موتور توربو کامپاند ولوو

موفقیتی غیر قابل انکار

TRUCK-TEST

ما می‌دانستیم که موتور توربو کامپاند با نام «I-Save» به خوبی عمل می‌کند،اما با ارتقاء آخرین مدل‌هایش، این شرکت مستقر در گوتنبرگ حتی بهتر هم عمل کرده است: به لطف تغییرات جزئی اما بسیار مؤثر در موتور از نظر آیرودینامیک. ، نرم افزار و پیشرانه، موتور توربوکامپاند کمی جلوتر از رقبای خود  است و حتی کمی سریعتر هم است.

دو سازنده کامیون اسکاندیناوی در حال حاضر در بخش 500 اسب بخار در حال رقابت مستقیم هستند.در حالی که Scania 500 Super جدید در آخرین تولید  رقابت را به خوبی پشت سر گذاشت، Volvo FH 500 ارتقا یافته اکنون توجه را به خود جلب کرده و اسکانیا را هرچند بسیار محدود از جایگاه اول در جدول امتیازات همه زمان‌ها جابجا کرده است. همچنین نزدیک به ده اسب بخار اضافی در زیر کاپوت دارد و در نهایت، توربوکامپاند  دارای توان نامی  374 کیلو وات است که (ضربدر 1.36) در واقع معادل 509 اسب بخار است. پس آیا ولوو توان را کمتر اعلام کرده است؟ این امکان وجود دارد، اما واقعیت این است که روی در نوشته شده "500" و ولوو رسما نام این FH را FH 500 گذاشته است.

اما یک لحظه صبر کنید وقتی به گشتاور نگاه می کنید هیچ کدام از اینها واقعاً اهمیتی ندارد زیرا ما به ندرت در محدوده توان نامی حرکت می کنیم، اما اینجا جایی است که گشتاور بالاترین میزان را دارد و در اینجا شاهد 2800 نیوتن متر در برگه مشخصات ولوو هستیم.در مقایسه، Scania 500 Super دارای 2650 نیوتن متر و Actros 510 با 2500 نیوتن متر است.

پس واقعا قدرت از کجا می آید؟ قطعا از گشتاور. با این حال این نیمی از حقیقت  درباره ی آن است. اگرچه درست است که ولوو  توربوکامپاند را روی 2800 نیوتن متر تنظیم کرده است، اما فقط در مواقع لزوم از آن استفاده می شود و این چیز جدیدی است. در عمل، FH دارای دو منحنی عملکرد گشتاور است : یکی برای 2800 نیوتن متر و دیگری برای حدود 400 نیوتن متر کمتر، یعنی 2400 نیوتن متر.

هیچ دودی بدون آتش نیست

که البته بسیار هوشمندانه است. و شما حتی در عمل متوجه آن نمی شوید.

تنظیم کردن تمام منحنی ها و قوس ها

حتی کوچکترین شکاف ها اکنون با واشر مهر و موم شده اند. به خصوص شکاف بزرگی که کابین ها را قادر می‌سازد تا نسبت به قسمت های ثابت جلو انعطاف پذیری داشته باشند.

من فرض می‌کنم که وقتی عمدتاً تحت بار جزئی کار می‌کند (یعنی تقریباً همیشه)، گشتاور  مناسب تری  استفاده می‌شود.اما نمی‌توان ضرب المثل  هیچ دودی بدون آتش نیست  را انکار کرد و  به معنی مصرف  بی جهت سوخت است. و این دقیقاً همان چیزی است که این فلسفه منحنی دو گشتاور مانع از آن می شود.این روزها، رایانه بهتر می داند که چگونه موتور  همیشه می تواند درنقطه مطلوب خود کار کند.اما نگران نباشید، این موضوع باعث از کارافتادن توربوکامپاند نمی شود . برعکس، آن را فوق العاده سریع و مقرون به صرفه می کند.

طیف کاملی از عوامل دیگر وجود دارد که بر قوانینی که بر اساس آن I-See کروز کنترل GPS ولوو کار می‌کند تأثیر می گذارد.به طور شگفت انگیزی ، FH اکنون قادر است به جای سرعت 60 کیلومتر در ساعت، با سرعت کمتر از 40 کیلومتر در ساعت  حرکت کند.

مشکل، تلاطم هوا است: لبه‌های لاستیکی جدید روی رکاب‌های کناری تنها ده سانتی‌متر با  جاده فاصله دارند، پایه‌های گلگیر روی محور جلو فاصله‌ی بین تایرها را  کاهش می‌دهند.

در این سرعت‌ها، احتمال بیشتری وجود دارد که با پدال گاز رانندگی کنید تا با مجموعه کروز کنترل.با این حال، شیوه کار  این است که I-See آنچه را که در جاده پیش رو اتفاق می‌افتد، حتی در حالت شتاب‌، اعم از شیب خفیف سربالایی یا سرازیری، تجزیه و تحلیل می‌کند و بر این اساس مشخصه های  پدال گاز را تنظیم می‌کند.باز هم، کل فرآیند به قدری آرام اتفاق می‌افتد که راننده حتی متوجه آن نمی‌شود و بنابراین سیستم از خود در برابر شتاب بی‌رویه که منجر به مصرف سوخت غیرضروری می‌شود محافظت می‌کند.

اکنون تست رانندگی ولوو نیز مدت‌هاست که متوجه شده است که سبک رانندگی"pulse and glide " می‌تواند تا دو درصد در مصرف گازوئیل صرفه‌جویی کند.در ابتدا حتی متوجه نشدم که در مسیر ناهموار ما بین Ingolstadt  جنوبی و Langenbruck  چه اتفاقی می افتد. نکته خوب این است که "pulse and glide" نسبت به سرعت تنظیم شده با سرعت بسیار آرام تنظیم می شود. و دقیقا مانند MAN و Scania آن را مدیریت می کند .اگر ACC (کروز کنترل تطبیقی) درگیر باشد، کامپیوتر فاصله تا خودروی جلویی را نیز در نظر می گیرد. اگرچه، همانطور که اخیراً ثابت کرده‌ایم، خودروی جلویی در اینجا نقش مهمی بازی نمی‌کند و راننده پشت سر نیز متوجه این فراز و نشیب‌ها در رفتار سرعت رانندگی نمی‌شود.

گزینه های تنظیمات I-See نیز جدید هستند و بسیار ساده شده اند. برنامه‌های رانندگی یک تا سه مرحله‌ای دیگر وجود  ندارد، overshoot رامی توان آزادانه انتخاب کرد و برنامه رانندگی  را در محدوده   undershoot  تنظیم  کرد. این  برنامه استاندارد اکنون "متعادل" نامیده می شود و دقیقاً به روشی بسیار متعادل کار می کند .

دو توربو بهتر از یکی است ، به خصوص زمانی که دومی (سمت چپ) مستقیماً از طریق گیربکس و چرخ آزاد روی میل لنگ عمل می کند. ولوو این اصل توربوکامپاند را کامل کرده است.

فرمان دینامیکی تقویت‌شده و قابل تنظیم الکتریکی را می‌توان به گونه‌ای تنظیم کرد که با طیف وسیعی از اولویت های فردی مطابقت داشته باشد، که نیاز به  انجام آزمون و خطای زیادی دارد.

 

 

 بین 60 تا 80 کیلومتر در ساعت، سرعت سربالایی حداکثر تا پنج درصد از سرعت تعیین شده افزایش می یابد، یعنی در 65 کمی بیشتر از سه کیلومتر در ساعت و در 85 کمی بیشتر از چهار کیلومتر در ساعت...این کار به آرامی اتفاق می افتد و کامیون های دیگر به سختی متوجه آن می شوند.(مگر اینکه خودشان قبل از رسیدن به سربالایی با شتاب کمتر (undershoot)  حرکت ‌کنند).

کنترل با دقت

در حالت Eco اقتصادی‌تر ،undershoot  به کمتر از پنج کیلومتر در ساعت در سرعت 60 و کمتر از  ده کیلومتر در ساعت در سرعت 80 می‌رسد که بسیار بیشتر قابل توجه است.با این حال، این برنامه با دقت وضعیت را کنترل می کند و فقط به همان اندازه سرعت را در سربالایی  افزایش می‌دهد  که برای خروج دوباره با حداکثر سرعت 90 در  سرازیری و سپس هنگام  I-Roll لازم است. ولوو نمی تواند یکی دو مایل در ساعت سریعتر حرکت کند اما این باعث صرفه جویی در سوخت و جبران  undershoot  می شود.به عبارت دیگر، باوجود اینکه شتاب کمتر می شود ، این راهی برای سریع تر حرکت کردن است.

استراتژیست های ولوو با ظرافت، ترمز موتور +VEB را در سیستم جدید ادغام کرده اند. پتانسیل این ترمز موتور اهرمی سوپاپ به طور گسترده ای شناخته شده است ، در دور موتور 2300 دور در دقیقه، VEB+ به تنهایی با 380 کیلووات قدرت ترمز، به اضافه 200 کیلووات ترمز خفه‌کن اگزوز، سرعت خود را کاهش می‌دهد.به عبارت دیگر، توان ترمزی بدون فرسودگی ، ریتاردر ثانویه را کاملاً غیر ضروری می کند.ترفند این است که نیروی ترمز را به صورت کنترل شده به محور عقب منتقل  می کند، که وقتی به عنوان یک کل در نظر گرفته شود، جزء بی اهمیت است.در گذشته، گیربکس به سادگی دو دنده را پایین می آورد تا در نهایت به کمتر از 2000 دور در دقیقه برسد.کاهش سرعت سریع و سخت بود، و صدای همراه بسیاری از راننده ها را از خواب ظهر بیدار می کرده است.

امروزه تاکید بر یک منحنی سرعت به خوبی کنترل شده است، زیرا پس از همه موارد باید در سرازیری ها به نحو مطلوب از  ماشین  استفاده کرد و  با سرعت بیشتر به  سربالایی  بعدی نزدیک شد. این یک بازی است  رانندگی با سرعت کمتر از 80 کیلومتر در ساعت در سرازیری ، سپس gliding ، قبل از رفتن به مرحله افزایش سرعت ، ترمز تطبیقی با کاهش دنده، سپس اعمال پلکانی ترمز موتور.

اهرم‌های ترمز موتور و برف‌پاک‌کن‌های شیشه جلو خیلی به هم نزدیک هستند و مدتی طول می‌کشد تا جای آن ها یاد بگیرند.

دکمه های فرمان در سمت چپ تمام عملکردهای کروز کنترل از جمله کروز کنترل جدید در سراشیبی را کنترل می کنند.

اگر کافی نیست، دنده پایین تری به ماشین بدهید... یک لحظه صبر کنید! نمی تواند به این سادگی باشد، حرکت کردن  به سمت پایین در یک مسیر سراشیبی؟ آیا کل وسیله نقلیه بلافاصله شروع به خارج شدن از کنترل نمی کند؟ بله.در شرایط عادی و اگر شیب به اندازه کافی تند باشد. راه حل آن همان طور که سوئدی ها می گویند «ترمز مشترک »با ترمز پایی یا «ترمز ترکیبی» است.در گذشته با اعمال حساس ترمز پایی آن را کنترل می کردیم، اما امروزه برنامه رانندگی این کار را انجام می دهد.

تجربه کردن  آن بسیار  جذاب است.به عنوان مثال، در Beilngrieser Berg، یک شیب بسیار ثابت دو کیلومتری هفت درصد، در این شیب ما نمی‌خواهیم از  سرعت 68 کیلومتر در ساعت تجاوز کنیم، که کامیون‌های دارای ریتاردر  می‌توانند تقریباً بدون زحمت آن را مدیریت کنند. از طرفی با استفاده از ترمز موتور شرایط تغییر می کند البته FH آنچه را که در راه است می بیند و به  دنده‌ی دهم تغییر می کند تا به آرامی به سرعت 68 کیلومتر در ساعت برسد، سپس به دنده نهم تغییر می‌کند و شما می توانید آن را احساس کنید با فشار بسیار جزئی ترمز پایی و در نهایت  به دنده هشتم می رود . اکنون FH  تا 2250 دور در دقیقه از شیب پایین می‌رود و بدون ترمز ترکیبی بیشتر و بدون از دست دادن کنترل، به طور ایمن ترمز می کند. Thomas Tschakert ، کارشناس تست کامیون‌های ولوو می‌گوید: «این کار با دنده‌ی نهم هم می‌توانست مدیریت شود.»

قهوه ساز FH بین صندلی راننده و خنک کننده 33 لیتری قرار دارد، همچنین نوشیدنی های سرد همیشه در دسترس هستند.

نیازی به ریتاردر  نیست

یک محاسبه سریع به من می گوید که به جای 2200 فقط به 1700 دور در دقیقه با صدای بسیار کمتر و شاید یک یا دو فاز ترمز ترکیبی سبک نیاز داشت.سپس  به گزارش تست رانندگی مدل قبلی FH 500، با موتور   توربوکامپاند ، در سال 2019 نگاه می کنم.حیف که ریتاردر داشت. اما شایان به ذکر است که از همان سراشیبی با سرعت ثابت 68 کیلومتر در ساعت در دنده یازدهم در 1100 دور در دقیقه پایین آمد.

سه سوکت 12 و 24 ولت در وسط قرار دارند که یک سوکت USB برای گوشی هوشمند در بالا قرار دارد. دکمه قرمز رنگ سیستم هشدار را در مواقع اضطراری یا سرقت فعال می کند.

در مورد Scania 500 Super ، که به ترمز اهرمی سوپاپ (جدید) نیز مجهز است، چطور؟ در دنده 10 که در این حالت به دلیل گیربکس اوردرایو در واقع دنده 9 است، همیشه  با سرعت  می چرخد. به عبارت دیگر، هر کسی که به اندازه کافی خوش شانس باشد که یک ترمز موتور اهرمی سوپاپ داشته باشد، چه این ترمز VEB+ در ولوو یا CRB (ترمز کاهش فشار) در اسکانیا باشد،می تواند بدون ریتاردر  سنگین و گران قیمت کار کند،و در عین حال بسیار روان در سیستم های کمکی ادغام شده است.

با بازگشت به محدوده عملکرد، با استفاده از برنامه های مختلف موجود، در سراشیبی  Kindinger Berg رانندگی کردیم.با این ولوو تصمیم گرفتیم در حالت اینکه با  sporty Perfor­mance رانندگی می‌کنیم،امتیاز دهیم. چرا؟زیرا اولاً نشان می دهد که 510 اسب بخار در هنگام استفاده چه توانایی هایی دارد. ثانیاً در اینجا مشخص می شود که علیرغم میانگین سرعت بسیار بالا، مصرف 3.98 لیتر (حداکثر) هنوز دقیقاً زیر حد مجاز چهار لیتر در کامیون ها است که این عملکرد  در حال حاضر بسیار مقرون به صرفه است. برای مقایسه، در حالت متعادل از 3.95 لیتر استفاده کردیم اما هفت ثانیه کندتر در حرکت  بودیم، در حالت Eco فقط 3.6 لیتر و 15 ثانیه کندتر با سرعت متوسط 78.3 کیلومتر بر ساعت بود. بنابراین می‌توانید سرعت بالاتر را نیز در نظر بگیرید.

به عبارت دیگر، ما شاهد تنظیم دقیق و یکپارچگی در همه زمینه ها هستیم.در مورد آیرودینامیک هم همینطور. FH قبلاً در هنگام ارائه کابین جدید دارای شعاع گوشه های بزرگ بود. اکنون تنظیم دقیق مربوط به آب بندی تمام اتصالات در جلو و طرفین با پروفیل های لاستیکی است.شامل شکاف طبیعی بزرگ بین کابین معلق و بخشی از قسمت جلویی است که محکم به شاسی متصل است، که اکنون با یک پروفیل لاستیکی نیز بسته شده است، یعنی مجموعه ای از اقدامات جزئی که باعث یک یا دو درصد صرفه جویی می شود.  این امر در مورد نوارهای لاستیکی تریم‌(چیدمان) جانبی نیز صدق می کند که به سمت پایین کشیده شده اند و فاصله ای به اندازه ده سانتی متر با جاده باقی می گذارند. درست مانند پایه‌های گلگیر که به لاستیک‌ها نزدیک‌تر شده‌اند تا جریان هوا در اطراف خودرو را در حد کمی بهبود بخشند.

نتیجه گیری: عملکرد آن  موفقیت آمیز بود، واقعا سریع است و همچنین مقرون به صرفه است. این روزها بیشتر از این چه می خواهید؟

کابین بالایی جلو دارای یک خروجی اضطراری بزرگ و فضای ذخیره‌سازی زیادی در پشت پرده‌ها یا فلپ‌ها است.

پایان راه

چیزی نیست که وجود نداشته باشد. باید این سوال را از خود بپرسیم: این بود؟ آیا چیز دیگری در خط تولید وجود دارد؟ یا وقتی صحبت از موتورهای دیزلی به میان می‌آید، چیزی که تولیدکنندگان کامیون در اینجا تحویل می‌دهند، پایان راه است؟می ترسم اینطور باشد. اسکانیا دوباره تمام تلاش خود را کرده و یک موتور شش سیلندر جدید ساخته است.و در  رقابت نیز بیکار  ننشسته و بارها موتور دیزل و سیستم انتقال پیچیده خودرو خود را اصلاح کرده است. در ادامه چه انتظاری از آن می توانیم داشته باشیم؟نصف شدن انتشار اکسید نیتروژن؟ و دو برابر شدن مصرف AdBlue؟ می ترسم اینطور باشد، ما داریم روی آن کار می کنیم.

حذف موتور دیزل در برابر با موتورهای الکترونیکی بسیار کارآمد و باتری های قدرتمندتر  ودر واقع نتیجه  آن منطقی خواهد بود.حداقل در زمینه حمل و نقل بین المللی  ، از جمله کامیون های حمل محموله سنگین احتمالاً دیگر نیازی به موتورهای دیزلی نخواهیم داشت، حتی اگر طراحی های جدید آنها کارآمدتر از همیشه باشد. اما این یک واقعیت است که موتورهای الکتریکی حداقل از نظر  "tank to wheel" ( بخشی از زنجیره انرژی یک وسیله نقلیه را توصیف می کند که از انرژی دریافتی (نقطه شارژ، پمپ سوخت) تا انرژی خروجی (در حین رانندگی) امتداد دارد)،همیشه دو برابر کارآمدتر هستند.

آخرین فرصت کامیون‌های دیزلی این است که آنها را با سوخت الکترونیکی از منابع تجدیدپذیر تغذیه کنند، اما سال‌ها طول می‌کشد تا به طور گسترده در دسترس باشند. پیل سوختی و هیدروژن چطور؟ این  پیشنهاد درمورد  کامیون های سنگین  صدق می کند ، اما در حال حاضر هنوز مشکل هزینه بالای پیل سوختی و در دسترس بودن هیدروژن سبز و مایع را دارد.

هنوز سوالات بی پاسخ زیادی در مورد جایگزین های دیزل وجود دارد. با این وجود، من مطمئن هستم که سادگی فنی و راندمان بالای موتورهای الکتریکی، به زودی دیزل را به چیزی که در گذشته وجود داشته تبدیل خواهد کرد و حتی سریعتر از آن چیزی که فکرش را می کردم.

برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1401/05/30
    عالی بود