شش تصادف معمول کامیون‌ها

در طی دهه‌های اخیر تعداد تصادفات مرگباری که کامیون‌های سنگین در آنها دخیل بوده‌اند بطور چشمگیری کاهش یافته است. با این وجود هنوز هم حدود 15% از کل مرگ‌های ترافیکی رخ داده در اتحادیه اروپا مربوط به این خودروها می‌باشد. تیم تحقیقات تصادفات (ART) شرکت کامیون‌های ولوو اطلاعات عمیقی در خصوص رایج‌ترین تصادفات و علت رخ دادن آنها دارد.

تیم تحقیقات تصادفات در شرکت کامیون‌های ولوو بیش از 20 نوع تصادف را تعریف نموده است که موقعیت رخ داده در جاده‌های اروپا را به نمایش می‌گذارند. تصویر فوق 6 مورد از این تصادفات را نشان می‌دهد.

هر تصادف کامیون داستان مخصوص به خود در این مورد که لحظاتِ پیش و پس از حادثه چه اتفاقی افتاده است را تعریف می‌نماید. داستانی که می‌تواند دیدگاهی در این زمینه بدست آورد که چگونه ممکن بود از تصادف اجتناب یا جلوگیری گردد. هنگامی که این بینش‌ها را در کنار هم قرار دهیم امکان نتیجه‌گیری فراهم می‌گردد. بینش‌هایی که منجر به کامیون‌ها و جاده‌های امن‌تر می‌شوند

اما این فقط بخشی از کار تیم تحقیقات تصادفات می‌باشد. بسیاری از بینش‌ها هنگام جمع‌آوری و تحلیل آمارهای تصادفات ملی بدست آمده و در عمق داده‌های تصادفات نفوذ می‌نمایند تا همبستگی‌هایی را بیابند که به سختی پیدا می‌شوند. این به شرکت ولوو در توسعه دادن تکنولوژی و مشارکت با سیاست گذارانی کمک می‌نماید که در نهایت قدم به قدم باعث امن‌تر شدن جاده‌ها می‌شوند.

جزئیات تصادفات بررسی شده داده‌های ورودی برای تیم‌های توسعه فراهم می‌نماید تا بتوانند طراحی را ارتقا بخشیده و ریسک رخ دادن این تصادفات را کاهش دهند.

آنا تیاندر مدیر تیم تحقیقات تصادفات شرکت ولوو

آنا تیاندر تیم تحقیقات تصادفات در شرکت ولوو را رهبری می‌نماید.

آنا تیاندر به عنوان رهبر تیم تحقیقات تصادفات به همراه تیم خود به محل رخ دادن تصادفات رفته و کامیون‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی تصادفات بدست آورد. او می‌گوید: «تحلیل آمارها به ما می‌گوید هر نوع تصادف چقدر رایج است و مطالعات عمیق ما جزئیاتی در خصوص نحوه و علت رخ دادن این تصادفات بدست می‌دهند.»

نوع تصادفات باعث تسهیل بخشیدن به تحلیل آنها می‌گردد

تیم یک سیستم دسته‌بندی به نام نوع تصادفات را راه‌اندازی نموده که مروری بر متداول‌ترین سناریوهای تصادفات مربوط به کامیون‌های سنگین بدست می‌دهد و این تصادفات منجر به صدمه یا مرگ شده‌اند.

آنا تیاندر می‌گوید: «نوع تصادفات نماینده خوبی در زمینه‌ی رایج‌ترین تصادفات تأثیرگذار بر افراد حاضر در کامیون، افراد سوار بر خودروها و کاربران آسیب‌پذیر جاده مانند عابران پیاده، دوچرخه سوارها و موتور سوارها می‌باشد.»

تصادف در حال پیچیدن با دوچرخه‌سوار معمولاً در تقاطع‌های شهری و زمانی رخ می‌دهد که کامیون از سمت راست خود (سمت مسافر) پیچیده و دوچرخه سوار به مسیر مستقیم خود ادامه می‌دهد. علل این نوع تصادف معمولاً کمبود دید از سمت کابین و عدم وجود درک متقابل میان راننده کامیون و دوچرخه‌سوار می‌باشند که می‌تواند منجر به سوءتفاهم نسبت به موقعیت شود.

تیم تحقیقات تصادفات هنگامی که به تصویر کلی نگاه می‌کند می‌تواند ببیند که کدام نوع تصادفات در میان هرکدام از این گروه‌های کاربران جاده‌ای رایج‌ترین نوع تصادف می‌باشد. دو تصادف متداول میان هر گروه در ادامه ارائه شده است:

1. نوع A: تصادف خروج از خط. یک کامیون خط و یا جاده را ترک می کند. می تواند منجر به واژگونی یا برخورد با یک جسم شود. علل: بی توجهی یا خستگی راننده، انحراف برای اجتناب از موانع. همچنین در فصل زمستان که جاده ها لغزنده هستند رایج است.

2. نوع A: برخورد با عقب کامیون دیگر. برخورد کامیون هایی که در یک جهت حرکت می کنند. علل: بی توجهی راننده یا رانندگی با فاصله بسیار کم از خودروی جلویی. دید محدود و لغزنده بودن جاده ها نیز می تواند در این امر نقش داشته باشد.

3. نوع B: برخورد با خودروی روبرو. نوع اصلی تصادفاتی که منجر به مرگ سرنشینان خودرو می شود. علل: سرعت بیش از حد، بی توجهی راننده یا سبقت نادرست. در اکثر موارد، خودرو وارد لاین کامیون می شود.

4. نوع B: تصادف تقاطعی با خودرو. هنگامی که یک کامیون با کناره ماشینی که از یک تقاطع خارج می شود، برخورد می کند. علل اصلی: کنار نرفتن به دلیل بی توجهی. اتومبیل‌ها یا کامیون‌هایی که با سرعت زیاد یا دید محدود رانندگی می‌کنند نیز می‌توانند در این امر نقش داشته باشند.

5. نوع C: عبور از عابر پیاده. زمانی رخ می دهد که یک عابر پیاده یا دوچرخه سوار در جاده از مقابل کامیون عبور می کند. علل: دید محدود، بی توجهی راننده یا VRU، عدم درک در مورد سرعت یا مسافت.

6. نوع C: تصادف چرخشی با دوچرخه سوار. معمولاً در تقاطع های شهری و زمانی اتفاق می افتد که کامیون به سمت سرنشین می چرخد ​​و دوچرخه سوار مستقیم می رود. علل: عدم دید از کابین، عدم درک بین VRU و راننده کامیون که منجر به درک نادرست از وضعیت و نیت طرف مقابل می شود.

آنا تیاندر می‌گوید: « جزئیات تصادفات بررسی شده داده‌های ورودی برای تیم‌های توسعه فراهم می‌نماید تا بتوانند طراحی را ارتقا بخشیده و ریسک رخ دادن این تصادفات را کاهش دهند. برای هر نوع توسعه می‌توانیم شناسایی کنیم که چه ویژگی‌های ایمنی می‌توانند تصادف با سناریوی خاص را تقلیل داده یا بطور کامل از آن اجتناب نمایند.»

تصادفات مرگباری که کامیون‌های سنگین در آنها دخیل بوده‌اند کاهش یافته‌اند

در طی چند سال گذشته علیرغم افزایش تعداد کل کامیون‌ها، تصادفات مرگباری که قسمتی از آنها شامل خودروهای سنگین بوده بطور چشمگیری کاهش داشته‌اند. اما کار هنوز تمام نشده است. از آنجا که قوانینی برای استانداردسازی چندین سیستم ایمنی بر روی کامیون‌ها معرفی شده‌اند، می‌توان از تصادفات بیشتری اجتناب نموده و پیامدهای آنها را به حداقل رسانید. به اشتراک‌گذاری بینش‌ها و دانش عمیق نسبت به تحقیقات همچنان بخش بزرگی از DNA شرکت ولوو خواهد بود. لازم است تعداد تصادفات به صفر کاهش یابد.

آنا می‌گوید: «لازم است در این صنعت و بطور کلی در جامعه مشارکت نماییم تا این امر را به تحقق برسانیم.»

نوع تصادفات:

نوع الف: تصادفات منجر به مرگ یا صدمات جدی به سرنشینان کامیون

نوع ب: تصادفات منجر به مرگ یا صدمات جدی به سرنشینان خودرو

نوع پ: تصادفات منجر به مرگ یا صدمات جدی به کاربران جاده‌ای آسیب‌پذیر از جمله دوچرخه سواران، عابران پیاده و موتورسواران.

برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟