I-Shift در کامیون­های ولوو چیست؟

I-Shift، به طیفی از گیربکس ­های خودکار کامیون­های ولوو گفته می­ شود که برای رانندگی آسان­ تر، ایمن ­تر و راحت ­تر طراحی شده ­اند. هر تعویض دنده کاملا به طور خودکار زمان‌بندی می‌شود و آخرین نسل تعویض‌ دنده ­ی سریع‌تر و نرم‌تر از همیشه را ارائه می‌کند.

I-Shift

تعویض دنده در ولوو چگونه انجام می­ شود؟

هنگام رانندگی، دنده اول توسط یک میله­ ی ورودی (شفت) درگیر می­ شود در حالی که دنده دیگر، دنده بعدی را از قبل انتخاب کرده است. در تعویض دنده واقعی، کلاچ که از قبل درگیر شده، رها می‌شود و همزمان ماشین درجا کار می­کند. این حالت، منجر به انتقال نیرو و انتقال بی­ فاصله­ ی نیرو می­ شود.

یک کامیون ولوو چند دنده دارد؟

یک کامیون ولوو از 12 دنده جلو و چهار دنده عقب تشکیل شده است.

کدام نوع دنده­ای در کامیون استفاده می­شود؟

معمولا؛ نیمه کامیون­ ها، ده دنده جلو و دو دنده عقب دارند. به هرحال، این خودروهای عظیم الجثه می­ توانند دارای دنده­ های 9، 10، 13، 15 یا 18 نیز باشند. رانندگی با یک کامیون در مقایسه با یک خودروی دنده ­ای استاندارد کاملا متفاوت است، و کامیون­ها تکنیک­ های مختلفی برای تعویض دنده دارند.

5 نوع دنده کدامند؟

برای یادگیری انواع مختلف دنده­ و کاربردها و صنایعی که از آنها استفاده می­ کنند، ادامه مطلب را بخوانید.

  • چرخ دندانه­ ای. چرخ دنده­ ها نیرو را از طریق شفت­ هایی که بصورت موازی هستند، منتقل می­کنند.
  • دنده مارپیچی.
  • دنده دو مارپیچی.
  • دنده جناقی.
  • دنده مخروطی.
  • دنده حلزونی.
  • دنده چرخی.

استاندارد جدید در اثربخشی سوخت، ایمنی و راحتی راننده

I-Shift ولوو، یک گیربکس دستی خودکار سبک وزن، دو پداله و 12 سرعته است که با به حداکثر رساندن آسایش راننده، ایمنی، ظرفیت بار و بهبود مصرف سوخت، سطحی استثنایی از کارایی را عرضه می ­کند.

I-Shift با استفاده از فناوری ریزپردازنده، دائما تغییرات مرحله­ا ی، سرعت وسیله نقلیه، شتاب، درخواست گشتاور، وزن و مقاومت هوا را کنترل می­کند. با ارتباط دائمی بین موتور و گیربکس، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. I-Shift بصورت اتوماتیک بهترین دنده را برای موتور انتخاب کرده و به راننده اجازه می‌دهد مانند یک متخصص در مصرف بهینه سوخت، دنده را عوض کند. این کار، بخاطر افزایش بیشتر عمر موتور و تعمیر و نگهداری کمتر، فشار کمتری به محور انتقال قدرت وارد می‌کند.

I-Shift ولوو، از نظر مصرف سوخت، ایمنی و سهولت کار به استانداردهای جدید گیربکس دست یافته است. این فناوری، به ناوگان حمل و نقل کمک می­کند تا رانندگان خوب را جذب و حفظ نموده و رانندگان خوب را بهتر از قبل کند. همه اینها برای موفقیت در کسب و کار شما طراحی شده ­اند. یک جعبه دنده ­ی هوشمند. سیستم مدیریت جعبه دنده­ ی I-Shift از یک ریزپردازنده نسل آینده برای ارائه ویژگی‌های «هوشمند» استفاده می‌کند که رانندگی، ایمنی و مصرف سوخت را بهبود می‌بخشد.

مزایای عملیاتی برای افزایش راندمان

هزینه­ های عملیاتی کمتر

I-Shift به راننده اجازه می ­دهد مانند یک متخصص در مصرف بهینه سوخت عمل کرده و هزینه سوخت را کاهش دهد. تعویض نرم دنده­­ ها، فشار کمتری به محور انتقال قدرت و لاستیک­ها وارد کرده، و می­تواند عمر مفید محور انتقال قدرت را افزایش داده، و تعمیر و نگهداری را به حداقل برساند. I-Shift از نظر وزن نیز سبک بوده، و فرصت حمل بار شما را افزایش می­ دهد.

ایمنی و سهولت در کار

I-Shift خستگی را کاهش داده و تمرکز را بهبود می­ بخشد و به رانندگان اجازه می ­دهد تا تمام توجه خود را به حرکات خودرو معطوف کنند. هیچ نیازی به دخالت راننده نیست، زیرا شما می­توانید به I-Shift اعتماد کنید زیرا همیشه دنده مناسب را انتخاب می­ کند.

پنج بسته ویژگی

I-Shift که در پنج بسته ویژگی وجود دارد، می­تواند مطابق با نیازهای خاص شما در رانندگی سفارشی شود. این گیربکس شگفت‌انگیز در جاده، سطح بی‌سابقه‌ای از ویژگی‌ها و مزایا را ارائه می‌کند تا به موفقیت کسب‌وکار شما کمک کرده باشد.

پوشش گارانتی استثنایی

گیربکس I-Shift دارای گارانتی پنج ساله یا 750000 مایل (هر کدام زودتر برسد) برای قطعات و سلامت در کارکرد است. عیب‌یابی با ابزارهای تشخیصی Volvo، مثل؛ VCADS و Guided Diagnostics که در Premium Tech Tool وجود دارند، انجام می‌شود. همچنین می‌توان به کدهای خطا از طریق Driver Display پیشرفته و لینک ولوو دسترسی داشت.

فناوری­ های صرفه جویی در سوخت

Eco-Roll®

ریزپردازنده پیشرفته I-Shift زمان کار موتور را در "نقطه مطلوب" افزایش می ­دهد به نحوی که منجر به افزایش مسافت طی شده برحسب مایل در هر گالن می­ شود. Eco-Roll®  از حرکت کامیون استفاده می­ کند تا وسیله نقلیه را در هر نوع زمین غیر هموار کارآمدتر ساخته و در هنگام استفاده در چنین شرایطی، تا 2٪ در مصرف سوخت صرفه جویی می­کند.

Eco-Roll®  به گیربکس این امکان را می­ دهد تا موتور را در شرایط خاص، مانند سربالایی­ های متوسط، خلاص کند. خودرو برای مدت طولانی ­تری در حرکت بوده و نیاز به بازگشت نیرو به موتور را به تاخیر می­ اندازد و در مصرف سوخت صرفه جویی می­ کند.

روغن ­کاری (روان­سازی) اجباری

پمپ روغن روان کننده ­ی I-Shift، روغن را از طریق کانال­های سوراخ ­دار عبور می­ دهد تا دقیقا در جایی که نیاز است تحویل داده شوند. یک صافی هر گونه آلودگی را از بین می ­برد. نتیجه­ ی این کار، عمر طولانی­ تر و عملکرد بهتر است.

Direct Drive

برخی از مدل‌های خاص، Direct Drive را عرضه کرده که در آن شفت خروجی مستقیما به شفت ورودی در دنده بالایی متصل شده و از اتلاف نیرو به دلیل اصطکاک بین دنده‌های جفت هم، جلوگیری می‌کند. این کار می­تواند تا 1.5 درصد در مصرف سوخت و حداکثر 3 تا 4 اسب بخار - در مقابل گیربکس ­های  overdrive(­گیربکس دنده ­ای که بدون کم شدن سرعت اتومبیل، باعث کاهش مصرف بنزین می­ شود) صرفه جویی کند.

پاداش عملکرد

وقتی I-Shift با گزینه پاداش عملکرد ولوو ادغام شود، می­تواند به رانندگان آموزش دهد تا با پاداش دادن به آنها، عملکرد خود را برای صرفه جویی در سوخت تغییر دهند. در اینجا، حالت Kick-Down و/یا حالت عملکردی (شرح شده در پایین) - که رانندگان آن را دوست دارند - فقط زمانی در دسترس است که راننده برای رانندگی کم‌مصرف پاداش دریافت کند.

حالت­های اقتصادی و عملکردی

راننده می­تواند با خانوادهPremium  از I-Shift، بین حالت­های اقتصادی و عملکردی یکی را انتخاب کند. در حالت اقتصادی، گیربکس، نقاط تعویض را انتخاب کرده و پارامترهای موتور را برای به حداکثر رساندن مصرف بهینه سوخت کنترل می­کند. در حالت عملکردی، گیربکس، نقاط تعویض و پارامترهای موتور را برای به حداکثر رساندن عملکرد انتخاب می­کند.

Kick-Down

پدال I-Shift Kick-Down گنجانده شده در بسته‌های ویژگی خاص برای به حداکثر رساندن شتاب، برنامه‌ریزی شده است. سه وضعیت K-D قابل برنامه ریزی توسط مشتری، وجود دارد.

حالت عملکرد ترمز موتور

I-Shift یک حالت عملکرد ترمز موتور معرفی کرده که وقتی فعال می­ شود، دنده­ ی را انتخاب می­ کند که کاهش سرعت را به حداکثر می­رساند. این ویژگی توسط یک سوئیچ میله مانند و چند منظوره کار می­کند که ترمز موتور، کروز ترمز، و سرعت فعال شدن ترمز موتور را در هنگام سوار شدن کنترل می­کند.

حالت رانندگی درجا

این یک پیشرفت ارزشمند "کروز کنترل" برای رانندگی آهسته (مثلا؛ در مناطق شلوغ) است. رانندگی درجا به موتور این امکان را می­ دهد که بدون چرخش کلاچ با استفاده از پدال گاز در حالت آرام کار کند تا بهترین راندمان سوخت حاصل شود. راننده با انتخاب دنده­ ای که به بهترین شکل با سرعت ترافیک سازگار است، سرعت را تنظیم می­کند. این کار مخصوصا هنگام وصل کردن یک تریلر مفید است. دستگاه کنترل سرعت خودرو، گشتاور را طوری تنظیم می­کند تا سرعت درجا (و سرعت ثابت خودرو) را حفظ کند، حتی اگر بار موتور تغییر کند.

چهار دنده عقب

I-Shift به صورت استاندارد با دو دنده عقب برای عملیات وصل کردن عادی یک تریلر کار می­کند. در صورت نیاز به دنده عقب با سرعت بالا، می­توان دو دنده دیگر با سرعت بالا را فعال کرد (در مدل VHD).

برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1402/02/24
    باسلام بهترین روانکار برای گریبکس اتوماتيک چیه