کاهش خطر تصادفات کامیون ها

5 راه برای کاهش خطر تصادفات کامیون ها و کاربران آسیب پذیر


سالانه حدود 1.35 میلیون از کاربران جاده در سراسر جهان کشته می شوند. بیش از نیمی از آنها کاربران آسیب پذیر اند (عابران پیاده، دوچرخه سواران، راکبان موتورسیکلت و موتورسیکلت). وقتی یک طرف این تصادفات با یک کامیون سنگین باشد، احتمالاً عواقب بسیار جدی در پی خواهد داشت. اگرچه دلایل این تصادفات پیچیده و متنوع است، اقدامات راننده کامیون می تواند به نجات جان افراد کمک کند.

تقریباً یک سوم از تلفات تصادفات کامیون های سنگین در اتحادیه اروپا عابرین پیاده، دوچرخه سواران، موتورسواران و موتورسواران هستند که به اصطلاح کاربران آسیب پذیر نامیده می شوند. تصادفات رانندگی با این گروه و کامیون‌های سنگین، محرکی است که به چالش های آن می پردازیم.

آنا تاندر، سرپرست تیم تحقیقات تصادفات کامیون‌های ولوو، می‌گوید: «با درک اینکه چگونه و چرا این نوع حوادث ترافیکی اتفاق می افتند، می‌توان پیشرفت‌های ایمنی ترافیکی را شناسایی کرد و صدمات را کاهش داد.

این تحقیقات نشان می‌دهند که برای کاهش تصادفات، بهبود در سیستم‌های پایش ایمنی کامیون‌ها، زیرساخت‌های جاده‌ای بهتر و افزایش آگاهی از خطرات در میان این کاربران آسیب پذیر ، برخی از مهم‌ترین عناصر هستند.

عامل انسانی، ملاحظه ای قابل اعمال برای همه کاربران جاده است. نحوه پیش‌بینی و واکنش راننده به شرایط درگیرکننده کاربران آسیب‌پذیر، به‌ویژه در مناطق شلوغ شهری، می‌تواند تأثیر زیادی بر خطر این نوع تصادفات داشته باشد.

حتی امروزه هم، راننده سیستم ایمنی شماره یک در کامیون است. آنا ریگ برلینگ، مدیر ترافیک و ایمنی محصولات ولوو می گوید:

«یک راننده آموزش دیده و با دقت که خطرات را درک می کند، تفاوت را ایجاد می کند.»

چند راه عملی که به رانندگان برای کاهش خطر این نوع تصادفات کمک می کنند:

5 نکته برای کاهش خطر برخورد با عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتورسواران

1.همیشه فرض کنید که آنها از نقاط کور کامیون بی اطلاع هستند

تحقیقات ایمنی نشان داده اند که عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتورسواران از مشکلاتی که رانندگان در تلاش برای درک اطراف کامیون در شهرهای شلوغ با آن روبرو هستند آگاه نیستند. علاوه بر این، بسیاری از آنها نمی دانند که یک کامیون با تریلر بلندتر هنگام چرخیدن چگونه رفتار می کند. به این دلایل تصور نکنید که کاری به مناطق خطرناک و نقاط کور ندارند.

2.از مواقع تصادفات رایج آگاه باشید

آماده شدن برای رفتار غیرقابل پیش بینی و خطرآفرین این گروه بسیار اهمیت دارد. سه حالتی که بیشتر در این میان خودشان را نشان میدهند و بیشتر در مناطق شهری رایج هستندعبارتند از:

  • چرخش کامیون ها به سمت راست در معابر سمت راست و به چپ در معابر سمت چپ و برخورد با کاربران آسیب پذیر به ویژه دوچرخه سواران
  • برخورد در جلوی کامیون هنگام عبور عابرین پیاده
  • برخورد با عابران پیاده هنگام عقب رفتن

3. راه پیش رو را پیش بینی کنید

به نحوه رسیدن سر تقاطع ها فکر کنید و تصمیم بگیرید که چگونه به ایمن ترین شکل ممکن دور زدن خود را انجام دهید. هشیار باشید و سرتان را جا به جا کنید تا بهتر ببینید. سرعت خود را در مناطق شهری شلوغ تطبیق دهید – احتمالا روی زمان تحویل شما اثر نمیگذارد.

4. برای رانندگی ایمن تر در شهرها آماده شوید

برای تنظیم صندلی و آینه ها وقت بگذارید. از تمیز بودن آینه ها و پنجره ها مطمئن باشید، دید خود را با مانیتور و وسایل شخصی محدود نکنید. قبل از شروع رانندگی بررسی کنید که تمام سیستم های ایمنی کامیون، از جمله دوربین ها، کار می کنند و روشن هستند.

5. به یاد داشته باشید - شما اولینِ سیستم ایمنی هستید

سیستم‌های ایمنی و دوربین‌های کامیون شما یاری دهنده ارزشمندی برای راننده هستند. اما راننده ای که به طور فعال شرایط جاده و خطرات را ارزیابی می کند، همچنان مهم ترین سیستم ایمنی در کامیون است.

 برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟