توصیه هایی درباره روغن موتور

موتورهای کم آلایندگی تقاضای زیادی برای روغن موتور دارند. برای دستیابی به عمر طولانی با آلایندگی کم و مصرف سوخت و روغن کم، لازم است از روغن موتور با درجه بالاتری نسبت به موتورهای قدیمی استفاده شود.

ولوو مشخصات جدیدی برای روغن موتور ایجاد کرده است که به کاهش مصرف سوخت کمک می کند. این مشخصات VDS-5 نام دارد و از درجه ویسکوزیته 5W-30 می باشد.

کیفیت روغن

VDS-5 باید در تمام موتورهای 13 لیتری یورو 6 مرحله D (D13K5 و D13K6) برای مطابقت با اعلامیه CO2 استفاده شود. با این حال می توان از روغن های VDS-4 یا VDS-4.5 در این موتورهای Step D استفاده کرد.

توجه داشته باشید VDS-5 نباید در موتورهای قبلی استفاده شود.

در تمام موتورهای یورو 6 دیگر که دارای سه فیلتر روغن هستند فقط باید از روغن های VDS-4 یا VDS-4.5 استفاده شود. در موتورهای یورو 3، 4 و 5 می توان از روغن VDS-3 استفاده کرد اما با فاصله تعویض کمتر.

ویسکوزیته مطابق با جدول انتخاب می شود. مقادیر دما به دمای ثابت هوا اشاره دارد.

سطح روغن را بررسی کنید

چک روغن

سطح روغن موتور هنگام راه اندازی به طور خودکار بررسی می شود. در صورت هشدار برای سطح پایین روغن، از میله اندازه گیری برای ارزیابی مقداری که باید دوباره پر شود استفاده می شود. هنگامی که کامیون تراز است و موتور حداقل 30 دقیقه خاموش است، سطح روغن را بررسی کنید.

میله اندازه گیری (که در زیر پوشش سرویس قرار دارد) را از پایه سرنیزه آن بچرخانید و بیرون بکشید. پس از بررسی مطمئن شوید که میله اندازه گیری به درستی قفل شده است.

فاصله بین علامت گذاری ها روی میله به 6-8 لیتر روغن بسته به نسخه مربوط می شود.

اگر سطح به علامت پایین نزدیک شد روغن اضافه کنید. زیادی پر نکنید!

توجه داشته باشید سطح هرگز نباید از علامت پایین تر بیفتد!

لوله پرکننده را می توان برای پر کردن بیرون کشید. بازدارنده "1" را به سمت بالا بکشید و لوله پرکننده "2" را بیرون بکشید.

به یاد داشته باشید که پس از پر کردن لوله را به عقب فشار دهید.

توجه داشته باشید خروج روغن می تواند به موتور و قطعات غیرمقاوم در برابر روغن آسیب برساند.

فواصل سرویس

فواصل زمان تعویض روغن موتور بسته به نحوه تجهیز کامیون، کاربرد آن، ماهیت زمینی که در آن در حال حرکت است، سطح کیفیت روغن موتور، کیفیت سوخت دیزل، مصرف سوخت، وزن ناخالص ترکیبی خودرو و غیره بسیار متفاوت است.

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1402/05/15
    ممنون از راهنماییتون