کامیون‌های برقی با پیل سوختی هیدروژنی

شرکت کامیون سازی ولوو محصولات جدیدی با آلایندگی صفر را معرفی نموده است. کامیونی را تصور کنید که از اگزوزش فقط بخار آب خارج می‌شود، برق موردنیازش را تأمین می‌کند و تا هزار کیلومتر بدون سوخت حرکت می‌کند. این قابلیت‌ها به لطف پیل‌های سوختی هیدروژنی مهیا شده‌اند. شرکت ولوو تست این فناوری جدید روی محصولات خود را آغاز کرده است.

کامیون‌های برقی با پیل سوختی هیدروژنی کاملاً مناسب فواصل طولانی، انتقال محموله‌های سنگین و با مصرف سوخت  بالا است.

برای حذف آلایندگی از فرایند حمل و نقل، شرکت ولوو همین حالا کامیون‌هایی با سیستم تأمین انرژی برقی و کامیون‌های مبتنی بر سوخت‌های تجدیدپذیر از جمله زیست گاز را معرفی کرده است. در نیمه‌ی دوم دهه‌ی حاضر، سومین محصول عاری از co2 به مجموعه کامیون‌های ولوو افزوده خواهد شد. این کامیون‌های برقی با پیل سوختی هیدروژنی کار می‌کنند.

راجر آلم، رئیس شرکت کامیون سازی ولوو چنین نظری دارد : ما چندین سال مشغول توسعه‌ی این فناوری هستیم. استفاده‌ی موفقیت آمیز از کامیون‌های جدید در مسیرهای تست حس خیلی خوبی دارد. استفاده‌ی ترکیبی از برق باتری و پیل سوختی هیدروژنی به مشتریان این امکان را می‌دهد که آلایندگی co2 کامیون‌های خود را به صفر برسانند. هیچ اهمیتی ندارد که از کامیون‌ها برای چه هدفی استفاده شده باشد.

کامیون‌های برقی مجهز به پیل سوختی دارای محدوده‌ی عملیاتی مشابهی بسیاری از کامیون‌های بنزینی هستند و تا 1000 کیلومتر با هر بار شارژ (سوخت گیری) راه می‌روند.زمان سوخت گیری مجدد آن‌ها کمتر از 15 دقیقه است. وزن کُلی می‌تواند در حد 65 تن یا بیشتر باشد. دو پیل سوختی برق 300 کیلوواتی را در اختیار سیستم نیرومحرکه و بخش‌های مختلف آن قرار می‌دهند.

استفاده‌ی آزمایشی از سوی مشتریان طی چند سال آینده آغاز خواهد شد. برای سال‌های پایانی دهه‌ی حاضر، تجاری سازی را برنامه ریزی نموده‌ایم.

به عقیده‌ی رئیس شرکت، کامیون‌های برقی با پیل سوختی کاملاً مناسب فواصل طولانی، بارهای سنگین، و حمل و نقل با مصرف سوخت بالا هستند.همچنین در کشورهایی که امکانات شارژ باتری محدودی دارند به عنوان یک گزینه‌ی مناسب در دسترس هستند. این سیستم برق خودش را تأمین می‌کند.

پیل سوختی برق مورد نیاز خود را به صورت مستقل از هیدروژن تأمین می‌کند، و هیچ نیازی به شارژ از منبع بیرونی ندارد.تنها فرآورده‌ی جانبی تولید شده بخارآب است. پیل‌های سوختی توسط شرکت ساخته می‌شوند.

شرکت cellcentric که از همکاری شرکت‌های ولوو و دایملر تأسیس شده است، مسئولیت تأمین پیل‌های سوختی را برعهده دارد.این شرکت یکی از بزرگترین مراکز تولید پیل‌های سوختی اروپا است، و به طور خاص محصولات مورد نیاز کامیون‌های سنگین را تولید می‌کند. هیدروژن سبز بیشتری مورد نیاز است.

فناوری پیل سوختی هنوز در مراحل اولیه‌ی توسعه قرار دارد و فناوری جدید مزایای متعددی را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر چالش‌هایی را هم بدنبال خواهد داشت. یکی از آن‌ها تأمین هیدروژن سبز در مقیاس وسیع است*. چالش دیگر این است که زیرساخت‌های سوخت گیری مجدد خودروهای سنگین هنوز توسعه نیافته است.

راجر آلم چنین دیدگاهی دارد : انتظار داریم طی چند سال آینده تأمین هیدروژن سبز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. بسیاری از صنایع برای کاهش co2 خود به این محصول روی می‌آورند. البته ما نمی‌توانیم در کاهش آلودگی حمل و نقل وقفه ایجاد کنیم، زیرا همین حالا هم از برنامه عقب هستیم. پیام آشکارم برای تمام شرکت‌های حمل و نقل این است که همین امروز استفاده از باتری‌های برقی، زیست گاز، و سایر گزینه‌های موجود را شروع کنند. در چند سال آینده، کامیون‌های مجهز به پیل سوختی یکی از وسایل نقلیه‌ی مکمل و مهم برای ارسال محموله‌های سنگین‌تر و طی مسافت‌های طولانی‌تر محسوب می‌شوند.

. * هیدروژن سبز با استفاده از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله باد، آب و غیره تولید می‌شود.

برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟