سنجش برد و راندمان انرژی کامیون‌های الکتریکی «ولوو»

اولین آزمایش مستقل راندمان انرژی در آلمان بر روی کامیونِ سنگینِ الکتریکیِ کاملا مجهزِ «ولوو» انجام شد. این کامیون الکتریکی، مسافتی فراتر از برد تعیین‌شده خود طی کرد و نسبت به همتاهای خود 50% انرژی کمتری مصرف کرده است.

راندمان بسیار بالای میل‌گاردان برقی، این کامیون تمام‌ الکتریک را تبدیل به ابزاری قدرتمند برای کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن (CO2) می‌کند.

این آزمایش برروی کامیون «Volvo FH Electric» انجام شد. وسیله نقلیه‌ای که هیچ آلاینده‌ای از اگزوز خود ساطع نمی‌کند، توان پیوسته kw 490 )کیلووات و وزن ناخالص‌ترکیبی 40 تن دارد. آقای «یان برگدورف»، خبرنگار حمل‌ونقل آلمانی، این کامیون را در جاده‌ای که معروف است به جاده سبز کامیون‌ها  (Green truck route) آزمایش کرد. طول این جاده 343 کیلومتر و شامل چندین بزرگراه، سربالایی یا سراشیبی‌های شدید و مسیرهای تنگ است که برای آزمایش انواع خودروهای باربری سنگین در شرایط مختلف استفاده می‌شود.

به نقل از آقای «یان برگدورف»: «این کامیون به چابکی کامیون‌های دیزلی، یا حتی بهتر از آنها است. راننده‌ها تعجب خواهند کرد که رانندگی با این کامیون چقدر ساده و بی‌صدا است و چقدر خوب به فرامین جواب می‌دهد.»

کامیون «Volvo FH electric» به صورت میانگین سرعتی معادل 80 کیلومتر در ساعت را در طول مسیر حفظ کرد، که مشابه مدل«Volvo FH» مجهز به موتور دیزلی و تکنولوژی راندمان سوخت I-save  است. با مصرف انرژی فقطkWh/k  1.1(کیلووات‌ساعت/کیلومتر) این کامیون برقی با یک بار شارژ، بردی معادل 345 کیلومتر دارد.

آقای «توبیاس برگمن»، مدیر آزمایش مطبوعات این گونه بیان کرد: «نتایج این آزمایش‌ها مشخص کرد که امکان پیمودن مسافت 500 کیلومتر در یک روز کاری فقط با یک بار توقف برای شارژ مجدد، مثلا زمان صرف نهار، وجود دارد.»

در آزمایش جاده سبز کامیون‌ها، «Volvo FH electric» 50% انرژی کمتری نسبت به«Volvo FH» با موتور مشابه دیزلی مصرف کرده است.

هدف «ولوو» در مورد کامیون‌هایش این است که وسیله‌های نقلیه الکتریکی، نیمی از کل فروش کامیون‌ها را در سال 2030 تشکیل دهد و بر اساس چرخه عمر «چاه-تا-چرخ» ( نوعی از تجزیه و تحلیل چرخه عمر است که برای ارزیابی میزان انرژی مصرفی و دی‌اکسید کربن تولید شده در بخش حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش میزان انرژی  مصرفی و دی‌اکسید کربن منتشر شده از مرحله استخراج و تولید سوخت تا مرحله احتراق و مصرف سوخت در موتور وسیله نقلیه محاسبه می‌شود)، دی‌اکسیدکربن به میزان 100% در سال 2040 برای کامیون‌های جدیدی که به فروش می‌رسند، کاهش یابد.

در ادامه «توبیاس برگمن» بیان کرد: «ما به توافق‌نامه پاریس در مورد تغییرات اقلیمی پایبند هستیم. اهداف علمی، تعیین شده‌ است و ما در حال تلاش برای سرعت بخشیدن به توسعه هستیم تا شاهد کاهش چشمگیری در ساطع شدن دی‌اکسیدکربن مربوط به حمل‌و‌نقل باربری جاده‌ای باشیم. به عقیده من، طیف گسترده خودروهای برقی موجود ما، در بازار کاملا گواه این حقیقت است.»

حقایقی در مورد این کامیون و آزمایش

  • وزن ناخالص ترکیبی:  40 تن
  • میانگین سرعت: km/h80 (کیلومتر در ساعت)
  • مصرف انرژی: kWh/km1.1 (کیلووات ساعت/کیلومتر)
  • ظرفیت باتری: kWh540 (کیلوواتساعت)
  • توان خروجی: kW490 (کیلووات) توان پیوسته
  • مسافت کل مسیر آزمایش: 343 کیلومتر
  • برد کامل با یکبار شارژ: 345 کیلومتر
  • اگر مدل «Volvo FH Electric» مورد آزمایش قرار گرفته شده، یک بار دیگر شارژ کامل شود، مثلا زمان استراحت نهار، می‌تواند در یک روز کاری نرمال، مسافت 500 کیلومتر را طی کند.

حقایقی در مورد طیف کامیون‌های برقی «ولوو»

  • کامیون‌های «ولوو» دارای طیف وسیعی از شش کامیون تمام‌ الکتریک است که قادر به انجام وظایف مختلف حمل‌ونقل هستند.
  • وزن ناخالص ترکیبی مدل‌های الکتریکی«Volvo FH، FM و FMX» به 44تن میرسد. ‌فروش‌ها در اروپا ادامه دارد و تولید از نیمه دوم سال 2022 شروع می‌شود.
  • تولیدات پیوسته«Volvo FL و FE» الکتریکی برای جابجایی و حمل و نقل زباله ها از سال 2019 شروع شده است.
  • تولید«Volvo VNR» الکتریک برای امریکای شمالی از سال 2020 شروع شده است.

برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟