volvo D13

معرفی پیشرانه‌ی ولوو D13

بازدهی بالا در تولید نیرومحرکه و مصرف سوخت، بهترین موتور از هر دو جنبه

موتور (پیشرانه) D13 محصول اثبات شده‌ای از شرکت ولوو، و یک گام بزرگ رو به جلو از نظر بازدهی مصرف سوخت، سازگاری با آلایندگی‌ها و تامین آسایش راننده است. این موتور به بهترین قابلیت‌ها مجهز است، و در عین حال فناوری اثبات شده‌ی کامیون‌های ولوو در اقصی نقاط جهان، در بسیاری از کامیون‌های با حجم کار بالا مورد استفاده قرار دارند.

نسخه‌ی جدید موتور D13 که با استاندارد EPA (2010) سازگاری دارد، از طراحی، عملکرد و قابلیت‌های تعمیراتی پلتفرم 2007 سود می‌برد. اضافه شدن سیستم پیشرفته‌ی کاهش کاتالیزوری انتخابی (SCR) منجر به حفظ نیرو محرکه و بازدهی عملکردی قبلی می‌شود، و در عین حال هیچ نیازی به استفاده از فیلترهای احیای اکتیو ذرات آلاینده نمی‌باشد.

نیرومحرکه و بازدهی مناسب

پیشرانه‌ی D13 ولوو یک پیشرانه‌ی کم مصرف، قدرتمند و با وزن اندک است. این موتور با هدف تأمین پیش نیازهای فعلی و آتی استانداردهای EPA طراحی شده است، و در عین حال قابلیت اطمینانش در حد بالاتری است، و هزینه‌های عملیاتی آن کمتر است. قابلیت توربو با پارامترهای هندسی متغیر ضمن ارتقای مصرف سوخت، قدرت واکنش دهی به شرایط مختلف رانندگی را به ارمغان می‌آورد. این موتور در دو مدل 435 و 500 اسب بخاری موجود است و گشتاور آن در پایین‌ترین حالت نیز در حد مناسبی قرار دارد. همچنین قدرت واکنش دهی آن ضمن برخورداری از نویز و ارتعاش حداقلی در حد مناسبی قرار می‌گیرد.

 بازدهی مصرف سوخت آن تا 5 % بیشتر است

حقیقت : موتور D13 ولوو مطابق استاندارد EPA (2010) و سال‌های بعدی طراحی شده و از بین موتورهای 13 لیتری تأیید شده‌ی موجود، کم مصرف‌ترین موتور است. این موتور آمادگی کار با گیربکس نوآورانه‌ی i-shift و ترمز i-VEB را دارد. این موتور می‌تواند هزینه‌های عملیاتی شما را به پایین‌ترین حد ممکن برساند. شما از برترین تولید کننده موتورهای گازوئیلی با حجم کار بالا همین انتظار را دارید.

تست‌ها نشان داده در تمامی شرایط رانندگی، نسل جدید موتورهای ولوو تا 5 % بازدهی سوخت بیشتری را نسبت به نسل قبلی از موتورهای 07 (EPA) به ارمغان می‌آورند.

سیستم SCR روی موتورهای D13 و محیط زیست

SCR یک راه حل عالی بود، اما اکنون این راه حل عالی را بیش از پیش ارتقا داده‌ایم. هنگامی که استانداردهای سخت گیرانه ای راجع به آلایندگی موتورهای گازوئیلی با حجم کار بالا توسط EPA منتشر شدند، شرکت ولوو فناوری کاهش کاتالیزوری انتخابی (SCR) را به عنوان موثرترین فناوری برای حل مشکل اکسیدهای نیتروژن معرفی نمود. رویکرد SCR ولوو که کارایی آن در اروپا کاملاً اثبات شده، مزایای سیستم انتقال دودهای اگزوز (EGR) و فیلتر ذرات دیزل (DPF) و کاهش کاتالیزوری انتخابی را در یکدیگر ترکیب کرده و بهترین راه حل ممکن را به ارمغان می‌آورد.

فناوری که عامل تحول است

موتور D13 ولوو با فناوری SCR، یک راه حل کاملاً کارآمد است که انتشار آلاینده‌های سوخت گازوئیل را کاهش داده و کیفیت هوا را مطابق استانداردهای EPA-10 بهبود می‌دهد. این خبر خیلی خوبی برای رانندگان وسایل نقلیه سنگین، مسافران و تمام شهروندان سیاره زمین است. همچنین این خبر به نفع محیط زیست است.

حفاظت از محیط زیست یکی از ارزش‌های بنیادی شرکت ولوو است. با انجام این کار از سیاست بلندمدت بقای انرژی و حفاظت از منابع طبیعی پشتیبانی می‌شود. شرکت ولوو کاملاً متعهد است تا تأثیر فرآورده‌ها و محصولاتش بر محیط زیست را به حداقل برساند. علاوه بر این، به لطف موتورهای ولوو مجهز به سیستم تصفیه‌ی دود اگزوز (SCR)، این توانایی را داریم که انتشار آلاینده‌های هوا را به حداقل برسانیم. در کنار این امر بازدهی عملکردی بیشتر و مصرف سوخت کمتر حاصل می‌شوند.

چشم اندازی تمیزتر و شفاف‌تر

فناوری SCR ولوو بخشی از یک راه حل جامع خودرویی است که حفاظت از محیط زیست در سطوح مختلف را در دستور کار خود قرار داده است. فرایندهای کارخانه‌ای به نحوی طراحی شده که تولید ضایعات را به حداقل برسانند و مصرف انرژی و مواد خام را کاهش دهند. ما تعهد داریم تا در هر فرصت ممکن، در مسیر ایجاد هوای تمیزتر، محیط زیست سالم‌تر و حفاظت از منابع گام برداریم.

موتور پایه

فیلتر سوخت

فیلتر سوخت با قطر 5 میکرون، کوچک‌ترین ناخالصی‌ها را جدا می‌کند. بدین ترتیب سوخت تمیزی تولید شده و طول عمر انژکتور افزایش می‌یابد.

فیلتر روغن

فیلترهای نصب شده از دو نوع جریان کامل و جریان جانبی هستند و تعادل مطلوبی را بین نرخ جریان و ابعاد ایجاد می‌کنند. بدین ترتیب تضمین شده که جریان روغن در داخل محفظه فیلتر در حالت اشباع قرار می‌گیرد و تعویض روغن در فواصل زمانی مربوطه، روی روغن کاملاً شفافی انجام می‌شود.

فیلتر خنک کننده

فیلتر خنک کننده از عملکرد صحیح سیستم خنک کننده، پمپ آب و ترموستات و درزگیری‌های مربوطه حفاظت می‌کند. این فیلتر هرگونه ناخالصی و آلودگی را از سیستم جدا می‌کند.

دمپر میل لنگ و سیستم نیرومحرکه عقبی

شهرت موتورهای ولوو به عملکرد روان و بیصدا، بی دلیل و تصادفی نیست. یک دمپر میل لنگ اختصاصی در موتور D13 قرار گرفته که نوسات چرخشی ناشی از تزریق سوخت تحت فشار بالا را جذب می‌کند. علاوه بر این، به عنوان بخشی از سیستم نیرومحرکه موتور، جرم بالای فلایویل منجر به جذب نوسانات سایر چرخ دنده‌ها شده و موتور بصورت روان‌تری کار می‌کند. طول عمر مفید و اطمینان پذیری قطعات هم افزایش می‌یابند.

سیلندر تولید نیرومحرکه

در مرکز سیلندر تولید نیرومحرکه یک میله‌ی اتصال دهنده‌ی مقاوم قرار دارد که از طریق سرمحور عریض و چهار اتصال پیچی به سایر بخش‌ها متصل شده و مقاومت آن در حد فوق العاده بالایی قرار دارد. همچنین سوراخی برای عبور روغن تعبیه شده که روانکاری دهانه‌ی پیستون با فشار بالا را ممکن می‌سازد. طراحی پیستون یکپارچه و در سطح گرمایی یکسانی انجام می‌شود تا مقاومت در دماهای خیلی بالا به اوجش برسد.

علاوه بر این، برای خنک کاری پیستون از روغن استفاده می‌شود. رینگ بالایی پیستون بر اساس فرایند پوشش دهی PVD اختصاصی طراحی می‌شود ، و پس از صیقل کاری و جفت شدن با جداره‌های سیلندر ، توانایی کنترل وضعیت روغن را به بهترین حد ممکن می‌رساند و با حداقل سازی خوردگی دریچه طول عمر موتور را افزایش می‌دهد.

سیستم مدیریت موتور

سیستم مدیریت موتور (EMS) در سمت سرد موتور مستقر شده و اتصالات مربوطه امکان قفل مثبت/ جداسازی سریع را فراهم می‌سازند. سوخت از مجاورت EMS عبور می‌کند تا نسبت به خنک سازی آن اقدام شود. سیستم‌های پردازشگر و بهینه سازی هوشمند موتور ولوو، به ارتقای عملکرد و کاهش مصرف در مقایسه با موتورهای سری 07 کمک می‌کنند.

انژکتور

سیستم انژکتور در مرکز موتور قرار گرفته و بوسیله میل بادامک فعال می‌شود و توسط EMS کنترل می‌شود. انژکتور با فشار بسیار بالا (در حد 35 هزار psi) سوخت را تزریق می‌کند. در چنین فشاری عملیات تزریق، پودرکردن سوخت و احتراق به بهترین نحو ممکن انجام می‌شوند. بدین ترتیب تعادلی بین مصرف سوخت حداقلی، عملکرد و کنترل آلایندگی برقرار می‌شود.

ترمز موتوری ولوو

ترمز موتوری فعلی حالت ارتقا یافته‌ای از نسخه سال 2007 است و قابلیت واکنش دهی عملیاتی آن بشدت ارتقا یافته است. سیستم فعلی قادرست در 2200 و 1500 دور در دقیقه (دور موتور)، 500 و 350 اسب بخار انرژی تولید کند. بدین ترتیب کنترل سرعت وسیله نقلیه سنگین برای اپراتور آسانتر خواهد بود.

دریچه انتقال دودهای اگزوز (EGR)

دریچه‌ی EGR مقدار کاملاً بهینه‌ای از دود اگزوز را انتقال می‌دهد، نه بیشتر از حد لازم و نه کمتر از حد لازم. بدین ترتیب عملکرد موتور از لحاظ کاهش آلایندگی و تولید نیرومحرکه بهینه سازی می‌شود.استفاده از سیستم هوشمند EGR به موازات SCR، یک امر کلیدی برای حداکثرسازی بازدهی سوخت در سال‌های دهه 2010 محسوب می‌شود. سیستم EGR با خنک سازی دقیق جریانی، عملکرد EGR برای موتور خودرو را بهینه سازی می‌کند. مصرف سوخت و هزینه‌های عملیاتی نیز حدالامکان کاهش می‌یابند.

محفظه‌ی ترکیب

دودهای خنک شده‌ی اگزوز و هوای سیستم خنک کننده‌ی هوای ورودی (CAC) کاملاً با یکدیگر ترکیب می‌شوند و سپس به ورودی منیفولد منتقل می‌شوند.

خنک کننده‌ی دود اگزوز

خنک کننده‌ی EGR از طراحی لوله‌ای و پره‌ای از جنس فولاد ضدزنگ استفاده می‌کند. این سیستم نقش حیاتی در کاهش مصرف سوخت و نیز دمای دودهای اگزوز دارد، قبل از اینکه جریان هوای مورد نیاز مجدداً به سیستم ورودی هدایت شود. خنک کننده دود اگزوز از دو محفظه فولادی ساخته شده و دودهای اگزوز با حداکثر دمای 932 فارنهایت (500 درجه سلسیوس) را به خوبی خنک می‌کند.

سنسور جریان دلتا- P

سنسور جریان دلتا- P بخشی از سیستم دقیق کنترل جریان دود اگزوز است. این سنسور سیگنالی را به سیستم مدیریت موتور VECTRO (EMS) ارسال می‌کند. با ارسال این سیگنال، فشار داخلی سیستم توربوشارژ با نرخ جریان دریچه EGR ترکیب می‌شود. بدین ترتیب مقدار دقیقی از EGR تعریف شده تا عملکرد کم مصرف در بهترین وضعیت خود قرار بگیرد.

سیستم توربوشارژ

سیستم توربوشارژ یکپارچه است و ضمن اعمال فشار برگشتی صحیح برای اجرای فرایند EGR، هوای ورودی را فشرده و انتقال می‌دهد. محفظه یاتاقان و عملگر خنک شده با آب، با حفاظت از یاتاقان‌ها، درزهای موتور، سنسورها و قطعات الکترونیکی در برابر گرما، طول عمر طولانی موتور را تضمین می‌کنند. طراحی دریچه ساده است و تنها از یک بخش متحرک لغزشی ساخته شده است. بدین ترتیب عملکرد اطمینان پذیری بالای عملکرد توربوشارژ تضمین می‌شود.

جدول مشخصات موتور D13

نسخه‌ی 2010 از راه حل مبتنی بر فناوری SCR– موتور عاری از فیلتر احیای ذرات آلاینده

هدف : خلاص شدن از شر آلاینده‌های Nox

موتور D13 موفق شده استانداردهای سال 2007 را بخوبی تأمین کند. این موتور میزان انتشار آلاینده‌های اکسید نیتروژن (NOx) را به اندازه 50 % کاهش می‌دهد. همچنین آلاینده‌هایی از نوع ذرات معلق (دوده) را تا 90 % کاهش می‌دهد. مطابق نسخه 2010 از مقررات EPA، کاهش هرچه بیشتر آلاینده‌های Nox در دستور کار قرار گرفته است. هدف این است که این آلاینده‌ها 90 % دیگر کاهش پیدا کنند. مهندسان ولوو برای مقابله با این چالش سیستمی را طراحی کرده که آلایندگی ذرات و NOx را به صفر کاهش می‌دهد.

روبرو شدن با مشکلی پیچیده

هنگامی که سوخت در موتور دیزلی مصرف می‌شود، گاز اکسید نیتروژن (Nox)، که یک گاز آلاینده است تولید می‌شود. همچنین دوده نیز تولید می‌شود. اما اگر موتور را به نحوی طراحی کنیم که هیچ دوده‌ای تولید نکند، نتیجه‌ی این عمل افزایش NOx تولید شده است. مهندسان ولوو سعی کردند برای حل این مشکل، بهترین طراحی‌های خود را ارائه دهند.

از دو آلاینده مهم به صفر آلاینده

سیستم SCR موجود روی موتور D13، یک موتور به شدت بهینه سازی شده است. بازدهی مصرف سوخت این موتور در حد بسیار بالایی قرار دارد، و میزان تولید ذرات معلق در آن بسیار ناچیز است. در طراحی جدید برای حل مشکل انتشار گازهای NOx ، سیال خروجی از اگزوز (DEF) به مسیر پایین دستی DPF تزریق می‌شود. دود اگزوز با DEF ترکیب شده و بدین ترتیب NOx به گاز بی خطر نیتروژن و بخار آب تجزیه می‌شود.

هر زمان که موتور دیزلی کار می‌کند؛ سیال آلاینده اگزوز (DEF) نیز تولید می‌شود

DEF از داخل باک نصب شده روی کامیون مجدداً وارد سیستم شده و پُرکردن این مخزن بسیار ساده است. محل‌های توقف و سوخت گیری کامیون‌های دیزل در سرتاسر آمریکای شمالی ، و تعمیرگاه‌های خدماتی مجاز ولوو ، DEF را در اختیار رانندگان قرار می‌دهند. روز به روز هم بر تعداد مراکز عرضه کننده افزوده می‌شود. البته کامیون‌ها توقف‌های متعددی برای دریافت DEF ندارند. هرچند کامیونی که از نیویورک راهی لس آنجلس است باید دو بار  باکش را پُر کند اما در طراحی جدید با یک باک DEF ، سفر را به اتمام می‌رساند.

دوده کمتر، عدم برخورداری از احیای اکتیو و بازدهی بیشتر در مصرف سوخت

سیستم SCR که بصورت اختصاصی روی موتور D13 نصب شده است نه تنها مقررات زیست محیطی را برآورده می‌کند، بلکه نگرانی‌های رانندگان راجع به احیای آلاینده‌ها را نیز برطرف می‌کند. همچنین بازدهی سوخت چنین سیستمی به مراتب بیشتر از نسخه‌های قبلی موتورهای D13 است.

احیای اکتیو محدود به گذشته است

سیستم DPF منجر به انباشت ذرات معلق شده که باید در فواصل منظم مصرف شوند. از این فرایند تحت عنوان "احیای اکتیو" یاد می‌شود. فناوری SCR (2010) از شرکت ولوو، این فرایند احیا را بصورت خودکار به اجرا می‌گذارد. راننده به رانندگی‌اش ادامه می‌دهد بدون اینکه متوجه انجام چنین فرایندی باشد. در شرایط رانندگی عادی، هرگز نیازی به پارک کردن کامیون و اجرای عملیات احیای اکتیو نخواهد بود. سازگاری کامل با استانداردهای EPA، کیفیت زندگی تمامی افراد را ارتقا می‌دهد

سیستم معرفی شده تنها سیستم استفاده شده در مقیاس کلان صنعتی است که قوانین آلایندگی صفر NOX (EPA) را برآورده می‌کند. در عین حال تمامی نگرانی‌های راننده راجع به فرایند احیای اکتیو برطرف می‌شوند. این فرایند بصورت همزمان و غیرمحسوس انجام می‌شود.

فناوری SCR چگونه عمل می‌کند؟

طراحی کامیون‌های ولوو به گونه ای است که سیستم‌های DPF/SCR بصورت عمودی نصب می‌شوند و بدین ترتیب در فضای ارزشمند اختصاص یافته به سرنشینان صرفه جویی می‌شود.

تمامی مزایای نصب عمودی

به لطف سیستم نصب عمودی منحصر به فرد و سیستم دیفیوزر نصب شده روی سقف کامیون، گرمای ناشی از DPF و SCR در داخل اجزای موتور به پایین‌ترین حد ممکن می‌رسد. در نصب عمودی، از قطعات DPF، SCR و سنسورها بهتر در برابر گرد و غبار، آلودگی، رطوبت و غیره حفاظت می‌شود. سیستم نوآورانه طراحی شده برای دیفیوزر، حداکثر دمای اگزوز را در قطر 6 اینچ، 50 % کاهش می‌دهد. ضمناً از نفوذ آب به مسیر اگزوز جلوگیری می‌شود. مسیر تخلیه نصب شده روی سقف، ظاهر کامیون را زیباتر می‌کند.

فیلتر ذرات دیزل (DPF)

در موتورهای دیزل ولوو از یک فیلتر ذرات دیزل (DPF) استفاده شده که دوده را از گازهای اگزوز جدا می‌کند. دودهای اگزوز که از فیلتر DPF خارج شده استانداردهای هوای پاک EPA (2010) را برآورده کرده و هیچگونه ذرات معلقی در آن‌ها یافت نمی‌شود.

لایه سرامیکی

سیستم DPF از یک لایه‌ی سرامیکی استفاده می‌کند. دودهای احتراق وارد شده به فیلتر از یک دیواره متخلخل سرامیکی عبور کرده و از سمت دیگر خارج می‌شوند. دوده و ذرات معلق داخل فیلتر انباشته می‌شوند. فرایند احیای پسیو منجر به حذف دوده شده و ذرات باقیمانده غلظت (وزن) بسیار کمی دارند. بدین ترتیب نگهداری و تعمیرات در بازه‌های طولانی‌تری انجام می‌شود.

سؤالات متداول راجع به DEF

سؤال: سیال اگزوز دیزل (DEF) چیست؟

پاسخ : سیال اگزوز دیزل (DEF) یکی از مؤلفه‌های واکنشی است که نقش کلیدی در فرایند SCR برعهده دارد. این ماده یک محلول آبی غیرسمی است که از 32.5 % اوره و 67.5 % آب ساخته شده است. برای تضمین کیفیت، لازم است DEF را صرفاً از فروشگاه‌های مجاز خریداری کنید.

سؤال : اوره چیست ؟

پاسخ : اوره یکی از ترکیبات نیتروژن است که پس از گرمادادن به آمونیاک تبدیل می‌شود. از این ماده در صنایع مختلفی استفاده می‌شود که شاید رایج‌ترین کاربردش به عنوان کودهای کشاورزی باشد. اوره اغلب به کرم‌های دست و پا اضافه می‌شود.

سؤال : کامیون‌های دیزل به چه مقدار DEF نیاز دارند؟

پاسخ : DEF فقط در مواقع ضروری تزریق می‌شود. مقدار مصرف آن تقریباً 2 % مصرف سوخت است و به نحوه‌ی رانندگی و محل بهره برداری از کامیون بستگی دارد (طبق چرخه‌ی کاری متداول، استفاده برای حمل مسافر، شرایط جاده و غیره)

سؤال : ماشین سنگین (کامیون یا اتوبوس) با یک گالن DEF چند مایل را طی می‌کند؟

پاسخ: مجدداً تکرار شده که مصرف DEF به مصرف سوخت بستگی دارد. ماشین سنگینی که 7 لیتر گازوئیل در مایل مصرف می‌کند، به ازای هر گالن DEF، 233 مایل یا بیشتر را طی می‌کند (واحد گالن آمریکایی است).

سؤال : هزینه DEF چه مقدار است؟

پاسخ : با افزایش فروش DEF، انتظار می‌رود که قیمت آن در حدی کمتر از قیمت سوخت قرار بگیرد.

سؤال: دمای محیط اطراف چگونه روی DEF تأثیر می‌گذارد؟

پاسخ : مایع مخلوط منجمد DEF در دمای 11- درجه سلسیوس (12 درجه فارنهایت) تشکیل می‌شود. هنگامی که موتور روشن است، سیستم خنک کننده منجر به گرمادهی به مخزن DEF و لوله‌های انتقال دهنده می‌شود. DEF خیلی سریع ذوب می‌شود. اگر در هنگام خاموش بودن کامیون، DEF یخ بزند، این حالت هیچ تاثیری روی استارت زدن و طرز کار عادی وسیله نقلیه ندارد. گرمای تولید شده در سیستم خنک کننده منجر DEF را به حالت مایع برمی گرداند. عملکرد وسیله نقلیه به صورت عادی ادامه می‌یابد. در حالت منجمد، حجم ماده 7 % افزایش می‌یابد. مخزن‌های DEF به گونه ای طراحی شده که این حجم را در خود جا دهند.

سؤال: اگر DEF تمام شود، راننده در چه وضعیتی قرار می‌گیرد؟

پاسخ : نشانگرهای وضعیت DEF روی داشبورد، راجع به وضعیت موجود به راننده هشدار می‌دهند. یک سیستم اندازه گیری مشابه باک سوخت، مقدار DEF موجود را اندازه گیری می‌کند. اگر مقدار DEF خیلی کم باشد، سیستم گرمایش مخزن فعال می‌شود. اگر DEF کاملاً مصرف شود، نیرومحرکه‌ی کامیون به حالت صرفه جویی منتقل می‌شود. هنگامی که مخزن DEF مجدداً پُر شود، موتور به حالت کار عادی برمی گردد. پیام‌های خطا بصورت گزارش تنظیم شده و به عنوان تاریخچه قابل تحلیل برای اپراتور ارسال می‌شوند.

سؤال: DEF در چه شرایطی نگهداری می‌شود ؟

پاسخ : DEF باید در مکان خنک، خشک و با جریان هوای کافی، دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری شود. دمای توصیه شده 25 درجه سلسیوس (77 درجه فارنهایت) است. قرار گرفتن جزئی در معرض دماهای بالاتر مشکل ساز نیست.

سؤال: طول عمر مفید DEF چقدر است؟

پاسخ : تا حد زیادی به دمای نگهداری بستگی دارد. DEF با توجه به دمای محیط و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، بتدریج تجزیه می‌شود. در صورت رعایت دماها و شرایط اعلام شده (دما از 25 درجه/77 درجه فارنهایت فراتر نرود)، طول عمر مفید 2 سال خواهد بود.

سؤال: آیا نگهداری از DEF نگران کننده است؟

پاسخ : DEF یک ماده غیرسمی، غیرخطرناک، و اشتعال ناپذیر است. این ماده آلایندگی ندارد و از نظر خلوص و ترکیب با استانداردهای بین المللی سازگار است. در صورت نگهداری درست DEF، هیچ خطر جدی را برای راننده یا تجهیزات ایجاد نمی‌کند. این ماده را همواره از فروشنده مجاز تهیه کنید. این ماده را در ظرف‌های مناسب نگهداری کنید. برای جلوگیری از آلودگی و آسیب به فیلتر یا پمپ، محفظه را تغییر ندهید. مطمئن شوید که DEF را صرفاً در مخزن مربوطه تخلیه می‌کنید. DEF را به روغن، خنک کننده، بنزین یا سایر ترکیبات اضافه نکنید.

سؤال: آیا DEF یک ماده خورنده است؟

پاسخ : DEF نسبت به فولاد، مس، آلومینیوم و پلاستیک‌های بی کیفیت (با مواد افزودنی) خاصیت خورندگی دارد. مخزن DEF و سیستم انتقال از پلاستیک با دوام و بدون مواد افزودنی ساخته می‌شوند.

سؤال: DEF چگونه روی سرویس‌ها و نگهداری از ماشین اثرگذار است؟

پاسخ : ماشین‌های سنگین مجهز به سیستم SCR ولوو، برنامه‌ی سرویس و نگهداری از ماشین را به هیچ عنوان تغییر نمی‌دهند. می‌توان فیلتر DEF را ظرف چند دقیقه تعویض کرد.

سؤال: DEF چگونه بسته بندی می‌شود؟

پاسخ: DEF در محفظه‌های 2.5 گالنی، بشکه‌های 55 گالنی ، IBC 275 گالنی و مخازن فله‌ای بزرگتر موجود است. مخازن بزرگتر در محل استقرار ناوگان حمل و نقل، کامیون یا نمایندگی‌ها نصب می‌شوند.

سؤال: DEF در چه نقاطی قابل دسترسی است؟

پاسخ : هرجایی که راننده در آن حضور داشته باشد، DEF هم در اختیارش قرار می‌گیرد. تمامی ایستگاه‌های مهم اتوبوس، نمایندگی‌ها و مراکز توزیع، DEF را در اختیار رانندگان قرار می‌دهند.

گیربکس I-SHIFT یک گیربکس مناسب‌تر برای کامیون شما و به حداقل رساندن هزینه‌ها

گیربکس I-shift ولوو یک سیستم انتقال نیروی دستی خودکار (AMT) کم وزن، 12 سرعته و مبتنی بر 2 پدال است که بهره وری را به نحو خیره کننده‌ای افزایش می‌دهد. این گیربکس سطح آسایش، امنیت و مصرف سوخت را به شکل همزمان بهینه سازی می‌کند.این گیربکس بخوبی با موتورهای ساخت ولوو هماهنگی دارد. گیربکس I-SHIFT چهارمین نسل از فناوری اثبات شده‌ی AMT ولوو است که با حداقل سرویس کردن و نگهداری‌های منظم به کارش ادامه می‌دهد. این گیربکس به منزله استاندارد برتر و جدید سیستم‌های گیربکس کامیون محسوب شده و با توانایی کاهش مصرف سوخت، تأمین امنیت و عملکرد آسان در حال گسترش دامنه‌ی نفوذ خود است.

سیستم تعویض دنده هوشمند

در سیستم مدیریت تعویض دنده‌ی I-shift، از نسل جدیدی از میکروپردازنده ها، برای ایجاد قابلیت‌های هوشمند استفاده شده است. بهبود شرایط رانندگی، امنیت و مصرف سوخت از جمله مزایای این سیستم هوشمند هستند. برای مثال، i-shift از نقشه‌ی بازدهی موتورهای ولوو مطلع است. نظارت دائمی بر شرایط جاده، سرعت، شتاب، گشتاور مورد نیاز ، وزن، چرخش و مقاومت هوا منجر به پیش بینی لحظه‌ای و انتخاب بهترین حالت کار موتور می‌شود.به عبارتی دیگر، سیستم می‌داند که در چه مکان و زمانی تعویض دنده بهترین نتایج را بدنبال خواهد داشت.

افزایش بازدهی

کاهش هزینه‌های عملیاتی

گیربکس i-shift به هر راننده‌ای اجازه داده همچون متخصص کاهش سوخت تعویض دنده انجام دهد. بدین ترتیب هزینه‌های سوخت تا حد زیادی کاهش می‌یابند. تعویض راحت دنده فشار بر سیستم و تایرها را کاهش داده و عمر مفید سیستم دنده را افزایش داده و نگهداری‌های غیرضروری را به حداقل می‌رساند.

استفاده‌ی آسان و بی دردسر

هیچ نیازی به دخالت راننده نیست زیرا می‌توان به i-shift اعتماد کرد تا همواره دنده‌ی صحیحی را انتخاب کند. این سطح از آسایش به راننده کمک کرده موقعیت خودرو روی جاده را بهبود دهد.

امنیت بیشتر

استفاده‌ی آسان از سیستم تعویض دنده، معادل با کاهش خوردگی و فرسایش قطعات خواهد بود. راننده تمرکز بیشتری دارد و از شدت خستگی او کاسته می‌شود. آن‌ها قادر هستند تمام توجه خود را روی مانوردهی وسیله نقلیه قرار دهند.

راه حل‌های منتهی به رانندگی موفقیت آمیز

سیستم گیربکش i-shift دارای دو سال یا 250 هزار مایل گارانتی است (هرکدام زودتر فرا برسند). این گارانتی شامل قطعات و نیروی کار است. تشخیص خرابی بوسیله ابزارهای عیب یابی ولوو، VCADS و سیستم‌های عیب یابی هدایت شده انجام می‌شود. این ابزارها در کیت ابزارهای فنی اختصاصی قرار گرفته‌اند. کدهای خطا روی صفحه نمایش پیشرفته و فابریک محصولات ولوو نمایش داده می‌شوند. همچنین دسترسی به این اطلاعات از طریق واسط کاربری شرکت پریوست (یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی ولوو) نیز امکان پذیر است.

 برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

برای خرید کالاها و هدیه تزئینی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1402/02/14
    با سلام؛ مطالب فوق بعلت ترجمه نیاز به ترجمه ایی مفیدتر جهت کارایی و راهنمایی راننده گان دارد. و در کشور ما کاربردی برای هر قشری نیست. لطفا روان تر و ساده تر ترجمه کنید
  • 1401/01/30
    خیلی تشکر از خدمات واطلاع رسانی شما.بسیارعالی