سیستم پشتیبان رانندگی

سیستم پشتیبان رانندگی یک مفهوم کُلی است و طیف وسیعی از سیستم‌های نصب شده روی کامیون‌های ولوو را شامل می‌شود. هدف این سیستم‌ها پشتیبانی از راننده در هنگام رانندگی است.

این سیستم از رادار، و دوربین برای جمع آوری اطلاعات استفاده می‌کند.

انواع سیستم‌های پشتیبان رانندگی عرضه شده در بازار :

سیستم پشتیبان تعویض خط

LCS : پشتیبان تعویض خط

سیستم تشخیص وضعیت راننده

DAS-W : سیستم پشتیبان با هشداردهی به راننده

سیستم پشتیبان رانندگی بین خطوط

LSS-DW : سیستم پشتیبان حفظ موقعیت بین خطوط

LSS-DWC : سیستم هشداردهی خروج از خط و دستیار حفظ موقعیت بین خطوط

ویژگی‌ها و مزایا :

  • پشتیبانی از راننده
  • امنیت بیشتر
  • استفاده از سیستم آسان و سازگار با اصول منطقی است

. * استاندارد ، 0 به صورت آپشن،  - ناموجود

. (1) – نیازمند سیستم‌های LSS-DW / DWC است.

. (2) – نیازمند سیستم ACTST-TO است.

سیستم LCS ناحیه‌ی سمت مسافر (شاگرد، سمتی که راننده در آن حضور ندارد) را مورد نظارت قرار می‌دهد.

سیستم پشتیبان تعویض خط

سیستم پشتیبان تعویض خط (LCS) به راننده کمک می‌کند از تصادفات رانندگی ناشی از قرار گرفتن در نقطه‌ی کور سمت مقابل جلوگیری کند. این سیستم یکی از ابزارهای متعدد کامیون‌های ولوو است که با هدف ارتقای امنیت طراحی رانندگی طراحی شده‌اند.

سیستم پشتیبان تعویض خط از فناوری رادار برای نظارت بر ناحیه‌ی مقابل جاده، از نزدیک‌ترین فاصله تا دورترین فاصله استفاده می‌کند *.

در سرعت‌های بالاتر از 35 کیلومتر بر ساعت، هشدارها به راننده ارسال می‌شوند. هنگامی که هشدار دور زدن فعال باشد و شی ناشناخته داخل ناحیه‌ی تحت نظارت باشد، چراغ هشدار در ستون A سمت مسافر روشن می‌شود. همچنین راننده این فرصت را دارد که از طریق صفحه نمایشگر اطلاعات راننده، پخش سیگنال صوتی از بلندگوها را برنامه ریزی کند.

این سیستم قادر است وسایل نقلیه‌ای در ابعاد موتورسیکلت یا وسایل بزرگتر را در محدوده سرعت نسبی 15- کیلومتر/ساعت تا 20 + کیلومتر/ ساعت نسبت به سرعت کامیون شناسایی کند.

سیستم LCS قادر به تشخیص اجسام ثابت نیست. از طریق پنل ابزار و منوی مربوطه، می‌توان هشدار صوتی را غیرفعال کرد. سوئیچی که روی داشبورد تعبیه شده است امکان غیرفعال سازی سیستم LCS را فراهم می‌کند (با قرار گرفتن سوئیچ کامیون در وضعیت فعال، سیستم LCS به صورت همزمان و تحت تمامی شرایط فعال می‌شود).

سنسور رادار یکی از قطعاتی است که در اکثر کشورهای اروپایی، و چند کشور غیراروپایی مجوزهای لازم را دریافت کرده است.

توجه داشته باشید که LCS یک سیستم مبتنی بر رادار، با درصد حساسیت بسیار بالا است. بنابراین اهمیت زیادی دارد که دستورالعمل‌های استفاده از امکانات بدنه‌ی کامیون‌های ولوو را کاملاً رعایت کنید . امکان نصب تجهیزات دیگر در بالا یا نزدیک سنسور رادار، یا در شعاع پوششی از قبل تعریف شده وجود ندارد. در غیر اینصورت، عملکرد سیستم دچار اختلال می‌شود. سنسور رادار LCS در سمت مسافر، زیر کابین اصلی نصب شده است. شرایط نصب با توجه به وجود/ عدم وجود سیستم‌های مکمل در این قسمت، متفاوت هستند.

مزایا :

  • کمک به راننده تا مسیر حرکت کامیون را با امنیت کامل تغییر دهد.
  • هشداردهی به راننده از طریق چراغ هشدار یا سیگنال صوتی ، پس از شناسایی شی خطرناک (هشدار صوتی به صورت آپشن موجود است)
  • تشخیص وسایل نقلیه‌ای با ابعادی در حد یک موتورسیکلت یا بزرگتر، با سرعت نسبی در محدوده‌ی 15- الی 20 + کیلومتر/ ساعت
  • روشن و خاموش کردن سیستم بسیار ساده است.

سیستم DAS-W با کاهش خطر تصادفات ناشی از کاهش سطح هوشیاری / توجه راننده، امنیت فعال را ارتقا می‌دهد.

سیستم پشتیبان با هشداردهی به راننده

سیستم پشتیبان با هشداردهی به راننده (DAS-W) با هدف جلوگیری از تصادفات ناشی از خستگی راننده، یا رانندگی که با خواب آلودگی به رانندگی ادامه می‌دهند طراحی شده است.

این سیستم رفتار راننده، و موقعیت کامیون نسبت به خطوط و شانه‌های جاده را مورد نظارت قرار می‌دهد. این سیستم ویژگی‌های حرکتی رانندگان خواب آلود یا بی ملاحظه را تشخیص می‌دهد، و از راننده درخواست می‌کند برای استراحت موقت کامیون را متوقف کند.

با فعال شدن سیستم سوخت رسانی، سیستم DAS-W نیز به صورت خودکار فعال می‌شود. همچنین در سرعت‌های بالای 60 کیلومتر/ ساعت نیز سیستم یکبار دیگر در وضعیت آماده به کار قرار می‌گیرد.

اگر سیستم رفتار غیرمنطقی  راننده را تشخیص دهد، یک هشدار صوتی و ابزاری برای راننده صادر می‌شود. هشدار اول فقط در حد اطلاع رسانی است. هشدار دوم از راننده می‌خواهد کامیون را متوقف و کمی استراحت کند. با فعال شدن هشدار صوتی، ضبط صوت و رادیو به صورت خودکار قطع می‌شود.

غیرفعال کردن سیستم از طریق سوئیچ قرار گرفته روی داشبورد انجام می‌شود. اگر صفحه‌ی هشدار به عنوان صفحه‌ی اصلی نمایشگر انتخاب شود، غیرفعال بودن سوئیچ و ابزارهای مربوطه به راننده اطلاع رسانی می‌شوند.

سیستم DAS-W داده‌های ورودی را از همان قطعاتی که در سیستم پشتیبان حفظ خطوط استفاده شده‌اند دریافت می‌کند (LSS-DW,LSS-DWC). بنابراین تهیه این داده‌های ورودی امری ضروری است.

اگر سیستم‌های LSS-DW و LSS-DWC نتوانند مرجع اندازه گیری را تشخیص دهند (خطوط یا شانه‌های جاده)، سیستم پشتیبان با هشداردهی به راننده غیرفعال می‌شود. این غیرفعال شدن روی نمایشگر ابزارها به راننده اعلام می‌شود.

سیستم پشتیبان حفظ خطوط

سیستم پشتیبان حفظ خطوط (LSS-DW) یکی از سیستم‌های پشتیبان رانندگی است که وظیفه‌اش هشداردهی به راننده راجع به انحرافات غیرعمدی از خطوط حرکتی تعریف شده است.

یک هشدار هنگامی تولید می‌شود که انحرافات غیرعمدی از خطوط منجر به وقوع تصادف شوند. این سیستم از دوربین مستقر در مرکز و قسمت بالای شیشه جلوی کامیون استفاده می‌کند و هشدار صوتی را از طریق بلندگوها پخش می‌کند.

اگر چرخ جلوی کامیون (نزدیک‌ترین به علایم خطوط) به اندازه 30 سانتی متر از خط و علایم مشهود خارج شود، سیستم با بیشترین تأخیر ممکن هشدار صوتی را ارسال می‌کند. این حالت بیانگر انحراف کامیون از مسیر اصلی حرکت است .

این سیستم در سرعت‌های بالاتر از 60 کیلومتر/ساعت فعال می‌شود. روشن و خاموش کردن سیستم با استفاده از سوئیچ مستقر روی داشبورد انجام می‌شود.

با روشن شدن کامیون، سیستم مذکور به صورت خودکار فعال می‌شود.

LSS-DW یک نمونه از سیستم‌های پشتیبان رانندگی است که وظیفه‌اش هشدار به راننده در هنگام خروج غیرعمدی از خطوط است

سیستم دستیار حفظ خطوط (LSS-DWC)

سیستم دستیار حفظ خطوط یک نمونه‌ی دیگر از سیستم‌های پشتیبان رانندگی است. این سیستم با استفاده از دوربین‌های جلویی، موقعیت علایم خطوط را دنبال می‌کند. اگر کامیون از خطوط منحرف شود، هشدارهایی برای راننده ارسال می‌شوند و سیستم کمکی به صورت خودکار کامیون را به مسیر صحیح برمی گرداند.

اگر چرخ جلوی کامیون (نزدیک‌ترین چرخ به علایم خطوط) به اندازه 30 سانتی متر از مرز بیرونی علایم قابل مشاهده توسط راننده فاصله بگیرد، سیستم فوق با بیشترین تأخیر زمانی هشدار را صادر می‌کند تا راننده به خط اصلی برگردد.

هنگامی که کامیون در مرحله‌ی جابه جایی خطوط قرار دارد، این سیستم به آرامی در کنترل فرمان و هدایت کامیون به راننده کمک می‌کند. سیستم سعی می‌کند کامیون را به وسط ناحیه بین خطوط برگرداند.

هدف این سیستم کاهش تعداد تصادفات، علی الخصوص در هنگام تعویض خطوط از سوی کامیون‌ها در بزرگراه‌ها است.

سیستم در سرعت‌های بالاتر از 55 کیلومتر/ ساعت فعال می‌شود.  روشن و خاموش کردن سیستم با استفاده از سوئیچ مستقر روی داشبورد هم امکان پذیر است.

با روشن شدن کامیون، سیستم ارسال هشدار به صورت خودکار فعال می‌شود.سیستم دستیار رانندگی (کنترل فرمان) در لحظه‌ی روشن شدن همان تنظیماتی را دارد که در زمان خاموش شدن کامیون برقرار بودند.

نکته : سیستم به شرایط جوی یا اصطحکاک سطح جاده بی توجه است. در جاده‌های به شدت لغزنده، توصیه می‌کنیم این سیستم را خاموش کنید.

در جاده‌های باریک، که عرض خطوط کمتر از عرض کامیون + 20 سانتی متر از هر طرف است، این قابلیت از دسترس خارج می‌شود. امکان تنظیم این پارامتر در تعمیرگاه‌های مجاز وجود دارد.

سیستم دستیار حفظ خطوط (LSS-DWC) به سیستم کنترل فرمان دینامیک ولوو (ACTST-TO) نیاز دارد.

تغییر حالت عملکرد به ازای تنظیمات مختلف

راننده می‌تواند پس از بررسی شرایط و سناریوهای فعلی رانندگی ، دستیار حفظ خطوط را فعال کند. سوئیچ فعالسازی چند حالت را شامل می‌شود :

  • دسترسی همزمان به سیستم هشدار (لرزش فرمان کامیون) و کنترل خودکار فرمان
  • فقط هشدار (لرزش فرمان کامیون)
  • خاموش کردن سیستم دستیار حفظ خطوط

حالت‌های مختلف سیستم دستیار حفظ خطوط از طریق سوئیچ مستقر روی پنل ابزارها کنترل می‌شوند

سیستم دستیار حفظ خطوط با استفاده از دوربین رو به جلو، موقعیت علایم خطوط جاده را دنبال می‌کند. هنگامی که کامیون در فرایند تعویض خطوط است، سیستم به راننده کمک می‌کند تا کنترل بهتری روی فرمان داشته باشد و مجدداً به وسط خطوط برگردد

برای خرید قطعات یدکی ولوو کلیک کنید 

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1402/11/02
    بسیار آموزنده ومنطقی سپاس از مجموعه جناب زهرایی
  • کاربر میهمان 1401/05/20
    عالی دمت گرم ازراهنمایت
  • کاربر میهمان 1401/05/20
    عالی مثل همیشه
  • 1401/05/20
    بسیار عالی و سپاس
  • کاربر میهمان 1401/03/29
    راهنمایی واطلاع رسانی بسیارعالی
  • کاربر میهمان 1401/03/29
    بسیار عالی