FH I SAVE در مجله تراکر

حرکت رو به جلو

کامیون ولوو FH 500 سوپرتست تراکر را با آیرودینامیک بهبودیافته می‌گذراند. و البته، پکیج صرفه جویی در مصرف سوخت «I-SAVE» نیز در آن گنجانده شده است.

خودرو تست

مدل: Volvo FH 500 I-Save Globetrotter XL

جابه‌جایی: 12,800 cm3

اسب بخار (کیلووات): 500 (367) at 1,250–1,600 rpm

گشتاور (Nm): 2800 at 900–1300 rpm

وزن کامل: 7250 kg (400 l diesel, 60 l AdBlue)

FH I SAVE در مجله تراکر

توضیح تصاویر به ترتیب از بالا:

روکش فلزی داخلی در قسمت پایین امتداد پیدا کرده و کاورهای قالپاق بزرگتر هستند

در کامیونهای ولوو در حال حاضر همه درزهای جلوی FH با سیلیکون مشکی پوشانده شده است

دهانه پلاستیکی منعطف به سمت پایین امتداد پیدا کرده تا تلاطم کمتری ایجاد شود

FH I SAVE در مجله تراکر

توضیح تصاویر از چپ به راست:

هنگام خم شدن به داخل، کف پله‌های رکاب جلو روی یک کفی پلاستیکی از جنس فوم نرم قرار می‌گیرند که تناسب بهتری به آن می‌دهد؛ قابهای آینه خارجی در حال حاضر شعاع گردتری دارند؛ نقاط ضعف و قوت موتور: + گشتاور بالای متوسط برای این کلاس عملکردی به ‌لطف توربو –کامپاند، - تکنولوژی توربو کامپاند پیچیده، قیمتها برای تعویض قطعات در صورت وقوع نقص احتمالا بالا خواهد بود. نشانگرهای عالی برای رکاب جلو؛

FH I SAVE در مجله تراکر

مجموعه خدمات مرکزی دیجیتال رنج گسترده از گزینه‌ها را در اختیارتان میگذارد، از جمله عملکرد وزن بار چرخ

همانطور که همه میدانیم هر چیز کوچکی کمک کننده است مخصوصا اگر وضعیت بغرنج باشد – که در این حالت به دلیل اهداف آب و هوایی جاه طلبانه اتحادیه اروپا همه چیز بغرنج شده است.

به همین دلیل مهندسان گوتنبرگ در سوئد داستان موفقیتشان یعنی مدل FH را یکبار دیگر در معرض آزمایش قرار دادند تا به دنبال آخرین پتانسیل بهبود آیرودینامیکی آن باشند. و آن چیزی که دنبالش بودند را پیدا کردند اما حتی طرفداران پروپاقرص ولوو هم فقط در نگاه دوم متوجه این موضوع خواهند شد. جالب ترین ویژگی بصری در این خودرو روکش فلزی داخلی در است که چند سانتیمتر به سمت پایین توسعه داده شده است. علاوه بر بهبود مقاومت پنجره‌ها، قرار است یک مزیت دیگر هم داشته باشند: گروه ولوو قول می‌دهند که واحد رکاب به طور تضمین شده خشک باقی بماند، جدا از اینکه آب و هوا چگونه است.

بهبودها در جزئیات

آسترهای ضد گل و لای هم حالا درازتر شده‌اند. این گونه به تایرها نزدیکتر می‌شوند که باید تلاطم هوا را به حداقل برساند. ولوو با دهانه پلاستیکی منعطف و توسعه یافته در زیر کاورهای چهارچوب نیز به دنبال همین هدف است.

قابهای فشرده آینه خارجی دست نخورده باقی نمانده‌اند. اگرچه طراحی اصلی آنها همان است اما الان شعاع گردتری دارند که سطح تماس کمتری با باد در حال وزش خواهد داشت. به طور تصادفی هیچگونه سیستم جایگزین آینه دوربین در حال حاضر در کامیونهای ولوو وجود نخواهد داشت، بر اساس گفته‌های روسای شرکت.

بیایید به بخش جلو برویم، جایی که فواصل چراغ های جلو حالا با سیلیکون نرمتر شده‌اند. با این حال حداقل در خودروی تست این مسئله به طور دقیق و با بیشترین توجه انجام نشده است چرا که برخی از خطوط تمیز کار نشده بودند اما شرکت سويدس قول داده که این مورد را بهبود دهد. نگاهی به پشت کف دوگانه رکاب جلو نشان می دهد که مهندسان تا چه اندازه وارد جزئیات شده‌اند. هنگامی که به داخل خم میشود به یک پرده پلاستیکی از جنس فوم نرم برخورد می کند که به آن تناسب بهتری میدهد.

تمام این ویژگیها با هم باید به میزان قابل توجهی ارزش Cd را افزایش داده و به کاهش مصرف سوخت تا 1.2درصد کمک کند.

جنبه‌های فنی خودرو تست که در «نوردیک لایت متالیک» چاپ شده است به اندازه آخرین بهبودهای انجام شده در بدنه و پلاستیک پیشرفته نیست. هر کس که امروز FH جدید خود را سفارش می‌دهد، مدل ارتقا یافته را دریافت خواهد کرد که کامیونهای ولوو در ابتدای ماه مارس عرضه کردند. از بین سایر بهبودها، یک شارژر توربو جدید و همچنین بهبودهای گسترده ای در جعبه دنده I-SHIFT و پکیج I-SAVE طراحی شده است تا مصرف سوخت را بیشتر کاهش دهند.

تکنولوژی توربو کامپاند

I-SAVE بر مبنای یک تکنولوژی  کامپاند است که در آن جریان پایینی توربین اضافی شارژر توربو، انرژی گازهای خروجی را به انرژی جنبشی تبدیل کرده و آن را مستقیماً به میل لنگ تحویل میدهد. این باعث ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور بیشتر می‌شود که D13 ۶ سیلندری آن را به چرخهای متحرک با  revs۹۰۰ بالا انتقال میدهد.

کامیون FH 500 از این مزیت عملکردی اساسا برای ایجاد حسی از آرامش استفاده میکند. با وجود بارگیری کامل در تریلر تست Fliegl، جعبه دنده I-SHIFT که معمولاً خیلی سریع تعویض میشود، توانست روی تپه‌ها تقریبا به موقع ترمز کند. در شرایط جدی نیز خیلی آهسته با دنده بالا در rev 900 از تپه بالا رفت. تعویض دنده هنگام بالا رفتن از تپه را در مسیر آزمایشی کمتر از انگشتان یک دست بود، با وجود نرخ دنده به محور بلند برابر ۲.۳1. و حتی وقتی نیاز بود که در یک تپه  I-SHIFT وارد عمل شود، سوزن تاکومتر میله دیجیتال هرگز بیشتر از rpm۱۲۰۰ را به خود ندید.

این یک استراتژی رانندگی است که خیلی خوب با دیگر اهداف ولوو تناسب پیدا میکند. این موارد عبارتند از عایق کاری صدای مثال زدنی این کامیون و همچنین ویژگی‌های کنترلی. با وجودت پارابولاها (مخروط‌ ها)  تک برگی نصب شده در چرخ جلوی خودرو تست، FH ویژگیهای تعلیق فوق العاده‌ای دارد. به بسیاری از خریداران عملکرد الکتروهیدرولیک فرمان را توصیه می کنیم، «تکامل فرمان دینامیک»، که به شما این امکان را می‌دهد تا بین پاسخهای فرمانی از پیش تنظیم شده از طریق لمس صفحه نمایش در کنسول مرکزی انتخاب کنید یا اینکه واکنش فرمان خاص خودتان را با تطبیق پارامترهای مختلف فرمان ایجاد نمایید.

کاهش گشتاور

کم بودن پیوسته سرعت موتور باعث نمیشود که ولوو تبدیل به یک جنگجوی تنبل شود بلکه برعکس در حقیقت: توانست با موفقیت از تپه‌های آزمایشی با سرعت بالای متوسط عبور کند که در پایان با سرعت متوسط بالای برابر 80.75 کیلومتر بر ساعت برای کل مسیر تست نشان داده شد.

از همه این موارد شگفت‌آورتر این که کامیونهای ولوو از یک کاهنده گشتاور که ما استفاده میکردیم به عنوان مقیاس اقتصادی‌تر در حالت اکو استفاده میکنند. این یعنی کامیون FH به طور آگاهانه با چند کیلومتر بر ساعت آهسته‌تر از سرعتی که واقعاً میتواند آن را مدیریت کند از تپه بالا میرود. برخلاف مدل MAN TGX، که سیستم بازدهی آن مشابه است (رجوع کنید به TRUCKER 3/2022)، کمبود قدرت به ‌ندرت پشت فرمان این ماشین حس میشود. با این وجود برخی از مشتریان ممکن است فکر کنند که چرا باید روی پکیج انتخابی I-SAVE سرمایه‌گذاری کنند اگر گشتاور بالاتری که میخرند حالت اکو کاهش پیدا میکند.

در آخرین ارتقای تکنیکی که پیشتر گفته شد، کاهش گشتاور نیز بخشی از استراتژی صرفه جویی در مصرف سوخت است و نام آن I-TORQUE گذاشته شده است. با استفاده از واحدهای کنترل هوشمندتر اما این کامیون ظاهر بسیار هوشمندانه‌تری را به خود میگیرد که در آن گشتاور مطابق نیاز برای هر موقعیت رانندگی با کمک کنترل کروز جی پی اس مطابقت پیدا میکند.

مصرف کلی پایین

مصرف سوخت اما همچنان قابل تأمل است، حتی با این تکنولوژی قدیمی: در مسیر آزمایشی که همیشه با استفاده از وسیله نقلیه مرجع ما «با آب و هوا تطبیق داده می‌شد»، کامیون FH 500 I-SAVE24.65 l/100 km را به پیش رانش تبدیل کرد که تقریباً در بالای رتبه بندی ما قرار میگیرد.

اما باید یک چیز را مشخص کنیم: در رابطه با مصرف خالص دیزل، ولوو بین پرچمدارها نیست. با این حال مصرف ادبلو همیشه در آزمایش بررسی می‌شود و به لطف گردش مجدد گاز سرد شده خروجی از اگزوز موتور که تقریباً سازگار با یورو 6 است، مصرف ادبلو زیر حد متوسط بود (۴ درصد بر اساس مصرف دیزل).

همانطور که قبلا هم در ابتدای صحبتمان گفتیم: هر چیز کوچکی کمک کننده است، به ویژه در مقابله با افزایش قیمت ادبلو.

FH I SAVE در مجله تراکر

طولانی و بادوام: با چرخ عقبی 2.31، FH به راحتی عملکردی برابر rev 1050 در 85km/h دارد.

FH I SAVE در مجله تراکر

به دلیل وجود اهرم انتخاب دنده روی صندلی، دسترسی به محفظه یخچال حین رانندگی سخت است

کامیون یک راننده

ولوو FH کامیون یک راننده واقعی است. عایق صدا و خصوصیات مدیریت متعادل فقط دو مثال از آن هستند. من مفهوم عملکرد «تا حدی دیجیتال» را یک موفقیت برای این خودرو در نظر می‌گیرم. نمایشگر مرکزی می تواند در رنجهای مختلفی پیکربندی شود و صفحه نمایش سمت راست راننده عملکردهایی دارد که لزوماً نباید هنگام رانندگی انجام شوند. در چنین مواردی ولی همچنان دکمه‌های قدیمی هم وجود دارند که کار با آنها آسان است و این قابل تحسین است. همچنین قابلیتهای خیلی زیاد دیگری هم هستند که می توانند با استفاده از دکمه‌های فرمان کنترل شوند. هنوز هم خیلی از این خوشم می‌آید که شما در جاده‌های ساحلی فقط با فشردن یک یدکی روی اهرم ترمز موتور میتوانید بین رانندگی در حالت اکو و  راندن با دنده خلاص انتخاب کنید. (آزمایش کننده تراکر: ولفگانگ اوبرمایر)

کابین ولوو ویژگیهای دیجیتال را با دکمه‌های سنتی تلفیق کرده است.

رتبه بندی کابین

کامیون‌های ولوو کابینهایی با کف کاملا تخت ارائه نمیکنند. با در ذهن داشتن این مسئله، تونل موتور در تمام کابینهای کامیونهای FH فقط ۹ سانتی متر ارتفاع دارد، بنابراین اصلا جا گیر نیست. انتخاب جنس مواد و کارهای پرداخت نیز درجه یک هستند. ، خودرو تست بزرگترین کابین یعنی کابین «جهانگردی ایکس لارج» را داشت که بیشینه ارتفاع درونی برابر ۲.۲۰ متر دارد. احساس خوشایندی به آدم می‌دهد و وسایل داخل آن حتی در جاده‌های پر پیچ و خم هم تق تق یا غژغژ نمیکنند. کمپانی سوئدیش چندین رنگ مختلف از کابینها را ارائه می دهد. داشتن پرده به جای دریچه در جلوی محفظه‌های ذخیره بالای شیشه پنجره و دیواره پشتی کابین (245 l) برای استفاده روزمره مفید هستند ،اگر بخواهید می توانید مورد آخر را هم سفارش دهید. کامیونهای ولوو همچنین تختخواب های مختلفی دارند: تشکی که بیشترین پهنای آن ۸۱ سانتی متر است و با درجات مختلفی سختی وجود دارد. به نظر ما سفت‌ترین تشک برای کمرتان بهتر خواهد بود اما این هم همیشه یک سلیقه شخصی است.

FH I SAVE در مجله تراکر

واحد رکاب چهار کفی در FH

محفظه‌های ذخیره

ظرفیت برحسب لیتر

بالای شیشه جلو کامل با پرده‌ها.....230

محفظه‌های ذخیره اختیاری

روی دیوار عقبی با پرده‌ها

(نسخه عمیق)...........حداکثر 245

کشو در پنل ابزارآلات..........12

زیر تختخواب......20

یخچال (زیر تختخواب)........11

محفظه ذخیره بیرونی، بالا راست........195

محفظه ذخیره بیرونی، بالا چپ........200

محفظه ذخیره بیرونی، پایین راست........30

محفظه ذخیره بیرونی، پایین چپ............30

قفسه‌ها

طول * عرض (سانتی متر)

جعبه رویی ................. 30*20

محفظه در کنسول مرکزی........5 لیتر

میز سفری.....29*28

نگهدارنده بطری یا قوطی منعطف در پنل ابزارآلات، نگهدارنده بطری فولدینگ و اسلایدینگ کنار تختخواب برای بطری های بزرگ PET، سه سوکت 24 ولتی و یک سوکت 12 ولتی، دو عدد آویز لباس، قفسه‌های کوچک با پرده‌های کوتاه تر، قفسه‌های درب نازک برای اسناد و مدارک، چراغ خواب انتخابی قرمز یا سفید (با قابلیت تضعیف نور)

FH I SAVE در مجله تراکر

ابعاد کابین

(سانتی متر)

A کابین، ارتفاع داخلی*......220

B کابین، طول...222

C کابین، عرض.......249

D ورودی، ارتفاع...........156

رنج تنظیم صندلی،

ارتفاع.......11.5

رنج تنظیم صندلی، عمق ...23

E زیر تختخواب، طول.........200

F زیر تختخواب، عرض........81-74

G تختخواب، فضای جلو .......156

رنج تنظیم فرمان، ارتفاع........9

رنج تنظیم فرمان، میله........صفر تا 30 درجه

* روی تونل موتور..........211

FH I SAVE در مجله تراکر

میز سفری بعد از ساعات کاری واقعا کاربردی است

موتور

موتور موازی شش سیلندری خنک شونده با آب؛ شارژر توربو با خروجی پساب، توربین توربوکامپاند، مبدل کاتالیتیکی SCR، گردش مجدد گاز سردشده اگزوز، فیلتر ذرات، یورو 6e

مدل................. Volvo Group D13 K 500 Turbo-TC

جابه‌جایی................ 12,800 cm3

Bore x Stroke................ 131 x 158 mm

نرخ فشردگی................. 17.0:1

تزریق سوخت............... Common rail, max. 2,400 bar

خروجی قدرت عددی................ 500 hp (367 kW) at 1,250–1,600 rpm

بیشینه گشتاور................ 2,800 Nm at 900–1,300 rpm

انتقال

کلاچ: کلاچ خشک با عملکرد گازی، قطر 430 میلیمتر

جعبه دنده: انتقال غیرهماهنگ سه برابر سرعت پایه (Volvo Group I-Shift AT2812F)، رنج و جعبه جداکننده، 12 دنده جلو، 4 دنده عقب.

گسترش نرخ انتقال: 14.94 to 1.00

دنده‌های معکوس: 17.48 / 13.73 / 4.02 / 3.16

چرخ عقب: i = 2.31

شاسی

جلو: 7.1 tمحور فرمان، تعلیق پارابولیک تک برگی، متعادل کننده متناسب با وزن، سختی متوسط

عقب: محور متحرک 12.0 t (Volvo Group RSS1244B)، تعلیق هوای 4 بلو، متعادل کننده

تایرها (آزمایشی): جلو 385/55 R 22.5؛ عقب 315/70 R 22.5

چرخ‌ها (آزمایشی): آلومینیوم 9.00 x 22.5 (گزینه؛ استاندارد: استیل)

سیستم ترمز

جلو: سیستم ترمز هوا فشرده دو مداره، کنترل الکترونیکی با دیسکهای ترمز

عقب: دیسکهای ترمز، سیستم ترمز الکترونیکی

ترمز موتور................ Volvo-Engine-Brake (VEB+): 380 kW (517 hp) at 2300 rpm

بازدارنده: اختیاری (در کامیون تست وصل نگردید)

فرمان

نوع........................تکامل فرمان دینامیک ولوو

نرخ دنده.............................18:6:1

قطر فرمان.....................450 mm

جرم + وزن

پایه چرخ.............. 3700 mm

طول * عرض * ارتفاع.................. 5890 x 2495 x 3933 mm

وزن ناخالص.......................... 7250 kg (آماده برای حرکت، با راننده)

میزان ظرفیت

روغن موتور................... 33.0 l (با فیلتر)

مخزن................... 400 l diesel; 60 l AdBlue

مایع خنک کننده.................... 38.0 l

محور دنده/روغن دنده.................... 11.0 l / 16.0 l

FH I SAVE در مجله تراکر

مقایسه مصرف

محور عمودی: متوسط مصرف به لیتر در هر 100 کیلومتر بر ساعت سرعت

محور افقی: سرعت متوسط

اعداد نام کامیونهای مختلف هستند

سرویس و نگهداری

تکنولوژی توربو کامپاند به تلاش فنی بیشتر نیاز دارد اما به گفته سازندگان کامیون های ولوو پکیج i-save نیازی به مراقبت بیشتر یا وقفه‌های کوتاه تر بین سرویسها ندارد. بسته استفاده، کامپیوتر قابل حمل باید حداقل هر ۱۵۰ هزار کیلومتر یا هر سال یکبار تعمیرگاه برود. شرکت سوئدیش از نظر خنک کنندگی هوای فشرده گام پیشرفته‌تری برداشته است. به جای استفاده از مارپیچهای سردکنندگی معمول، هوا از طریق یک حلقه فن که اطراف فن اصلی قرار گرفته جریان پیدا میکند، قبل از اینکه به مدولاتور هوای فشرده هدایت شود. نوردهی تمام ال ای دی انتخابی  قطعاً شما راضی میکند چرا که پرنور است و قطعا آن را پیشنهاد میکنیم.

FH I SAVE در مجله تراکر

توربین توربو کامپاند روی سمت راست موتور

رقابت

FH I SAVE در مجله تراکر

به ترتیب از بالا به پایین: رتبه دهی راننده، اکونومی، مصرف، سرعت، امتیاز

FH I SAVE در مجله تراکر

مسیر آزمایش

یک مثال خوب: تراکر گسیل‌های کربن دی اکسید ناشی از آزمایش خودرو را با مجوز جبران میکند. غرامت حاصل به پروژه انرژی بادی اهدا میشود که طرف قرارداد ما کلایمت پارتنر است. ما متعهد هستیم که از محیط زیست حفاظت کنیم حتی وقتی رانندگی می کنیم تا به شما کمک کنیم در مصرف سوخت صرفه جویی کنید.

FH I SAVE در مجله تراکر

مصرف و سرعت

به ترتیب ستون اول از سمت چپ: تناژ هر کدام 40 تن، قسمت اول متوسط، قسمت دوم تپه، قسمت سوم مسیر دورانی، قسمت سوم مسیر روستایی، قسمت چهارم ساده، کل

ستون دوم: لیتر به ازای هر 100 کیلومتر

ستون سوم: سرعت

امتیازات

ستون اول به ترتیب از چپ: شیب/طول، زمان، دنده، سرعت حداقل، مصرف

FH I SAVE در مجله تراکر

صندلیهای چرمی دارای هوا بسیار عالی هستند

آزمایش با مرجع

آزمایش با خودروی مرجع ۳۸تنی ما انجام میشود، یک MB Actros که ما داده‌های مربوط به مصرف سوخت آن را به طور کامل در شرایط خوب استفاده از این خودرو جمع آوری کرده‌ایم. اگر داده‌ها حین آزمایش تغییر کنند، متوجه می‌شویم کامیون تست تحت شرایط متفاوتی قرار گرفته است. با محاسبه نرخ تغییر میتوانیم داده‌های کامیون تست را بر یک اساس استانداردسازی شده ارزیابی کنیم.

مزیت: داده‌های ما قابل قیاس هستند. ما فکر می‌کنیم که می‌توان داده‌های جمع‌آوری شده بدون هیچ منبعی را تحت شرایط متغیر با هم مقایسه کرد. ما تنها ژورنال معاملاتی هستیم که کامیون مرجع را آزمایش می‌کنیم. این همچنین همان روشی است که در این صنعت استفاده میشود. مصرف ادبلو در نتایج تکی هر مسیر بر اساس پرو-راتا محاسبه شده است.

مقایسه سنجش‌های صدا

سنجش برحسب دسی بل، موتور بدون بار، 85 کیلومتر بر ساعت با دریچه سقف بسته، 65 کیلومتر بر ساعت با دریچه سقف بسته

Best in test: بهترین رکورد ثبت شده حین آزمایش

Uphill: بالا رفتن از تپه، full throttle: کنترل کامل جریان بنزین، engine brake running: اجرای ترمز موتور

امتیازات

موتور (بیشینه 140)...............133

جعبه دنده (بیشینه 140)........128

ترمز (بیشینه 120).......100

فرمان (بیشینه 40)..........35

پدالها (بیشینه 20)..........16

کنترل (بیشینه 60)..........50

قابلیت دید (بیشینه 50).................42

هوادهی/AC (بیشینه 50).........40

صندلی (بیشینه 40)..................33

ابزارآلات (بیشینه 50).................42

برف پاک کن (بیشینه 30)..................24

کابین (بیشینه 240)..............201

امتیاز کل: 844

(بیشینه 980)

+ با وجود کاهش گشتاور در حالت اکو، مایل خوب، مصرف کم، راحتی زیاد و میزان صدای کمی دارد

- موقعیت اهرم انتخاب I-SHIFT، به طور قیاسی کابین بزرگ محدودکننده است، حین رانندگی دسترسی به محفظه خنک کننده سخت است

نتیجه

مدل 500 I-SAVE به لطف قدرت توربو کامپاند با وزن 40 تن عالی کار میکند. از نظر گشتاور، با 200 Nm حتی از تنظیمات قدرتمندتر 540 hp هم پیشی میگیرد که پکیج I-SAVE برایش در دسترس نیست. بنابراین، میتواند بدون 540 هم کارتان را انجام دهید و پول باقیمانده را در عوض خرج خرید کابین بزرگ جهانگردی ایکس لارج با تجهیزات اضافه کنید.

دیدگاه شما چیست؟