مشخصات روغن VDS-5

مشخصات روغن VDS-5 شرکت ولوو تراکس

اتحادیه صنعت روانکاری اروپا یک اتحادیه چتری از صنایع تولید روانکارها است که اعضای خود به خصوص منافع بنگاه­های کوچک و متوسط و شرکت­های مستقل تولید روانکارها را نمایندگی می­کند. امروز، این اتحادیه بیش از 450 شرکت روانکار را که محصولات روانکاری تحت علائم تجاری متنوع خود تولید و در سرتاسر اتحادیه ­ی اروپا عرضه می­ کنند، نمایندگی می­کند.

با اعضایی در بیش از 22 کشور اروپایی و یک مجموعه ­ی بی­نظیر از تجربه در حوزه­ ی روانکارها و بازار روغن­ های صنعتی، اتحادیه صنعت روانکاری اروپا تنها مجموعه­ ی نمایندگی برای شرکت­های تولید روانکار مستقل در اروپا است و به همین صورت توسط کمیسیون اروپا به رسمیت شناخته شده است. سیاست اتحادیه این است که رقابت آزاد و سالم در چارچوب قوانین اتحادیه اروپا و کشورها ایجاد کند.

اتحادیه ­ی صنعت روانکاری اروپا اخیرا با جناب آقای بنت اوترهولم، هماهنگ ­کننده ­ی گروه روانکارهای ولوو، در مورد مشخصات ولوو تراکس VDS-5  تماسی داشته است.

او به ما اطلاع داده است که:

- انتشار آخرین نسخه از مشخصات VDS-5 به دلیل همه­ گیری کوید-19 به تاخیر افتاده است، که در اثر آن، مراحل پایانی توسعه­ ی تست پیشرانه­ ی D13K4 که قرار است جایگزین تست پیشرانه­ ی D12D در تمام مشخصات سری VDS-X شود، متوقف گردید.

- روغن VDS-5 تنها برای استفاده در آخرین پیشرانه­ های 13L (یورو 6 استپ D) مجاز است و با هیچکدام از پیشرانه ­های پیشین سازگاری ندارد.

- VDS-5 یک الزام ویژه نیست، همه­ ی پیشرانه ­ها، از جمله 13L (یورو 6 استپ D) می­توانند از روغن هایی با کیفیت VDS-4 و VDS-4.5 استفاده کنند.

منظور از ویژگی­های روغن ولوو  VDS-5 برای ناوگان شما چیست؟

آیا برای وسایل نقلیه جدیدتر الزامی است؟

در سال 2021، ولوو به ارائه ویژگی­های VDS-5 پرداخت، یک ویژگی عملکردی از روغن­ های جدید برای موتورهای دیزلی مخصوص کارهای سنگین. ولوو این ویژگی­ها را برای کمک به بهبود مصرف سوخت موتورهای خود و بررسی امکان فواصل تخلیه طولانی‌تر تکامل بخشیده است. روغن ­های دارای ویژگی VDS-5، یا دارای ویژگی­ EOS-5 مشابه با کامیون­های ماک، با یک پکیج اضافه و قدرتمند برای کمک به جلوگیری از استهلاک روغن ناشی از اکسیداسیون ساخته شده ­اند.

 روغن­های VDS-5 و EOS-5 فقط برای موتورهای GHG 2021 و موتورهای جدیدتر ماک MP 8 یا ولوو  D13 با مصرف سوخت مناسب طراحی شده­ اند. این روغن ­ها برای استفاده در موتورهای قدیمی تر سازگار نیستند. دلیل آن این است که ویژگی­های VDS-5 به ویسکوزیته کمتری نیاز دارند به نحوی که منجر به کاهش فشار روغن شده و به نوبه خود باعث هشدارهای متعدد روی داشبورد در موتورهای قدیمی ­تر می‌شود.

این موضوع باعث سردرگمی و مطرح شدن برخی سؤالات در میان مشتریان ولوو و ماک با ترکیبی از کامیون‌های جدید و قدیمی‌ در ناوگان آنها شده است.

آیا ویژگی­های جدید یک نیاز برای کامیون­های جدیدتر مجهز به این نوع موتورهای خاص محسوب می­شوند؟

آیا برای رفع نیازهای وسایل نقلیه قدیمی و جدید خود نیاز به نگهداری روغن­ های مختلف داریم؟

پاسخ کوتاه به این سوال، خیر است. اگرچه این همان چیزی است که ولوو پیشنهاد کرده و ترجیح می ­دهد، ولی این شرکت در حال حاضر استفاده از روغن­های VDS-5 را در کامیون­های جدید اجباری نمی ­داند. اگر آماده نیستید تا تغییر ایجاد کنید، می‌توانید از روغن‌های VDS-4.5 تأیید شده برای نسل قبلی موتورهای ولوو و ماک در خودروهای سال 2021 و بعد از آن استفاده کنید.

به هرحال، اگر می‌خواهید به مزایای اقتصادی مصرف کلی سوختی که موتورهای مدل جدیدتر برای آنها طراحی شده‌اند، پی ببرید، توصیه می‌شود روغن‌های VDS-5 را اصلاح یا مرحله بندی کنید. صرفه جویی بالقوه در مصرف سوخت ممکن است هرگونه ناسازگاری ناشی از اضافه کردن روغن ­های جدید به کامیون شما را جبران کند.

 برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟