ولوو FH مجهز به I-save

طی چندین آزمایش مستقل انجام گرفته توسط مجله های تخصصی تریلر و کامیون کشور آلمان، کشنده ولوو FH مجهز به I-save به عنوان برنده مصرف بهینه سوخت با توجه به ترکیب دیزل و مایع اگزوز ادبلو (AdBlue)شناخته شد. این در حالی بود که خودروهای آزمایش شده هنوز به جدیدترین سیستمهای بهبود مصرف سوخت شرکت ولوو مجهز نبودند.

ولوو اثبات نمود که میتوان صرفه جویی را با عمکلرد توام نمود. امروزه هزینه سوخت بیش از هر زمان دیگری برای خودروهای حمل بار حائز اهمیت است. در روزهای اخیر نه تنها قیمت سوخت سر به فلک کشیده بلکه شرکتهای حمل و نقل از قیمت بالای مایع اگزوز ادبلو نیز که به تازگی بیش از دو برابر شده است، شکایت دارند.

پیتر فرانزن، مدیر بخش موتورهای کامیونی شرکت ولوو در این رابطه میگوید: «به هنگام سرمایه گذاری بر روی یک کامیون نو، ضروری است بیشتر از قبل به میزان مصرف سوخت آن اهمیت داد و دقت نمود».

Trucker و Transport که مجله های تخصصی صنعت کامیون در آلمان هستند، کشنده ولوو FH 500 مجهز به سیستم I-save را مورد آزمایش قرار داده و آن را با محصولات سازندگان برتر اروپایی مقایسه نمودند. ولوو در هر دو آزمایش از لحاظ ترکیب سوخت دیزل با مایع اگزوز ادبلو، بر رقیبان برتری داشت. همچنین ولوو از لحاظ میانگین سرعت نیز سطح بالایی داشت و در آزمایش مجله Transport از نظر سرعت نیز رقیبان خود را شکست داد.

پیتر فرانزن چنین شرح میدهد: «مهندسین ما موفق شدند در دستاوردی شگرف، سرعت بالا را با مصرف سوخت پایین تلفیق کنند. آنچه باعث مسرت بیشتری میشود، این است که ما در هر دو آزمایش صرفه جویی سوخت پیروز میدان بودیم، با اینکه در خودروهایی که مورد آزمایش قرار گرفتند سیستم جدید کاهش مصرف سوخت شرکت ولوو تعبیه نشده بود که اگر چنین بود سیستم جدید میتوانست مصرف سوخت را چند درصد دیگر نیز کاهش دهد». بهسازی های جدید تا 13 درصد از هزینه های کلی سوخت را کاهش میدهند.

 قلب اصلی سیستم I-SAVE

ولوو FH مورد آزمایش، از ویژگی I-SAVE برخوردار بود که سیستم یاد شده با تلفیق خصیصه های نرم افزاری و خط انتقال نیروی رانشی از موتور، موجب بهبود مصرف سوخت به بهترین نحو ممکن میگردد. قلب اصلی سیستم I-SAVE، موتور ترکیبی توربو است که امکان رانندگی با دور موتور پایین و دنده بالا به مدت طولانی را فراهم میکند. با اصلاحاتی که اخیرا در سیستم I-SAVE ایجاد شده اند، میزان مصرف سوخت نسبت به سیستمهای ارائه شده در سال 2019، تا 13 درصد بهتر شده است.

پیتر فرانزن چنین نتیجه گیری میکند: «حال توانسته ایم به منظور بهینه سازی بازدهی سوخت، کامیون FH مجهز به I-SAVE خود را یک سطح دیگر ارتقا داده و موتور را به بالاترین حد عملکرد بهینه برسانیم. با توجه به افزایشی که امروزه در قیمت سوخت شاهد هستیم، میتوان گفت که این کار در بهترین زمان ممکن انجام پذیرفته است».

حقایقی در مورد آخرین دستاوردهای بهینه سازی مصرف سوخت

با اصلاح انژکتورها، سیستم تراکم و میل بادامک مطابق با پیستونهای جدید طراحی شده با الگوی موجی، بهبود چشمگیری در فرآیند احتراق موتور حاصل شده است. همچنین وزن کلی و اصطکاک داخلی موتور نیز کمتر شده است. پمپ روغن و توربو شارژر پر قدرت، ارتقا یافته اند و حتی فیلترهای روغن، سوخت و هوا طوری اصلاح شده اند که عملکرد بهتری داشته باشند.

موتور به روز رسانی شده همراه با یک گیربکس هوشمند و اتوماتیک I-Shift کار میکند که 30 درصد سریعتر شده است. واکنش سریعتر، نقش موثری در بهبود صرفه جویی سوخت، توانایی رانشی و سهولت رانندگی دارد.

I-TORQUE

I-TORQUE یک نرم افزار گشتاور هوشمند است که با تحلیل داده های جغرافیایی جاده ی پیش رو با بهره گرفتن از عملگر I-SEE و سازگار نمودن رانندگی نسبت به مسیر واقعی، موجب افزایش بازدهی انرژی میشود. عملگر I-SEE با استفاده از اطلاعات به دست آمده از مسیر مورد نظر، از انرژی حرکتی کامیون به هنگام رانندگی در جاده های کوهستانی، به بهترین نحو ممکن استفاده میکند. نرم افزار جدید I-TORQUE امکان بهینه سازی انتخاب دنده و گشتاور موتور را فراهم میکند. این عملگر به توجه به جاده ی پیش رو، سنجش شرایط جغرافیایی و وزن خودرو، زمان و میزان دقیق گشتاور مورد نیاز موتور را محاسبه نموده و باعث میشود که خودرو با بالاترین حد ممکن بازدهی سوخت حرکت نماید.

ایرودینامیک خودرو 

در مسیرهای طولانی، ایرودینامیک خودرو نقش مهمی را در مصرف سوخت دارد. به همین علت چند تغییر نیز در راستای بهبود جریان هوای کامیون ایجاد شده است که از آن جمله میتوان به کمتر شدن فضاهای خالی در کابین جلو و بلندتر شدن امتداد دربها اشاره نمود.

تمامی این بهسازی ها در کنار هم موجب شده اند که کامیونهای ولوو به بالاترین سطح صرفه جویی سوخت و پایینترین سطح هزینه برسند. دیدن کامیونهای ولوو در آزمایشهای بعدی و چگونگی بهتر شدن نتایج در آینده، موضوع جالبی خواهد بود.

برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1401/05/31
    عکس موتور