موتور D13A460، EU4SCR

موتور D13A460 یک موتور دیزلی خطی 12.8 لیتری شش سیلندر با توانی معادل 460 اسب بخار است. این موتور به یک میل سوپاپ بالاسری، 4 ولو برای هر سیلندر و یونیت انژکتور مجهز است. D13A460 از نظر گازهای خروجی اگزوز، با استاندارد یورو 4 مطابقت دارد.

D13A460 برای سفرهای طولانی مدت و دشوار و عملیات ساخت و ساز ساخته شده است. طراحی این موتور مقاوم و قابل اعتماد است و شامل یک میل سوپاپ بالاسری و 4 ولو برای هر سیلندر می‌شود. همچنین تزریق سوخت در این موتور به طور کاملا دقیق کنترل می‌شود.

این موتور به گونه ای طراحی شده است که کم مصرف بوده، برای رانندگی مناسب باشد و دسترسی‌ پذیری بالایی داشته باشد. مکانیزم زمانبندی موتور در قسمت عقب آن قرار گرفته است؛ این ویژگی موجب می‌شود ارتعاش موتور کاهش یافته و همچنین فضای کافی برای نصب یک دستگاه PTO نیز در قسمت عقب ایجاد شود.

D13A460 هم نویز کمی دارد و هم مقدار گاز خروجی اگزوز آن بسیار کم است. به لطف تکنولوژی پس پالایش کاهش کاتالیستی انتخابی ، موتور D13A460 توانسته استاندارد یورو 4 را دریافت کند.

مشتریان می‌توانند D13A460 را با آپشن VEB+ (ترمز موتور ولوو) نیز خریداری کنند. سیستم VEB اثر ترمز بسیار بالایی را برای کاربر فراهم کرده، ایمنی را بیش از پیش افزایش داده و سایش ترمز چرخ را کاهش می‌دهد.

قابلیتها و مزایا

  • گشتاور حداکثری با بازه دوران (دور موتور) وسیع
  • کم مصرف
  • یورو 4، خروجی اگزوز کم
  • اثر ترمز موتور بسیار بالا با VEB+ (آپشن)
  • PTO در قسمت عقب با توان خروجی بالا (آپشن)
  • تهویه میل لنگ بسته (آپشن)

احتراق موثر و کارا برای رانندگی عالی

D13A به یونیت انژکتور مجهز است که فشار تزریق سوخت بالایی را هنگام رانندگی فراهم می‌کند. محفظه احتراق و منیفولد ورودی نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که احتراق به بهترین شکل ممکن انجام شود. نسبت پرکنندگی سوخت نیز در این موتور بسیار بالا است که به نوبه خود در افزایش کارایی موتور تاثیرگذار است.

این نوع طراحی موجب ایجاد یک موتور کاملا کم مصرف، با توان بالا و گشتاور بسیار بالا در بازه دوران وسیع می‌شود که به نوبه خود سبب می‌شود D13A قابلیت رانندگی بسیار عالی داشته باشد.

دستیابی به مقتضیات یورو 4 در زمینه گازهای آلاینده خروجی با تکنولوژی SCR

برای تکمیل احتراق بهینه، گازهای خروجی همچنین با استفاده از تکنولوژی کاهش کاتالیستی انتخابی پس پالایش می‌شوند.

در این فرایند، قبل از اینکه گازهای اگزوز از مبدل کاتالیستی SCR عبور کنند، ماده افزودنی AdBlue به آنها تزریق می‌شود. این ماده با اکسیدهای نیتروژن موجود در مبدل واکنش نشان می‌دهد؛ در طی این فرایند، میزان آلاینده‌ها به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

با استفاده از این سیستم، موتور D13A توانسته است تایید استاندارد یورو 4 در زمینه آلاینده‌ها را به دست آورد.

سر و صدای کم در حالت آماده به حرکت خودرو (خلاص)

موتور D13A ‌نیازهای کاربر در مورد سر و صدا و نویز را نیز برآورده می‌کند. بدین منظور داخل میل سوپاپ و میل لنگ دمپرهایی (میراگر ارتعاشات) تعبیه شده اند که نویز و ارتعاش را به حداقل می‌رسانند. علاوه بر این، در این موتور با استفاده از روش پیش تزریق سوخت، سر و صدا و پارازیت در حالت خلاصی خودرو بیش از پیش کاهش می‌یابد.

 

جدول مشخصات

نوع

دستگاه.......................................................................................................................................EU4SCR،D13A460

حداکثر توان خروجی در 1900-1400 دور در دقیقه....................................................460 اسب بخار (338 کیلووات)

حداکثر دور......................................................................................................................................2100 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور در 1400-1000 دور در دقیقه...................................................................................2300 نیوتن متر

تعداد

سیلندر...........................................................................................................................................................................6

قطر پیستون.......................................................................................................................................................131 میلیمتر

کورس پیستون..................................................................................................................................................158 میلیمتر

حجم....................................................................................................................................................12.8 دسی متر مکعب

نسبت

تراکم.................................................................................................................................................................17.8:1

اثر ترمز اگزوز در 2300 دور بر دقیقه...........................................................................................................185 کیلووات

اثر ترمز موتور (VBE+) در 2300 دور بر دقیقه..........................................................................................375 کیلووات

بازه دوران اقتصادی یا اکونومی..............................................................................................1500-1000 دور بر دقیقه

بازه دوران بهینه........................................................................................................................1400-1150 دور بر دقیقه

حجم تعویض روغن شامل فیلتر روغن.......................................................................................................حدودا 33 لیتر

فیلتر روغن....................................................................................................................2 عدد full flow، 1 عدد بای‌پس

حجم کل سیستم خنک‌کننده.....................................................................................................................حدودا 38 لیتر

وزن خشک (موتور پایه)...................................................................................................................حدودا 1121 کیلوگرم

  • می‌توانید VEB+  را به عنوان آپشن انتخاب کنید.

تهویه محفظه میل لنگ بسته

موتور D13A  را می‌توان با تهویه میل لنگ بسته تهیه کرد. این سیستم به نام CCV-C (تهویه میل لنگ بسته) شناخته می‌شود. گازهای میل لنگ که در درپوش ولو (یا شیر) وجود دارند، از طریق یک جداکننده سانتریفیوژی روغن به توربوشارژر برگردانده می‌شوند. بخار روغن در یک سیستم سانتریفیوژی (که نیازی به تعمیرات ندارد) جدا می‌شود، به همین دلیل نیازی به تعویض فیلتر نیز وجود ندارد.

به لطف گازهای بازیافت شده میل لنگ، این سیستم یک موتور کاملا تمیز و دوستدار محیط زیست به دست می دهد.

مکانیزم زمان بندی و PTO در عقب موتور

مکانیزم زمان بندی در قسمت عقب موتور قرار گرفته است و پمپ هیدرولیک فرمان، پمپ بنزین، پمپ تغذیه سوخت و کمپرسور هوا را هدایت می‌کند. طراحی فشرده، بی صدا و عایق بندی کامل این مکانیزم موجب کاهش وزن موتور می‌شود. با قرار دادن این مکانیزم در بخش عقب موتور، موتور بهتر خنک می‌شود زیرا وجود آن مانعی برای ورود جریان هوای خنک ایجاد نمی‌کند.

D13A را می‌توان با یک PTO  نیز مجهز کرد. PTO برای کارکرد بهتر شفت پروانه یا پمپ هیدرولیک مستقیم طراحی شده است. نصب PTO روی چرخ طیار موجب می‌شود طراحی دستگاه کاملا قابل اعتماد بوده و همچنین امکان کار با گشتاورهای بالا تا 1000 نیوتن متر را در حالت پیوسته فراهم ‌کند.

 برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟