افزار TP-HD گیربکس را به ازای بارهای سنگین (بالاتر از 85 تُن) بهینه سازی می‌کند. فارغ از اینکه وزن کُلی محموله و کامیون چقدر است، راننده با فعالسازی/ غیرفعال کردن حالت بارهای سنگین، تجربه‌ی رانندگی را بهینه سازی می‌کند. قابلیت‌های این بسته نرم افزاری ، در صورت اتصال به چندین یدک کش هم مزایایی برای کامیون به همراه دارند.

نسخه پایه (TP-BAS)

TP-BAS نسخه نرم افزاری پایه ای است که به همراه گیربکس I-shift عرضه می‌شود. قابلیت‌های مختلف و پایه‌ای گیربکس، برای رانندگی در تمامی حالت‌ها، در TP-BAS گنجانده شده‌اند.

نسخه مخصوص کامیون‌های توزیع محصولات/ ساخت و ساز (TP-DICON)

نرم افزار TP-DICON، قابلیت‌های گیربکس را با کامیون‌های صنایع توزیع محصولات/ ساخت و ساز هماهنگ می‌کند. این بسته حاوی قابلیت هایی است که مانوربالا در هنگام شروع حرکت، مانور در فضای محدود و رانندگی با کیفیت در سرعت کم را به ارمغان می‌آورند. برخی قابلیت‌ها پس از برقراری ارتباط با سایر واحدهای کنترلی از طریق EBS[1] و ECS[2] در دسترس خواهند بود.

حالت ترمز لحاظ شده در این بسته نرم افزاری، قدرت ترمز تاخیری/ ترمز موتوری / VEB+ را به حداکثر می‌رساند. انتخاب دنده بطور خودکار صورت می‌گیرد و موتور در دورهای بالا، به نحو بهینه‌ای ترمز می‌گیرد. قابلیت EBS امکان استفاده از ترمز چرخ ، برای جبران ضعف ترمز موتوری در حین تعویض دنده را فراهم می‌سازد. این ویژگی منجر به افزایش قدرت ترمز شده، و تعویض دنده نرمتر خواهد بود. ارتباط دوطرفه با سیستم ترمز منجر به افزایش ایمنی کامیون می‌شود. کامیون در شیب‌های تند می‌تواند تعویض دنده کند و حالت ترمزگیری نیز فعال می‌باشد.

کنترل شروع حرکت : قابلیت‌های انتخاب دنده و EBS را بهینه سازی می‌کند. راننده در مانور در سرعت‌های پایین از این ویژگی استفاده می‌کند. مانوردهی در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد زیرا با تغییر جهت حرکت کامیون، ترمز EBS بطور خودکار فعال می‌شود. همچنین تضمین شده که حالت روشن شدن روی تپه، فقط در جاده‌های سربالایی فعال شود. رانندگی با رگولاتور غیرفعال، یکی دیگر از ویژگی‌های این ابزار است. به کمک این ویژگی از کاهش دنده‌های غیرضروری جلوگیری می‌شود. سازگاری با سرعت خودرو، در هنگام رانندگی در ترافیک آسانتر خواهد بود.

حرکت در مسیرهای طولانی با مصرف پایین سوخت (_TP-FUEC)

TP-FUEC حاوی قابلیت‌های هوشمندی است که مصرف سوخت را به حداقل می‌رسانند. این نرم افزار کاملاً مناسب حمل و نقل‌های طولانی است. در این موارد، رفت و آمد با کمترین سوخت مصرفی مساله مهمی است. قابلیت I-ROLL (دنده خلاص) در این سیستم گنجانده شده است. این قابلیت مصرف سوخت را تا چندین درصد کاهش می‌دهد. در حالت کروز کنترل، کامیون با سرعت 1-3 کیلومتر/ ساعت کمتر از سرعت تنظیمی رانده می‌شود. لذا در مصرف سوخت صرفه جویی می‌شود.هرچقدر این قابلیت بیشتر فعال باشد، صرفه جویی در مصرف سوخت بیشتر خواهد بود.

کروز کنترل هوشمند بخوبی با کروز کنترل ترمز ارتباط برقرار می‌کند. این ارتباط تضمین کرده که ترمزهای کمکی بطور غیرضروری فعال نشوند. با غیرفعال کردن ترمزها در سرپایینی، مصرف سوخت کاهش می‌یابد. استفاده از قابلیت دنده خلاص افزایش یافته و بازدهی مصرف سوخت بخوبی ارتقا می‌یابد.

حالت بهینه رانندگی طولانی مدت و کم مصرف (TP-FUEC3)

حالت TP-FUEC3 بر اساس TP-FUEC و ابزار تکمیلی I-see بنا شده است.

i-see یک سیستم کروز کنترل هوشمند است که داده‌های مکانی را ذخیره، و با بهره گیری از آن‌ها الگوی رانندگی را بهینه سازی می‌کند. i-see قادر به کنترل سرعت، ترمز، انتخاب دنده و سایر اقدامات است. تمامی اقدامات در راستای بهینه سازی مصرف سوخت قرار می‌گیرند. i-see مخصوص کامیون‌های سفر طولانی و کم مصرف طراحی شده است. این کامیون‌ها قادر بوده تا وزن کُلی بیشتری را جابه جا بکنند. I-see فقط در حالت کروز کنترل/ کروز کنترل تطبیقی در دسترس است. اگر حالت عملکرد بهینه (p) فعال باشد، این قابلیت بطور خودکار غیرفعال می‌شود.

داده‌های مکانی بطور موقت روی کامیون ذخیره می‌شوند، اما برای نگهداری بهتر به یک پایگاه داده مرکزی نیز منتقل می‌شوند. تمامی کامیون‌های مجهز به TP-FUEC3 ، قادر به خواندن و نوشتن این اطلاعات هستند.اگر کامیونی برای اولین بار از جاده‌ای عبور کند ، داده‌ها را از پایگاه داده دانلود کرده تا به تمامی قابلیت‌ها دسترسی پیدا کند. اطلاعات جاده دانلود و در کامیون فعلی ذخیره می‌شود. بدین ترتیب کامیون از وضعیت جاده‌های پیش رو مطلع می‌شود. در واقع حتی اگر مدتی اتصال با پایگاه داده قطع شود، اطلاعات چند کیلومتر جلوتر همچنان در دسترس خواهند بود. برای کاهش حافظه مورد نیاز، داده‌های قدیمی و غیرضروری با داده‌های جدید جایگزین می‌شوند.

برای تعیین موقعیت کامیون از GPS استفاده می‌شود. برای تبادل داده بین کامیون و پایگاه داده مرکزی از شبکه موبایل استفاده می‌شود. یک گیت وی خاص برای ارتباط از راه دور تعریف شده است.

نرم افزار TP-FUEC3، با پنج سال پیش پرداخت هزینه اشتراک، داده‌های مربوطه را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این داده‌ها در مرکز داده خاصی ذخیره می‌شوند. می‌توان بعد از پنج سال، اشتراک را تمدید نمود یا به پایان رساند. اشتراک مخصوص کامیون است، و هیچ ربطی به راننده ندارد.

نرم افزار مخصوص سفرهای طولانی و مصرف سوخت کم ، با قابلیت‌های تکمیلی i-see (TP-FUEC3)

TP-FUEC3 بر مبنای TP-FUEC بنا شده است. قابلیت I-see نیز به آن اضافه می‌شود.

i-see یک کروز کنترل هوشمند است که داده‌های مکانی جاده را ذخیره می‌کند. این اطلاعات برای بهینه سازی الگوی رانندگی بکار می‌روند. I-see سرعت، ترمز ، انتخاب دنده و غیره را تحت کنترل گرفته تا مصرف سوخت را بهینه سازی بکند. این قابلیت برای کامیون‌های مسیر طولانی و کم مصرف طراحی شده است. بدین ترتیب کامیون قادر خواهد بود تا بارهای سنگین‌تری را جابه جا بکند. I-see فقط برای کروز کنترل یا کروز کنترل تطبیقی کاربرد دارد. اگر حالت p فعال باشد، حالت فعلی غیرفعال می‌شود.

داده‌های مکانی بطور حضوری روی کامیون ذخیره می‌شوند. البته نسخه دیگری از این داده‌ها به یک پایگاه داده مرکزی منتقل می‌شوند. تمامی کامیون‌های برخوردار از نرم افزار TP-FUEC3، قادر به خواندن و ثبت اطلاعات روی این پایگاه داده هستند. اگر کامیون برای اولین بار مسیری را می‌پیماید، داده‌ها را از پایگاه داده دانلود کرده تا قابلیت‌های i-see فعال شود. اطلاعات جاده دانلود و در کامیون ذخیره می‌شوند. اطلاعات جاده‌های اطراف نیز در دسترس قرار می‌گیرند. در واقع حتی بعد از قطع ارتباط با پایگاه داده، حجم محدودی از داده‌ها در دسترس هستند. برای کاهش حجم حافظه، داده‌های قدیمی را با داده‌های جدید تعویض می‌کنیم.

برای تعیین موقعیت کامیون از GPS استفاده می‌شود. برای تبادل داده بین کامیون و پایگاه داده مرکزی از شبکه موبایل استفاده می‌شود. یک گیت وی خاص برای ارتباط از راه دور تعریف شده است.

نرم افزار TP-FUEC3، با پنج سال پیش پرداخت هزینه اشتراک، داده‌های مربوطه را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این داده‌ها در مرکز داده خاصی ذخیره می‌شوند. می‌توان بعد از پنج سال، اشتراک را تمدید نمود یا به پایان رساند. اشتراک مخصوص کامیون است، و هیچ ربطی به راننده ندارد.

نرم افزار مخصوص مسیر طولانی و مصرف سوخت بهینه با قابلیت‌های پایه i-see (TP-FUEC2 ، فقط برای آمریکای لاتین)

قابلیت مربوطه شبیه TP-FUEC3 است ، اما امکان برقراری ارتباط با پایگاه داده مرکزی فعال نیست. این یعنی کامیون باید یکبار از جاده عبور بکند تا به داده‌ها دسترسی پیدا بکند. در عبور بعدی از جاده، قابلیت‌های i-see در دسترس هستند.

مخصوص حمل بارهای سنگین (TP-HD)[3]

در نرم افزار TP-HD ، حالت بار سنگین به حالت‌های کم مصرف و عملکرد بهینه اضافه می‌شود. این حالت حرکت کامیون برای بارهای سنگین (بالای 85 تُن) را بهینه سازی می‌کند. این قابلیت کیفیت رانندگی و مصرف سوخت را بهینه سازی می‌کند. راننده می‌تواند قابلیت HD را فعال بکند (با زدن دگمه‌های E/P برای بیش از 3 ثانیه) . غیرفعال سازی با فشار لحظه‌ای دگمه‌های E/P انجام می‌شود.

وقتی بار کُل پایین باشد ، یا کامیون بدون بار اضافه حرکت بکند ، غیرفعال کردن حالت HD و بازگشت به حالت‌های E یا P آسان خواهد بود.

در حالت HD، دنده یک همواره برای روشن کردن بکار می‌رود. دنده‌ی انتخابی با توجه به وزن کُل تغییر می‌کند. تعویض دنده معمولاً در دورهای بالای موتور انجام می‌شود. در صورت فعال بودن HD، پس از خاموش کردن کامیون و شروع به کار مجدد، حالت عملکردی قبلی حفظ می‌شود.

حمل و نقل بار سنگین با I-SEE[4]

شامل ترکیبی از TP-HD و TP-FUEC3 است. بدین ترتیب I-see با پایگاه داده ترکیب شده و داده‌های جاده بایگانی شده مربوط به این کامیون‌ها در دسترس خواهند بود. اگر حالت عملکردی بهینه فعال باشد، i-see غیرفعال می‌شود

کیت‌های نرم افزاری همراه با i-shift

** امکان بروزرسانی موتور به کامیون مخصوص بارهای سنگین وجود ندارد.

.* فقط برای آمریکای لاتین صدق می‌کند.

ویژگی‌های استاندارد و تکمیلی (آپشن)

قابلیت‌های انتخاب دنده

استاندارد پایه تنظیمات انتخاب دنده (AMSO-BAS)

به راننده اجازه داده می‌شود تا با استفاده از دکمه‌های روی دسته دنده، نسبت به انتخاب دنده اقدام کند. برای این کار از ترمز موتور در حالت اتومات استفاده می‌شود (موقعیت دنده A)

بهبود تنظیمات انتخاب دنده با کاهش دنده- آپشن اضافه (AMSO-AUT)

راننده بطور خودکار دنده شروع را انتخاب می‌کند. تنظیم در حالت خودکار با دکمه‌های +/- روی دسته دنده صورت می‌گیرد. فلش‌های جهت روی صفحه نمایشگر به چشم می‌خورند. تعویض دنده در حالت عدم رانندگی صورت می‌گیرد. در افزایش دنده، سرعت موتور کمی بیشتر می‌شود. بدین ترتیب موتور در دنده بعدی به دور موتور خوبی می‌رسد. بدین ترتیب راننده در طولانی مدت، سرعت موتور را با دنده‌ها هماهنگ می‌کند.

قابلیت کاهش دنده، حالتی را انتخاب می‌کند که شتاب را به حداکثر برساند. با فعال شدن سوئیچ کاهش دنده روی پدال گاز، استراتژی تعویض دنده تغییر کرده تا شتاب دنده حداکثر شود. در شرایط مناسب (با توجه به سرعت دنده) ، دنده کاهش می‌یابد. کاهش دنده در حالت کم مصرف ، از فعالسازی تصادفی در رانندگی آفرود جلوگیری می‌کند.

قابلیت‌های رانندگی در مشاغل مختلف

قابلیت‌های استاندارد برای تمام بسته‌های نرم افزاری i-shift

قابلیت‌های پایه PTO (APF-BAS)

عملیات خاموش کردن را تسهیل می‌کند. موقعیت‌های تقسیم کننده دنده از قبل تعیین شده‌اند.در این حالت ، دنده‌های یک و دو استفاده می‌شوند. با توجه به اینکه سرعت نیز محدود می‌شود ، می‌توان پارامترهای نرم افزار را تنظیم نمود. سپس انتخاب دنده با توجه به محدودیت سرعت بدنه کامیون اعمال می‌شود.

تنظیمات پایه در انتخاب دنده (AMSO-BAS)

راننده می‌تواند با دکمه‌های روی دسته دنده تنظیماتی را اعمال کند. بدین ترتیب ترمز خودکار فعال می‌شود (موقعیت دنده A)

قابلیت‌های پایه مخصوص رانندگان (AVO-BAS)

راننده بین دو حالت کم مصرف و عملکرد بهینه، یکی را انتخاب می‌کند.

استراتژی پایه تعویض دنده

انتخاب خودکار بهترین دنده برای شروع انجام می‌شود (1 الی 6). انتخاب این دنده به وزن کُل و شیب جاده بستگی دارد.

تعویض حالت عملکرد کامیون

با دسترسی به سیستم هوشمند ترمز فشرده خودرو (VEB)، کلاچ و ترمز مخصوص گیربکس، تعویض دنده سریعتر و نرمتر انجام می‌شود.

نظارت بر دمای روغن گیربکس

دمای روغن گیربکس بطور دائمی روی صفحه آمپر کامیون نشان داده می‌شود.

روشن کردن بهینه در دنده سنگین

مناسب روشن کردن کامیون با دور بالا / عملکرد بهینه در دنده 1 است. بدین ترتیب گشتاور شروع حرکت افزایش می‌یابد. این قابلیت دور موتور را بالا می‌برد؛ و شروع بکار در دنده سنگین ممکن می‌شود. این حالت مناسب مواردی همچون گیر افتادن کامیون در زمین‌های باتلاقی است.

عملکرد تقویت شده جاده‌های ناهموار (AVO-ENH)

این نرم افزار اختیاری (به عنوان آپشن قابل نصب) ، دقیقاً با توجه به ملاحظات صنایع ساخت و ساز، و حمل و نقل چوب و الوار طراحی شده است. حالت P+ دارای امکانات متعددی است که تعویض و انتخاب دنده را با زمین‌های ناهموار و شیب دار (سربالایی) هماهنگ می‌کنند. علاوه بر این دارای امکاناتی است تا ماشین بتواند در رانندگی آفرود وضعیت خوبی داشته باشد.

خلاصه‌ای از امکانات رانندگی موجود در بسته نرم افزاری (فقط بعد از فعال بودن P+) عبارتند از :

  • حاشیه عملکرد بیشتر در هنگام افزایش دنده ، تضمین کننده رانندگی امن حتی پس از تغییر شیب جاده است.
  • دنده به نحوی انتخاب شده که تعداد تعویض دنده حداقل شود و دور موتور اندکی بالاتر برود.
  • امکاناتی که حرکت در دنده قبلی را تسهیل می‌کنند. ممکن است راننده در این حالت بیشتر گاز بدهد ، و شیب جاده نیز تغییر بکند. خطر افزایش / کاهش غیرضروری دنده از بین می‌رود.
  • اضافه شدن قابلیتی که رهاکردن کلاچ را تسهیل می‌کند. اگر خودرو در زمین باتلاقی گیر کند، راحت‌تر از آن خارج می‌شود.
  • در حالت تاخیری، موقعیت‌های بیشتری برای تعویض دنده در دسترس هستند
  • راننده در حالت دستی و فشار دائمی روی دکمه - ، دنده را تا بیشترین حد ممکن کاهش می‌دهد. در شیب‌های خیلی تند، تعویض دنده راحت‌تر صورت می‌گیرد.
  • قابلیت عملکرد سریع ، با قراردادن دسته دنده در حالت M، دور موتور افزایش می‌یابد. با زدن دکمه - ، کلاچ سریعتر آزاد شده و گشتاور فلایویل در دسترس است تا برای موقعیت‌های نامناسب، روشن کردن ساده‌تر بشود.

عملیات خاموش کردن کامیون

امکانات پایه PTO (APF-BAS)  

پروسه‌ی خاموش کردن کامیون را تسهیل می‌کند. مکان‌های خاصی برای دنده‌ها تعریف شدند که مشخص می‌کنند در صورت خاموش کردن با بیش از یک حالت گیربکس، کدام حالت انتخاب شود.با توجه به اینکه انتخاب دنده با محدودیت‌های سرعت موتور هماهنگ شده است، می‌توان پارامترها را برای نرم افزار تعیین نمود. در گام بعدی، پروسه انتخاب دنده با محدودیت‌های سرعت موتور تعریف شده توسط عملکرد بدنه ، هماهنگ می‌شود.

امکانات بهینه سازی شده PTO (APF-ENH)

امکانات متعددی برای خاموش کردن مناسب‌تر در دسترس هستند. پس از تنظیم پارامترهای نرم افزاری در یک تعمیرگاه مجاز، می‌توان به قابلیت‌های زیر دسترسی پیدا کرد :

خاموشی خودکار

با ثبت این دستور ، سیستم موتور از سیستم کنترل بدنه خودرو جدا می‌شود.با فعال شدن این دستور، این عمل هیچ ربطی به موقعیت دسته دنده ندارد.

غیرفعال شدن دنده عقب

هنگامی که این دستورتوسط واحد کنترل بدنه ثبت شود، دسترسی  به دنده عقب از سوی سیستم انتقال نیرو غیرممکن می‌شود.

فعال شدن جعبه تقسیم

پس از فعال شدن جعبه تقسیم، خاموش کردن کامیون در نیرومحرکه‌های بالا صورت می‌گیرد. با اضافه کردن ماژول بدنه در جعبه تقسیم، دنده مستقیم فعال می‌شود.

کیت امکانات اضافی I-shift

[1] ترمز دیسکی با کنترل برقی . عملکرد کامل نیازمند EBS-STD / EBS-MED / EBS-HIG است

[2]  ECS سیستم تعلیق کنترل شده با برق (SUSPL-EC)

[3]فقط برای ترکیب‌های خاصی از موتور/ گیربکس موجود است

[4]برای ترکیب‌های خاصی از موتور/ گیربکس موجود است

برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1400/12/13
    تشکربابت برنامتون
  • کاربر میهمان 1400/12/08
    عالیی بود ممنون