کامیون‌های ولوو

کامیون‌های ولوو در دهه 2010 میلادی

امروزه در قرن 21 شاهد این هستیم که کامیون‌های ولوو قدرتمندتر، کارآمدتر، راحت‌تر، ایمن‌تر و پاک‌تر از همیشه  شده‌اند.

از زمانیکه اولین کامیون ولوو در فوریه سال 1928 ساخته شد، مقرون‌ به‌ صرفه بودن همواره هدف اصلی بوده است.با وضعیت ناپایدار اقتصاد جهانی از پایان دهه 2000 امروزه توقع‌ها نیز بیشتر شده‌اند، یک کامیون باید نه‌تنها از لحاظ اقتصادی، محیطی و ارگونومیک پایدار عمل کند بلکه باید عملکردی بهینه و عالی در یک سیستم کاملا یکپارچه داشته باشد.

سیستمی که در آن نه‌تنها کامیون‌ها بلکه انواع وسایل حمل‌و‌نقلی که در کنار هم کار می‌کنند نیز برای این منظور طراحی شده‌اند. یعنی سازنده مربوطه (مثلا کمپانی ولوو) در طول عمر یک کامیون مسئولیت آن را به‌عهده می‌گیرد یا کامیون با استفاده از یک سری از سیستم‌های یکپارچه همچون سیستم Dynafleet ( یک سیستم اطلاعات حمل و نقل است که شرکت ولووتراکس آن‍را ارائه داده است. این سیستم، کاربر را قادر می‌سازد تا تعدادی از پارامترها از جمله مکان فعلی وسیله نقلیه، مصرف سوخت خودرو، اطلاعات رانندگان (اینکه کدام راننده بهترین گزینه برای این ماموریت است، کدام راننده باید استراحت کند یا کدام راننده باید به خانه برود) همچنین آلاینده‌های خودرو و فواصل سرویس را به صورت لحظه‌ای مشاهده کند. این سرویس در سال 1994 معرفی شد.) حمایت می‌شود. سیستم خدماتی هماهنگ با تمام شرکت‌های حمل‌و‌نقل ولوو، عملکرد مداوم و بی‌عیب و نقص را گارانتی می‌کند.طوری که سازنده اطمینان می‌دهد که خرابی‌ها از طریق تعمیرونگهداری به موقع جلوگیری می‌شوند.

ما هنوز در شروع دهه 2010 هستیم که البته نوید دهنده هیجان انگیزترین دهه نیز است و شاید با چالش‌هایی بسیار بزرگ‌تر از گذشته همراه باشد.

و این چیزی است که ما را امروز به این نقطه رسانده است.مرور تاریخی ما اکنون با نگاهی به طیف فعلی کامیون‌های ولوو به پایان می‌رسد.

مدل های جدید Volvo FH

زمانی‌که مدل‌های جدید  Volvo FH در سال 2012 به بازار معرفی شدند به عنوان جانشین یکی از موفق‌ترین کامیون‌های ساخته شده در جهان بودند.  Volvo FH به مدت 19 سال نمادی در صنعت کامیون سازی بود.نیازی به گفتن نیست که سطح انتظارات بسیار بالا بود.

در زمان عرضه با شکوه این کامیون به بازار، مشخص شد که تنها یک شباهت با پیشکسوت خود دارد و آن اینکه از هر نظر یک کامیون کاملا جدید است.این کامیون جدید، با ویژگی‌های بسیار نوآورانه وارد بازار شد، یک سری از این ویژگی‌ها اولین‌های این صنعت بودند و با این کار حدومرزهای قابلیت‌های یک کامیون را جابجا کردند.


بیشتر این ویژگی‌ها با تمرکز بر راحتی راننده ایجاد شده بودند. زیرا در این زمان، برای مدیران شرکت‌های حمل‌ونقل در سراسر جهان جذب راننده‌های خوب، کاری بسیار سخت و مهم شده بود.اما این‌ها همگی برای قبل از زمان آمدن FH جدید به بازار بود.

بزرگ‌تر شدن فضای کابین به میزان یک متر مکعب، هندلینگ ماشین مانند، دید عالی و چندین ویژگی راحت مانند سیستم تهویه کاملاً جدید I-ParkCool، این کامیون را تبدیل به محیط‌ کاری کرده است که رانندگان عاشقش شوند.

کامیون FH جدید همچنین با چندین روش نوآورانه به‌منظور سودآوری بیشتر حمل‌ونقل برای اپراتور همراه بود.پیشنهادهای هوشمندانه صرفه‌جویی در مصرف سوخت مانند I-See تأثیر مستقیمی بر روی قیمت آن گذاشت. همچنین وعده جسورانه بازه‌ بهره‌وری 100%، که قبلا در این صنعت تصور نمی‌شد نیز صادق بود.

اما مهم‌تر از همه، Volvo FH جدید با نویدی دیگر از راه رسید.نوید آمادگی برای آینده.درهنگام عرضه، از محورانتقال قدرت فوق‌العاده I-Torque که مطابق با استاندارد یورو 6 است و پلتفرم پیشرفته تله‌ماتیک (یک سیستم تله‌ماتیک در هسته خود شامل یک دستگاه ردیابی خودرو است که در وسیله نقلیه نصب شده است که امکان ارسال، دریافت و ذخیره داده‌های ردیابی را فراهم می‌کند.) به منظور به‌روزرسانی‌های هیجان‌انگیز آینده رونمایی شد.

بار دیگر، Volvo FHدر صنعت حمل‌ونقل تحول آفرین شد.

Volvo FH16

با رونمایی از Volvo FH16 750 در پاییز 2011، کامیون FH16 مجددا جایگاه خود را به عنوان قوی‌ترین کامیون جهان به دست آورد.با 750 اسب بخار و ماکسیمم گشتاور 3550 نیوتن‌متر از تمام کامیون‌های دیگر فراتر رفت.

برای خیلی از امور حمل‌ونقل، FH16 «بیش از حدنیاز قوی» است، باوجود اینکه تکنولوژی پیشرفته آن تضمین می‌کند تا برای بسیاری از امور حمل‌ونقل عادی سبک‌تر هزینه‌های عملیاتی کمتری داشته باشد.اما برای امور سریع در مسیرهای طولانی و پرفرازونشیب، برای حمل‌و نقل بسیار سنگین و برای مشتریانی که بهترین‌ها را در دنیای کامیون می‌خواهند، FH16 نه‌تنها یک انتخاب مناسب، بلکه یک انتخاب قطعی است.

بسیاری از ویژگی‌ها (علاوه بر قدرت) که FH16 را با  FH 13 لیتری «معمولی» قابل مقایسه می‌کند عبارتند از: بالاترین ایمنی، بهترین ارگونومی، اطمینان از عملیاتی بودن مداوم، ظرفیت بار خوب، دسترسی به یک شبکه خدمات جهانی و تاثیر زیست محیطی بسیار پایین.علاوه بر مدل برتر FH16 750 ، کامیون FH16 نیز در مدل‌های 550 و 650 اسب بخار موجود است.

از لحاظ اهمیت و تاریخ‌ساز بودن، FH16 یک کامیون شگفت انگیز است.پیش از این، موتور قدرتمند همیشه به معنای مصرف سوخت بالاتر، ظرفیت بار کمتر و افزایش اثرات زیست محیطی بود.مسلماً خرید یک FH16 نسبت به ولوو FH «معمولی» هزینه بیشتری دارد، اما هزینه‌های جاری آن مشابه و کاهش مقدار محموله ناچیز است.

از طرف دیگر، قدرت FH16 به‌معنای افزایش میانگین سرعت است، بنابراین می‌تواند وظایف حمل‌ونقل بیشتری را انجام دهد و همیشه می‌تواند با سرعت ترافیک خود را هماهنگ کند.بنابراین از اختلال در جریان ترافیک حتی با این چنین وزن ناخالص بالایی جلوگیری می‌شود.

Volvo FH

بیشتر کامیون‌های ولوو برای حمل‌ونقل داخلی و بین‌الملی استفاده می‌شوند.روی جلوپنجره موفق‌ترین کامیون جهان، نشان «VOLVO» و «FH» نشان داده می‌شود.

دلیل موفقیت سری FH را نمی‌توان در یک قسمت خاص یا ویژگی‌های تکی جستجو کردبلکه، درکنارهم قرار دادن همه این ویژگی‌ها موجب موفقیت آن شده است. FH همه‌ فن‌حریف می‌تواند ویژگی‌هایی مانند عملکرد خوب، ظرفیت حمل بار زیاد، میانگین سرعت ​​بالا، بهترین ایمنی در بازار، ارگونومی بهینه و حداقل تاثیرات زیست محیطی را با کمترین میزان هزینه‌های جاری در طیف گسترده‌ای از حوزه های کاربردی ترکیب کند.

دلیل دیگر موفقیت و محبوبیت سری FH را می‌توان در این واقعیت یافت که سخت‌افزار (خود کامیون) توسط «نرم‌افزار» متخصص ولوو پشتیبانی می شود، شبکه خدمات جهانی و سیستم‌های پشتیبانی نظیر سیستم Volvo Dynafleet که بار مدیریت شرکت حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد و برنامه‌ریزی‌های روزانه و رانندگان را ساده می‌کند.

سری FH نه‌ تنها یکی از انتخاب‌های موردعلاقه شرکتهای حمل‌و‌نقل است، بلکه به دلیل راحتی، ارگونومی و ایمنی، اولین انتخاب در بین رانندگان است (این مورد در بین اعضای خانواده رانندگان نیز محبوب است.) با توجه به این موضوع، سری FH تنها یک کامیون نیست، بلکه هزاران نسخه ممکن است که هر کدام متناسب با اولویت‌های یک شرکت حمل‌ونقل، خواسته‌های راننده و مهم‌تر از همه، نیازهای خاص هر ماموریت حمل‌ونقل در نظر گرفته شده است.

امکان انتخاب بین چهار سایز اتاق وجود دارد: اتاق «short day cab»، اتاق «normal sleeper cab»، اتاق خارق‌العاده «Globetrotter» و اتاق بسیار بزرگ و جادار «Globetrotter XL».همه به یک اندازه راحت هستند، اما به واسطه اندازه‌های مختلف حجم فضای داخلی، هرکدام با توجه به راحتی فضای رانندگی و استراحت، فضای بار یا وزن محموله مطابق با نیازهای خاص راننده، شرکت حمل و نقل و وظایف ترابری طراحی شده است.

زیر پوشش موتور، همواره یک موتور آزمایش شده با حجم 12.8 لیتر با میل سوپاپ بالاسری، چهار سوپاپ در هر سیلندر، انژکتور واحد الکترونیکی و ترمز انحصاری کمپانی ولوو «VEB»وجود دارد. توان خروجی بین 420 تا 540 اسب بخار، تقریبا تمام نیازها را برآورده می‌کند (اگر 540 اسب بخار «کافی نیست» بیاد داشته باشید که همیشه FH16 با توان خروجی 750 اسب بخار در اختیار شماست.)

Volvo FM

سری FM بسیار نزدیک به سری FH با ارتفاع زیاد از سطح زمین است، اما طوری طراحی شده که همه‌ فن‌حریف‌ترین کامیون سنگین ولوو باشد.

سری FM دو گزینه برای موتور دارد: «D13» با موتور 12.8 لیتری (توان خروجی بین 420 تا 500 اسب بخار) و موتور پیشرفته 10.8 لیتری «D11» (با توان خروجی 330 تا 450 اسب بخار).همانند سری FH، ولوو انواع گیربکس‌ها را ارائه می‌کند، گیربکس‌های دستی مکانیکی سنتی، گیربکس‌های اتوماتیک Powershift یا (جایگزین اصلی) I-Shift، گیربکس خودکار غیرهمگام ولوو که برای هرکاری از توزیع محلی گرفته تا عملیات ساخت‌وساز و حمل‌ونقل‌های طولانی مدت منطقه‌ای، ملی و بین المللی مناسب است.

سری FM در اصل مشابه سری FH است، اما یک تفاوت اساسی دارد، کابین در ارتفاع پایین‌تری قرار گرفته و این موضوع، ورود و خروج را آسان‌تر می‌کند؛ همچین آن را برای امور خاصی مانند حمل و نقل خودرو مناسب‌تر می‌کند؛ درواقع بخشی از بار را می‌توان در فضای بالای کابین قرار داد.

کابین پایین‌تر به معنی فضای داخلی کوچک‌تر سری FM در مقایسه با فضای داخلی سری FH است. پوشش بزرگتر موتور بین صندلی‌های راننده و مسافرین موجب این کاهش فضا شده است.

شش گزینه مختلف، طیف بسیار گسترده‌ای از اتاق‌ها را برای سری FMفراهم می‌آورد:

  • اتاق Day cab در یک طول مشخص، بزرگترین/طولانی‌ترین فضای بار را با گزینه تخت استراحت روزانه ارائه می‌دهد.
  • اتاق Sleeper cab  محل خواب راحت برای راننده به همراه یک تخت اضافه در قسمت بالا ارائه می‌دهد.
  • اتاق Low sleeper cab فضای بار را در بالای اتاق قرار داده و محلی راحت برای خواب یک نفر تعبیه شده است.
  • اتاق Globetrotter cab محلی راحت برای خواب دو نفر تعبیه شده است.
  • اتاق Globetrotter XL ارتفاع بیشتر این نوع اتاق با فراهم آوردن فضایی برای ایستادن داخل کابین راحتی بیشتری را برای دو نفر فراهم می‌کند؛ همچنین فضای بسیار زیادی برای قراردادن وسایل دارد.
  • اتاق crew-cab دارای شش صندلی راحت است.

    سری FM در هزاران پیکربندی مختلف، چهار ارتفاع شاسی و دو، سه یا چهار محور در دسترس است.این سری در سراسر جهان به استثنای آمریکای شمالی فروخته می‌شود.

Volvo FM Methanediesel

از دهه 1990 کمپانی ولوو در حال ساخت کامیون‌هایی است که با سوخت‌های جایگزین کار می‌کنند. هم اکنون در دهه 2010، این کار منجر به تولید کامیون‌هایی شده که نه تنها اثرات زیست محیطی کمتری دارند، بلکه کار حمل‌ونقل را با اطمینان کامل، مقرون‌ به‌ صرفه و تقریبا با همان ظرفیت حمل‌بار انجام می‌دهند.

کامیون FM MethaneDiesel یک راهکار پایدار و مقرون‌ به‌ صرفه در حمل‌ونقل است که با استفاده از گاز مایع به عنوان سوخت، گام بزرگی را در توسعه کامیون‌های سازگار با محیط‌ زیست برداشته است.در مقایسه با خودروهای گازسوز معمولی (که موتور سیکل اتو و شمع‌های معمولی دارند)، سری FM MethaneDiesel دارای 30 تا 40 درصد راندمان انرژی بالاتراست. این موضوع باعث می‌شود مصرف سوخت آن 25 درصد کمتر از خودروهای گازسوز موتور سیکل‌ اتو باشد.

دامنه عملیاتی FM MethaneDiesel نامحدود است زیرا می تواند هم با گاز و هم سوخت دیزل معمولی کار کند؛ موتوری 13 لیتری با قدرت 460 اسب بخار دارد.این توان حتی برای امور حمل و نقل سنگین نیز بیش از حدنیاز است.

زمانی‌ که خودروها با بیوگاز کار می‌کنند، انتشار دی‌اکسیدکربن تا 70 درصد کمتر می‌شود. به همین علت، کامیون‌های FM MethaneDiesel از نظر زیست محیطی نسبت به کامیون‌های دیزلی معمولی برتری دارند.

کامیون FM Methane Diesel(که تاکنون فقط برای بازارهای منتخب به صورت سفارشی ساخته شده) در درجه اول برای امور پخش و توزیع محلی ساخته شده است، اما برای امور سنگین محلی نیز مناسب است و توانایی کار با سوخت دیزل معمولی ، آن را برای عملیات‌های حمل و نقل مسافت‌های طولانی هم مناسب می‌کند.

برای کارهای سنگین ساختمانی کامیون Volvo FMX با موتور متان‌دیزل نیز موجود است.

Volvo FMX

کمپانی ولوو برای انواع حمل‌ونقل، کامیون‌هایی با وزن ناخالص 12تن و بالاتر دارد.یکی از زمینه های کاربردی که تقاضاهای بسیار زیادی هم دارد، امور ساخت و ساز سنگین و دشوار است.ولوو اولین کامیون فوق‌سنگین خود را با نام LV66 در سال 1931 ارائه کرد که مخصوصا برای این نوع عملیات طراحی شده بود.از اوایل دهه 1990، ولوو مدل‌های خاصی را برای امور حمل‌ونقل سنگین ساخت‌و‌ساز تولید کرده ‌است.

امروزه کامیون FMX ولوو برای دشوار ترین شرایط ساخت و ساز مورد استفاده قرا می‌گیرد.این کامیون که در سال 2010 ارائه شد، از برخی جهات شبیه به سری FM «معمولی» است، در حالی‌که این کامیون طوری طراحی شده است تا برآورده کننده تمام نیازهای حمل‌ونقل بارهای سنگین در جاده‌های ناهموار، نیمه‌کاره، محل‌های ساخت و ساز پر از پستی‌وبلندی و جاده‌های خاکی نیز باشد.

ویژگی های FMX تا حد زیادی نتیجه تجربه‌های کمپانی ولوو به عنوان تولیدکننده پیشرو جهان در تولید کامیون‌های کمرشکن (کامیون های کمر شکن و یا مفصل دارhauler articulated نام دارد این کامیون‌ها برای کارهای معدنی و راهسازی کاربد دارند.) است که توسط شرکت Volvo Construction Equipment ساخته شده است.

کامیون FMX با دو نوع موتور 11 لیتری (با توان بین 330 تا 450 اسب بخار) یا موتور 13 لیتری (با توان بین 420 تا 540 اسب بخار) در دسترس است.انواع گیربکس‌های این کامیون عبارتند از: گیربکس دستی مکانیکی، I-Shift خودکار یا گیربکس Powertronic خودکار با powershift که به معنی انتقال نیرو بدون توقف حتی در زمان تعویض دنده است؛ با توجه به شرایطی که کامیون‌های FMX در آن کار می‌کنند این یک مزیت بسیار مهم به شمار می‌رود. بزرگترین تفاوت در مقایسه با ولوو FM «معمولی» شاسی با فاصله بسیار زیاد از سطح زمین و محافظت بیشتر برای قطعات آسیب‌پذیر است.

FMX دارای ویژگی های منحصر به فرد بسیاری است. به عنوان مثال، تیر بکسل جلو برای نیروی بکسل 25 تنی طراحی شده است که برای بکسل کردن تجهیزات سنگین، کمک به کامیون دیگری که گیر کرده است یا بکسل شدن خود کامیون در صورت گیرکردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. FMX با دو، سه یا چهار اکسل ارائه می شود.با نیروی محرکه فقط به یک اکسل عقب، هر دو اکسل عقب، یا با چرخ‌های دائم محرک به دو یا سه اکسل.

کامیون FMX را باتوجه به موتور 13 لیتری و 460 اسب بخار و کاهش 70 درصدی انتشار دی‌اکسیدکربن، می‌توان در گروه متان‌دیزل‌ها قرار داد.

Volvo FE

کامیونی سنگین با ظرفیت بار بسیار زیاد که برای کارهای توزیع و پخش محلی یا منطقه‌ای یا امور چالش‌برانگیز شهری مناسب است.این‌ها درواقع کاربردهای اصلی Volvo FEهستند.

کامیون FE در ساختار دو‌ یا سه‌ محوره و با نیروی محرکه به یک یا دو اکسل‌ عقب موجود است.

سه اتاق مختلف به FE زمینه‌های کاربردی متنوعی می‌دهد.اتاق «short day cab» برای حمل‌ونقل‌های محلی با حداکثر استفاده از فضای‌ بار مناسب است، به طوری که راننده همیشه روزکاری خود را از داخل شرکت شروع می کند و در شرکت نیز به پایان می‌رساند.اتاق «longer comfort cab» که فضای بسیار زیاد برای بار را با  افزایش سطح راحتی راننده در مسیرهای طولانی‌تر که به تخت ثابت نیازی نیست، ترکیب کرده است. اتاق «sleeper cab» دارای یک تخت ثابت است تا در طی ماموریت‌های حمل‌ونقل که بعضی‌وقت‌ها یا اغلب مواقع چندین روز طول می‌کشد راننده محلی راحت برای خواب شبانه داشته باشد.

زیر پوشش محفظه موتور، کامیون FE یک موتور 7.7 لیتری D8 با توان خروجی بین 250 تا 320 اسب بخار قرار دارد.امکان انتخاب گیربکس دستی و اتوماتیک نیز وجود دارد.
FE دنیایی از مشخصات مختلف است.جدا از گزینه‌های مختلف اکسل، گزینه‌های تعلیق مختلفی نیز وجود دارد. هم سیستم تعلیق معمولی و هم سیستم تعلیق بادی (که راحتی استثنایی و مزایای انعطاف‌پذیری به منظور حمل بار را ارائه می‌دهد).وزن ناخالص موجود بین 18 تا 26 تن است.

FE که اغلب در محیط‌ های شهری استفاده می‌شود، طبیعتا مقررات سخت گیرانه آلایندگی گازهای خروجی یورو 5 را حتی در پیکربندی استاندارد خود رعایت می‌کند.برای اموری که اولویت ویژه‌ای به محیط محلی می دهد، مانند جمع آوری زباله، FE می تواند به درایو هیبریدی مجهز شود.

FE Hybrid

پیشرفت‌های عمده این شرکت در مهارت‌های فنی موجب شده تا کمپانی ولوو در ساخت کامیون‌هایی با کمترین تأثیرات زیست‌محیطی (انتشار گازهای گلخانه‌ای و ایجاد سروصدا) و همچنین مصرف سوخت پایین (که به‌معنی کاهش انتشار دی اکسید کربن است) پیشتاز باشد.

یکی از مهم‌ترین و جدیدترین گام‌های این کمپانی، کامیون FE هیبریدی جدید است که هم با موتور الکتریکی و هم موتور دیزلی کارآمد و بهینه شده برای محیط زیست، تاثیرات بسیار کمی  بر روی محیط زیست می‌گذارد.

رانندگی با کامیون FE Hybrid به اندازه رانندگی با یک کامیون «معمولی» ساده است.موتور الکتریکی بین موتور دیزل و گیربکس نصب شده است.توزیع نیرو بین موتور الکتریکی و موتور احتراقی کاملا خودکار انجام می شود.برای راحتی بیشتر، این کامیون دارای تعویض دنده اتوماتیک با گیربکس I-Shiftولوو است (همان چیزی که در سری FH و FM با ابعاد ترکیبی ناخالص 44 تن نصب شده است).

FE Hybrid در درجه اول برای ماموریت‌های حمل و نقل محلی در نظر گرفته شده است، اما به خاطر موتور دیزلی آن، برد عملیاتی آن در اصل نامحدود است.انتظار می‌رود که زمینه اصلی کاربرد این کامیون عملیات توزیع و جمع‌آوری زباله باشد.برای کابین دو گزینه وجود دارد: برای مثال اتاق «day cab» برای توزیع و پخش و همچنین عملیات‌های مشابه با حداکثر طول بار، و اتاق «comfort cab» که به‌خاطر طول داخلی اضافه شده، راحتی بیشتر و فضای بزرگتری را مثلا برای تعویض لباس در کارهای جمع‌آوری زباله ارائه می‌دهد.

FE Hybrid در دو حالت دو محوره و سه محوره با موتور 7.2 لیتری با میل سوپاپ بالاسری و چهار سوپاپ در هر سیلندر موجود است.توان خروجی موتور 300 اسب بخار (برای مثال برای وظایف توزیع و پخش) یا 340 اسب بخار (ایده‌آل برای جمع‌آوری زباله و سایر امور) است.

FE Hybrid ترکیبی از چندین دهه تحقیق کمپانی ولوو است.به خاطر سال‌ها آزمایش برروی خودروهای هیبریدی، حالا ولوو می‌تواند عملکرد بهینه‌ای را برای این «خودروی آینده» تضمین کند!

FE Hybrid اولین خودروی هیبریدی سری ولوو است.اما به هیچ وجه آخرین نیست.!

Volvo FL

مدل Volvo FL شامل سبک‌ترین کامیون‌ها در طیف گسترده کامیون‌های متوسط ​​و سنگین ولوو می‌شود.این کامیون در سه وزن، 12 تا 16، 14 تا 16 یا 18 تن موجود است که سنگین‌ترین مدل آن، در بین کامیون‌های سنگین در واقع به عنوان یک کامیون بسیار سبک شمرده می‌شود.

در درجه اول سری FL برای محیط شهری طراحی شده است،  یعنی بیشتر برای وظایف توزیع و پخش، وسیله نقلیه خدمات شهری یا برای حمل و نقل ویژه استفاده می شود که در آن نیاز به استحکام و صرفه جویی زیاد است اما وزن ناخالص 12 تا 18 تن برای این منظور کافی است.

زیر پوشش محفظه موتور، موتور 7.7 لیتری D8 با توان خروجی بین 250 تا 280 اسب بخار قرار دارد.دارای یک میل سوپاپ سری‌بالا و چهار سوپاپ درهر سیلندر است.گزینه‌های گیربکس شامل گیربکس‌های 6 سرعته یا 9 سرعته دستی مکانیکی، گیربکس Powershift خودکار یا گیربکس خودکار I-Sync است که با تغییر دنده‌های مکرر، کار راننده را در سرعت‌های بالای محیط‌ های درون شهری و برون‌شهری کاهش می‌دهد.

سری FL شامل هزاران نوع خودروی مختلف است که هرکدام برای امور حمل‌ونقل خاصی طراحی شده‌اند.طول شاسی از (حدود) 6.1 تا 11.2 متر با فاصله بین دو محور بین 307 تا 680 سانتی متر متغیر است. FL فقط در پیکربندی دو محوره تولید شده اما شاسی با ارتفاعاتی مختلف موجود است و ورود و خروج راحت‌تری را ارائه می‌دهد.

سری FL در اصل برای امور حمل‌ونقلی که نیازی به اقامت شبانه ندارند در نظر گرفته شده است. اتاق«shortday cab» باعث می‌شود تا فضای بار کشیده‌تری در کل‌ طول کامیون وجود داشته باشد در حالی که اتاق «comfort cab» فضای داخلی اضافی را برای راحتی بیشتر و جادارتر بودن ارائه می‌دهد.به عنوان مثال، برای ماشین‌های آتش نشانی یا خدمات شهری، یک اتاق خدمه «crew cab» با فضایی برای یک گروه کامل خدمه وجود دارد.

عرض اتاق FL معادل با 2.1 متر است که به این خودرو قدرت مانور عالی در شرایط شلوغ درون‌ شهری می‌دهد.

شرکت‌هایی که از سری FL استفاده می‌کنند (صرف‌نظر از این‌که شرکت‌های حمل‌ونقل باشند یا شرکت‌هایی که هدف اصلی آن‌ها چیز دیگری است) به تمام مزایای «soft» محصولات ولوو، مانند برنامه‌های مختلف برای نگهداری، تعمیرات و اطلاعات راننده همچون سیستم اطلاعات Dynafleet دسترسی دارند.

Volvo VM (South America)

آمریکای جنوبی بازار مهمی برای فروش کامیون‌های ولوو به حساب می‌آید.در آن‌ جا نه تنها کامیون‌های FH،FM و FMX به بازار عرضه می‌شوند، بلکه مدل منحصر به‌ فرد VM نیز که براساس طیف جهانی کامیون‌های ولوو ساخته شده موجود است.

زیر کاپوت مدل VM یک موتور بومی که ساخت برزیل است قرار دارد. توان خروجی این موتور 210، 260 یا 310 اسب بخار است.

VM در کارخانه ولوو در کوریتیبا، برزیل ساخته شده است و با دو یا سه محور، با نیروی محرک به یک یا (برای نسخه 6x4 سه محوره) هر دو محور عقب در دسترس است. سری  VM دارای یک طیف کاربردی گسترده است به‌همین منظور با چندین پیکربندی اتاق‌های مختلف، یا بدون تخت ثابت در دسترس است.VM در ابتدا برای مأموریت‌های محلی و منطقه‌ای در نظر گرفته شده بود، اما وسعت ویژگی‌های خاص، استحکام و عملکردش این کامیون را در کشور عظیمی همچون برزیل، برای انجام امور حمل‌ونقل کشوری محبوب کرده است.

VN & VNM (North America)

آمریکای شمالی قاره‌ای است که به صورت کلی روش‌ها، شرایط عملیاتی و قوانین کاملا منحصر به فرد خودرا در زمینه حمل‌و‌نقل خصوصا حمل‌و‌نقل کامیون‌ها دارد.به همین دلیل است که ولوو به عنوان یک شرکت جهانی، در آنجا محصولاتی دارد که کاملاً با طیف «جهانی» موجود در سایر نقاط جهان متفاوت است!

دو دلیل عمده برای طیف ویژه ولوو در ایالات متحده، مقررات استثنایی مربوط به طول بسیاربلند است که اجازه استفاده از کاپوت‌های کشیده را می‌دهد و این اندازه‌های بزرگ موجب به‌جود آمدن «خانه‌هایی جادار برروی چرخ» شده‌اند.

مدل اصلی ولوو در ایالات متحده، VN است که در نسخه‌های مختلف موجود است. VN با چهار طول اتاق ارائه می‌شود: اتاق «short day cab» و اتاق «sleeper cab» در سه طول مختلف، که دو مدل طویل‌تر در دو ارتفاع مختلف نیز موجود هستند؛ نسخه بلندتر ارتفاع کاملا ایستاده را ارائه می‌دهد.

به عنوان یک قاعده کلی، مدل VN به عنوان یک تراکتور نیمه تریلر سه‌ محوره با دومحور عقب محرک پیکربندی شده است.زیر کاپوت سری VN معمولا یکی از موتورهای 11 لیتری، 13 لیتری یا 16 لیتری ولوو وجود دارد.به غیر از موتورهای خود ولوو، VN را می توان با موتور 15 لیتری کامینز نیز تهیه کرد.

گیربکس I-Shift ولوو به یک انتخاب محبوب در میان مشتریان و رانندگان آمریکایی تبدیل شده است، اگرچه گیربکس‌های دستی غیرهمگام ساخت ایالات‌متحده نیز رایج هستند.

در کنار مدل اصلی VN،مدل VNM نیز وجود دارد که با کاپوت کوتاه‌تر، مانور بهتری را برای امور محلی و منطقه‌ای ارائه می‌دهد. سری  VNM می‌تواند با اتاق «day cab» یا «sleeper cab» مجهز شود، با امکان انتخاب دو طول مختلف برای اموری که نیاز به محل خواب یک یا دو راننده را دارد.

VNM همواره مجهز به موتور ولووی 11 لیتری یا 13 لیتری است که به گیربکس I-Shift ولوو یا گیربکس غیرهمگام ساخت ایالات‌متحده مجهز شده است.

VHD (North America)

VHD غول ساخت‌و‌ساز ولوو برای آمریکای شمالی است.این مدل به طور منحصربه‌فردی برای برآورده کردن خواسته‌های شرکت‌های ساختمانی آمریکایی و قوانین خودروهای ایالات متحده طراحی شده است، قوانینی که کامیون‌های سنتی را «جریمه» نمی‌کند، اما به مدل‌های «معمولی» با کاپوت‌های بلند مجوز و پاداش می‌دهد.

مدل VHD در مقایسه با مدل‌های دیگر کامیون‌های ولوو در آمریکای شمالی، کاملا منحصربه‌فرد است، با شاسی‌های محکم و اجزای فوق‌العاده مستحکم بسیار متنوع، به هر مشتری این امکان را می‌دهد که VHD شخصی خودش را بسازد.

VHD با یک پلتفرم تخلیه‌بار و همچنین به عنوان یک کشنده نیمه‌تریلر ساخته شده است.در پیکربندی اولیه خود دارای سه محور با درایو پشت‌سرهم است، اما می‌توان آن را در طیف گسترده‌ای تا پنج محور مشخص کرد.
نسخه اولیه VHD که در اواخر قرن معرفی شد، یا با اتاق «shortdaycab (VHD)» یا اتاق «long cab» و تخت ثابت (VHD430) ارائه می‌شود.

زیر کاپوت VHD عموما از موتورهای 11 لیتری،یا 13 لیتری ولوو استفاده می‌شود.گیربکس،I-Shift خود کمپانی ولوو است یا طیف گسترده‌ای از گیربکس‌های دستی یا اتوماتیک ساخت ایالات متحده.

برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید 

دیدگاه شما چیست؟